Ik heb nu een eigen maar daar vertrouw ik geen ander iemand mee...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VogeltjeM schreef:Ik ben een beetje klaar met deze discussie.. Steeds als ik reageer op een bepaald argument, roept iemand 2 posten erna weer hetzelfde argumentIk denk niet dat men elkaar nog gaat overtuigen hier. Denk dat dit een eeuwige discussie blijft. Ikweet alleen dat het hier in de buurt logisch is om niks te betalen. Eigenaren hebben wel degelijk het gevoel een probleem te hebben en de bijrijder helpt ze daarbij. En dan zeg ik niet dat ze de bijrijder op hun blote knietjes moeten bedanken: bijrijder moet ook heel blij zijn met de geboden kans. Maar dat ik door weer en wind een pony van een ander ga verzorgen, ook als ik ziek ben, eigenlijk een feestje heb etc.., en dat de eigenaar dan een lintje verdient omdat ze zo goed is mij te laten? Ja dag. De eigenaar heeft er net zo goed baat bij. Beide partijen hebben er baat bij (in de situaties waarin ik mij heb bevonden dan, vroeger)
VogeltjeM schreef:Ik ben een beetje klaar met deze discussie.. Steeds als ik reageer op een bepaald argument, roept iemand 2 posten erna weer hetzelfde argumentIk denk niet dat men elkaar nog gaat overtuigen hier. Denk dat dit een eeuwige discussie blijft. Ikweet alleen dat het hier in de buurt logisch is om niks te betalen. Eigenaren hebben wel degelijk het gevoel een probleem te hebben en de bijrijder helpt ze daarbij. En dan zeg ik niet dat ze de bijrijder op hun blote knietjes moeten bedanken: bijrijder moet ook heel blij zijn met de geboden kans. Maar dat ik door weer en wind een pony van een ander ga verzorgen, ook als ik ziek ben, eigenlijk een feestje heb etc.., en dat de eigenaar dan een lintje verdient omdat ze zo goed is mij te laten? Ja dag. De eigenaar heeft er net zo goed baat bij. Beide partijen hebben er baat bij (in de situaties waarin ik mij heb bevonden dan, vroeger)
Moos99 schreef:Veel paarden eigenaren vragen een bijdrage in de kosten omdat er nou eenmaal weinig fatsoenlijke meiden zijn die niet na 2 weken met de pet ernaar gooien, of in de winter periodes ineens nergens meer te bekennen zijn. Wanneer er geld word betaald is het allemaal wat "vaster", dan laat je zien dat je ergens serieus aan wilt beginnen. Vind ik niet zo heel raar. En ik vind uberhaubt het betalen van een bijdrage niet raar. Eigenaar van het paard betaald zich suf aan van alles, de verzorgster kan lekker komen en wegrijden. Een paard is duur, en ik vind het juist een ideale compromis voor meiden die graag meer willen als de manege, maar ook weer geen eigen paard kunnen betalen. Ik vind het zelf niet meer dan normaal om een bijdrage te betalen om een paard te verzorgen. Heb het zelf ook vroeger altijd gedaan. Wel verwachtte ik dan een bepaalde vrijheid en mogelijkheden om mijn gang te kunnen gaan, ik betaal niet voor niks!
Linnettaaaa schreef:Ikzelf heb vorig jaar ook een verzorgpony gehad. Ik mocht gewoon rijden wanneer ik dat wou,maar hoefde niks te doen. Alleen na het rijden alles netjes opruimen en even wat brok geven. ik wist dat de eigenaar van de pony en het paard die erbij stond elke dag poepruimde, uit zowel de bak als de wei. Nou dat heb ik toen ook gedaan!Vond dat ik dat wel terug kon doen gezien ik zoveel mocht zonder te betalen...
Ik heb nu een eigen maar daar vertrouw ik geen ander iemand mee...
idefix4 schreef:Moos99 schreef:Veel paarden eigenaren vragen een bijdrage in de kosten omdat er nou eenmaal weinig fatsoenlijke meiden zijn die niet na 2 weken met de pet ernaar gooien, of in de winter periodes ineens nergens meer te bekennen zijn. Wanneer er geld word betaald is het allemaal wat "vaster", dan laat je zien dat je ergens serieus aan wilt beginnen. Vind ik niet zo heel raar. En ik vind uberhaubt het betalen van een bijdrage niet raar. Eigenaar van het paard betaald zich suf aan van alles, de verzorgster kan lekker komen en wegrijden. Een paard is duur, en ik vind het juist een ideale compromis voor meiden die graag meer willen als de manege, maar ook weer geen eigen paard kunnen betalen. Ik vind het zelf niet meer dan normaal om een bijdrage te betalen om een paard te verzorgen. Heb het zelf ook vroeger altijd gedaan. Wel verwachtte ik dan een bepaalde vrijheid en mogelijkheden om mijn gang te kunnen gaan, ik betaal niet voor niks!
Voor de eigenaar is hier een makkelijke oplossing: Verkoop het paard!! Als je de kosten niet wil dragen, moet je geen paard kopen. Zo simpel is het.
Zoek schreef:VogeltjeM schreef:Ik ben een beetje klaar met deze discussie.. Steeds als ik reageer op een bepaald argument, roept iemand 2 posten erna weer hetzelfde argumentIk denk niet dat men elkaar nog gaat overtuigen hier. Denk dat dit een eeuwige discussie blijft. Ikweet alleen dat het hier in de buurt logisch is om niks te betalen. Eigenaren hebben wel degelijk het gevoel een probleem te hebben en de bijrijder helpt ze daarbij. En dan zeg ik niet dat ze de bijrijder op hun blote knietjes moeten bedanken: bijrijder moet ook heel blij zijn met de geboden kans. Maar dat ik door weer en wind een pony van een ander ga verzorgen, ook als ik ziek ben, eigenlijk een feestje heb etc.., en dat de eigenaar dan een lintje verdient omdat ze zo goed is mij te laten? Ja dag. De eigenaar heeft er net zo goed baat bij. Beide partijen hebben er baat bij (in de situaties waarin ik mij heb bevonden dan, vroeger)
![]()
![]()
in deze discussie ga ik me maar niet mengen want wat kan ik als ik dit lees teleurgesteld zijn in sommige mensen, hoop toch dat ik een bijrijder vind met een wat andere insteek....
foxy80 schreef:Maar waarom komt er toch steeds weer iemand op om te zeggen dat als een eigenaar een halve stal wil die een bijdrage betaalt, dat die eigenaar dan vast een "makkelijke" oplossing zoekt voor zijn problemen, zijnde tijd- of geldgebrek?
Urielle schreef:Even iets anders dan he.
Ik heb een hond. Een hele mooie hond. Superbraaf. Ben ermee op cursus geweest dus je kunt er ook nog gehoorzaamheid mee oefenen als je dat leuk vindt.
Nou vindt mijn (hypothetische) buurmeisje honden heel leuk. Helaas mag ze van thuis geen hond. Ze staat zo wel eens mijn hond te knuffelen als ik erbij ben.
Ik heb het soms best eens druk overdag. En tzt wil ik ook weer aan het werk. Dan krijgt mijn hond niet de aandacht die ze nodig heeft denk ik. Momenteel lopen de kosten hier ook behoorlijk op eigenlijk.
Ik heb voorgesteld dat mijn buurmeisje 20 Euro per maand aan me betaalt, daarvoor mag ze drie dagen per week met mijn hond een stukje gaan lopen en natuurlijk ook borstelen enzo, want dat hoort erbij. Ik vind wel dat mijn buurmeisje mij hartstikke dankbaar moet zijn dat ze uberhaupt met mijn hond mag gaan wandelen
Jenkins schreef:Ik snap niet dat sommige hier niet snappen dat je inderdaad ook als bijrijdster mazzel mag hebben en blij moet zijn dat iemand zijn/haar paard door een ander laat berijden.
Wel geld willen neerleggen om op manege paard te rijden, lessen zijn nou ook niet altijd zo goed. Maar als je een bijrijdpaard hebt dan moet het maar gratis zijn, want je bewijst de eigenaar een dienst?
Misschien bewijst de eigenaar jou wel een dienst? Je mag het immers op de dagen dat je het verzorgt bijna als je eigen paard zien, lekker ervan genieten enz. En niet een ff een uurtje naar de manege en weer terug.
VogeltjeM schreef:Jenkins schreef:Ik snap niet dat sommige hier niet snappen dat je inderdaad ook als bijrijdster mazzel mag hebben en blij moet zijn dat iemand zijn/haar paard door een ander laat berijden.
Wel geld willen neerleggen om op manege paard te rijden, lessen zijn nou ook niet altijd zo goed. Maar als je een bijrijdpaard hebt dan moet het maar gratis zijn, want je bewijst de eigenaar een dienst?
Misschien bewijst de eigenaar jou wel een dienst? Je mag het immers op de dagen dat je het verzorgt bijna als je eigen paard zien, lekker ervan genieten enz. En niet een ff een uurtje naar de manege en weer terug.
Ja, de eigenaar bewijst jou ook een dienst. Je bewijst elkaar een dienst.
Jenkins schreef:Hoe kan je dit nou een goede vergelijking vinden? Een hond is iets heel anders dan een paard. Bij een paard moet je zeker meer verantwoordelijkheid verwachten en zoals ik net ook al zei, je hebt te maken met veel meer risico's.
Dan zou je met alles wat van jou is en wat je door andere laat gebruiken wel zo kunnen zien....
Jenkins schreef:Leg eens uit waarom
VogeltjeM schreef:Ik kan juist best moeilijk in de 'zakelijke insteek' van sommige mensen hier komen. Zo van 'je gebruikt mijn paard, dus betaal er maar voor'. Ik heb het nooit eerder op deze manier bekeken en ik kan me ook niet voorstellen dat ik het ooit zo zal zien met mijn eigen paard. Een paard is van jóú, daar draag jij zorg voor. Op het moment dat je niet kan, maar je vindt wel dat ie gereden moet worden, zoek je daar iemand voor. Dan is dat toch een gunst van diegene (ook al vindt die het natuurlijk fantastisch en weet ik het wat)? Een win-winsituatie? Ik kan me niet voorstellen dat ik later iemand zou laten betalen om mij te helpen.
mylittlejoy schreef:VogeltjeM schreef:Ik kan juist best moeilijk in de 'zakelijke insteek' van sommige mensen hier komen. Zo van 'je gebruikt mijn paard, dus betaal er maar voor'. Ik heb het nooit eerder op deze manier bekeken en ik kan me ook niet voorstellen dat ik het ooit zo zal zien met mijn eigen paard. Een paard is van jóú, daar draag jij zorg voor. Op het moment dat je niet kan, maar je vindt wel dat ie gereden moet worden, zoek je daar iemand voor. Dan is dat toch een gunst van diegene (ook al vindt die het natuurlijk fantastisch en weet ik het wat)? Een win-winsituatie? Ik kan me niet voorstellen dat ik later iemand zou laten betalen om mij te helpen.
Ik begrijp jouw insteek. Maar als eigenaar wil ik graag even de andere kant belichten. Ik betaal bijna 400 euro per maand aan stalling voor mijn paard. Daarnaast heb ik alle kosten voor entingen, hoefsmid, etc. Ik heb een leuke KWPN-er die het niveau van het gemiddelde manegepaard wel ontstijgt. De gemiddelde bijrijder kan er dan ook meer van leren dan op een gemiddeld manegepaard.
Als ik dan iemand anders daarop laat rijden voor een vaste dag in de week, is dat een dag dat ik zelf geen gebruik kan maken van mijn paard. Want, dat vind ik dan wel, die persoon betaalt voor die dag/dagen, dus die dag is het haar paard. Dan wordt er door mij ook niet afgezegd en mocht het eens voorkomen dat je die dag niet kan, zou je wat mij betreft op een andere dag mogen. Je krijgt dan namelijk ook waar je voor betaalt. Als jij niet wilt komen omdat het regent/een scheet dwars zit/de planeten niet op een rij staan, dan is dat jouw goed recht. Het is tenslotte mijn paard, dus ik moet er voor zorgen dat ie beweging krijgt.
Mijn verzorger heeft overigens de eerste maand dat ik mijn paard had, mijn paard halfpension genomen bij mij. Ze had dat van tevoren al afgesproken en ik wilde haar dat niet ontnemen omdat ik hem toevallig die maand gekocht had. Aangezien ik niet wil dat hij elke dag gereden wordt en zij voor 3 dagen halfpension had, reed zij die maand meer dan ik (ook in de les). Dan zou het toch vreemd zijn als ik de hele stalling alleen mag betalen, maar niet eens kan rijden op m'n paard wanneer ik wil. Dus heeft zij het bedrag dat ze eigenlijk aan de manege zou betalen aan mij betaald.
Ik vind het dus ook normaal dat ervoor betaald wordt, omdat ik geen bijrijder "nodig" heb. Ik doe met veel plezier mijn paard elke dag zelf, dus ja, als ik hem een dag af moet staan (zo voelt het haast), doe ik dat niet zomaar. Wellicht dat iemand die echt de hulp nodig heeft er anders in staat.
VogeltjeM schreef:Jenkins schreef:Hoe kan je dit nou een goede vergelijking vinden? Een hond is iets heel anders dan een paard. Bij een paard moet je zeker meer verantwoordelijkheid verwachten en zoals ik net ook al zei, je hebt te maken met veel meer risico's.
Dan zou je met alles wat van jou is en wat je door andere laat gebruiken wel zo kunnen zien....
Qua emotionele waarde is mijn hond voor mij gelijk aan mijn paard, hoor. En ik zie het inderdaad zo met alles: als iemand mijn hond uitlaat als ik niet kan, ben ik ook dankbaar, ook al vindt diegene dat misschien gewoon leuk. En als ik wil dat iemand mijn ratten komt aaien () ook.