welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:49

Bij ons zijn de prijzen van de bodembedekking omhoog gegaan.
Je betaalt 154 euro voor je stal inclusief kuil(hoop dat dit niet omhoog gaat) en dan je bodembedekking wat je in een maand gebruikt heb en je brokken worden daar bijgerekend. Brok weet ik niet hoe duur dat is maar stro waar mijn paard op staat was 5.25 of 5.50 volgens mij en is nu verhoogd naar 6.75. Ik heb een enorme viezerik dus komt echt op veel geld uit eind vd maand. En dan komen ze niet eens veel buiten je moet buiten het landseizoen zelf buiten zetten en dan mag je 30 min in de paddock.

Christadk

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:25

Weet iemand tot hoeveel de staleigenaar mag verhogen? Kwa procenten of is er geen maximum?

shilady

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:31

Ze mogen zoveel verhogen als ze willen :P
Maar tis wel netjes als ze het geruime tijd van tevoren aangeven dat ze weer omhoog gaan...

Sellina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:55

Op onze (oude) stal zijn ze inderdaad ook met 25,- euro omhoog gegaan in pensionstalling.
Deze maatregel werd door de FNRS aangeraden vanwege de hoge strokosten..
Ben benieuwd wanneer dit weer zal dalen..

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:40

Bij ons op stal is er ook een stalverhoging ingevoerd. €25,- is erbij gekomen. Persoonlijk vind ik het wel logisch. Alles word duurder. Niet alleen het stro, maar ook gas/licht/water en biks. En wij mesten met de trekker uit voor de klanten en tja...de trekker wil ook graag dieselolie om te rijden. En die is net als die benzine ook omhoog gegaan. Dus stalverhoging word niet alleen voor het stro ingevoerd ;)

dandie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:15

Ik schrik van de prijzen zeg. En ook van de prijsverschillen....
Ligt dit echt aan de regio?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:58

Bij mij op stal valt het gelukkig heel erg mee. 2,50 jan. 2012 verhoging en waarschijnlijk ook nog 2,50 in mei.
Het kuil komt van eigen land, maar dan nog vind ik het erg meevallen.

monica08

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:59

Wij betalen sinds november ook 15 euro meer omdat het vlas en hooi erg duur werd om in te kopen en het anders niet meer uit kon..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:09

ik moet ook weer nieuw strooisel bestellen, durf bijna niet te vragen naar de huidige prijzen.
Ik heb al hooi, in juni gelijk van het land gekocht, maar heb een baal losgesneden om te kijken hoe de kwaliteit uiteindelijk is geworden, maar dat is toch aardig stoffig... Denk dat meer mensen daar last van hebben. Ik denk dat ik het maar moet proberen te verkopen als 2e keus hooi, want voor paarden met stofallergie is het nu niet geschikt, of je moet het elke keer willen weken...

Mijn 2e snee voordroog van september is wel goed gelukt (voelt en ruikt als hooi, niet stoffig) en ruikt veel frisser dan het hooi in kleine pakjes, voer genoeg dus, en ook geen risico op prijsstijgingen omdat ik genoeg heb tot ver in 2012...

ToCa10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:06

Bij ons is het tijdelijk met €25,- omhoog gegaan. Ben benieuwd hoelang dat tijdelijk gaat duren.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:46

joyce B schreef:
ik moet ook weer nieuw strooisel bestellen, durf bijna niet te vragen naar de huidige prijzen.Ik heb al hooi, in juni gelijk van het land gekocht, maar heb een baal losgesneden om te kijken hoe de kwaliteit uiteindelijk is geworden, maar dat is toch aardig stoffig... Denk dat meer mensen daar last van hebben. Ik denk dat ik het maar moet proberen te verkopen als 2e keus hooi, want voor paarden met stofallergie is het nu niet geschikt, of je moet het elke keer willen weken...

Mijn 2e snee voordroog van september is wel goed gelukt (voelt en ruikt als hooi, niet stoffig) en ruikt veel frisser dan het hooi in kleine pakjes, voer genoeg dus, en ook geen risico op prijsstijgingen omdat ik genoeg heb tot ver in 2012...

Gaat het om stro of ander strooisel?
Ik heb vorige week stro 'gekregen'. Kosten € 165 per ton obv volle vracht (12 ton). Stro komt uit Engeland en is van super kwaliteit. Zijn wel grote balen (575 kg).

Hooi is dit jaar idd lastig. Ik heb 200 baal gehad waarvan er ook wel wat stoffige tussen zaten. Deze heb ik onder gedompeld en toen was het prima te gebruiken. Gelukkig is het overgrote deel goed, scheelt een hoop werk. Voordroog is van eigen land en van goede kwaliteit (gemaaid eind mei en eind juni).

Ik heb overigens de prijzen voor mn pensionklanten niet verhoogd. Voor mij is het hobbymatig en daarom kan ik het me permiteren minder op een paard te verdienen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:25

voor mij is het ook hobbymatig,maar ik heb wel de stalling verhoogd,ik moest wel.
bij mij betalen ze in de zomer,als ze dag en nacht buiten staan,ook gewoon de stalling door.waarom?
omdat er dan wel andere kosten zijn.bv.nieuw lint om het land of nieuwe palen,mest moet weggebracht worden,de stallen worden schoongemaakt en ontsmet,enz,enz.
dus mensen die zeggen dat je in de zomer dan kan besparen,die weten denk ik niet wat er allemaal nog meer bij komt kijken.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:33

Op een oude stage van mij was het bedrijf overgekocht. Pensionklanten gingen in 1 klap veel meer betalen bij alleen een nieuwe staleigenaar...

Stal met buitenluik van €260 naar €355
Stal aan binnengang van €245 naar €345

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:44

Woh CHarlottje dat is echt niet normaal...

Ik heb sinds kort een landje wat ik huur en dus geen stalverhoging ofzo, aangezien ik excl huur. Maar een baal hooi langwerpig voordroog betaal ik 75 euro.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:10

Op mijn oude stal was een baal stro vorig jaar winter nog 3,50, toen ik daar wegging ging het al van 7euro naar 8,50 en nu hoorde ik dat het vorige week 9,50 is geworden _O-
Niet normaaal

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:12

vorige zomer kon ik hooi inkopen rechtstreeks van het land voor 2,50€.
dit jaar was het half augustus 4,25€ en bij een groothandel verderop 6€.

ik heb nu deze maand nieuw moeten kopen voor 5€ per baal!!

alleen al aan hooi (ik voer 1 baal hooi per dag aan haflinger en shet) ben ik dus 150€ kwijt,dit naast mijn kale huur(105,€) en dan nog het zaagsel per maand (3 zakken van 8,50 p/st) en aan biks/muesly 15€p/m.

pffffffffffff,en dan heb ik de enige luxe dat ze dag en nacht buiten kunnen (buitenstal met stenen uitloop)onze bak is te zwaar en te droog of veel te nat...

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:21

Wij hebben een kleinschalige privé-stal in België met 3 buitenbakken, 1 kleine binnenbak, een stapmolen, douche met solarium en dergelijke. We hanteren eigenlijk al tien jaar dezelfde prijzen, maar hebben dit jaar toch ook een verhoging moeten doorvoeren, want we geraken er anders niet meer aan uit. Bij ons zitten in het stalgeld inbegrepen: mooie, grote stalling met stro, alle dagen stallen gemest en vers stro, hooi 1x per dag, 2 x per dag krachtvoer, wortels/appels/biet bij in de winterperiode, in de zomer weidegang (eigenaarspaarden gaan op 1 gezamelijke weide), ontworming om de 3 maanden, jaarlijks inenten, hoefbeslag (mijn man is hoefsmid) en ook 3 dressuurlessen in de maand. Wij bieden eigenlijk een all-inn pakket aan, zodat de eigenaar zich niets meer moet aantrekken. Daarvoor rekenen we 450 euro per maand. En omdat alles zoveel duurder geworden is, maar we de prijs niet nog hoger willen leggen, hebben we een les minder voorzien in het stalgeld, dus maar 2 dressuurlessen meer. En les kost bij ons 30 euro, dus eigenlijk hebben we een verhoging van 30 euro ingebracht, maar die voelen de mensen niet zo zeer, tenzij ze natuurlijk hun 3 lessen per maand willen behouden, dan betalen ze nu extra voor die 3de les.
Wij hebben eigenlijk maar 2 pensionklanten, omdat we het eigenlijk vooral voor onze eigen paarden doen, dus het is zeer kleinschalig bij ons allemaal, maar het heeft ook veel voordelen voor onze klanten, want ze hoeven enkel met elkaar en met ons rekening te houden, is niet dat ze moeten aanschuiven omdat ze met zoveel zijn en dus hebben ze de binnenbak ook altijd voor zich alleen. We spreken onderling de uren af wie wanneer komt. Misschien zullen mensen dit een dure stalprijs vinden, maar je moet ook es kijken wat je er allemaal voor in de plaats krijgt en hoeveel werk het de stalhouder kost, buiten ook de werkelijke kosten. Als ik nu reken wat het ons allemaal meer kost. Wij bestellen altijd onze voeders per silo van 2000 kg, dat is plots ook gewoon meer dan 50 euro per silo opgeslagen. Stro is dit jaar veel duurder geworden en we hebben er zelfs te kort en we raken er niet meer aan, dus we gaan moeten werken met een ondergrond van houtkrullen met daarbovenop wat stro. Dus extra kosten voor de houtkrullen en die kosten ook al 9,5 euro per pak. Het hooi hebben we zelf gemaaid en laten wikkelen in grote balen, het wikkelen is ook weer duurder geworden en we moeten op het einde van de winter ook altijd nog wat grote pakken bijkopen en die zijn ook 10 euro per pak bij gekomen. Alles wordt duurder, dus ik vind het ook maar terecht dat de stalprijzen dan ook stijgen en eigenlijk vind ik dat 1 euro per dag duurder best wel reëel is.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:24

Ik ga dit jaar niet omhoog. onze stal eigenaresse haal hooi van eigen land elk jaar en dat scheelt al een hele boel. ook koopt ze brokken erg groot in en dat scheelt ook.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:27

Afgelopen april is de stalling met 15euro om hoog gegaan
Nu gaat de stalling per 1 januari weer 15 euro omhoog

Ergens wel begrijpelijk, zei het niet dat onze PH zijn eigen stro, kuil en hooi verbouwd!!!

Ik ga nu 400euro pm betalen, inc zaagsel

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:29

wat een prijs raja... bij ons is er geen duurdere stal dan 350 in de maand.. maar dan heb je het aller luxe die je wenst!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:31

Ik betaal op dit moment 340 per maand voor een stal met 20x60 buitenbak, 15x35 binnenbak, 2 paddocks en stapmolen. Zomer de wei op of op graspaddocks alleen of in de groep.

Ik ga vanaf 1 januari 355 per maand betalen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:34

Toch wel grappig hoe mensen die zelf niks met inkoop van doen hebben kunnen oordelen over de gestegen kosten van stro en daarmee de gestegen kosten van stalling.
Afgelopen jaren kocht ik grote balen stro voor 25-30 euro.
Dit jaar betaal ik 60 euro en raad eens mijn stro-boer heeft helemaal niks meer in de loods.
Oorzaak....de stro oogst is gewoon waardeloos dit jaar (ontzettend korte stam en veel water), iedereen heeft dit met eigen ogen kunnen zien!

Nu heb ik gelukkig nu een ander adres voor stro, dit komt uit Polen! Dus tja dat is duur (transport etc).
Gelijk maar een x-aantal pakken gereserveerd voor het zelfde geld, want je kunt nu al wel raden, dat er aan het eind vd winter echt een probleem ontstaat.

Nee ik zou geen pensionstal eigenaar willen zijn in deze tijd en al helemaal niet met klagende klanten die 0,0 inzicht in de prijzen hebben :n

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:36

Goed gesproken Manie!

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:36

ik heb op mijn vorige stal een aantal buitensporige verhogingen meegemaakt. Wij hebben toen uit laten zoeken hoeveel een staleigenaar mag verhogen en volgens een advocaat die wij toen ingeschakeld hebben mag een staleigenaar max 10 procent van de stalprijs aan verhoging doorvoeren PER KALENDERJAAR.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:38

joyce_eddy schreef:
wat een prijs raja... bij ons is er geen duurdere stal dan 350 in de maand.. maar dan heb je het aller luxe die je wenst!

Nouja, we hebben dan dus wel 2 binnenbakken (1 agterberg), super grote buitenbak (50 x 100m agterberg), zandpaddocks, stapmolen(ok, moet je extra voor betalen)
Er wordt gemest en gevoerd en je hebt 4 lessen PER WEEK erbij zitten
Dus eigenlijk valt dat nog mee...

Het is nog steeds veel geld hoor!
Maar we krijgen wel waar voor ons geld.
Plus dat we in de randstad zitten!