Zihuatanejo schreef:@ Mindim Ja, dan zou ik dus ook delen in de kosten van dierenarts en hoefsmid etc, maar zie je nu hoe moeilijk dit lligt. Als je geld vraagt als eigenaar dan verhuur je als het ware je paard en loop je dus risico.
Als ik een auto huur zit betaal ik tevens voor de verzekering van de auto en kan kiezen voor eenninzittenden verzekering.
Als ik dus aan een eigenaar ga betalen voor de huur van het paard ga ik er redelijke wijs vanuit dat ik ook verzekerd ben. Alleen worden er geen contracten opgesteld en hoor je er nooit iets over. Maar wat als ik van het paard val en mijn rug breek. Dan ben je als eigenaar dus ook verantwoordelijk.
Ofwel, als eigenaar heb je dus ook de lusten ( je paard krijgt beweging en verzorging) maar ook de lasten ( bij eventuele blessures van ruiter of paard ben jij verantwoorelijk)
Je hebt als eigenaar altijd het risico of de bijrijder nu betaald of niet, het blijft eigendom eigenaar. Bijrijder gaat bijna altijd vrijuit. Dat jij wilt mee betalen aan ijzers en da en dergelijke is redelijk uniek, want de meeste bijrijders hoef je denk ik geen da rekening te laten zien. Verder zou ik niet willen dat een bijrijder daar aan mee betaald, want ik wil niet dat de kosten die een bijrijder maakt, dusdanig zijn, dat ze aansspraak kan maken op het paard.
Maar wat heb je als bijrijder dan, alleen de lusten, want in principe kan je als bijrijder onder alles uit, want het is het paard van de eigenaar. Men mag dus op mijn paard rijden, wil inspraak, maar ik moet verzekeringen betalen voor de bijrijder, verlies een deel inspraak op mijn paard en ben uiteindelijk verantwoordelijk voor alle partijen en mag alles financieel ophoesten. Een kleine vergoeding is dan toch op zijn plaats. De bijrijder voert haar hobby uit op een paard dat ze zoveel dagen in de week als haar eigen mag beschouwen en alle vrijheid, hoeft (in mijn geval) niets te doen aan verzorging en voeren, maar ik moet dankbaar zijn dat iemand dat wil doen en ik ben een boeman omdat ik een kleine bijdrage vraag?
In jouw voorbeeld wegen de lusten niet op tegen de lasten, want jij beoefent je hobby, waar ik uiteindelijk alle kosten en verantwoording voor draag, dus ook voor bijvoorbeeld domme acties, waar bijvoorbeeld mijn tuig bij beschadigd. En of jij nu wel of geen vergoeding betaald, ik blijf verantwoordelijk en is jouw inspraak helemaal nergens. Je