Openingstijden op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Openingstijden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:09

wat zijn een beetje openingstijden jolliegirl? :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:17

M_D_H schreef:
M_D_H schreef:
ik snap je wel naaltje, ;)
bij ons is het pensionhouder altijd in de weer, en is hij er niet dan is zijn dochter(die de stal samen met hem runt) er ook :))

hoe denken jullie over geloof dan?
een christenen werkt op zondag niet...
maar hij zorgt wel voor dieren...
zou die christenen die zondag rust op zijn terrein wilt, dan geen pensionstal moeten hebben?

of een moslim? die op maandag(dacht ik) zijn vrijdag heeft?

quote mezelf nog een keertje omdat ik hier best wel benieuwd naar ben ;)

Je kiest er zelf voor. Als jij het prima vind dat een stal een dag gesloten is, dan is het goed.
Heb mn mening een beetje bijgesteld. Eigenlijk zijn openingstijden prima, je kiest er zelf voor.
Zal het zelf alleen nooit doen. ;)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:27

Ik houd ècht niet van openingstijden, hoewel ik ook weer vind dat een beetje normaal denkend mens niet nog om 23.00 bij iemand op z'n erf hangt. Daar zou ik als stalhouder ook echt niet vrolijk van worden.
Punt met openingstijden vind ik dan weer: hoe strikt wordt zo iets nageleefd? Er worden wel gouden bergen beloofd als je een stal uitzoekt, maar als afwijken toch opeens niet mogelijk is in bijzondere gevallen, dan zit je er wel mooi mee...

Ik ben in de 7 jaar dat ik m'n paard heb volgens mij 3x op 'rare tijden' op stal gekomen.
1x door de bevalling van m'n merrie, 1x door m'n merrie 500 kilometer verder op te moeten halen bij de hengst en grandioos in de file te komen (waren rond 22.30 op stal) en 1x door de keuring van m'n veulen, moest wederom het halve land door en 09.00 aanwezig zijn.
Was geen probleem, de keuring had ik van te voren gemeld, voor de rest was het voor mij ook verrassing.
Maar het zou toch best vervelend zijn als je opeens voor een dicht hek staat met je paard... :+

Daarbij, wat is nu in het weekend tot 18:00? Ik ben er zelden na 18:00 in het weekend, maar als je eens wedstrijd hebt of weg wilt schiet dat al niet echt op. Net zoals open gaan om 09.00... Ik kom echt niet vrijwillig voor 09.00, maar je zal maar ergens heen moeten met je paard...

Een dag dicht vind ik helemaal niets. :n

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:28

De boer waar ik sta is ook gelovig, gaat elke zondag naar de kerk.
Hij zet de paarden echter wel gewoon buiten en voert ook gewoon op zondag, alleen uitmesten moeten we op zon- en feestdagen zelf doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:35

Naaltje schreef:
wat zijn een beetje openingstijden jolliegirl? :)

Buiten de lesdagen om (k weet de dagen even niet) wordt er bijna nooit meer na 5 uur gereden.
Dan gaat hij voeren.
Maar het is absoluut geen probleem als je er na 5 uur bent, zeker niet ivm werktijden.

Hij zei zelfs : ALs mensen werken, om stalling te kunnen betalen aan mij, moet ik flexibel zijn.

Dus ik mag ook gerust indien nodig savonds komen.
Maar ik kan mij prima een beetje aanpassen door gewoon na werktijd 17.00 uur, me om te kleden en daarna lekker naar stal te gaan.
Maar als ik om half 7/8 komt, ook geen punt.

Eigenlijk geen vaste tijden dus.
Maar het is daar een stormloop overdag doordeweeks. Dus savonds echt tijd om te rijden e.d :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:41

De pensionstal waar ik stond had ook 'openingstijden'.. Ma t/m Za van 7.30 tot 22.00 uur en Zon en Feestadgen van 8.30 tot 21.30..
Vond het opzich wel fijne tijden en heb me eigenlijk nooit druk gemaakt of ik me er wel aan kon houden.. Het was ook nooit een probleem als je in de zomer tot later bleef of bijv. op wedstrijd moest en vroeger kwam..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:00

@Sita
Dat zijn ook erg mooie tijden vooral in het weekend...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:29

Ecudes schreef:
Ik houd ècht niet van openingstijden, hoewel ik ook weer vind dat een beetje normaal denkend mens niet nog om 23.00 bij iemand op z'n erf hangt. Daar zou ik als stalhouder ook echt niet vrolijk van worden.
Punt met openingstijden vind ik dan weer: hoe strikt wordt zo iets nageleefd? Er worden wel gouden bergen beloofd als je een stal uitzoekt, maar als afwijken toch opeens niet mogelijk is in bijzondere gevallen, dan zit je er wel mooi mee...

Ik ben in de 7 jaar dat ik m'n paard heb volgens mij 3x op 'rare tijden' op stal gekomen.
1x door de bevalling van m'n merrie, 1x door m'n merrie 500 kilometer verder op te moeten halen bij de hengst en grandioos in de file te komen (waren rond 22.30 op stal) en 1x door de keuring van m'n veulen, moest wederom het halve land door en 09.00 aanwezig zijn.
Was geen probleem, de keuring had ik van te voren gemeld, voor de rest was het voor mij ook verrassing.
Maar het zou toch best vervelend zijn als je opeens voor een dicht hek staat met je paard... :+

Daarbij, wat is nu in het weekend tot 18:00? Ik ben er zelden na 18:00 in het weekend, maar als je eens wedstrijd hebt of weg wilt schiet dat al niet echt op. Net zoals open gaan om 09.00... Ik kom echt niet vrijwillig voor 09.00, maar je zal maar ergens heen moeten met je paard...

Een dag dicht vind ik helemaal niets. :n

Mensen die bij ons komen kijken vragen er ook wel naar, en dan vertel ik wat ik redelijk vind, maar er kunnen altijd situaties zijn dat je dat niet red. En dat is logisch.
Ik heb hier meer privacy met pensionklanten, dan vroeger toen we in een grote plaats in een rijtje woonden, dus heb niet zoveel moeite met auto's en mensen die langs de voorkant van het huis komen en ook niet met mensen die je aanspreken op het erf voor een praatje ;) Kan ook gerust aangeven dat het nu even niet uitkomt. Aan sluitingsdagen doe ik al helemaal niet. Wilde zelf ook elke dag bij mijn pony kunnen komen en voor veel mensen zijn feestdagen nu net de vrije dagen met meer tijd om leuke dingen te doen met hun paard! (en wat moet je anders op "zondagen" wanneer alle winkels dicht zijn...Hobby en familie/vrienden bezoeken toch?
En dan is de avond in het weekend wel fijn als je een dagje weg bent geweest naar familiebezoek of een een dagje dierentuin, pretpark, noem maar op!

Wij hebben de paarden aan huis, en de stal is altijd open. Straks met de nieuwe stal hebben we een aparte zadelkamer en daar wil ik pensiongasten (tegen een borgsom, anders zie je de helft van de sleutels niet meer terug na vertrek) een eigen sleutel voor in bruikleen geven. Dan kunnen ze altijd bij hun spullen en staan hun spullen dubbel achter slot en grendel (deur zadelkamer en deur kast)

In de toekomst willen we ook een elektrische poort bij de oprit (ivm drukke weg en spelende kind(eren) en mogelijk loslopende dieren en kunnen afsluiten van terrein) en daar hebben we ook over na zitten denken hoe dat moet. Als hij er komt overwegen we iets met een pasje/sleutel of een pincode zodat ook dan de mensen die hier een paard hebben staan altijd bij hun paard, de stallen en hun spullen kunnen komen wanneer dat nodig is, zonder dat ze ons daarvoor nodig hebben.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:55

Om de vergelijking tussen pensionstal en verpleeghuis/ziekenhuis moest ik toch wel even lachen.
Dat is een vergelijking van niets.
Degene die in een verpleeghuis/ziekenhuis verblijft is niet afhankelijk van mijn zorg. Mijn paard echter wel.
Een echte poging om appels en peren te vergelijken.

Ik heb eerder ook geroepen, tégen openingstijden te zijn.
Ik moet niet belemmerd worden, dan bedoel ik met name op feest- en zondagen.
Wel ben ik van mening dat na 23.00 arriveren, geen optie is. Natuurlijk uitzondering daargelaten (ziekte bijv.)
Het heeft voor het paard geen toegevoegde waarde om zo laat te komen, wat wil je dan nog gaan doen? Stal uitmesten? Paard rijden/longeren?

Maar voor een ieder met géén 9-17 rooster, zijn beperkingen door openingstijden echt geen optie.
En dan roep ik heel hard: had het maar geen pension moeten worden.

Op mijn huidige pensionstal, waar ik overigens héél erg blij mee ben, komen de paarden alle dagen buiten. 's Zomers 24 uur buiten, 's winters staan ze 's nachts op stal. Ze worden buiten gezet, ze worden gevoerd. Mesten moet ik zelf doen.
Mede omdat laatste kan ik niet gebonden zijn aan openingstijden.
Het erf is afgesloten door hek (welke op slot is) en alle pensionklanten hebben een sleutel.

Samenvattend: arriveren na 23.00 vind ik geen optie (dus zou je dat enigszins een sluitingstijd kunnen noemen). Op feestdagen en in het weekend moeten er geen beperkingen zijn/komen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:11

Meloen schreef:
Samenvattend: arriveren na 23.00 vind ik geen optie (dus zou je dat enigszins een sluitingstijd kunnen noemen). Op feestdagen en in het weekend moeten er geen beperkingen zijn/komen.

Kijk dat vind ik dus ook. Probleem is denk ik dat er genoeg mensen zijn die wel om pak 'm beet 22.00 hun paard zadelen om te gaan rijden. Denk dat je als stalhouder van zo'n type niet echt blij wordt en dat er dan al snel 'regels' moeten komen. Beetje de goeden leiden onder de slechten verhaal.

@ Joyce B: maar hanteer jij dan ook 'echte openingstijden'? Zo van je hangt een blaadje op dat mensen welkom zijn tussen 08.00 en 22.00 ofzo?
Of is het meer een mededeling van wat jij fatsoenlijk vindt?

Daarbij, weer denkend aan stallen die in het weekend 18.00 dicht gaan... wat vinden zij 'een bijzondere omstandigheid' waardoor je toch later mag komen? Mag je later komen als je je paard moet afleveren na wedstrijd? Nacontrole koliek? Buitenrit die uitloopt door kreupel paard onderweg? Familielid in het ziekenhuis? Werk? Uitstapje met of zonder paard?
Aan de andere kant, als je stal over openingstijden al niet redelijk kan nadenken en overleggen, waarover dan wel.. :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:15

Ecudes schreef:
Kijk dat vind ik dus ook. Probleem is denk ik dat er genoeg mensen zijn die wel om pak 'm beet 22.00 hun paard zadelen om te gaan rijden. Denk dat je als stalhouder van zo'n type niet echt blij wordt en dat er dan al snel 'regels' moeten komen. Beetje de goeden leiden onder de slechten verhaal.

Dus ik ben een slechte die het voor de goeden verziekt? Want ik pak met regelmaat pas om 22 uur het laatste paard uit stal om te rijden. Ik zal er dan wel voor zorgen dat ik geen uur meer rijdt (meer omdat ik dan al moe begin te worden, staleigenaar merkt er niets van), maar met opzadelen, afzadelen en nazorg ben ik dat uur toch al snel kwijt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:24

Uuuh, nou ik denk dat er wel stalhouders zijn die daar niet zo heel blij mee zijn, maar is natuurlijk maar net hoe je de stal opzet. Als iemand heel laat nog gaat rijden, dan moet er (m.i.) ook tot heel laat nog wat toezicht zijn, de boel kan niet dicht, de zadelkamer niet afgesloten, de deuren niet op slot etc. Lijken me toch praktische punten. Het lijkt me toch wel redelijk als je zegt, 10 uur is 't klaar.

Maar dat zou dan gewoon jouw stal niet zijn toch? Dus als dat nu wel kan voor je, wees d'r blij mee.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:29

Gini schreef:
Ecudes schreef:

Dus ik ben een slechte die het voor de goeden verziekt? Want ik pak met regelmaat pas om 22 uur het laatste paard uit stal om te rijden. Ik zal er dan wel voor zorgen dat ik geen uur meer rijdt (meer omdat ik dan al moe begin te worden, staleigenaar merkt er niets van), maar met opzadelen, afzadelen en nazorg ben ik dat uur toch al snel kwijt.

Op veel stallen zou ik dat inderdaad niet gepast vinden nee. Hangt deels ook af van hoe het erf, de stallen, woning van de staleigenaar en van de buren rondom het erf staan. Alleen al van baklampen kan je enorm veel last hebben.
Als jouw stalhouder dat wel best vindt allemaal, prima voor jou. +:)+

Wat ik minder vind is dat er op verschillende stallen door dergelijk gedrag dus inderdaad duidelijke regels moeten komen, waarna ik voor een vreemde uitzonderingssituatie moet leuren of ik een keer later op het erf mag zijn. En dan maar hopen dat er eens een uitzondering gemaakt kan worden. Hoewel ik het altijd vooraf zal melden als ik van plan ben op een vreemde tijd te komen (zowel erg vroeg als erg laat).

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:40

In principe maakt het bij ons ook niet uit, wij hebben niet echt openingsuren. Wel gaat om 22u50 het licht in de piste onherroepelijk uit, dus dat is uiteraard een stille hint ;) . Ik ben iemand die vaak nog om 22u de laatste eruit plukt en rijdt, maar ik ben ook wel degene op stal die ervoor zorgt dat de lichten 's avonds uit zijn, de deuren dicht en alle paarden checkt. In principe vind ik wel dat dat een voorwaarde is, als je zo laat nog rijdt, moet je er ook voor zorgen dat alles in orde is.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:43

Ben je aan het rijden gaat je licht opeens uit... :') _O-
Hoe moet ik dat voor me zien?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:47

Je hebt het bij het rechte eind :+

Soms erg vervelend := , vooral als het winteruur is en de klok is nog niet terug goed afgesteld :) .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:49

Serieus? Dat gaat met een automatische klok *poef* licht uit. :=

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:49

Jep :)

En nu let ik al op het uur, vroegah heb ik regelmatig pech gehad en vond ik de deur niet terug :+

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:55

Ja, dat is bij ons ook met een tijdklok :j
Moet je echt zorgen dat je op tijd klaar bent, want anders......POEF.....licht uit en dan zie je dus niks meer :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:49

Ecudes schreef:
@ Joyce B: maar hanteer jij dan ook 'echte openingstijden'? Zo van je hangt een blaadje op dat mensen welkom zijn tussen 08.00 en 22.00 ofzo?
Of is het meer een mededeling van wat jij fatsoenlijk vindt?

Ik hang geen briefje op, mede omdat ik in mijn ogen zeer ruime ideeën heb van wat redelijk is en geen dag heb dat ik geen mensen op mijn erf wil en ook geen sloten op de stal of erf heb. De stal staat los van het huis, en er valt niets te halen, dus dat is ook niet nodig.

Ik ga bij voorkeur uit van het redelijke van de mens en als het ter sprake komt bij mensen die informeren (en meestal wordt er wel geïnformeerd) dan geef ik aan dat ze altijd bij hun paard kunnen als dat nodig is, maar dat ik liever niet heb dat ze na een bepaalde tijd nog eens gaan rijden (bijvoorbeeld om 22 uur nog eens aankomen om rustig te poetsen, te zadelen en vervolgens om half elf op het paard te stappen met baklichten en al) of om middernacht de wei in gaan om hun laatste mestbeurt nog even uit te voeren met zaklamp oid (en dat heb ik echt meegemaakt... Heb maar gezegd dat ze dan beter de volgende ochtend heel vroeg langs kunnen komen om alsnog uit te mesten :P, wat moeten de buren wel niet denken als er midden in een donker weiland iemand met een zaklamp loopt te schijnen, en als wij dat zelf zouden zien zouden wij ook zoiets hebben van "wat gebeurd daar"?! Voor hetzelfde geld is het iemand die er niets te zoeken heeft en kwaad in de zin heeft...)

De voerbeurten hebben we ook verdeeld, dus als diegene met de laatste beurt dan later is (hebben we een tijdsmarge voor afgesproken), dan graag een belletje of sms-je zodat ik weet dat het niet vergeten is en ik gewoon kan gaan slapen. Ik ga namelijk niet op bed voor ik weet dat de paarden verzorgd zijn voor de nacht. Dan kan ik een vergeten beurt overnemen of bij andere problemen invallen zodat de paarden er niet de dupe van worden.

Scheelt misschien dat het voor ons hobby is en wij slechts enkele plekken aanbieden voor stalling. Dat is misschien anders dan wanneer er 30 paarden staan met misschien wel 40 of 50 verschillende mensen die komen verzorgen en rijden.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:00

Meloen schreef:
Om de vergelijking tussen pensionstal en verpleeghuis/ziekenhuis moest ik toch wel even lachen.
Dat is een vergelijking van niets.
Degene die in een verpleeghuis/ziekenhuis verblijft is niet afhankelijk van mijn zorg. Mijn paard echter wel.
Een echte poging om appels en peren te vergelijken.

Het ging mij erom, om het principe te ontkrachten dat je altijd maar bij je spullen of geliefde moet kunnen, kosten wat het kost. De vergelijking met een vakantiepension/hotel werd ook al genoemd. Het gaat erom dat je te gast bent. Ik kan er nog wel meer verzinnen. Op scholen ben je midden op de dag ook niet welkom om de les te verstoren, omdat je jouw kind even een kusje wilt geven. Als je op iemand anders zijn/haar terrein te gast bent en/of iemand jou service verleent, dan zitten daar voorwaarden aan.

Bovendien kan het ook zo zijn dat de pensionhouder de basiszorg geheel opzich neemt en dat het dus geen noodzaak is dat jij er elke dag bent. Hangt allemaal van de voorwaarden en het beoogde doel af. (In verzorgingstehuizen kan het trouwens wel zo zijn dat de personen die er verblijven nog afhankelijk zijn van mantelzorgers, maar dat is een andere discussie.)

Meloen schreef:
Ik heb eerder ook geroepen, tégen openingstijden te zijn.
Ik moet niet belemmerd worden, dan bedoel ik met name op feest- en zondagen.
Wel ben ik van mening dat na 23.00 arriveren, geen optie is. Natuurlijk uitzondering daargelaten (ziekte bijv.)
Het heeft voor het paard geen toegevoegde waarde om zo laat te komen, wat wil je dan nog gaan doen? Stal uitmesten? Paard rijden/longeren?

Maar voor een ieder met géén 9-17 rooster, zijn beperkingen door openingstijden echt geen optie.
En dan roep ik heel hard: had het maar geen pension moeten worden.

Op mijn huidige pensionstal, waar ik overigens héél erg blij mee ben, komen de paarden alle dagen buiten. 's Zomers 24 uur buiten, 's winters staan ze 's nachts op stal. Ze worden buiten gezet, ze worden gevoerd. Mesten moet ik zelf doen.
Mede omdat laatste kan ik niet gebonden zijn aan openingstijden.
Het erf is afgesloten door hek (welke op slot is) en alle pensionklanten hebben een sleutel.

Als de pensionhouder dat ook vindt, dan is dat idd een sluitingstijd. Mss een ongeschreven regel, maar waarom zou je het dan ineens geen sluitingstijd noemen? Je kunt sluitingstijd natuurlijk ook heel letterlijk nemen, dus dan echt vanaf het moment dat je er niet meer in kan door sloten, maar ik zie de sluitingstijd gewoon als het tijdstip waarop je niet meer welkom bent.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 02:47

bij mij staat er in het contract dat de stal open is tot half 9, maar in realiteit ben je eigenlijk altijd welkom (binnen het redelijke), pas nog tot half 12 op stal geweest, en dat vinden ze niet erg! <3
ik doe de lichten dan gewoon uit en sluit de poort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 02:54

8 tot 10.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:24

Knoffer, weer ga je appels en peren vergelijken. :D
Dat daargelaten.

Je noemt heel mooi de voorwaarden als iemand een dienst/service verleent. We nemen even als voorbeeld voor dienst: het bieden van stalling en weidegang, mesten en voeren. Basiszorg van paard.
Welke service verleent iemand als hij/zij de openingstijden van de stal gaat beperken in het weekend of feestdag?
Als een pensionhouder de basiszorg op zich neemt, hij/zij rijdt of ment het paard toch niet?
Nogmaals een gros van de bevolking (juist de zorg) heeft geen 9-17 baan. Openingstijden (eigenlijk met name de sluitingstijden) zijn dan niet haalbaar.
Ik haal mijn eigen werktijden als voorbeeld aan:
Stel ik werk vijf werkdagen van 1330-2200. Dit is een avonddienst. Ik moet dan om ca. 11 uur van huis. Wil ik paardrijden moet ik er wel tegen 8.30 op het paard zitten. Een pensionstal die opent om 9.30 is dus niet haalbaar. Daarnaast vind ik het niet raar als iemand eens een dag overslaat.
Nu kan ik met een gerust hart zeggen dat ik a. geen 5 werkdagen werk, en b. niet alleen avonddiensten heb.
Weekenden zijn bij mij, en vele anderen, zijn volgeboekt. Boodschappen, huishouden, en andere verplichtingen. Ook hier zijn sluitingstijden tussen 15-20 uur echt niet te doen. (Ook genoeg mensen werken 's weekends. Ik soms ook.)

Aan de hand van bovenstaande voorbeeld probeer ik duidelijk te maken, dat openingstijden/sluitingstijden niet voor elk pensiongast haalbaar is.
Vandaar mijn reactie ook, ik ga níet naar een pensionstal met openins-/sluitingstijden. Ik vind ook niet dat dit bij de sector, waarin pensionstalling valt, hoort. Vanuit mijn perspectief.
Eerder is genoemd, dan moet je je paard maar bij huis houden.... Is natuurlijk ook een conclusie van niets; dan had het hele pensiongebeuren niet te hoeven ontstaan, als eenieder zijn paard bij huis kon houden.

Waar ik wel achtersta, is meer vanuit ethisch standpunt, dat je na 23.00 niet meer naar je paard hoeft of bij een ander op het terrein loopt.
Misschien zijn openinstijden op sommige stallen wel gespitst op de doelgroep wat daar rondloopt. (Ik denk aan een groep giebelende huppelmeiden die 's avonds paard om 00.30 nog kusjes willen brengen ;) )
Ik sta ook, en heb ook altijd gestaan, op de kleinere pensionstallen. Waar meer mensen zich huisvesten (of nou ja, de paarden dan), zullen ook meer regels nodig zijn.
Dan zou mijn advies zijn, naast andere huisregels, houd de openinstijden ruim. :)

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:35

Wij hebben geen openingstijden op onze stal / manege !! In de zomer maanden lopen wij daar na 23:00 nog steeds rond !! S'ochtends komen sommige al om 7 uur !! Dus super.