Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:54

Die van mij staat altijd 24/7 buiten, alleen als het heel warm is en de dazen haar opvreten gaat ze naar binnen.

Ze staat zelfs zonder deken! ;) Ze doet het supergoed en vermaakt zich prima! Plukje hooi erbij omdat het weiland niet veel voeding meer geeft en wat brokjes voor de smaak en madame is weer tevreden! :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:43

Ben eigenlijk wel heel benieuwd over wat voor rassen we hier inderdaad allemaal spreken. Las dat de lusitano's het minder prettig vinden.

Hier merk ik ook wel verschil. Ze vinden die regen geen van allen leuk hoor, laat ik dat voorop stellen. Tuurlijk, een gewone regenbui interesseert ze niets, maar deze dagenlange aanhoudende regen vinden ze echt niets aan. De pony (Welsh) staat bijna de hele dag in de schuiltent. De paarden (kwpn en groninger) gaan daar helaas niet in. Vorig jaar ging Rembrand er wel in, maar nu samen met Thabor denken ze blijkbaar dat ze er te groot voor zijn. Oke, het is geen heel groot ding (zo'n boogtent van tackroom), maar het moet kunnen.

CCCCC

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:46

Wijhebben twee Fjorden en een Fries, staan 24/7 buitenmet schuilstal en ruwvoer. Met ontzettend slecht weer, zet ik mijn Fjord op stal. De andere twee blijven buiten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:48

Nou, van mij mag mijn jaarling zo onderhand ook wel naar huis als het zo blijft regenen, kan ze lekker in de loopstal met uitloop. Nu zijn ze elke keer krap aan opgedroogd en ze regenen weer zeiknat...
Natuurgebied ziet er nog wel netjes uit qua modder etc, dat scheelt

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:03

ik heb 2 schets en 1 wersten paardje,
doen het alle 3 goed en hebben alle3 geen hekel aan dit weer zn vrolijk hebben het niet koudt ze kunnen schuilen hebben een stal gaan er alleen zomer _/-\o_ s in voor de vliegen maar de nu echt niet

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:04

Mijne staan altijd lekker buiten, met mogelijkheid naar binnen :).
Ideaal

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:08

2 Ijslanders hier van 25 en 29, maar beide dames denken er niet over na om in de schuilstal te gaan staan :n

Ze staan 24/7 buiten op het land, en zonder deken maar goed dat is ook geen probleem met die vachten van hun :')

Ja ze regenen helemaal nat, maar alleen de buitenste laag is nat. Als je de vacht optilt en gaat voelen is het bij de huid helemaal droog en warm. Dikke laag manen en staart doen ook wonderen dus hier voelen ze zich prima!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:36

Mijn fjord is de grootste kou kleum en vanmorgen onder deken de wei opgegaan.
Ze staan hier nu paar uur op de wei maar zodra ze bij stal komen (schuilstal) staat alles onder dak dus ze hebben er wel een hekel aan.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:56

Vanochtend stonden onze paarden (Pools warmbloed en KWPN) voor het eerst in de buurt van de schuilstal, uit de wind. Ze voelden niet koud, wel zeiknat.
Gisteravond hadden ze geen interesse in hooi. Vanochtend zaten de netten ook nog vol.

Ik ben die regen en modder nu wel zat...

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:00

kevje06 schreef:
Ze staan hier nu paar uur op de wei maar zodra ze bij stal komen (schuilstal) staat alles onder dak dus ze hebben er wel een hekel aan.

dat wilt niet zeggen dat ze er allemaal een hekel aan hebben dat is echt niet zo!! de een findt het niet erg om met dit weer buiten te staan en de andere wel

angelakrops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:07

Yontheke schreef:
Britt schreef:
Kont in de wind en slapen :Y) Schuilstal stond 3 meter verderop.

Je zou het over die van mij kunnen hebben :+

haha die van mij ook hoor

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:16

Cambiar schreef:
Welk ras van paarden heb jij? Mijn Haflinger ging vroeger ook nooit binnen, ook niet bij het ergste honde-weer. Mijn Lusitano's daarentegen zijn watjes op dat vlak. Ik vind dat heel erg jammer, hou van paarden die tegen een stootje kunnen en dacht dat de Lusitano's zich zouden aanpassen, een minpunt dus aan het ras, 't zijn nochtans robuuste modellen voorzien van een goed laagje vet. In die zin vraag ik me af of Berbers daar sterker in zijn...

Gaat niet zozeer om hoe robuust ze zijn, maar op welk klimaat de vacht gemaakt is. Hier zie ik dat jonkie (nrps x new forest) 0 problemen heeft en mij criollo juist sneller last krijgt met veel/langdurig regen. Zijn vacht is kennelijk toch niet 100% waterdicht, dus krijgt hij soms op dit soort dagen een regendeken om. Tenminste als hij staat te bibberen als ik kom en dus ook stopt met eten. 0 Grams regendeken (hoewel helemaal fout volgens velen) maakt dat hij weer gaat eten en zich dus weer warm kan houden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:21

Bij mij staan ze wel allemaal zonder deken, elk jaar was het weer gemier met scheve dekens, verkouden paarden en sinds ze zonder deken staan geen problemen meer gehad, zelfs de dikte van de vacht valt me mee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:44

mijn drachtige kwpn merrie staat ook dag en nacht buiten, ze heeft wel een ruime box tot haar beschikking, maar eet zelfs liever ook haar brok buiten. regen of niet.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:58

Mijn Friesche merrie van 6 staat altijd buiten en mijn oude paard (zie profiel) die hoog in het bloed stond was ook altijd buiten zonder deken en is bijna 28 jaar geworden zonder pijntjes of wat dan ook.

Het is gewoon een kwestie van gewenning, in Spanje kan het ook koud zijn en veel regenen en waaien dus waarom zouden Andalusiërs er minder goed tegen kunnen dan Friezen.

Het is aangeleerd gedrag en natuurlijk heeft de één meer aanleg dan de ander maar elk gezond paard kan een flinke wintervacht kweken om zich te wapenen tegen de koud en regen. Als je het dier maar de kans geeft.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:49

Hanneke84 schreef:
Blijven jullie regendekens wel goed met dit weer?
Het heeft hier de hele nacht goed door geregend en met regendeken toch natte billen en borst. :\

Ik heb een regendeken van BR en die laat heen water door. Misty heeft deze 24 uur per dag om, geen probleem.

tine10 schreef:
Ben eigenlijk wel heel benieuwd over wat voor rassen we hier inderdaad allemaal spreken. Las dat de lusitano's het minder prettig vinden.

Hier merk ik ook wel verschil. Ze vinden die regen geen van allen leuk hoor, laat ik dat voorop stellen. Tuurlijk, een gewone regenbui interesseert ze niets, maar deze dagenlange aanhoudende regen vinden ze echt niets aan. De pony (Welsh) staat bijna de hele dag in de schuiltent. De paarden (kwpn en groninger) gaan daar helaas niet in. Vorig jaar ging Rembrand er wel in, maar nu samen met Thabor denken ze blijkbaar dat ze er te groot voor zijn. Oke, het is geen heel groot ding (zo'n boogtent van tackroom), maar het moet kunnen.

Mijn KWPNer staat ook 24 uur per dag buiten (zonder deken), is geen probleem

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:40

Mijn 2 (jaarling)mutsen stonden net toch wel in de schuilstal. Nu het weer een paar dagen vies is zie je ze er toch wel wat meer in staan.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:01

flashdance4 schreef:
kevje06 schreef:

dat wilt niet zeggen dat ze er allemaal een hekel aan hebben dat is echt niet zo!! de een findt het niet erg om met dit weer buiten te staan en de andere wel

Praat natuurlijk over mijn eigen paarden en weet dat er bij mij ook een aantal minder problemen er mee hebben maar mijn shets hadden t ook koud vanmorgen, en waren blij met hun hooi om op te warmen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:22

Mijn shet is echt een watje, die vind er geen zak aan dit weer :n

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:32

Je merkt toch echt wel dat dit weer niet het favo weer van mijn paardjes is hoor :o
Ze staan bij het hek te wachten tot ze de stal in kunnen, en nu de laatste paar dagen met die ijskoude regen en wind heb ik ze maar bij de stallen gelaten; de 2 veulens met mijn 3 jarige merrie staan samen in 1 stal met de deur dicht en ze maakten totaal geen aanstalten om naar buiten te willen. De 3 anderen kunnen vrij in- en uitlopen maar ze stonden allemaal in de stal. Ik geef ruim hooi zodat ze lekker wat te knabbelen hebben en 's avonds krijgen ze naast het hooi ook muesli en lucerne erbij.
Afgelopen week kwamen ze een paar keer uit het land, echt zeiknat met modderbenen..dan vind ik het wel een heel fijn gezicht als ze zelf graag naar binnen lopen en ik alleen nog het gemaal van hun kaken met het hooi hoor.
Ik heb ze geen dekens op, ik ben geen watje met ze, maar ik vind het wel heel erg prettig dat ik ze 'savonds en 's nachts de mogelijkheid kan geven om droog en beschut te staan; het zijn ook heel diepe stallen dus ze kunnen altijd droog staan als de wind erop mocht staan. Overdag staan ze in principe op het land, of het moet echt heel slecht zijn.

Naast mij staan een paar Fjorden en een Shet en die hebben een klein schuilstalletje, maar geen verharding. Het is een grote blubberbende (waar niet) maar ze kunnen dus niet met droge voeten staan en dat vind ik wel sneu.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:37

De mijne staat 24/7 buiten!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:42

Hier is het gelukkig geen blubberbende, maar ik ben het wel kotsbeu.
Mijn regenpak was zeiknat en door die smerige wind was ik zelf ontzettend koud. ( Wat is een warme douche en een openhaard dan heerlijk!!)
Het was al donker toen ik op 'stal' kwam en met mijn hoofdlampje op moest ik eerst heel het land door om ze te vinden. Stommerds ( haflinger en 2.5 jarige welshcob) hadden het natte hooi niet opgegeten en doken nu op het verse hooi.
Ik ben blij dat het vanaf nu beter weer wordt want jakkes wat een smerig weer!!

hettyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:58

Die van mij staan 's avonds en 's nachts binnen. Overdag gaan ze er wel uit, maar als het dan heel veel regent staan ze echt voor het hek te draaien dat ze naar binnen willen. Het is maar net wat ze gewend zijn. Ze kunnen prima de hele dag buiten staan, want ze regelen zelf hun vacht wel. Alleen vind ik het zelf prettiger als ze 's avonds binnen staan. Dan staan ze even droog en kunnen even opdrogen en "warm" worden. :j

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:18

Ik beschik niet over een weide,wel over een paddock,die inmiddels ook erg nat is.
Ik laat de stallen nu overdag open,maar dan kiezen ze er toch zelf voor om of in de stal of op het harde (onder het afdak)te gaan staan.
Maar ook ik zal blij zijn dat ze weer gewoon in hun paddock uit de voeten kunnen zodat ze toch wel weer een beetje energie kwijt kunnen.Nu kunnen ze niet echt lekker lopen,ze glibberen meer door de paddock.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:29

Mijn 3 pony's (1 hafdame van 1.38, 1 2.5jarige welsh x arabier (1.30) en mijn hafveulen (1.25?)) staan nog steeds 24/7 buiten en zoals het er nu naar uitziet blijven ze daar ook. Ook wij hebben kleigrond en ja, de helft van mijn weiland ligt momenteel blank (weiland is totaal 0.5ha, dus nog steeds plek zat), maar achteraan hebben ze dus nog mooi grasland waarop ze tot vandaag nog konden grazen. Door de vele buien die er nog aankomen worden morgen de slowfeeders in elkaar gezet en worden ze ook stevig bijgevoerd vanaf dan, gras is dan toch ook echt op en ik wil niet dat ze lopen te zoeken naar eten, daarmee gaat het grasland nog meer kapot en kunnen zij zich niet goed warm houden.

Uitmesten begin ik nu niet aan, ik geraak niet door het 1e deel met de kruiwagen :+ . Paarden worden netjes ontwormd en na de winter wordt het winterland weer geploegd en verhuizen ze weer naar de zomerweilanden, zodat het winterland weer een half jaar kan rusten.

De 2 schuilstallen zijn nog droog (de paddock ervoor niet, jammer dan maar momenteel even geen geld teveel en het is niet noodzakelijk nu) en ik zie ze van tijd tot tijd er allemaal wel eens in staan, maar als het écht flink hagelt staan ze toch het liefst met hun kont er vol in :P . Gekke dieren zijn het ook, ze hebben plekken genoeg om droog te liggen maar toch zijn de 2 jongste elke dag weer smerig omdat ze spelletjes modderworstelen spelen...
Oja, mijn oudste is nooit vrolijker dan met dit schijtweer, moet weer de mijne zijn hoor := .
Morgen gaat wel het dikkere winterdeken erop, puur omdat het weer kouder wordt en de vachtaanmaak dan weer in de lift zit en daar heb ik geen zin in.

Ik snap wel dat mensen hun dieren willen laten opdrogen als je ziet dat het dier het nodig heeft, maar denk dat het allemaal afhangt van paard tot paard. Hoe dik is de vacht, hoe goed is het immuunsysteem/de gezondheid van je paard, hoe vrolijk oogt hij/zij in een regenbui... Zolang ze het niet aangeven dat ze binnen willen, blijven ze buiten, maar heb respect voor ieders keuze, zolang het niet inhoudt 24/7 op stal met eens een opjaagmomentje in de bak. Dat gaat voor mij een brug te ver.

Gipsy, ik kan je redenering wel volgen over mensen die wel geld hebben voor een eb-en-vloed bodem, maar niet voor een beetje bestrating in de paddock. Hier gaan de paarden altijd eerst, al zou ik soms toch ook willen dat die mooie bak er komt...