Paarden-schoonmaak trucjes of andere speciale 'uitvindingen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:52

webster543 schreef:
angelzambezi schreef:
Heeft iemand goede ideeën om je leren laarzen/hoofdstel/zadel langdurig te laten glimmen?
Want ik poets mn spullen altijd netjes de dag voor de wedstrijd, maar dan glimmen ze niet echt meer. :')

Laarzen poetsen op de goede oude wijze!!!! Eerst met een vochtige doek alle vuile en overtollig schoensmeer er vanaf vegen. Met een klein bortseltje een beetje "Kiwi Parade gloss" schoensmeer aanbregen. De tweede laars dezelfde procedure, heeft de eerste laars de tijd om een beetje in te trekken. Dan met een handborstel de schoensmeer goed in de laars borstelen. Daar kan je makkelijk 5-10min mee bezig zijn voor een laars!! Echt door borstelen met een matige druk op de borstel, tot alle schoensmeer goed is ingetrokken (begint al een beetje te blinken). Tweede laars dezelfde procedure. Dan een blinkende nijlonkous nemen (hoe blinkender de nijlonkous, hoe beter), een propje maken en daarmee zachtjes over de laars vegen. Ook weer gerust 5minuten. Daarna blinken je laarzen als spiegels!!!!

Voor hoofdstellen en zadels, het normale onderhoud, maar voor het blinkend effect kan je een zwart of bruin poetssponsje (die dat volledig in je hand passen) voor schoenen nemen en daarmee over de riemen gaan.

Nooit leeronderhoudsproducten voor zadels gebruiken op laarzen!!!!

Bedankt! ik ga het eens proberen.
Nu weet ik dus wat mijn fout is, ik gebruik dus wel leeronderhoudsproducten voor mijn laarzen.. niet slim dus :n

Libera

Re: Paarden-schoonmaak trucjes of andere speciale 'uitvindingen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:46

En de schoenpoets eerst met een aansteker even laten branden, dan kun je het dunner aanbrengen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:32

Ik heb zaterdag voor wedstrijd de hoeven met slaolie ingeolied en dat ging goed! Bleef veel mooier zwart/glimmen dan met hoefvet, ook vandaag zagen ze er nog beter uit. Ben verder geen hoefsmit, dus echt goed beoordelen kan ik het niet, maar ik hou het er maar in denk ik zo! Met groene zeep worden de manen en staart ook weer mooi wit, die waren na de winter erug vies :=

Leuk topic dus! Ik blijf even volgen :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:46

Nies_ schreef:
Ik heb zaterdag voor wedstrijd de hoeven met slaolie ingeolied en dat ging goed! Bleef veel mooier zwart/glimmen dan met hoefvet, ook vandaag zagen ze er nog beter uit. Ben verder geen hoefsmit, dus echt goed beoordelen kan ik het niet, maar ik hou het er maar in denk ik zo! Met groene zeep worden de manen en staart ook weer mooi wit, die waren na de winter erug vies :=

Leuk topic dus! Ik blijf even volgen :D

Sla olie wordt juist geadviseerd door mijn hoefsmid ipv gewone hoef olie. Voor als je dan toch wilt gebruiken want nodig is het niet.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:15

Niet nodig nee maar keertje voor de mooi op wedstrijd geeft niks ;)

Mijn hoefsmit zei ook altijd sla olie, mag zonnebloemolie ook want dat heb ik al staan :')

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:53

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:59

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:02

een schep grkookt lijnzaad glanzen maar!
Of appelazijn voor donkere paarden

1480

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:17

kan je baby doekjes gebruiken om de neus schoon te maken?

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:26

ja de baby doekejs kun je gebruiken om de neus mee schoon te maken.

haagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:13

Ik weet niet of het al gepost is maar ik heb ergens twee leuke tips gelezen ( ik weet dus niet of ze werken maar het lijkt me wel aannemelijk)

Als een paard een wondje had of kaal plekje van een schimmelinfectie heeft smeer je er zinkzalf op om de haartjes sneller terug te laten groeien

En als je je paard medicijnen wil laten inemen gooi er dan een pot appelmoes bij

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:07

Tippie ; Als je op wedstrijd gaat met dit weer, zul je geheid last van vliegen hebben, mijn ervaringen zijn tijdens de proef veel vliegen redelijk irritand, mijn pony schopte de hele tijd, wat er niet heel netjes uitzag :D
Als je nou net geen vliegenspray in huis hebt, een super makkelijk recept wat snel klaar is!

Het extreem makkelijke recept; Azijn met een beetje water mengen en schudden :P
Iets langer durende recept; Kruidnagel,citroensap, azijn en knoflook allemaal fijn malen, met wat water vermengen en schudden maaarr :P

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:44

Diegene die nu een echt goed middel heeft voor de vliegen is op slag stinkend rijk. Vandaag paard ingespoten met eigen mengsel (het een) en dat van de winkel (ander paard) .Nog tijdens het spuiten kwamen reuzachtige dazen nog op hen zitten en steken _-:(

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:45

webster543 schreef:
Diegene die nu een echt goed middel heeft voor de vliegen is op slag stinkend rijk. Vandaag paard ingespoten met eigen mengsel (het een) en dat van de winkel (ander paard) .Nog tijdens het spuiten kwamen reuzachtige dazen nog op hen zitten en steken _-:(

Mijn wondermiddel reukt ook nogeens lekker! (Spul van Zzimply)
In combinatie met een dazenval in de wei gaat het prima.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:56

Maar geen enkel vliegenmiddel kan werken tegen dazen. Dazen kunnen namelijk niet ruiken en komen op warmte af.

Dus ieder middel die dat claimt kan je direct in de prullenbak gooien ;)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:14

Weer iets geleerd vandaag! merci Depende :-) Nou, eigenlijk niet merci, want het is slecht nieuws.... :P

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:19

ik gebruik ook kamillethee om de ogen van het paard schoon te maken .wel afgekoeld natuurlijk.
babydoekjes gebruik ik ook voor vanalles.
verder zoek ik nog een echte goede vliegenspray,
ik wil nu eentje proberen die in de paardensport stond van de maand mei.
hierin wordt 0.5 liter water (vooraf gekookt met een handje kruidnagels)
0.5liter blanke azijn
scheutje dettol
en zelf kun je nog bijvoorbeeld knoflook olie, en tea thee olie toevoegen.

weet iemand of dit werkt?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 00:47

Ik doe half azijn half water een scheutje dettol en een scheutje derfen, werkt super.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 01:11

Om je paard te laten glimmen elke dag een boterham met pindakaas :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 01:22

webster543 schreef:
angelzambezi schreef:
Heeft iemand goede ideeën om je leren laarzen/hoofdstel/zadel langdurig te laten glimmen?
Want ik poets mn spullen altijd netjes de dag voor de wedstrijd, maar dan glimmen ze niet echt meer. :')

Laarzen poetsen op de goede oude wijze!!!! Eerst met een vochtige doek alle vuile en overtollig schoensmeer er vanaf vegen. Met een klein bortseltje een beetje "Kiwi Parade gloss" schoensmeer aanbregen. De tweede laars dezelfde procedure, heeft de eerste laars de tijd om een beetje in te trekken. Dan met een handborstel de schoensmeer goed in de laars borstelen. Daar kan je makkelijk 5-10min mee bezig zijn voor een laars!! Echt door borstelen met een matige druk op de borstel, tot alle schoensmeer goed is ingetrokken (begint al een beetje te blinken). Tweede laars dezelfde procedure. Dan een blinkende nijlonkous nemen (hoe blinkender de nijlonkous, hoe beter), een propje maken en daarmee zachtjes over de laars vegen. Ook weer gerust 5minuten. Daarna blinken je laarzen als spiegels!!!!

Voor hoofdstellen en zadels, het normale onderhoud, maar voor het blinkend effect kan je een zwart of bruin poetssponsje (die dat volledig in je hand passen) voor schoenen nemen en daarmee over de riemen gaan.

Nooit leeronderhoudsproducten voor zadels gebruiken op laarzen!!!!

En dan ook je schoensmeer laten smelten even een aansteker ernaast houden. Niet te lang want het vliegt meteen in de fik. Maar dan gaan ze nog mooier glimmen :) Ik geloof dat Coby dat altijd deed..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 02:35

Schimmel wassen met betadine inderdaad en de vieze gele plekken kan je er met blokjes houtskool afvegen... Nee geeft geen zwarte strepen en werkt super :j

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:41

Iemand tips tegen de vlekken in witte rijbroeken?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:59

steradent tabletten

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:03

Thanks maar die had ik al, net als vaatwastabletten, vanisch, reckit en ossegal. Maar zoek iets wat niet zozeer de was witter maakt( dat lukt prima met bovenstaande) maar wat echt goed op de zadelplekken werkt.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:12

Ik doe er onverdunde vloeibare wasmiddel op, Werkt niet 100 % maar haalt toch wel veel vlekken weg!