Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:56

Zihuatanejo schreef:
@ Mindim Ja, dan zou ik dus ook delen in de kosten van dierenarts en hoefsmid etc, maar zie je nu hoe moeilijk dit lligt. Als je geld vraagt als eigenaar dan verhuur je als het ware je paard en loop je dus risico.
Als ik een auto huur zit betaal ik tevens voor de verzekering van de auto en kan kiezen voor eenninzittenden verzekering.

Als ik dus aan een eigenaar ga betalen voor de huur van het paard ga ik er redelijke wijs vanuit dat ik ook verzekerd ben. Alleen worden er geen contracten opgesteld en hoor je er nooit iets over. Maar wat als ik van het paard val en mijn rug breek. Dan ben je als eigenaar dus ook verantwoordelijk.
Ofwel, als eigenaar heb je dus ook de lusten ( je paard krijgt beweging en verzorging) maar ook de lasten ( bij eventuele blessures van ruiter of paard ben jij verantwoorelijk)

Je hebt als eigenaar altijd het risico of de bijrijder nu betaald of niet, het blijft eigendom eigenaar. Bijrijder gaat bijna altijd vrijuit. Dat jij wilt mee betalen aan ijzers en da en dergelijke is redelijk uniek, want de meeste bijrijders hoef je denk ik geen da rekening te laten zien. Verder zou ik niet willen dat een bijrijder daar aan mee betaald, want ik wil niet dat de kosten die een bijrijder maakt, dusdanig zijn, dat ze aansspraak kan maken op het paard.
Maar wat heb je als bijrijder dan, alleen de lusten, want in principe kan je als bijrijder onder alles uit, want het is het paard van de eigenaar. Men mag dus op mijn paard rijden, wil inspraak, maar ik moet verzekeringen betalen voor de bijrijder, verlies een deel inspraak op mijn paard en ben uiteindelijk verantwoordelijk voor alle partijen en mag alles financieel ophoesten. Een kleine vergoeding is dan toch op zijn plaats. De bijrijder voert haar hobby uit op een paard dat ze zoveel dagen in de week als haar eigen mag beschouwen en alle vrijheid, hoeft (in mijn geval) niets te doen aan verzorging en voeren, maar ik moet dankbaar zijn dat iemand dat wil doen en ik ben een boeman omdat ik een kleine bijdrage vraag?
In jouw voorbeeld wegen de lusten niet op tegen de lasten, want jij beoefent je hobby, waar ik uiteindelijk alle kosten en verantwoording voor draag, dus ook voor bijvoorbeeld domme acties, waar bijvoorbeeld mijn tuig bij beschadigd. En of jij nu wel of geen vergoeding betaald, ik blijf verantwoordelijk en is jouw inspraak helemaal nergens. Je

Zihuatanejo

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:20

Volgens mij zeg je in dit verhaal twee verrschillende dingen, namelijk dat de bijrijder op de dagen dat ze het paard verzorgt en rijdt als haar eigen beschouwen, dat is volgens mij dus hetzelfde als inspraak hebben op die dagen, denk je ook niet? Je mag dan namelijk beslissen van jou of je 2 uur gaat stappen of 2 uur gaat crossen? Lijkt mij trouwens dat zoiets wel degelijk in overleg gaat.

Dan zeg je later dat ze geen inspraak hebben, wat bedoel je nu eigenlijk, want geen inspraak hebben betekent dus dat jij als eigenaar beslist wat er op die dag gebeurd met het paard, iets wat ik heel normaal beschouw omdat ik in opdracht van de eigenaren al 40 jaar paarden voor hen train. Als een eigenaar wil dat ik een uur aan de hnd stap ipv een uur rij dan doe ik dat.

Ik schreef het al eerder dit is een onderwerp waar je nooit uitkomt, want elke combinatie eigenaar/paard/ruiter/stalling is anders

Ik denk echter ook dat je als bijrijder bepaalde zekerheid moet krijgen, natuurlijk is het paard niet van je, maar ik hoor vaak dat als het de eigenaar niet meer uitkomt de bijrijder dus maar weg moet. In die zin heb je gelijk en heeft bijna geen enkele bijrijder inspraak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:02

larissa288 schreef:
sowieso
JIJ doet het werk allles enzo
je verzorgt het paard voor HAAR!
eigelijk moet ze jou betalen

ik vindt het zeker niet waard

larissa288 schreef:
_Aurora_ schreef:

Zoals ik al eerder zei, een paard is geen bijbaantje, het is een hobby ;)

klopt, maar als het een hobby is hoeft je er zekr geen 100 euro voor de betalen:P

Een hobby mag best geld kosten, en de paardenhobby is een hele dure hobby! Een paard heeft eten, drinken, schone stal/wei en verzorging (dagelijks en medisch) nodig, of je er wel of niet op kunt rijden, kun je rijden heb je er een geschikte plek voor nodig, eventueel zadel, hoofdstel, lessen, etc. En dat kost allemaal geld!

Zonder paard, geen paardrijden en geen paardenhobby. De eigenaar heeft het werk er van en de kosten, en als je geluk hebt blijft je paard gezond en kun je er ook nog mee sporten/recreatief rijden/mennen...

Als bijrijder heb je over het algemeen in elk geval de lusten van, omdat je kunt rijden. Dat je een beetje bijdraagt in de lasten, is dan niet zo gek in mijn ogen. Maar dat is ieders keuze voor zich, en een beetje Vraag en Aanbod... Als je achteraf woont met weinig voorzieningen en niet zo'n leuk paard hebt, dan haken gratis mensen sneller af, zullen mensen er zeker niet voor betalen en heb je eerder dat je iemand moet betalen om je paard te verzorgen. Maar als ik iemand zou moeten betalen en diegene rijd niet bijzonder zo goed en mijn paard zou er slechter van worden, dan betaal ik alleen voor het verzorgingsdeel, en eventueel longeren of in- uit stapmolen zetten/grazen aan de hand of wandelen, en zeker niet voor het rijden...

Truuskay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:15

ik heb ook verschillende verzorgpaarden, en betaal er ook niets voor!
Terwijl ik zelfs de stallen niet uitmest! ik rijd ze, zet ze binnen, verzorg / voer ze.. (alleen als ik zin/tijd heb)
hallo, jij gaat er 2 tot 3x per week heen, verzorgt hem, mest zijn stal uit.. wat doet de eigenaar dan nog?
kan je net zo goed een eigen nemen!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:22

opzich kan ze er natuurlijk iets voor willen hebben, maar als je de stallen enzo moet doen vind ik het raar dat je ook moet betalen, en wel 100euro! ik vind het veelste veel, zou gewoon doorzoeken naar een gratis paardje en dan gewoon wat klusjes doen!

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:05

Ik heb op mp een advertentie zien staan waar ik wel op zou willen reageren.
Het is geen bijzonder paardje ofzo, het is een slome (zegt de eigenaar er zelf bij) ex-manegepony die nu bijna een maand van de manege weg is. Ze staat op een stal met een buitenbak. Het is voor 2 dagen in de week.
Ze vraagt €50 per maand.
Ik vind dat te veel, wat vinden jullie?
Over mesten en andere klusjes staat niks in de advertentie. Ik vind het niet erg om dat te doen en heb eerder een vergelijkbare verzorgpony gehad (3 jaar lang), waarbij ik ook moest uitmesten enz.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:26

Ik blijf me elke keer weer verbazen over dat wel niet betalen van het bij rijden van een paard.
Waarom zou je in een manege wel 20 euro per les betalen en niets voor je bij rijd paard?
Zelf ben ik doorlopend op zoek naar ervaren ruiters, maar die zijn niet te vinden... ja ze DENKEN dat ze ervaren zijn!!
Kijk als een ruiter het paard verder kan helpen in zijn ontwikkeling, dan is dat iemand die je betaald om het paard beter te maken
Maar wees nu eerlijk bijrijd meisjes........ wat is bij de meeste van jullie de ervaring??
Je kan een manege paard rijden, maar daar houd het wel bij op.
Verwachten jullie dan echt dat de paarden eigenaren staan te juichen als jullie het paard gaan rijden?
Vaak is het de eerste maanden dramatisch zoals er word gereden, na wat lessen gaat het meestal iets beter, maar dan nog rijden jullie het paard 9 van de 10 keer niet voldoende door en moeten jullie nog heel veel leren en ja... dat is dan ten koste van het paard.
En juist die talentvolle ruiters die zoeken niets, die krijgen vanzelf wel een paard aangeboden!!!
Dus laat het eens doordringen dat jullie meestal niet echt een toevoeging zijn aan het verder beleren van het paard en jullie lang niet zo goed zijn als jullie denken!
Ik wil er wel aan toevoegen dat als je heel veel zou moeten doen op je verzorgstal, dus mesten, voeren enz. het weer een ander verhaal word!
Talentvolle ruiters die echt een paard verder kunnen helpen, worden betaald en zijn nooit op zoek naar een paard omdat die wel word aangeboden door iemand...... bijrijders die denken gratis een verzorg paard te krijgen en daar dan ook lekker op rond te kunnen crossen... tja....ik denk dan, geen wonder dat er al zoveel topics lopen op bokt omdat het GRATIS verzorg paard niet word gevonden!!

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:45

aerdenhout1 schreef:
Zelf ben ik doorlopend op zoek naar ervaren ruiters, maar die zijn niet te vinden... ja ze DENKEN dat ze ervaren zijn!!

Als je er zo over denkt, huur dan iemand in die je paard traint. Dan worden de rollen wel omgedraaid en moet jij er voor betalen.

En voor je het jezelf afvraagt: ik heb er geen probleem mee om een bijdrage te betalen maar zoals ik uit jouw post kan opmaken, zoek je zeker geen bijrijder, wel een trainer.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:46

Ik zou maximaal 40,- p.m. uitgeven aan een vz pony...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:54

Nee begrijp je verkeerd... ik zoek ERVAREN ruiters voor mijn paarden, geen trainers! En nee ze hoeven niet de sterren van de hemel te rijden, als ze open staan voor advies en wat les nemen komt het ook wel goed!
Maar ik krijg nog steeds reactie's van meiden die denken mijn paarden wel even weg te kunnen rijden na 5 jaar manege ervaring! Ik heb zelfs ooit een 12 jarige gehad die mijn pony's wel wou door trainen, moest ze wel geld voor hebben! Jongens ik zit al dik 40 jaar in de paarden, vang vaak onhandelbare paarden op dus ik heb echt niet iemand van 14 jaar nodig die mijn paarden beleerd.
Ik heb zelfs ook naar aanleiding van net zo'n soort topic mensen uitgenodigd om op een van mijn paarden te komen rijden! Daar zou dan wel een fotoreportage aan vast zitten die dan op bokt zou komen.
Weinig respons!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:57

Tja aerdenhout misschien toch eens bij jezelf kijken of het wel allemaal redelijk is. Het ligt niet altijd aan anderen he ;) Ik vind je nu ook heel erg schreeuwerig overkomen, heb het idee dat je echt gefrustreerd bent.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:05

HIHI... ben ik ook, maar ik zoek dan ook niet voor 1 paard bijrijders!
En ik heb momenteel ook al voor de meeste fijne ruiters hoor! En ook door schade en schande wijzer geworden zeg maar.
Ik word alleen zo moe van die mensen die denken dat ze zo goed met paarden overweg kunnen en vervolgens mijn makkelijke paarden nog geen bak door kunnen sturen.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:29

aerdenhout1 schreef:
HIHI... ben ik ook, maar ik zoek dan ook niet voor 1 paard bijrijders!
En ik heb momenteel ook al voor de meeste fijne ruiters hoor! En ook door schade en schande wijzer geworden zeg maar.
Ik word alleen zo moe van die mensen die denken dat ze zo goed met paarden overweg kunnen en vervolgens mijn makkelijke paarden nog geen bak door kunnen sturen.

Goh, dat was me nog niet opgevallen :D :D :D
Maar het gaat er niet over of mensen ervaren zijn of niet, het gaat over wel of niet geld betalen als bijrijder.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:34

Ze zijn gek zeg, jij moet voor de eigenaar werken om hun paardje niks te kort te laten komen aan schone stal en beweging, die moet eigenlijk jou betalen voor je diensten.

Iemand hier zegt: Ik blijf me elke keer weer verbazen over dat wel niet betalen van het bij rijden van een paard.
Waarom zou je in een manege wel 20 euro per les betalen en niets voor je bij rijd paard?

Logisch, een manege daar kom je om te leren en te rijden meer hoef je niet te doen. Manege moet ervan leven en hierop draaien, voor de uitmesters en paardenverzorging en voor de lesgevers en voeding van de dieren, alles.

Verzorgpaard is de eigenaar uit de brand helpen en ervoor werken en uitmesten enz enz alles, het is geen bedrijf en eigenaar moet er niet van leven.

Dat is het grote verschil.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 10-12-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:38

Ik heb een meisje die rijd 1x in de week, ik geef haar les en ze hoeft alleen rijden en daarvoor 20,- p.m
Veeelste duur dus 100

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:25

Ragdollcat schreef:
Verzorgpaard is de eigenaar uit de brand helpen en ervoor werken en uitmesten enz enz alles

Oh, is dat zo? Mijn paarden staan volpension en heb nog nooit een cent ontvangen van mijn bijrijdster hoor, nog geen zakje appels.

Aerdenhout, niets aan toe te voegen. Ik vraag me vaak ook af: 'en wie denk jij dat je bent?'
Mensen zonder EIGEN PAARD ervaring wil ik sowieso niet op mijn paarden. En dat recht heb ik, want het zijn mijn paarden.
Lol trappen en rijden doe je maar op de manege, die paarden zijn het gewend om mensen op hun rug te hebben die denken dat ze heel wat presteren :)

Ik heb in het verleden ook de ene na de andere salto's zien maken van mijn paarden, tja... 'is wel wat anders dan een manegepaard he?'. Joh.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:05

Weet je Quellian en Aerdenhout, dan had ik nog liever types die heel bedeesd maar eerlijk aankwamen dat ze niet zo goed konden rijden maar het erg graag beter wilden leren, dan de dames die gelijk poneerden dat ze zoveel jaar ervaring hadden en wel dachten dat het allemaal ging lukken. Net de tweede groep leed meestal aan schromelijke zelfoverschatting en vaak had het paard het nog gedaan ook 'want het luisterde niet eens' {:)-:(

Ragdollcat, in een aantal maneges moet je ook poetsen en opzadelen en afzadelen. Het enige wat vaak niet hoeft is voeren en uitmesten. Laat dat op veel pensionstallen waar bijrijdpaarden staan nu ook het geval zijn, dus daar gaat de vergelijking met een manegepaard best wel van toepassing.
En anders is het principe 'loon naar werken' ook nog van toepassing. Mesten en voeren vallen in mijn opzicht wel mee (als het over 1 paard gaat welteverstaan), en ik zie niet gauw dat een bijrijder alles mee moet doen qua helpen (weide strooien, inzaaien, omheinen, met voorraad hooi en stro slepen, reparaties etc). Ik vind best dat een lagere bijdrage in geld gecombineerd mag worden met klusjes. Het is geen OF/OF situatie.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:14

Quellian schreef:
Aerdenhout, niets aan toe te voegen. Ik vraag me vaak ook af: 'en wie denk jij dat je bent?'
Mensen zonder EIGEN PAARD ervaring wil ik sowieso niet op mijn paarden. En dat recht heb ik, want het zijn mijn paarden.
Lol trappen en rijden doe je maar op de manege, die paarden zijn het gewend om mensen op hun rug te hebben die denken dat ze heel wat presteren :)

Ik heb in het verleden ook de ene na de andere salto's zien maken van mijn paarden, tja... 'is wel wat anders dan een manegepaard he?'. Joh.

Dit komt nogal denigrerend voor de mensen die geen eigen paard kunnen financieren, of de mogelijkheid er niet toe hebben en dus een paard zoeken die ze mogen verzorgen en bijrijden. Er zijn genoeg mensen die geen eigen paard hebben maar beter kunnen rijden dan iemand die wel een eigen paard heeft (gehad).

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:44

Ik heb een bijrijd paard en daar betaal ik 75 euro per maand voor. Daarvoor mag ik 3 keer in de week rijden in de buitenbak, of buiten. Ik moet ook uitmesten maar dat hoort erbij vind ik!
Alleen laatst was het paard geblesseerd geraakt door een stomme fout van iemand op stal & toen had hij 2 weken boxrust en kon ik dus alleen uitmesten. Ook toen moest ik doorbetalen. welliswaar een lager bedrag maar toch vond ik het niet helemaal gepast.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:24

Perdjes, er zullen vast eigenaren zijn die er wel op zitten te wachten, maar ik niet. Mijn paarden en ik hebben geen maatschappelijke functie en hoeven niemand kansen te geven of te plezieren.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:31

Mijn bijrijdsters betaalden eerst 50 euro per maand voor 2 dagen in de week, en dan ook helpen met uitmesten en voer klaarzetten. Daarintegen mogen ze bij mij wel heel veel, eigenlijk hebben ze complete vrijheid om te doen wat ze willen, behalve buitenrijden, 1 mag dat wel en de ander nog niet ivm onvoldoende ervaring. Wedstrijden mogen ze doen en andere evenementen.

Ik vraag de bijdrage, omdat ik in de randstad woon en het hier heeeeeeeeeeeeeeel prijzig is om een paard te stallen, mijn vorige stal was rond de 290 p.m. En bij een manege betaal je ook om te rijden, en ja dan hoef je niet te mesten, maar dan mag je ook maar 1 uurtje op een paard waar je op wordt gezet. Een verzorgpaard doe je 2x in de week langer dan een uur en mag je doen wat je wilt. Ook kan je met een verzorgpaardje een band opbouwen en weet je wat je kan verwachten.

Ik sta nu op een stal waar het 365 p.m. kost maar daar wordt gevoerd, gemest. Dus ik vraag nu 70 per maand. Maar ook zij hoeven dus niet meer te mesten en voer klaar te zetten. Ennnn er is een binnenbak en veel meer faciliteiten waar zij ook gebruik van kunnen/mogen maken. Tevens kunnen zij nu ook manegelessen meedoen met mijn paard voor maar 4,50 per les. Dus daar krijgen ze dan wel weer korting op.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:32

Ik zeg ook niet dat jullie iemand kansen en plezier moeten geven. Maar vraag me dan weer wel af, als je iemand die geen eigen paard meer heeft op jouw paard laat rijden, dan geef je die toch ook een kans en plezier? Ik vond het nogal een botte opmerking tegenover mensen die geen eigen paard hebben maar wel netjes kunnen rijden.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:34

Johnie schreef:
Ik heb een bijrijd paard en daar betaal ik 75 euro per maand voor. Daarvoor mag ik 3 keer in de week rijden in de buitenbak, of buiten. Ik moet ook uitmesten maar dat hoort erbij vind ik!
Alleen laatst was het paard geblesseerd geraakt door een stomme fout van iemand op stal & toen had hij 2 weken boxrust en kon ik dus alleen uitmesten. Ook toen moest ik doorbetalen. welliswaar een lager bedrag maar toch vond ik het niet helemaal gepast.

Ik begrijp helemaal wat je zegt, maar als "paardeneigenaar" kies je er ook niet voor en kun jezelf ook niet rijden, maar je stalling wordt er ook niet goedkoper op, ook de eigenaar van haar paard betaald hetzelfde als anders... dus ik begrijp je reactie helemaal, maar dat risico loop je nou eenmaal bij dieren. En dat is niet de keus van de eigenaar. Ik vind het ngo schappelijk dat je een lagere bijdrage kon betalen. Mijn bijrijdsters betalen gewoon volledig door, mits "langdurige blessures" dan is eht utieraard anders, maar mijn heeft laatst ook 1 maand stilgestaan en ze moeten gewoon doorbetalen.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:40

Ragdollcat schreef:
Ze zijn gek zeg, jij moet voor de eigenaar werken om hun paardje niks te kort te laten komen aan schone stal en beweging, die moet eigenlijk jou betalen voor je diensten.

Iemand hier zegt: Ik blijf me elke keer weer verbazen over dat wel niet betalen van het bij rijden van een paard.

Logisch, een manege daar kom je om te leren en te rijden meer hoef je niet te doen. Manege moet ervan leven en hierop draaien, voor de uitmesters en paardenverzorging en voor de lesgevers en voeding van de dieren, alles.

Verzorgpaard is de eigenaar uit de brand helpen en ervoor werken en uitmesten enz enz alles, het is geen bedrijf en eigenaar moet er niet van leven.

Dat is het grote verschil.

Ja en paardeneigenaren hoeven geen stalling te betalen om het paard te onderhouden? en het is niet altijd een eigenaar uit de brand helpen, maar ook om meiden meer ervaring op te laten doen dan "manege ervaring".

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:56

Ewan schreef:
Johnie schreef:

Ik begrijp helemaal wat je zegt, maar als "paardeneigenaar" kies je er ook niet voor en kun jezelf ook niet rijden, maar je stalling wordt er ook niet goedkoper op, ook de eigenaar van haar paard betaald hetzelfde als anders... dus ik begrijp je reactie helemaal, maar dat risico loop je nou eenmaal bij dieren. En dat is niet de keus van de eigenaar. Ik vind het ngo schappelijk dat je een lagere bijdrage kon betalen. Mijn bijrijdsters betalen gewoon volledig door, mits "langdurige blessures" dan is eht utieraard anders, maar mijn heeft laatst ook 1 maand stilgestaan en ze moeten gewoon doorbetalen.

Vind ik niet kunnen. Je laat de meiden betalen maar zij hebben er ook niet om gevraagd dat het paard niet kan gereden worden. Dat je dan wat minder vraagt, vind ik schappelijk maar niet de volle pot (hoe laag of hoog dat bedrag ook mag zijn).
Omdat jij die hoge kosten blijft hebben terwijl het paard niet kan gereden worden, dan lijkt het me een geval van bijrijdsters nodig te hebben om de hoge kosten te drukken.

edit: schrijffout