wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:53

Ikzelf heb vorig jaar ook een verzorgpony gehad. Ik mocht gewoon rijden wanneer ik dat wou,maar hoefde niks te doen. Alleen na het rijden alles netjes opruimen en even wat brok geven. ik wist dat de eigenaar van de pony en het paard die erbij stond elke dag poepruimde, uit zowel de bak als de wei. Nou dat heb ik toen ook gedaan! :) Vond dat ik dat wel terug kon doen gezien ik zoveel mocht zonder te betalen...

Ik heb nu een eigen maar daar vertrouw ik geen ander iemand mee...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:59

VogeltjeM schreef:
Ik ben een beetje klaar met deze discussie.. Steeds als ik reageer op een bepaald argument, roept iemand 2 posten erna weer hetzelfde argument :+ Ik denk niet dat men elkaar nog gaat overtuigen hier. Denk dat dit een eeuwige discussie blijft. Ikweet alleen dat het hier in de buurt logisch is om niks te betalen. Eigenaren hebben wel degelijk het gevoel een probleem te hebben en de bijrijder helpt ze daarbij. En dan zeg ik niet dat ze de bijrijder op hun blote knietjes moeten bedanken: bijrijder moet ook heel blij zijn met de geboden kans. Maar dat ik door weer en wind een pony van een ander ga verzorgen, ook als ik ziek ben, eigenlijk een feestje heb etc.., en dat de eigenaar dan een lintje verdient omdat ze zo goed is mij te laten? Ja dag. De eigenaar heeft er net zo goed baat bij. Beide partijen hebben er baat bij (in de situaties waarin ik mij heb bevonden dan, vroeger)

Er zijn hier in de buurt ook echt niet zoveel barmhartige Samaritanen als zich hier in het topic ophouden.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:22

Veel paarden eigenaren vragen een bijdrage in de kosten omdat er nou eenmaal weinig fatsoenlijke meiden zijn die niet na 2 weken met de pet ernaar gooien, of in de winter periodes ineens nergens meer te bekennen zijn. Wanneer er geld word betaald is het allemaal wat "vaster", dan laat je zien dat je ergens serieus aan wilt beginnen. Vind ik niet zo heel raar. En ik vind uberhaubt het betalen van een bijdrage niet raar. Eigenaar van het paard betaald zich suf aan van alles, de verzorgster kan lekker komen en wegrijden. Een paard is duur, en ik vind het juist een ideale compromis voor meiden die graag meer willen als de manege, maar ook weer geen eigen paard kunnen betalen. Ik vind het zelf niet meer dan normaal om een bijdrage te betalen om een paard te verzorgen. Heb het zelf ook vroeger altijd gedaan. Wel verwachtte ik dan een bepaalde vrijheid en mogelijkheden om mijn gang te kunnen gaan, ik betaal niet voor niks!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:14

VogeltjeM schreef:
Ik ben een beetje klaar met deze discussie.. Steeds als ik reageer op een bepaald argument, roept iemand 2 posten erna weer hetzelfde argument :+ Ik denk niet dat men elkaar nog gaat overtuigen hier. Denk dat dit een eeuwige discussie blijft. Ikweet alleen dat het hier in de buurt logisch is om niks te betalen. Eigenaren hebben wel degelijk het gevoel een probleem te hebben en de bijrijder helpt ze daarbij. En dan zeg ik niet dat ze de bijrijder op hun blote knietjes moeten bedanken: bijrijder moet ook heel blij zijn met de geboden kans. Maar dat ik door weer en wind een pony van een ander ga verzorgen, ook als ik ziek ben, eigenlijk een feestje heb etc.., en dat de eigenaar dan een lintje verdient omdat ze zo goed is mij te laten? Ja dag. De eigenaar heeft er net zo goed baat bij. Beide partijen hebben er baat bij (in de situaties waarin ik mij heb bevonden dan, vroeger)

:oo :oo -:(- in deze discussie ga ik me maar niet mengen want wat kan ik als ik dit lees teleurgesteld zijn in sommige mensen, hoop toch dat ik een bijrijder vind met een wat andere insteek....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:21

ik heb een bijrijdpaard gehad, dat ik volledig als de mijne kon beschouwen. De eigenares was al dankbaar, dat ik er op wilde rijden en hem wilde verzorgen, omdat ze er zelf geen tijd en geen klik mee had. Ze hoefde er niets voor te hebben, maar ik heb toen principieel wel 50 guldens per maand neergelegd. Dit ook deels om gedoe in de toekomst te voorkomen. Zo ben je namelijk nooit iemand iets schuldig. :j

Als iemand mijn paardje 3 keer per week wil bijrijden, is dat in mijn voordeel, anders begin ik er niet aan. Van zo iemand zou ik het waarderen als die dan ook wat wil helpen op stal. Af en toe een bezem pakken en vegen, een drol weghalen uit de stal. Helemaal geen zwaar werk, maar werk wat ik zelf uiteindelijk ook gewoon moet doen. Ik zou het niet eisen, maar ik zou het dus wel waarderen, daar zou tegenover staan, dat ze er dan bij mij niet voor zou hoeven betalen. Als ze wil gaan lessen, dan natuurlijk wel op eigen kosten. En ook dat vind ik heel logisch en als diegene lid wordt bij een rijvereniging en wil ik niet mijn paard uit handen geven, voor ik zeker weet, dat diegene weet hoe je een paard moet vervoeren. Als ik voor het vervoer zorg, zou ik het ook normaal vinden dat je daar een vergoeding voor geeft. Ik ben immers geen filantropische instelling. ;)

Mijn standpunt is, dat zo lang je er iemand mee helpt, dat zo iemand er dan niet rijk van moet willen worden, want dan kan diegene beter een manege beginnen. (En ik weet, dat ook dat geen vetpot is!)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:22

Moos99 schreef:
Veel paarden eigenaren vragen een bijdrage in de kosten omdat er nou eenmaal weinig fatsoenlijke meiden zijn die niet na 2 weken met de pet ernaar gooien, of in de winter periodes ineens nergens meer te bekennen zijn. Wanneer er geld word betaald is het allemaal wat "vaster", dan laat je zien dat je ergens serieus aan wilt beginnen. Vind ik niet zo heel raar. En ik vind uberhaubt het betalen van een bijdrage niet raar. Eigenaar van het paard betaald zich suf aan van alles, de verzorgster kan lekker komen en wegrijden. Een paard is duur, en ik vind het juist een ideale compromis voor meiden die graag meer willen als de manege, maar ook weer geen eigen paard kunnen betalen. Ik vind het zelf niet meer dan normaal om een bijdrage te betalen om een paard te verzorgen. Heb het zelf ook vroeger altijd gedaan. Wel verwachtte ik dan een bepaalde vrijheid en mogelijkheden om mijn gang te kunnen gaan, ik betaal niet voor niks!

Voor de eigenaar is hier een makkelijke oplossing: Verkoop het paard!! Als je de kosten niet wil dragen, moet je geen paard kopen. Zo simpel is het.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:26

Linnettaaaa schreef:
Ikzelf heb vorig jaar ook een verzorgpony gehad. Ik mocht gewoon rijden wanneer ik dat wou,maar hoefde niks te doen. Alleen na het rijden alles netjes opruimen en even wat brok geven. ik wist dat de eigenaar van de pony en het paard die erbij stond elke dag poepruimde, uit zowel de bak als de wei. Nou dat heb ik toen ook gedaan! :) Vond dat ik dat wel terug kon doen gezien ik zoveel mocht zonder te betalen...

Ik heb nu een eigen maar daar vertrouw ik geen ander iemand mee...

Als zo iemand zich bij mij meldt, dan heb ik een erg leuk bijrijdpaard voor haar. ;) Ik heb er namelijk 2 bij te houden en één ervan kan ik alleen rijden als iemand hem heel even vast wil houden. De training wordt er behoorlijk door belemmerd. Zo iemand zou bij mij ook kostenloos mogen komen paardrijden! :j Jammergenoeg zijn zulke meiden in mijn omgeving zeldzaam. De meesten zijn van die omhooggevallen Pennymeisjes die alleen komen om te rijden en om te vertellen wat je allemaal niet goed doet. Met wat geluk in je gezicht, met wat pech achter je rug om. :Y) Of ze hebben het te druk met jongens en studie. Zulke meiden zijn goed af op een manege om een uurtje per week te hobbelen op een manegepaard.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:35

Ik heb de tijd en het geld voor mijn beide paarden. Ik werk de hele week en ga altijd in de avond dus dat heb ik er voor over om bij mijn paarden te zijn. Ondanks ik tijd en geld genoeg heb (nou ja tijd genoeg..je kan nooit genoeg bij je paarden zijn!) zoek ik toch een verzorgster, dit alleen maar om iemand een kans te geven ook eens te leren van een "eigen" paard en wil dan ook echt iemand die ik een plezier kan doen omdat ze de manage zat zijn en graag wat verder komen maar wat ik hier van sommige lees zou ik toch niet graag horen want ik zoek niemand omdat ik geen tijd heb, dus het kan toch ook anders??

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:42

Zoek: Hier ook zo. Als ik straks een eigen bak heb, wordt het ook hier veel makkelijker. Momenteel zijn we druk met bouwvergunning voor een huis en ik heb ook nog 3 kinderen met allerlei verplichtingen. Ze slapen pas tegen half 8 en manlief is ook laat thuis, dus dat betekent dat ik regelmatig moet oppassen. Als de eigen bak er ligt, pak ik er één zowiezo vaker als de kinderen op school zitten, want die kan ik alleen gaan rijden. Er was iemand uit het dorp al geïnteresseerd om mijn bak tzt ook te willen gebruiken. Ze viste er al naar. Dus ik heb toen al gezegd, dat ik dat prima vind. Zij vond het geen probleem om mijn andere paard dan even vast te houden. Zo help je elkaar hè? Ik zou het paard ter verzorging aanbieden puur als genoegdoening, dat ik dan weet, dat er iemand komt, die heel even kan helpen. :+ Vandaar dat ik er helemaal geen haast mee heb.

Het vast te houden paard is er één die 9 keer heel braaf blijft staan en de 10e keer in rengalop vertrekt. Het is ontstaan door zijn zadel, inmiddels is zijn zadel echt goed passend, maar de angst is er bij mij niet uit dat ie het niet meer zal doen. Uit veiligheidsoverwegingen, zoek ik dus iemand die komt. Er zijn te veel mensen afhankelijk van mij, om bewusteloos in een paardenbak te gaan liggen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:30

idefix4 schreef:
Moos99 schreef:

Voor de eigenaar is hier een makkelijke oplossing: Verkoop het paard!! Als je de kosten niet wil dragen, moet je geen paard kopen. Zo simpel is het.

Maar waarom komt er toch steeds weer iemand op om te zeggen dat als een eigenaar een halve stal wil die een bijdrage betaalt, dat die eigenaar dan vast een "makkelijke" oplossing zoekt voor zijn problemen, zijnde tijd- of geldgebrek? Waarom altijd dat opgestoken vingertje? Waarom moeten eigenaren heiliger zijn dan de paus zelf? Waarom mogen eigenaren uberhaupt geen problemen hebben en waarom moeten eigenaren zo hard afgestraft worden (verkopen die handel!) als het niet meer te combineren valt?
Als iedere eigenaar bij iedere 'bump on the road' gelijk zijn dier op markplaats zette, dan zou bokt de helft van zijn leden verliezen, want die zouden niet de kans hebben om op een paard te zitten. Maneges zitten tsjokvol of lessen/dieren lijken nergens naar.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:13

Ik vind dat het aan de situatie ligt,
ik verzorg op het moment een pony 7 dagen in de week, als de eigenaren op vakantie zijn voer ik de pony ( ik hoef het niet te doen maar vind het we zo normaal om te doen ), anders doen hun het. Verder hebben hun een vzh zadel en een hoofdstel voor haar en 2 dekjes die ik kan gebruiken. Hun doen er zelf niks mee ( Pony was van hun dochter maar die is er te groot voor en heeft nou een ander eigen paard ). de pony staat ook bij hun aan huis.
In zo'n situatie vind ik ook niet echt dat de eigenaar er geld voor mag vragen, de hoefsmid,dierenarts en het voer betalen ze verder krijgt de pony in de zomer alleen gras maar dit zouden ze ook betalen als ze niks met de pony doen, het zadel en hoofdstel etc hadden ze nog van vroeger. Verder onderhoud ik uit mezelf wel het hoofdstel/zadel om het af en toe in te vetten, koop ik een nieuw halster als het oude versleten is en help ik mee als de poep uit het weiland geschept moet worden maar dit vind ik wel zo eerlijk tegenover de eigenaar :j Verder vroegen de eigenaren of ik met de bruiloft van hun dochter die pony wou poetsen/vlechten etc en in de avond met hapjes/drankjes wou rondlopen dit heb ik ook met veel plezier gedaan :)

Verder verzorg ik 2 friesjes ook deze staan aan huis, soms ment de eigenaar ermee. Hier hoef ik ook niks voor te betalen, we hebben voor deze 2 paarden 1 vzh zadel en ik wil er graag een dressuurzadel bij dus ja dan koop ik natuurlijk van mijn eigen geld een zadel en de lessen die ik met deze paarden neem betaal ik ook zelf. Ook deze mag ik elke dag verzorgen/rijden. Ook hier doe ik dingen zoals het zadel/hoofdstel onderhouden. Deze 2 paarden kunnen verder nog niks alleen stap-draf ( 1 kan galop ) en mag ik zelf alles aanleren :)

Maar als je een paard bijrijdt die niet aan huis staat en waar de eigenaar een flink bedrag per maand moet betalen, en als je dan van alle luxe spullen gebruik mag maken en ook een binnenbak ofzo hebt snap ik best dat de eigenaar een bedrag per maand vraagt, nou vind ik het wel onzin dat ik soms mensen 150 euro per maand zie vragen en dat de verzorgers er dan 3x in de week iets mee mogen doen en als de all-in stallingskosten voor de eigenaar 250 euro per maand zijn.

Dus ik vind dat het heel erg aan de situatie ligt waar de paarden staan, hoevaak je er iets mee mag doen en hoeveel je dan per maand moet betalen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:08

Zoek schreef:
VogeltjeM schreef:

:oo :oo -:(- in deze discussie ga ik me maar niet mengen want wat kan ik als ik dit lees teleurgesteld zijn in sommige mensen, hoop toch dat ik een bijrijder vind met een wat andere insteek....

Want? Mijn insteek is altijd geweest (heb nu helaas moeten stoppen vanwege tijdgebrek): ik ga door weer en wind, ben altijd mijn afspraken nagekomen, nooit rare dingen gedaan met de pony, ook toen pony ziek was elke dag gegaan, ook toen ík ziek was (pfeiffer, en heftig) en de eigenaresse kon niet ben ik gegaan, ik heb feestjes/dingen met vrienden/dagjes weg afgezegd om naar de pony te gaan. Ik heb daarbij nooit enige eis gesteld, want ja, het was niet mijn pony. Dus als mij beloofd was dat ik mocht rijden en ik had dan afgesproken met een vriendin om te gaan rijden, maar de kleindochter van de eigenaresse wilde ineens gaan een uur van tevoren, dan ging die gewoon. Jammer.

En ik ben altijd een erg bescheiden bijrijder geweest, nooit mijn wensen zelfs maar kenbaar gemaakt, en die pony was mijn hele leven. Dat verdient ook wat credits vind ik. Van posts van sommige mensen hier krijg ik het gevoel dat de bijrijder maar door het stof moet kruipen en daar geen enkele erkenning voor verdient. Vooral de opmerking 'de eigenaar verdient een lintje als de bijrijder niets hoeft te betalen' vind ik een beetje l*llig. Ik heb mij al die jaren nogal slaafs opgesteld (vrijwillig hoor, daar niet van), keiveel tijd en moeite erin gestoken, en de eigenaar verdient dan een lintje omdat ze zo goed was 'gebruik van mij te maken'? Tuurlijk, ik heb hartstikke geluk gehad met mijn verzorgpony en met de vrijheid die ik ermee kreeg :) Daar mag ik echt superdankbaar voor zijn. Ik ben de eigenaresse ook superdankbaar, in dat opzicht verdíént ze een lintje! Maar de eigenaresse mag mij ook dankbaar zijn, want ik heb ook hartstikke veel tijd en moeite in háár dier gestoken.

En ik ben ook nooit te beroerd geweest om iets te betalen hoor. Nieuw halster(s), nieuwe longeerlijn, een borstel hier, snoepjes daar. Maar de eigenaresse is altijd heel duidelijk geweest (en daar sta ik volledig achter): het is míjn pony, dus ik draag de kosten, ík wil dat ze gereden wordt en jij doet dat voor me. Het was gewoon een win-winsituatie.

Heb ik dan zo'n slechte insteek?

Ik kan juist best moeilijk in de 'zakelijke insteek' van sommige mensen hier komen. Zo van 'je gebruikt mijn paard, dus betaal er maar voor'. Ik heb het nooit eerder op deze manier bekeken en ik kan me ook niet voorstellen dat ik het ooit zo zal zien met mijn eigen paard. Een paard is van jóú, daar draag jij zorg voor. Op het moment dat je niet kan, maar je vindt wel dat ie gereden moet worden, zoek je daar iemand voor. Dan is dat toch een gunst van diegene (ook al vindt die het natuurlijk fantastisch en weet ik het wat)? Een win-winsituatie? Ik kan me niet voorstellen dat ik later iemand zou laten betalen om mij te helpen. :n

En hier in dit topic zitten blijkbaar veel mensen die eigenlijk geen bijrijder nodig hebben, maar er toch eentje hebben. Dat is dan blijkbaar weer een heel andere situatie. Ik weet niet wat ik in zo'n situatie zou doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:34

foxy80 schreef:
Maar waarom komt er toch steeds weer iemand op om te zeggen dat als een eigenaar een halve stal wil die een bijdrage betaalt, dat die eigenaar dan vast een "makkelijke" oplossing zoekt voor zijn problemen, zijnde tijd- of geldgebrek?

Even iets anders dan he.
Ik heb een hond. Een hele mooie hond. Superbraaf. Ben ermee op cursus geweest dus je kunt er ook nog gehoorzaamheid mee oefenen als je dat leuk vindt.
Nou vindt mijn (hypothetische) buurmeisje honden heel leuk. Helaas mag ze van thuis geen hond. Ze staat zo wel eens mijn hond te knuffelen als ik erbij ben.
Ik heb het soms best eens druk overdag. En tzt wil ik ook weer aan het werk. Dan krijgt mijn hond niet de aandacht die ze nodig heeft denk ik. Momenteel lopen de kosten hier ook behoorlijk op eigenlijk.
Ik heb voorgesteld dat mijn buurmeisje 20 Euro per maand aan me betaalt, daarvoor mag ze drie dagen per week met mijn hond een stukje gaan lopen en natuurlijk ook borstelen enzo, want dat hoort erbij. Ik vind wel dat mijn buurmeisje mij hartstikke dankbaar moet zijn dat ze uberhaupt met mijn hond mag gaan wandelen :+

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:36

Urielle, die vergelijking kan je niet maken.
Een paard is veel duurder in onderhoud en ook zijn er veel meer risico's.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:41

Urielle schreef:
Even iets anders dan he.
Ik heb een hond. Een hele mooie hond. Superbraaf. Ben ermee op cursus geweest dus je kunt er ook nog gehoorzaamheid mee oefenen als je dat leuk vindt.
Nou vindt mijn (hypothetische) buurmeisje honden heel leuk. Helaas mag ze van thuis geen hond. Ze staat zo wel eens mijn hond te knuffelen als ik erbij ben.
Ik heb het soms best eens druk overdag. En tzt wil ik ook weer aan het werk. Dan krijgt mijn hond niet de aandacht die ze nodig heeft denk ik. Momenteel lopen de kosten hier ook behoorlijk op eigenlijk.
Ik heb voorgesteld dat mijn buurmeisje 20 Euro per maand aan me betaalt, daarvoor mag ze drie dagen per week met mijn hond een stukje gaan lopen en natuurlijk ook borstelen enzo, want dat hoort erbij. Ik vind wel dat mijn buurmeisje mij hartstikke dankbaar moet zijn dat ze uberhaupt met mijn hond mag gaan wandelen :+

Hier ben ik het dan weer wel helemaal mee eens :D
Ik vind dit dus wel een goede vergelijking, omdat een paard, net als een hond, van jóú is. Een huisdier (ook al staan de meeste paarden in pension).
Zou ik nou husky's verhuren voor slederitten, dan zou ik er wel geld voor vragen :+ , logisch. Net zoals een manegehouder geld vraagt.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:51

Hoe kan je dit nou een goede vergelijking vinden? Een hond is iets heel anders dan een paard. Bij een paard moet je zeker meer verantwoordelijkheid verwachten en zoals ik net ook al zei, je hebt te maken met veel meer risico's.
Dan zou je met alles wat van jou is en wat je door andere laat gebruiken wel zo kunnen zien....

Ik snap niet dat sommige hier niet snappen dat je inderdaad ook als bijrijdster mazzel mag hebben en blij moet zijn dat iemand zijn/haar paard door een ander laat berijden.
Wel geld willen neerleggen om op manege paard te rijden, lessen zijn nou ook niet altijd zo goed. Maar als je een bijrijdpaard hebt dan moet het maar gratis zijn, want je bewijst de eigenaar een dienst?
Misschien bewijst de eigenaar jou wel een dienst? Je mag het immers op de dagen dat je het verzorgt bijna als je eigen paard zien, lekker ervan genieten enz. En niet een ff een uurtje naar de manege en weer terug.
Dat je als eigenaar dan een vergoeding vraagt, is in mijn ogen niet raar.

Behalve, als de eigenaar opzoek is naar iemand die zijn/haar paard naar een hoger niveau rijd. Dan zou het niet logisch zijn dat er geld wordt gevraagd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:53

Jenkins schreef:
Ik snap niet dat sommige hier niet snappen dat je inderdaad ook als bijrijdster mazzel mag hebben en blij moet zijn dat iemand zijn/haar paard door een ander laat berijden.
Wel geld willen neerleggen om op manege paard te rijden, lessen zijn nou ook niet altijd zo goed. Maar als je een bijrijdpaard hebt dan moet het maar gratis zijn, want je bewijst de eigenaar een dienst?
Misschien bewijst de eigenaar jou wel een dienst? Je mag het immers op de dagen dat je het verzorgt bijna als je eigen paard zien, lekker ervan genieten enz. En niet een ff een uurtje naar de manege en weer terug.

Ja, de eigenaar bewijst jou ook een dienst. Je bewijst elkaar een dienst.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:55

VogeltjeM schreef:
Jenkins schreef:

Ja, de eigenaar bewijst jou ook een dienst. Je bewijst elkaar een dienst.

Leg eens uit waarom

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:56

Jenkins schreef:
Hoe kan je dit nou een goede vergelijking vinden? Een hond is iets heel anders dan een paard. Bij een paard moet je zeker meer verantwoordelijkheid verwachten en zoals ik net ook al zei, je hebt te maken met veel meer risico's.
Dan zou je met alles wat van jou is en wat je door andere laat gebruiken wel zo kunnen zien....

Qua emotionele waarde is mijn hond voor mij gelijk aan mijn paard, hoor. En ik zie het inderdaad zo met alles: als iemand mijn hond uitlaat als ik niet kan, ben ik ook dankbaar, ook al vindt diegene dat misschien gewoon leuk. En als ik wil dat iemand mijn ratten komt aaien ( 8)7 ) ook.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:00

Jenkins schreef:
Leg eens uit waarom

Ik heb dat al een aantal keer gedaan hier :) , maar nog een keer dan. De bijrijdpaarden die ik heb gehad, waren allemaal van mensen die zelf niet veel tijd hadden, maar wel per sé wilden dat hun paard gereden werd. Ik deed dat voor ze, dus ik bewees ze een dienst. En andersom bewezen zij mij ook een grote dienst, door mij op hun paarden te laten.

Anders is het als je als eigenaar geen bijrijder nodig hebt, maar 'gewoon zo goed bent om iemand erop te laten'. Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn paard beschikbaar zou stellen daarvoor, maar blijkbaar zijn er mensen die dat wel doen, nou da's hun goed recht :) Wbt die situatie kan ik dan ook niet oordelen over het wel of niet geven van een bijdrage.

Ik weet alleen dat ik, als ik iemand 'nodig' zou hebben om mijn paard te doen, diegene daar nooit voor zou laten betalen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:03

Wat gaat deze discussie een rare kant op. Als een bijrijder voor niets mag bij rijden dan is het toch OK.
Als een bijrijder wat moet betalen dan is het toch ook OK. Wij hebben twee zo'n fijne paardjes en mijn bom proef oudste paardje (vroeger M2 start gerechtigd geweest) is zo verschrikkelijk braaf en fijn om te rijden. Mijn man (68 jaar oud) heeft op hem leren paard rijden vijf jaar geleden. Gezien zijn leeftijd wil hij hooguit twee à drie keer per week rijden. Ik rijd zelf de benjamin (pittig heet paardje en zeker niet geschikt voor manege ruiters en ik rijd haar graag alleen zelf). Dus gun ik het iemand anders om bij te rijden. Zoals ik al eerder schreef dit is een win - win situatie. Mijn bijrijder mag alles met hem behalve wedstrijden starten want daar zijn we mee gestopt omdat hij zelf M2 start gerechtigd wel hoog genoeg vond :+ en daar ben ik het mee eens. Daar wil ik hem niet meer mee vervelen. Kan mijn bijrijder niet dan pak ik hem zelf en dan zijn we zeer gelukkig samen want dit paardje zit in mijn bloed. Maar één paard intensief rijden vind ik gewoon genoeg.
Ik vind het zo raar dat dan maar gezegd wordt in deze discussie dat je dan maar moet stoppen met het paard of dat je rijk wordt van je bijrijder. Het is gewoon fijn dat als de smid komt voor twee paarden de envelop gepakt kan worden en er eentje dus betaald is door mijn bijrijder. Want twee paarden hebben is gewoon heel duur ook al kan ik het betalen.
Op stal zie ik veel bijrijders. Die rijden paarden bij die gewoon niets kunnen of niet braaf zijn of niet soepel en los. Of ze mogen niets of er is veel troep omdat het baasje eigenlijk haar paard niet kan delen. Ik zie dat bij de dochter van mijn vriendin. Dat zijn gewoon geen fijne paardjes omdat die eigenaren eigenlijk geen verstand hebben van paarden en het gaat van drie van de vier met die paarden niet goed.
Ik heb nooit dol met mijn bijrijder we hebben het gewoon goed en zijn blij met elkaar. In het begin hielp ik haar en draag het paard over. Ik leerde haar hoe ze het paard fijn houdt in de aanleuning en in de gehoorzaamheid. Ik leerde haar hoe ze buiten moet rijden. Een manege ruiter weet dat niet. Mijn bijrijder is dol gelukkig dat ze voor minder geld als het ware een eigen paard heeft. Ze zegt regelmatig dat het paard veel fijner is als een manege paard. Ze geniet. En ik geniet daar dan weer van. TEvens vind ik het gewoon heel gezellig zo'n jonge vrouw regelmatig om ons heen want ze vraagt regelmatig of we samen buiten gaan rijden. Daar genieten we dan samen van. Ze hoeft niets en mag alles dan is het toch raar dat mensen zo'n probleem maken van die paar tientjes per maand.
Ik ben het helemaal eens met vogeltje dat je elkaar dus een dienst bewijst en daar mag dus wel voor betaald worden *\o/* .

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:09

VogeltjeM schreef:
Ik kan juist best moeilijk in de 'zakelijke insteek' van sommige mensen hier komen. Zo van 'je gebruikt mijn paard, dus betaal er maar voor'. Ik heb het nooit eerder op deze manier bekeken en ik kan me ook niet voorstellen dat ik het ooit zo zal zien met mijn eigen paard. Een paard is van jóú, daar draag jij zorg voor. Op het moment dat je niet kan, maar je vindt wel dat ie gereden moet worden, zoek je daar iemand voor. Dan is dat toch een gunst van diegene (ook al vindt die het natuurlijk fantastisch en weet ik het wat)? Een win-winsituatie? Ik kan me niet voorstellen dat ik later iemand zou laten betalen om mij te helpen. :n

Ik begrijp jouw insteek. Maar als eigenaar wil ik graag even de andere kant belichten. Ik betaal bijna 400 euro per maand aan stalling voor mijn paard. Daarnaast heb ik alle kosten voor entingen, hoefsmid, etc. Ik heb een leuke KWPN-er die het niveau van het gemiddelde manegepaard wel ontstijgt. De gemiddelde bijrijder kan er dan ook meer van leren dan op een gemiddeld manegepaard.

Als ik dan iemand anders daarop laat rijden voor een vaste dag in de week, is dat een dag dat ik zelf geen gebruik kan maken van mijn paard. Want, dat vind ik dan wel, die persoon betaalt voor die dag/dagen, dus die dag is het haar paard. Dan wordt er door mij ook niet afgezegd en mocht het eens voorkomen dat je die dag niet kan, zou je wat mij betreft op een andere dag mogen. Je krijgt dan namelijk ook waar je voor betaalt. Als jij niet wilt komen omdat het regent/een scheet dwars zit/de planeten niet op een rij staan, dan is dat jouw goed recht. Het is tenslotte mijn paard, dus ik moet er voor zorgen dat ie beweging krijgt.

Mijn verzorger heeft overigens de eerste maand dat ik mijn paard had, mijn paard halfpension genomen bij mij. Ze had dat van tevoren al afgesproken en ik wilde haar dat niet ontnemen omdat ik hem toevallig die maand gekocht had. Aangezien ik niet wil dat hij elke dag gereden wordt en zij voor 3 dagen halfpension had, reed zij die maand meer dan ik (ook in de les). Dan zou het toch vreemd zijn als ik de hele stalling alleen mag betalen, maar niet eens kan rijden op m'n paard wanneer ik wil. Dus heeft zij het bedrag dat ze eigenlijk aan de manege zou betalen aan mij betaald.

Ik vind het dus ook normaal dat ervoor betaald wordt, omdat ik geen bijrijder "nodig" heb. Ik doe met veel plezier mijn paard elke dag zelf, dus ja, als ik hem een dag af moet staan (zo voelt het haast), doe ik dat niet zomaar. Wellicht dat iemand die echt de hulp nodig heeft er anders in staat.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:13

Ik heb zelf het idee dat vooral de verzorgers/bijrijders en eigenaren van paarden waar de ouders nog betalen het niet nodig vinden dat een bijrijder moet betalen. Eigenaren, die weten wat paard houden kost, vinden het over het algemeen wel normal om geld te vragen.
Zo ook ik.
Ik ga niet voor ander mans hobby betalen.
Mijn paard wordt er niet beter op (eerder slechter/ moet regelmatig zelf weer de knoppen erop zetten)
En het is niet altijd een geld/tijd kwestie (zoals bij mij)
Ik gun iemand dat hij veel van mij en mijn paard kan leren, maar niet voor niks (mijn lessen moet ik ook zelf betalen en de opleiding van mijn paarden heeft dus ook veel geld gekost.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:13

mylittlejoy schreef:
VogeltjeM schreef:

Ik begrijp jouw insteek. Maar als eigenaar wil ik graag even de andere kant belichten. Ik betaal bijna 400 euro per maand aan stalling voor mijn paard. Daarnaast heb ik alle kosten voor entingen, hoefsmid, etc. Ik heb een leuke KWPN-er die het niveau van het gemiddelde manegepaard wel ontstijgt. De gemiddelde bijrijder kan er dan ook meer van leren dan op een gemiddeld manegepaard.

Als ik dan iemand anders daarop laat rijden voor een vaste dag in de week, is dat een dag dat ik zelf geen gebruik kan maken van mijn paard. Want, dat vind ik dan wel, die persoon betaalt voor die dag/dagen, dus die dag is het haar paard. Dan wordt er door mij ook niet afgezegd en mocht het eens voorkomen dat je die dag niet kan, zou je wat mij betreft op een andere dag mogen. Je krijgt dan namelijk ook waar je voor betaalt. Als jij niet wilt komen omdat het regent/een scheet dwars zit/de planeten niet op een rij staan, dan is dat jouw goed recht. Het is tenslotte mijn paard, dus ik moet er voor zorgen dat ie beweging krijgt.

Mijn verzorger heeft overigens de eerste maand dat ik mijn paard had, mijn paard halfpension genomen bij mij. Ze had dat van tevoren al afgesproken en ik wilde haar dat niet ontnemen omdat ik hem toevallig die maand gekocht had. Aangezien ik niet wil dat hij elke dag gereden wordt en zij voor 3 dagen halfpension had, reed zij die maand meer dan ik (ook in de les). Dan zou het toch vreemd zijn als ik de hele stalling alleen mag betalen, maar niet eens kan rijden op m'n paard wanneer ik wil. Dus heeft zij het bedrag dat ze eigenlijk aan de manege zou betalen aan mij betaald.

Ik vind het dus ook normaal dat ervoor betaald wordt, omdat ik geen bijrijder "nodig" heb. Ik doe met veel plezier mijn paard elke dag zelf, dus ja, als ik hem een dag af moet staan (zo voelt het haast), doe ik dat niet zomaar. Wellicht dat iemand die echt de hulp nodig heeft er anders in staat.

Ik denk ook dat het scheelt idd, of iemand een bijrijder nodig heeft. In zo'n situatie als die van jou heb ik nooit gezeten en daar kan ik dus ook niet over oordelen. :)
Ontzettend aardig van je trouwens, dat van die eerste maand. Maar als je zelf altijd kunt, waarom heb je dan een bijrijder..?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:16

VogeltjeM schreef:
Jenkins schreef:

Qua emotionele waarde is mijn hond voor mij gelijk aan mijn paard, hoor. En ik zie het inderdaad zo met alles: als iemand mijn hond uitlaat als ik niet kan, ben ik ook dankbaar, ook al vindt diegene dat misschien gewoon leuk. En als ik wil dat iemand mijn ratten komt aaien ( 8)7 ) ook.

sorry, maar een hond uitlaten kun je echt niet vergelijken met een paard rijden :+