Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:06

De wei is hier een verschrikking hier zijn van die verschrikkelijke plensbuien gevallen gisteravond.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:21

Nat bij Ditano??? Dat vind ik uberdroog :P Hier nog best wat plassen in de bak, maar ja, drainage werkt ook niet meer optimaal ;) Land is nog gladderig en modderig, maar ze trappen er nog niet enorm doorheen. Hoop dat ze nog een tijdje mogen blijven lopen :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:33

Ons weiland is al tijden een zwembad waar ze zo doorheen trappen. (veengrond) Maar tot over hun knieën in de bagger of niet. De boer laat ze evengoed staan tot eind november.... Ik zou stiekem wel willen dat ze wat eerder op de paddock zouden gaan.... :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:00

dat kan ik me goed voorstellen... Hier ook 1 winter gehad dat ze op het pad en bij het hek tot hun voorknieen in de modder stonden (ook veengrond) en dan verder vrijwel alles nat, maar niet diepe modder, maar dat kon echt niet meer. Alleen overdag op natte bodem (niet diepe modder) dat kan niet zoveel kwaad, maar dag en nacht kan echt niet. Dan slaap ik in elk geval niet lekker 's nachts...

Nu hebben we naast de weide en gedraineerde bak, ruime stallen, bestraatte uitloop en zanduitloop en als het zand heel nat is kunnen ze dus altijd nog met droge voeten op de stenen staan of binnen in de stal. Dat slaapt een stuk relaxter moet ik zeggen. Nu alleen nog zorgen dat het water uit de wei niet meer mijn nieuwe paddock in kan stromen :(

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:15

rowo schreef:
Wat is het nog nat bij jullie zeg :oo Bij ons is geen water meer te zien... zelfs in het bos kon ik maar 1 mini klein plasje water vinden -O-

Als je dat nat vindt, ik zou wensen dat het hier zo 'nat' was _O-

het is zandgrond, maar wel met een dikke laag ondiepe keileem eronder...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:28

@ joyce B: Ze staan (wat dat aan gaat) "gelukkig" per 1 september 's nachts weer op stal. Dus kunnen hun kakkies 's nachts tenminste even opdrogen. En ik smeer de koten elke dag 's ochtends voor ze naar buiten gaan in met een dikke laag sudocreme. Dat scheelt ook al een stuk. Want hij had eerst bij z'n 3 witte sokken een vrij rode huid. Maar dat is nu veel minder gelukkig.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:45

De wei is hier super! Ze hebben met z'n tweetjes een hele hectare, plaats zat dus :D

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:13

ayo schreef:
rowo schreef:
Wat is het nog nat bij jullie zeg :oo Bij ons is geen water meer te zien... zelfs in het bos kon ik maar 1 mini klein plasje water vinden -O-

Als je dat nat vindt, ik zou wensen dat het hier zo 'nat' was _O-

het is zandgrond, maar wel met een dikke laag ondiepe keileem eronder...

Ik hoor al wel dat wij het hier getroffen hebben wat het water betreft. Wij zitten puur op zandgrond, dus dat scheelt een hoop.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:11

Die van mij loopt de hele zomer al op de wei, eerst 24/7 en halverwege augustus is die naar een andere stalling gegaan waar die 's nachts binnen komt en ook daar heb ik ze nog geen dag binnen gezien. :j

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:35

Tancreda4 schreef:
Nat bij Ditano??? Dat vind ik uberdroog :P

Me too ,Vind het niet slecht voor een rijdbak zonder drainage .... :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:58

Ik schop het topic maar weer naar boven.
Weer een jaar en zomer later.
En weer staan ze nu alweer anderhalve week in de paddock door de regen. :(
En de voorspellingen zijn ook niet veel soeps.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:06

Ik ben zo blij dat we wei genoeg hebben die nog droog is ook. Em naar verhouding niet zoveel regen hier gehad. Ik kan me voorstellen dat in het westen met klei het een drama is. Maar ze staan tenminste in een paddock bij jullie.

Ik las een reactie ergens op bokt pas dat ze max 2 uur buiten staan en dan alleen als de grond droog is en er helemaal geen regen voorspeld wordt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:12

Ik ben ontzettend blij dat ik van klei naar zandgrond ben verhuisd. Het was altijd sappelen met het land in de klei, en ik snapte niet hoe andere bokkers hun paarden naar buiten deden. Hier op zandgrond staat alles buiten, de hele dag (of langer). Ja het is nat, maar wat een verschil met de 'als je niet oplet zak je tot je knieën weg'-klei. Paddock, welke paddock, hier staat alles op het land *\o/*

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 20:38

Hier is het leemgrond.
Sommige stukken land zijn al opgehoogd, die zijn gelukkig wel beter.
Maar het andere, grote weiland moet nog opgehoogd worden.

Toen het vorige week donderdag zo hard regende stonden de paarden daar nog in.
Toen de staleigenaar de paarden binnenzette 's avonds, had hij laarzen aan maar het water stroomde gewoon in zijn laarzen, zo diep zakte hij weg in de grond. -O-

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:39

Balen wij hebben klei en modder maar de paarden gaan gelukkig wel elke dag nog op het land. Volgens mij hebben ze afgelopen weken 1 dagje op stal gestaan ivm te nat land.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:40

Ik heb ze op kleigrond, dag en nacht.
Scheelt wel dat ze een heeeel groot stuk hebben met zn 2en.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:16

Hier gaan ze gelukkig ook gewoon elke dag het land op. De pension eigenaresse is gelukkig geen zeur en zet ze gewoon op het land ook al is het nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:20

bij ons mag wel wat regen vallen
groeit het gras beter

alles droog en niet kapot gelopen
24/7 buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:25

TS ik denk dat jullie wei erg slecht ligt, wellicht erg laag....het water verzamelt zich daar, ook van de buren..

Want ik zit ook laag en op klei, maar ze zijn misschien een paar dagen niet op de wei geweest totaal, om het wst bij te laten groeien, maar plassen nog niet gehad, ben juist blij met de regen. Moet wel zeggen dat we ook een hoop ons voorbij hebben zien gaan, misschien wel net genoeg gehad.

Als julle een grondlaag onder de leem hebben waar het water niet makkelijk door komt, blijft het ook langer staan. Is draineren geen optie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:35

Hier ook klei die na een buitje al een maanlandschap wordt....maar daar anticipeer je op :)

Een aantal stukken verharding, een aantal stukken zand...en paardjes kunnen gewoon prima rond blijven lopen.

Niet te veel paarden op een te kleine oppervlakte, grasmat goed onderhouden...en nu kunnen ze hier dan niet op de kort gegraasde stukken omdat ze daarop meteen alle kanten op glibberen en er een maanlandschap van maken, maar ze kunnen lekker wat rondwandelen op het zand en de verharding, schuilen in de stalletjes bij regen en daar lekker hooi uit hun hooinetten pulken, en straks nog lekker een middagje op 1 van de weides met hoger gras lopen, omdat het hoge gras voorkomt dat ze gaan glijden en stuklopen. Kunnen ze toch nog prima lekker grazen, ook al is het waardeloze klei waar ze op staan :)

De ellende is dat het tijd, geld en moeite kost om er wat van te maken, maar het KAN wel :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:38

Hier ook een weide op kleigrond, maar die is wel droog nu.
Ze ligt uiteraard zacht, maar al bij al kunnen de paarden er van 7h tot 19h wel op :j

De rest van de avond/nacht gaan ze op een zandpaddock (kleigrond), maar die ligt nu ook alweer voor 50% droog.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:44

Nou, als ik naar het weer kijk kunnen we gaan soppen...
Onze paarden doen nog wel eens gek in de wei, en met regen trappen ze hetw el eens kapot.
Daarom hebben wij van 3 grote, 6 kleinere weilanden gemaakt (eigenlijk 6,5), zodat het kan aangroeien.
Verder kunnen ze ook naar de wei aan de overkant van de straat.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:15

Hier gaan ze gewoon nog iedere dag de wei op vanaf 10.00-18.00u en de wei is groot zat voor 2 paarden en 2 pony's dat wat ze kapotlopen wel weer dichtgroeit.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:44

Wij zitten op veengrond toch kunnen de paarden gewoon in de wei.
We werken met stripbegrazing, het valt ons op dat het land heel snel weer bij trekt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:25

Ik heb ze nu nog op het land staan, maar van plan ze morgen in de paddock te laten. Ik ben sindskort verhuisd en het gras van hun landje staat heup hoog, maar is inmiddels wat 'omgevallen' en plat gelopen (ze staan op een klein stukje en daarna strookbegrazing). Ik had ze met het slechtere weer een strook erbij gegeven met de gedachte; hebben ze genoeg te knabbelen om warm te blijven. Stomme zet, want ze staan dus alleen maar op dat strookje nu en dus is dat nu wat modderig. Super balen!! En het gras ligt op veel plekken ook plat. Ik wil ze het liefst wel op het land houden, maar op het hele stuk zetten gaat niet, dan lopen ze dat ook plat en dan kan ik morgen mijn shet wegbrengen met Hoefbevangenheid. Grmbl. Stom stom stom weer, heb er echt de balen in, die van mij staat zelfs ook et deken omdat ze het niet aan kan zoveel regen. Echt niet leuk.

Overigens doen die van mij niet heel gek in de weide, maar toch is het wat modderig aan het worden :(