Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:31

Het is nou eenmaal een gegeven als je je rose bril nooit afzet zie je niet wat er voor je neus gebeurd. Die bril hebben we allemaal wel eens op en word je beduveld.... maar zeg nou eerlijk dat gebeurd met alles als je die bril niet afzet. Je brood, je fiets, je auto, kleding, je paard die je aanschaft.....

Schrikdraad heel mooi de andere kant van het verhaal weergegeven :j .... en nee tegen kostprijs hoeft niet hoor... mensen nemen het zo wel mee als ze de kans krijgen! :roll:

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:38

Brainless schreef:
Hier kost het persen van hooibalen vanaf ong. 60 cent. (hoe minder balen hoe duurder..)
Ik betaal voor het persen, door de loonwerker, 1 euro per baal.

Maar dan heb je niet over het werk wat je moet verrichten om het in baaltje hooi om te toveren. Hoeveel baaltjes hooi haal je binnen voor die euro per baal?

Simodi hooi is echt gedroogd gras, word gebaalt en gaat touwtje omheen.
voordrooghooi of paardenkuil gaat bijna als hooi in plastic, als je het gaat voeren is het niet vochtig maar ruikt heerlijk als zoethout!
Kuil is meer koeienvoer omdat het heel snel van het land gewonnen wordt goed voor de melkproduvtie van koieien maar niet voor de paarden. Is ook natter en daardoor zuurder.
Qua voedings stoffen kun je zelf wel bedenken.

timokyana

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:42

Ik zou er een moord voor doen als ik het tegen een mooie prijs van direct van het land af mocht halen ;-)
Dan maar wat werk,scheelt wel :-)

Hier nog steeds op zoek.heb wel een adres in zeeland met pakken van 450, echter krijgen we die niet binnen,wat ik toch graag zou willen voor de winter.

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:44

wie weet er een adresje voor hooi omgeving oldebroek/wezep>???????????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:46

moonvw schreef:
Brainless schreef:
Hier kost het persen van hooibalen vanaf ong. 60 cent. (hoe minder balen hoe duurder..)
Ik betaal voor het persen, door de loonwerker, 1 euro per baal.

Maar dan heb je niet over het werk wat je moet verrichten om het in baaltje hooi om te toveren. Hoeveel baaltjes hooi haal je binnen voor die euro per baal?

Simodi hooi is echt gedroogd gras, word gebaalt en gaat touwtje omheen.
voordrooghooi of paardenkuil gaat bijna als hooi in plastic, als je het gaat voeren is het niet vochtig maar ruikt heerlijk als zoethout!
Kuil is meer koeienvoer omdat het heel snel van het land gewonnen wordt goed voor de melkproduvtie van koieien maar niet voor de paarden. Is ook natter en daardoor zuurder.
Qua voedings stoffen kun je zelf wel bedenken.

Loonwerker maait, schudt (3x) en gooit het op de zweel, voor 50E.
6600 m2 en dan heb ik 80 a 90 balen hooi.

Dus zeg maar 90 stuks voor 50 + 90= 140 Euro.

Degene waar ik hooi bij bestel, heeft meerdere hectaren land en betaald dus 60 cent voor het persen.
Hij maait en schudt het zelf, en hij komt het thuis afleveren voor 2,50E per baal.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:31

Persoonlijk vind ik hooi wat nu al van een derde snee afkomt geen paardenhooi.
Paardenhooi is bij mij hooi dat grof en stengelig is.
Waar de aar al in staat.
Dat heeft dus zijn tijd nodig om zover te groeien en uit te dikken. 2 weken terug hebben wij daarvan de eerste snee gehooid. En op een paar weken regio verschil na kan dat ook niet eerder.

Dat malse groene gras kan inderdaad vaker.
De koeienboeren hier in de buurt hebben dat ook al diverse malen gemaaid.
Dan haal je uiteindelijk veel meer kilo's van het land en dat doet de prijs dalen.
Maar dat wil ik niet voor mijn paarden. Ook niet mooi droog.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:40

oedsje schreef:

In Doornspijk zit een fouragehandel; Wichert van de Berg. Is volgens mij redelijk in de buurt. Wij hebben er vorig jaar een paar keer hooi in kleine pakjes en grote pakken gehaald omdat er hier in de buurt niets meer was (echt waar russel!) maar je moet er wel mee opletten. We hadden kleine ronde balen en de eerste keer perfect spul, de tweede keer zeiknat toen ze uit het plastic kwamen. We konden ze terug komen brengen en geld terug of nieuwe mee. Daar doet hij niet moeilijk over, maar we baalden wel van het extra werk :-(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:43

Brainless schreef:
Hier is gras genoeg.
Buurman heeft gelukkig voor de regen van de afgelopen dagen kunnen hooien.
...
Zelf laat ik na de natte periode nog een keer kuilen. Kosten voor het persen, wikkelen en naar de opslag brengen, 12,50 euro per grote baal (550/600 kilo).

Geef mij ook zo'n loonwerker!
Ik heb net de rekening binnen voor mijn 19 ronde balen (geschat zo'n 350kg), zonder op de plek zetten kwam dat per pak inclusief (19!%) BTW op 16,50 per baal... Alleen persen en wikkelen! Dus niet eens het maaien en schudden en op rijtjes leggen qua tijd en brandstofkosten.
Vergeleken met vorig jaar voor ons in kostprijs van balen van eigen land een stijging van 10%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:47

FlyAway schreef:
oedsje schreef:

In Doornspijk zit een fouragehandel; Wichert van de Berg. Is volgens mij redelijk in de buurt. Wij hebben er vorig jaar een paar keer hooi in kleine pakjes en grote pakken gehaald omdat er hier in de buurt niets meer was (echt waar russel!) maar je moet er wel mee opletten. We hadden kleine ronde balen en de eerste keer perfect spul, de tweede keer zeiknat toen ze uit het plastic kwamen. We konden ze terug komen brengen en geld terug of nieuwe mee. Daar doet hij niet moeilijk over, maar we baalden wel van het extra werk :-(

Wichert van de Berg had ik offerte gevraagd, was heel erg duur. Weet nu hoe het nu zal zijn met de 2e snee. Hier is er nog te krijgen, is ook Betuwe en daar groeit alles ongewoon snel en weelderig.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:50

Zeker om thuis te bezorgen Russel? Dan is hij inderdaad heel erg duur als ik het goed herinner. Wat vraagt hij nu voor zijn spul? wij hebben kleine balen vorig jaar gehaald voor 3,50 als ik het goed heb.

Vorig jaar dachten wij hier van de buurman ook een mooie tweede snee te krijgen. Maar je weet pas wat je hebt als je het op de dam hebt staan/liggen! Vorig jaar is de tweede snee door het slechte weer naar de knoppen gegaan. Dus je kunt nu wel zien hoeveel gras er staat voor een tweede snee, maar dat zegt nog helemaal niets over hoe het uiteindelijk in de balen of de pakken terecht komt ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:51

Wij hadden 17 vierkante balen.
Ex BTW 17.50
Zonder kosten van maaien, draaien, duinen en op de plek zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:58

FlyAway schreef:
Russel, ik denk dat iedereen in dit topic inmiddels wel weet dat jij van mening bent dat de prijzen kunstmatig en onterecht hoogehouden worden. De stellingen zijn ingenomen wat dat betreft. Er zijn vast meer mensen die er over denken zoals jij, net als dat er meer mensen zijn die tegenovergestelde ervaringen en meningen hebben. Het heeft geen enkele zin hier maar over door te blijven gaan, daarmee zet je in mijn ogen een grote groep inderdaad in een kwaad daglicht en dat lijkt mij niet echt op z`n plaats. Ik kan mij indenken dat Caira zich dan aangesproken voelt. Je kunt maar één ding doen en dat is je hooi ergens kopen waar je naar jouw mening niet teveel voor je hooi betaald.

Waar ik naar refereer is dat er ooit balen waren van bep. kgrammen, dan wist je wat je had. Handzaam was tussen de 16 en 18 kg, nu is het kennelijk normaal om handzaam tussen de 10 en 13 kg te verkopen, maar wel voor de prijs van de eerder genoemde kgrammen...

Het zal wellicht ook wel gebiedsgebonden zijn, want ik lees zoveel prijsverschillen en dat is ook weer in andere provincies dan ik woon.

Wat ik wel heel frappant vind dat het hooi in Brabant en dat is zand, want dus niet zo vruchtbaar is, goedkoper en vaak ook beter paardenhooi dan in West Gelderland, waar alles klei is en waar de 1e snee een maand eerder van af komt.

Kennelijk is het voor sommigen onder de bokkers erg vervelend te horen dat er dus ook zat verkopers zijn die hier heel erg veel misbruik van maken. Was de wereld maar zo eerlijk als velen hier stellen.

Ik lees nl onder de hooiverkopers geen reakties van, ooo idd dat is niet fair, de hooiprijs is momenteel 0,30 eurocent per kg.
Elk jaar worden er weer prijzen gegeven per ton ditte en datte en dan kom je automatisch op een prijs van 6 euro voor een baal van 20 kg uit.

Kennelijk mag er niet gezegd worden dat als er weer een vollop 2e snee is, dat de prijs dan ook moet zakken.

Maar dat is hetzelfde verhaal met de benzineprijs, daar hoor je genoeg over, maar als er opgeroepen wordt om aktie te doen om eens 2dagen massaal niet te tanken, dan staan er nog evenveel te tanken als anders en ondertussen betalen wij in Nederland te veel voor onze benzine...

Maar ik weet dat er ook zat onder ons zijn die elke prijs betalen, maakt ze niet uit, die bestellen en ontvangen. Sommigen kunnen dat ook.

Ik ben iig gewaarschuwd en ik iig ga mijn hooi in een andere omgeving halen... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:59

FlyAway schreef:
Zeker om thuis te bezorgen Russel? Dan is hij inderdaad heel erg duur als ik het goed herinner. Wat vraagt hij nu voor zijn spul? wij hebben kleine balen vorig jaar gehaald voor 3,50 als ik het goed heb.

Vorig jaar dachten wij hier van de buurman ook een mooie tweede snee te krijgen. Maar je weet pas wat je hebt als je het op de dam hebt staan/liggen! Vorig jaar is de tweede snee door het slechte weer naar de knoppen gegaan. Dus je kunt nu wel zien hoeveel gras er staat voor een tweede snee, maar dat zegt nog helemaal niets over hoe het uiteindelijk in de balen of de pakken terecht komt ;)

ik had een offerte voor 250 balen voor 1950 euro..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:03

Maar Russel dat gebeurt toch vanzelf? Heb je nooit gehoord van marktwerking? Het is een kwestie van vraag en aanbod, is het aanbod hoog dan gaat de prijs omlaag. Maar momenteel is de vraag enorm (joh als ik nu balen had dan kon ik ze 20x verkopen) en het aanbod nog vrijwel nihil. Als we straks een goede 2e en 3e snede hebben gaat de prijs vanzelf naar beneden. Maar omdat niemand daarop wil wachten is de prijs gewoon hoog. Er is niemand die jou dwingt om nu al te gaan shoppen voor de winter, dat doe je jezelf aan...

3 jaar terug zijn de prijzen halverwege wel omlaag gegaan omdat er voldoende aanbod was.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:26

russel schreef:
FlyAway schreef:

ik had een offerte voor 250 balen voor 1950 euro..

Op zijn website staat nu: afgehaald 6 euro voor een baal van 22 kilo. Volgens mij heeft hij erg reeele prijzen (en nu zelfs afgeprijsd hooi! *\o/* ) Bezorgen is bij hem prijzig, dat klopt wel.

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:37

flyaway, bedankt voor de tip, maar hij is erg duur met bezorgen, verder wel redelijke prijzen.

Russel, en sprintje waar hebben jullie je hooi vandaan?

Heb nu nog wel iets, maar de man waar ik eerder van had is ermee gesopt, dus moet op zoek naar iets anders. Dit was gewoon van een pariculier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:05

tamary schreef:
Halve baal is ong. 10kg, hoe groot zijn de pony's dan?

1,45, brede pony's. Ze krijgen daardoor altijd minder dan wordt aanbevolen (al jaren), wel een voordeel voor dieet-pony's : scheelt wel hooi ;)
Vorig jaar kreeg mijn pony zelfs minder hooi dan de shetlander van de dierenarts haha :P (de rest werd aangevuld door stro en muesli met supplementen. Dit jaar wil ik dat niet weer, pony was energieloos.... maar viel wel eindelijk af voor het eerst sinds jaren en dat was het belangrijkste! En hij viel ook nog gezond en vrij vrolijk af. Nu is zijn gewicht zelfs met om de dag gras erbij constant goed. Dus wie weet blijft dat nu ook zo :) Dan blijft het gewoon bij max. 5 kilo hooi in de winter of daarvan 1 plak hooi vervangen door stro als het nodig is)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:32

schrikdraad schreef:
Persoonlijk vind ik hooi wat nu al van een derde snee afkomt geen paardenhooi.
Paardenhooi is bij mij hooi dat grof en stengelig is.
Waar de aar al in staat.
Dat heeft dus zijn tijd nodig om zover te groeien en uit te dikken. 2 weken terug hebben wij daarvan de eerste snee gehooid. En op een paar weken regio verschil na kan dat ook niet eerder.

Dat malse groene gras kan inderdaad vaker.
De koeienboeren hier in de buurt hebben dat ook al diverse malen gemaaid.
Dan haal je uiteindelijk veel meer kilo's van het land en dat doet de prijs dalen.
Maar dat wil ik niet voor mijn paarden. Ook niet mooi droog.

Als je mij bedoelde.... de 2de snee is er nog geeneens vanaf en die 3de snee moet daarna nog groeien en gemaaid worden.... eind van het seizoen krijg dat pas.
Maar ik heb al zovast gereserveerd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:03

pfff..wij gaan 3e snede niet eens halen voor de paarden, eerste snede ligt boven, kan ik pas eind juli gaan voeren, hopelijk ergens eind augustus/begin sept is mijn gras lang en mooi genoeg voor de 2e snede, ligt aan het weer. Derde snede hebben we nog noioit eraf kunnen halen.
Ja, voor de koeien ....dan is 1e en 2e snede er zó af....maar ik wil paardenhooi...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:25

ik heb ook altijd alleen maar 1e en 2e snee. 1e keer maaien in mei/juni, 2e keer eind juli of in augustus.Of met een regenmaand augustus pas tegen september (dan lukt hooien meestal al niet echt meer)

Om een derde snee (van hetzelfde stuk dus, om en om maaien geeft wel verschillende maaidata, kwaliteit oogsten etc, maar geen 1e, 2e, 3e snee) te kunnen maaien zou ik al heel vroeg in het jaar intensief moeten bemesten en dat na elke snee moeten herhalen. De koeienboer hiernaast doet dat. Zo snel mogelijk na Februari de giertank er over, dat nog eens herhalen, in combinatie met kunstmest, dan groeien, maaien in april of mei en weer giertank en kunstmest erover om het riedeltje voor een 2e en 3e snee nog eens te herhalen en is het groeizaam weer zelfs een 4e snee in september... Zo krijg je veel blad, veel voeding, maar weinig structuur in je gras... En dat is absoluut geen paardenvoordroog, laat staan hooi!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:43

tja...en veel bemesten etc etc wil ik juist niet om niet van dat vieze vette gras te krijgen...is helemaal niet goed voor mijn HB paardje...

BaukjeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:48

Wij thuis hebben noch niet gehooid. er is eigenlijk niet echt goed weer geweest.
wel hebben wij de 2de snee binnen en in juli/augustus gaan we de 3de snee doen. :)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:54

Als ik nu naar de regio verwachtingen kijk wordt het vanaf as vrijdag t/m volgende week donderdag droog en zonnig weer!
oedsje: wij nemen het hooi van de buurman af en hebben sinds dit jaar iets meer dan een hectare grond gehuurd. Pas in het voorjaar ingezaaid, dus er begint nu net gras te groeien. Hopelijk kunnen we daar dit jaar 1 snee af halen (misschien ruilen met de koeienboer hiernaast voor wat stengeliger hooi, want 1e snee jong gras is niet ideaal voor de paarden).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:22

Deze boer heeft heel vroeg het gras eraf gehaald (een gedeelte voert hij direct aan zijn koeien, ander gedeelte gaan in de grote kuil)... zodra het nu droog genoeg is gaat de 2de snee er al af (deze zou vorige week al kunnen, mits het droog was geweest).
De 3de snee laat hij daarna extra lang staan en uitbloeien en krijg ik dus begin/midden september.
Echt mooi droog/stengelig gras.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:24

ElCamino schreef:
tja...en veel bemesten etc etc wil ik juist niet om niet van dat vieze vette gras te krijgen...is helemaal niet goed voor mijn HB paardje...

Onbemest gras bevat veel meer suiker (fructaan) dan goed bemest gras.
Ik voer nu altijd goed bemest en mijn paardje heeft sinds die tijd niet meer bevangen gestaan.
Wel mooi droog en stengelig natuurlijk.