Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:09

amanda1980 schreef:
wijs me maar een stal aan in delft

was Schipluiden niet in die omgeving?

http://www.neville-stables.nl/

Citaat:
Welkom op de website van Neville Stables, de eerste Hit Actief-stal van Zuid-Holland, Nederlands paardrijkste provincie. Neville Stables ligt tussen Rotterdam en Delft in een gebied met verrassend mooie uitrijmogelijkheden

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:01

grace1989 schreef:
Mijn paard staat graag binnen, ook als er geen eten is.
's Nachts heeft ze een paddock ( 7 x7) aan haar stal vast, de staldeur staat altijd open.
Maar wanneer je ook komt, ze staat bijna altijd op stal.
Gaat hoofdzakelijk naar buiten om haar behoefte te doen.
Overdag van 9 tot 18 uur in de wei.
Dat vindt ze wel leuk maar vindt het ook altijd fijn als ze weer naar stal mag.
Ik weet dat als ik haar tot 's avonds laat buiten laat ze het op een gegeven moment gehad heeft en dan heen en weer gaat wandelen langs het hek.
24/7 op de wei zou echt een straf voor haar zijn.
Maar het heeft denk ik ook te maken met het feit dat mijn paard geen held is en de stal en paddock voor haar een veilige, overzichtelijke en rustige plaats is.

Sommige paarden hebben deze rustige en overzichtelijke plek ook nodig, zeker ook oude paarden.
Dat is bij mijn paardje ook, vroeger stond zij prima dag en nacht buiten, maar het laatste 1,5 jaar merkte ik dat ze daar niet meer op haar plaats was.
Ook met een nieuw paard in de groep plaatsen heeft ze meer moeite en in de wintermaanden valt ze af ondanks 24/7 ruwvoer.
Dus deze winter wilde ik haar zowiezo op stal hebben voor de nacht.
Ze staat nu snachts weer op stal en ze is zo rustig en zo op haar gemak, ook zit ze lekkerder in haar vel.
Ik heb mijn paard 17 jaar en geloof ik zie wel wanneer ze goed of minder goed in haar vel zit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:06

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:49

oh dat vind ik wel erg om te lezen nikass... Ik hoop voor je dat je snel een fijne stal vind waar je heen kunt.
Is er ook niks wat ietsje verder is en met openbaar vervoer goed te doen of is dat ook lastig?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:08

Eigenlijk zouden stallen die de paarden niet dagelijks uitloop kunnen bieden, niet mogen bestaan.
Een pensionstal of manege zonder land, dat is als een autogarage zonder garage.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:10

amanda1980 schreef:
nee 4 uur is echt te weinig hoor! schandalig voor je paard. dwing hem om langer buiten te staan want daar word hij gezonder en gelukkiger van! }> ;)

Kan het even normaal? Mijn paard mag op medisch advies maar maximaal 3 uur op het land en verder staat hij veel in de paddock. En als hij na 4 uur naar binnen wil om daar te slapen en een plas te doen, wie ben ik dan om hem te "Dwingen" om langer buiten te staan te verkolen in de hitte. Na een lekker tukkie en gegeten te hebben gaat hij weer naar buiten of wordt er mee gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:14

De regering is nu toch ook bezig met een betere verplichte huisvesting voor paarden? Laat ze dat maar eens doordrukken, dan denk ik dat een kwart van alle paardenhouders hun paard moet verkopen...

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:14

Mijn draver vond het ook fijn om 's nachts op stal te staan. Mijn Fjord stond bij de vorige eigenaar altijd 's nachts binnen, maar vind het toch veel fijner buiten. Het is per paard verschillend ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:16

CCCCC schreef:
Mijn draver vond het ook fijn om 's nachts op stal te staan. Mijn Fjord stond bij de vorige eigenaar altijd 's nachts binnen, maar vind het toch veel fijner buiten. Het is per paard verschillend ;)

En paarden vinden het 'fijn' omdat ze niet beter weten, niet omdat ze daarvoor gekozen hebben. (geen persoonlijke aanval, maar zo is t wel)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:17

Joolien schreef:
De regering is nu toch ook bezig met een betere verplichte huisvesting voor paarden? Laat ze dat maar eens doordrukken, dan denk ik dat een kwart van alle paardenhouders hun paard moet verkopen...

en dan gaan al die mooie en gezonde paardjes naar de slager ,omdat niemand meer een paard kan houden ,ik zet mijn paarden met noodweer echt geen 4 uur buiten hoor,en knappe jongen die hier de paarden komt weghalen......

en wat is het probleem met paarden die zich prettig voelen in een situatie omdat ze niet beter weten??

wat maakt dat dan verder uit voor het welzijn van het dier?als zij zich nu zo prettig voelen,waarom dan anders doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:22

kimmie261 schreef:
Joolien schreef:

en dan gaan al die mooie en gezonde paardjes naar de slager ,omdat niemand meer een paard kan houden ,ik zet mijn paarden met noodweer echt geen 4 uur buiten hoor,en knappe jongen die hier de paarden komt weghalen......

en wat is het probleem met paarden die zich prettig voelen in een situatie omdat ze niet beter weten??

wat maakt dat dan verder uit voor het welzijn van het dier?als zij zich nu zo prettig voelen,waarom dan anders doen?

Zo drastisch wordt het hopelijk niet. Ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn die hier hun stal op aanpassen maar dan wordt de boel te duur voor de staleigenaar=prijs omhoog=te duur voor sommige paardeneigenaren.
Ik weet alleen genoeg stallen waarbij het niet mogelijk is omdat er gewoon geen land beschikbaar is, ik vraag me af wat er dan gebeurd...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:29

ja maar "even" een pensionstal aanpassen gaat meestal ook zomaar niet,de stallen roeien vaak al met de riemen die ze hebben,en even een aanpassing spreek je vaak al over duizenden euries..

dat betekend dan dus dat veel stallen hun deuren zullen moeten sluiten en dit vooral in randstad gebieden,waar veel mensen wonen en veel paarden gehuisvestigd worden,deze paarden allemaal verplaatsen naar uithoeken in nederland waar meer plek is,lost niets op,want dan wordt daar de concentratie paarden weer te hoog,functionele oplossing is dus paarden bestand inkrimpen en daarmee gezonde jonge lieve knappe en kerngezonde paarden laten slachten,omdat sommige mensen vinden dat < 4 uur buiten staan sielugh is..

terwijl blijkbaar paarden het prima doen ( al eeuwen hoor,de oude egyptenaren hadden al stallen voor paarden tenslotte)als ze gehuisvestigd worden in boxen met daarbij regelmatige arbeid/beweging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:31

kimmie261 schreef:
ja maar "even" een pensionstal aanpassen gaat meestal ook zomaar niet,de stallen roeien vaak al met de riemen die ze hebben,en even een aanpassing spreek je vaak al over duizenden euries..

dat betekend dan dus dat veel stallen hun deuren zullen moeten sluiten en dit vooral in randstad gebieden,waar veel mensen wonen en veel paarden gehuisvestigd worden,deze paarden allemaal verplaatsen naar uithoeken in nederland waar meer plek is,lost niets op,want dan wordt daar de concentratie paarden weer te hoog,functionele oplossing is dus paarden bestand inkrimpen en daarmee gezonde jonge lieve knappe paarden laten slachten,omdat sommige mensen vinden dat < 4 uur buiten staan sielugh is..

terwijl blijkbaar paarden het prima doen ( al eeuwen hoor,de oude egyptenaren hadden al stallen voor paarden tenslotte)als ze gehuisvestigd worden in boxen met daarbij regelmatige arbeid/beweging...

Kijk je hebt natuurlijk grenzen. Maar 4 uur is geloof ik het minimum. Ik ken een manege die midden in een woonwijk staat. Die hebben paddocks van 5 X 5 ofzo maar dat lijkt me ook niet genoeg. Ze hadden land maar daar staat nu een 2e binnenmanege op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:33

Joolien schreef:
CCCCC schreef:

En paarden vinden het 'fijn' omdat ze niet beter weten, niet omdat ze daarvoor gekozen hebben. (geen persoonlijke aanval, maar zo is t wel)

En andersom mag je wel beweren dat een paard het fijn vindt om zelf te kiezen en altijd maar buiten te (moeten) staan??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:38

het ligt ook aan het weer
mijn paard heeft vanmorgen van 9 tot 10.15 in de paddock gestaan omdat de buurman zijn land blank staat
nu konden ze gelukkig vanaf 10.15 op het dijkje
maar het regent hier nu lekker en we gaan ze om 1300 u binnen zetten
anders blijft er niks van de wei over en mogen we er straks helemaal niet meer op
ze gaan dan eerst met hooi op stal en mocht het nog droog worden dan zet de stalhoudster ze later nog in de paddock
en mijn paard heeft een hekel aan harde wind en regen en staat met zijn kont in de wind
dan staat hij lekkerder binnen,droog en met hooi
ik doe mijn paard vandaag met deze harde wind en regen echt geen plezier buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:45

Lovely schreef:
Joolien schreef:

En andersom mag je wel beweren dat een paard het fijn vindt om zelf te kiezen en altijd maar buiten te (moeten) staan??

Omdat paarden van nature buiten horen te lopen ja.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:46

Lovely schreef:

Vind ieder levend wezen het niet het meest prettig zelf zijn doen en laten te bepalen, al dan niet ingegeven door 'de groep/ kudde' waar het dier zich in bevind?
Het paard is nu eenmaal een steppedier en geen holendier, het is dus wel iets logischer te veronderstellen dat een paard zich prettiger voelt wanneer het over veel ruimte kan beschikken.
Wanneer je naast die ruimte ook een goede schuilmogelijkheid en optimale zorg biedt, is dat denk ik de hoogst mogelijke score waar het gaat om welzijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:49

Mijn pony staat in een stal met uitloop en staat dus echt veel uit zichzelf in de stal. Terwijl dit een pony was die vantevoren 24/7 buiten stond. Nu gaat dat helaas niet meer, de winters hier zijn ietsjes anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:53

mirgino schreef:
ik doe mijn paard vandaag met deze harde wind en regen echt geen plezier buiten.

Weet je dat of denk je dat?

Mijn paarden vinden dit weer juist helemaal geweldig.
Ze blijven gewoon in de wei rondscharrelen ipv dat ze binnen gaan staan en af en toe gaan ze even lekker uit hun dak, rennen en bokken, onder invloed van het onstuimige weer. Ik zie ze genieten, en ik geniet met ze mee. :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:53

joolien ik denk dat je er toch bij neer zal moeten gaan leggen dat bij heel veel mensen met paarden de prioriteit ligt bij stallen,bakken en accomodatie als bij een weitje met schuilstalletje ( zeker voor huidige pensionstalkosten >300 euro per maand zijn inmiddels)..

en stallen/maneges zullen dus om klanten te behouden dan eerder kiezen voor meer accomodatie als voor weidegang voor de paarden...

zeker in randstad gebieden,en zoals ik al eerder schreef, en dan nog blijken paarden het hier prima op te doen :)

mirgino,hier gaat dat ook zo hoor,heb werkelijk nooit het nut gezien van een paard 4 uur lang met zijn kont tegen de regen en zijn kop omlaag in een bak te zetten,beest verzet geen stap,staat daar maar te wachten tot je hem naar binnen zet,nou prima,dan mogen ze hier naar binnen,gaan ze lekker eten,zien er happy uit hoor als ze binnen staan...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:54

JoviBan schreef:
mirgino schreef:

Weet je dat of denk je dat?

Mijn paarden vinden dit weer juist helemaal geweldig.
Ze blijven gewoon in de wei rondscharrelen ipv dat ze binnen gaan staan en af en toe gaan ze even lekker uit hun dak, rennen en bokken, onder invloed van het onstuimige weer. Ik zie ze genieten, en ik geniet met ze mee. :D

Same here! *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:56

Paarden genieten denk ik ook alleen van dit weer als ze nog een fijn plekje hebben om te lopen , als ze elke pas uitglijden vinden ze er hier ook geen zak aan en hangen ze maar wat rond op het zand of rond / in de stal :P

Paarden die zielig in de regen staan gaan vaak liever naar binnen ja...maar even later vinden ze het juist weer fijner om met de kop naar beneden in de regen te hangen , of juist om gewoon lekker door te grazen e.d. alsof er niets aan de hand is :P

Vandaar wederom : geef het PAARD de keuze.

Het is een schakel van wensen , ene moment willen ze dit , andere moment willen ze dat...dat kun je als mens nooit bijhouden met stalletje open en stalletje dicht doen :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:57

kimmie261 schreef:
mirgino,hier gaat dat ook zo hoor,heb werkelijk nooit het nut gezien van een paard 4 uur lang met zijn kont tegen de regen en zijn kop omlaag in een bak te zetten,beest verzet geen stap,staat daar maar te wachten tot je hem naar binnen zet,nou prima,dan mogen ze hier naar binnen,gaan ze lekker eten,zien er happy uit hoor als ze binnen staan...

In een paddock gaat de mijne ook geestelijk op slot moet ik eerlijk zeggen....
Zolang er wat te lopen en te peuzelen valt, vinden ze het buiten prima...

Het paard zal altijd daar willen zijn waar er iets te doen of te eten valt... en wanneer dat toevallig binnen is? Dan zal het paard wel binnen willen staan....
De mijne maken ook dankbaar gebruik van hun binnenruimte, maar vele malen minder dan je zou denken.,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:57

Die van mij niet, de vindt de wind tof, maar de regen niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:59

kimmie261 schreef:
joolien ik denk dat je er toch bij neer zal moeten gaan leggen dat bij heel veel mensen met paarden de prioriteit ligt bij stallen,bakken en accomodatie als bij een weitje met schuilstalletje ( zeker voor huidige pensionstalkosten >300 euro per maand zijn inmiddels)..

en stallen/maneges zullen dus om klanten te behouden dan eerder kiezen voor meer accomodatie als voor weidegang voor de paarden...

zeker in randstad gebieden,en zoals ik al eerder schreef, en dan nog blijken paarden het hier prima op te doen :)

Ik leg me er bij neer maar of het juist is...?