hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:18

fokfanaat schreef:
ja maar als je hem niet rijdt is het ook geen sportpaard he!

tja heb een paard toch voor mijn plezier, en dan zoek ik voor zijn huisvestiging een goede tussen weg zodat hij tevreden is en het ook goed loopt voor het rijden.

Ik heb mijn paard ook voor zijn plezier, niet alleen voor de mijne. ;)
En ik rij ook, hoor, alleen pas ik de training wel aan, aan zijn omstandigheden. En dat doe ik met liefde, maakt mij niet uit. Dat is gewoon een totaal andere insteek. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:23

fokfanaat schreef:
tja en 24/7 buiten in de winter komt meestal toch neer op een blubberige paddock, of je ze daar dan echt een plezier mee doet, dag in dag uit.

Dat is wat anders, ik wil mijn paarden niet eens 's nachts buiten hebben, om heel uiteenlopende redenen.
Maar zeggen dat sportpaarden andere weide-omstandigheden nodig hebben dan andere paarden is natuurlijk onzin.

fokfanaat

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:25

ik gaf gewoon aan, waarom ik daar in mijn situatie voor gekozen heb, wat iedereen doet moeten ze ze zelf weten vind ik!

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:26

ik wil mijn paardjes het liefst zo veel mogelijk buiten hebben.
De wei is van dergelijk slechte kwaliteit dat ze er vrij weinig op kunnen omdat het té nat is ( in het voorjaar opnieuw ingezaaid, water wordt nauwelijks opgenomen).
Ik heb ze als het even kan smorgens én smiddags een uur of twee in de bak, en dan ga ik vaak nog wandelen of longeren.
Vind het ook niet ideaal, maar het is het beste wat ik kan doen, aangezien ze ook niet onbewaakt in de bak kunnen blijven ( bak is van de buren en mn haflinger is een sloper) en ik overdag naar school moet.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:14

Het liefst constant, maar wel met goede schuilmogelijkheden en niet in een blubber bende...
Maar eigenlijk vind ik het nog belangrijker dat ze met vriendjes staan. Liever iets korter naar buiten met vriendjes, dan de hele dag buiten in zijn of haar uppie! Die van mij staan met z'n vieren in de paddock van 10 tot 5, vanaf juni weer 24/7 op het land.

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:24

Gewoon s'morgens rond een uurtje of 8 lekker naar buiten met een deken zonder schuilmogelijkheid. En dan s'avonds weer lekker rond een uur of 6 hun stalletje in. Vanaf april/juni 24/7 heerlijk op de wei

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:25

Mijn paarden staan buiten van 6.00 t/m 19.00
Zelf had ik ze liever minder lang buiten gehad.
Nu zet ik ze (in de wintermaanden) buiten in het donker en pak ze binnen in het donker.
Helaas gaat dit niet anders ivm werk.
Voor mij was een uurtje of 6-8 ideaal geweest
bijv van 10 tot 16 uur

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:12

Ik heb mijn paarden in ze zomermaanden 24/7 op de wei staan.

Nu staan de shetters 24/7 in de paddock met open boxen, en voor de boxen hebben we een heel stuk betegeld (zie profiel).

Gandhi zet ik snachts wel op stal. Maar ik dat is omdat ik wil dat hij op zijn gemak kan eten en rusten..het zijn drie hengstjes en het gaat sper samen, maar ze zijn continu in de weer met zijn drieen. Zelf heb ik het gevoel dat als Gandhi snachts op zijn stalletje staat (bij die paddock) beter is voor zijn groei...das puur gevoelsmatig. Hij is van 8.00 tot 19.00 lekker buiten met de shetten.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:36

Twiggy2008 schreef:
fokfanaat schreef:

tja heb een paard toch voor mijn plezier, en dan zoek ik voor zijn huisvestiging een goede tussen weg zodat hij tevreden is en het ook goed loopt voor het rijden.

En ik rij ook, hoor, alleen pas ik de training wel aan, aan zijn omstandigheden. En dat doe ik met liefde, maakt mij niet uit. Dat is gewoon een totaal andere insteek. ;)

goede keus ! respect hiervoor! +:)+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:38

Mijn paardjes staan in de zomer 24/7 in de wei, en in de winter 24/7 buiten maar met inloopstal. sommige van hen staan graag binnen als het slecht weer is, andere blijven graag buiten

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:40

Zo vaak natuurlijk. Het liefst 24/7

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:55

Twiggy2008 schreef:
fokfanaat schreef:

werkelijk,
als je een paard ook voor zijn plezier hebt laat je hem lekker in de wei laten staan ;)
daar voelt hij zich het fijnste :j
iedereen past zijn training aan aan de omstandigheden van zijn paard en dat is natuurlijk heel logisch want je wilt wel graag wat bereiken met de training en dat kan niet als de training niet is aangepast op de omstandgheden van een paard...

maar dat betekend niet dat een paard percee 24/7 buiten moet...
dat is de keuze van de eigenaar...
ik kan nu niet bepaald zeggen dat mijn poown die 10 uur in een wei alleen staat...
er oh zo hard onder lijdt :n

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:57

Zoveel mogelijk! Ik ga niet ten koste van het paard mijn hobby beoefenen. Ik sta vroeg op om ze buiten te laten, zodat ze de hele dag buiten kunnen staan. Snachts staan ze binnen omdat het anders te nat wordt. Ik heb geen bak, daar moet ik even voor rijden, maar wel een weide en een grote paddock!

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:26

Mijn shets staan 24/7 buiten met inloopstalletje.. Nou staat mijn 3-jarige dametje met slecht weer toch vaker binnen als buiten. Ze vind dit heerlijk! Niet elk paard word gelukkig van 24/7 buiten op mijn werk staan ook paarden die na een aantal uur buiten het echt zat zijn en voor het hek gaan staan wachten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:37

M_D_H schreef:
werkelijk,
als je een paard ook voor zijn plezier hebt laat je hem lekker in de wei laten staan ;)
iedereen past zijn training aan aan de omstandigheden van zijn paard en dat is natuurlijk heel logisch want je wilt wel graag wat bereiken met de training en dat kan niet als de training niet is aangepast op de omstandgheden van een paard...

ik kan nu niet bepaald zeggen dat mijn poown die 10 uur in een wei alleen staat...

Prima, als jij het zo wilt met jouw pony.
Mijn paard heeft me meerdere malen heel, heel duidelijk aangegeven het liefst buiten in de kudde te staan.
Dat kun jij niet weten, maar neem het maar even van me aan. Ik heb mijn paard voor zijn EN voor mijn plezier.
Vandaar het compromis; ik af en toe op je rijden (ik rijd niet heel veel, doe ook veel grondwerk), jij lekker 24/7 buiten.
En geloof me nou maar, hij is zo het allergelukkigst. :D
Denk zomaar even dat ik mijn paard ietsepietsje beter ken dan jij, net zoals jij de jouwe ook beter kent. ;)

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:40

sjonnie48 schreef:
loveseben schreef:
En als we de boel nou eens omdraaien
Als je nou zo natuurlijk mogelijk een paard wil houden, waarom laat je hem dan niet lekker in de natuur en ga cavia's fokken ofzo :P

Bij ons staan de paarden alleen s'zomers op de wei en s'winters kunnen ze in de paddock
S'zomers mag mijn paard niet meer dan 2 uur gras eten, om medische redenen
Ik vind het prima zo en of hij het prima vind........geen idee, nooit gevraagd ;)

Cavia's horen ook niet in een hokje , maar je kan wel een heel groot verblijf voor ze maken waar ze hun
natuurlijke gedrag kunnen uiten
Dat is met paarden ook zo , of je zet ze in een hokje of je zorgt ervoor dat ze zich natuurlijk kunnen gedragen ,
Weven en luchtzuigen is bv geen natuurlijk gedrag dat komt door stress en verveling op stal .
je kan hem dan natuurlijk een band om zijn strot binden , maar je kan ook de oorzaak bestrijden .

Volgens mij heb ik het woord hokje niet gebruikt hoor ;)
Hij was ook een beetje sarcastisch bedoeld

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:34

Twiggy2008 schreef:
M_D_H schreef:
werkelijk,

Prima, als jij het zo wilt met jouw pony.
Mijn paard heeft me meerdere malen heel, heel duidelijk aangegeven het liefst buiten in de kudde te staan.
Dat kun jij niet weten, maar neem het maar even van me aan. Ik heb mijn paard voor zijn EN voor mijn plezier.
Vandaar het compromis; ik af en toe op je rijden (ik rijd niet heel veel, doe ook veel grondwerk), jij lekker 24/7 buiten.
En geloof me nou maar, hij is zo het allergelukkigst. :D
Denk zomaar even dat ik mijn paard ietsepietsje beter ken dan jij, net zoals jij de jouwe ook beter kent. ;)

sorry maar de toon van jou berichten bevalt mij echt totaal niet!!
ik heb nergens gezegd dat ik jou paard beter ken,
ik heb ook nergens gezegd dat ik beter weet hou jou paard werkt of het leuk vind of wat dan ook...
verder kun jij niet oordelen of anderen hun paard niet ook voor zijn en hun plezier hebben.
verder weet jij totaal niet hoe die insteek van andere ruiters is!!
jij kent ze niet, je leest alleen hun berichten!
ik had het over het algemene paard, zoals iedereen het hier over het "algemene paard" heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:20

Ik had het in mijn allereerste post in dit topic over mijn eigen paard en over het paard van iemand anders, om maar even twee manieren te beschrijven, die ik alletwee zeer goed kan begrijpen (ik zou zeggen, lees even terug ;) ). En dan zijn er nog wat nuances, tuurlijk. Jij reageert op mijn bericht vervolgens en daar krijg je een reactie op terug.

Dat de toon jou niet bevalt, tja, het is maar hoe je het opvat. Ik ga er gewoon van uit dat jij jouw paard beter kent dan ik en andersom dus ook. Ik weet waar ik het over heb, mijn paard maak je doodongelukkig door hem in een box te zetten. Ik kan er ook niets aan doen, hij heeft het me een paar keer getoond en de boodschap was voor mij en mijn stalgenoten wel duidelijk. :)

Verder zie ik veel mensen hier het juist over hun eigen paarden hebben. Over in het algemeen denk ik dat veel paarden prima buiten kunnen blijven, mits ze gezond zijn en op een goede wei (of paddock) met soortgenoten staan. Een mogelijkheid tot schuilen is het fijnste, al hoewel die van mij dus gewoon altijd middenin het land gaat staan. :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:23

njaa dan zijn we het daar in ieder geval over eens :j
het ging me vooral om de intonatie :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:50

Ik vind jouw intonatie een of twee pagina's terug over mensen die hun paard zo natuurlijk mogelijk proberen te houden, ook niet zo vriendelijk. ;)
Mijn paard staat in een enorm weiland in een natuurgebied (het is geen postzegellandje ;) ) met andere pony's, waar hij al jaren bij staat. Hij leeft het leven van een halfwild paard, kan er niets minder van maken. En daarnaast rij ik er ook zo nu en dan eens op of train hem op de grond. En dan word ik voor hypocriet uitgemaakt? Je klaagt over veroordelingen, maar je doet het zelf keihard. :+
En dan vallen over mijn zogenaamde 'intonatie'. Yeah, right. :roll:

Lees eerst mijn vorige posts eens, voordat je je aangevallen voelt. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:59

Twiggy; ik merk wel vaker dat jij vrij snel in de hoogste boom zit als het over de manier van houden van paarden gaat. Misschien fijn als je niet meteen in de verdediging schiet en anderen ook in hun waarde laat.

Volgens mij doet namelijk iedereen hard z'n best om het beste voor z'n paard te organiseren. Maar niet iedereen heeft dezelfde wensen voor het gebruik van z'n paard. Twiggy vind het bv best om een keer in de zoveel dagen eens te rijden op haar paard. Ik wil het liefst vaker intensief bezig zijn. Dat heeft gewoon invloed op hoe je je paard huisvest enz.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:15

Anoeska, dus doordat jij bepaalde eisen hebt, moet/wil je je paard anders houden. Dat heeft weinig te maken met wat een gezond, normaal paard wel degelijk aan zou kunnen door bv wel gewoon buiten te leven. ;)
Jij hebt die eisen, dus jouw paard heeft zich aan te passen.
Moet jij zelf weten, hoor. Ik heb daar dus niet voor gekozen, mede omdat ik er eentje heb lopen die binnen ongelukkig en chagerijnig wordt en buiten een energiek, vrolijk en gezond paard is. Maak me dan niet voor hypocriet uit.

Ik rij niet elke dag, nee. Heb er ook de tijd niet voor als alleenstaande moeder van een jong kind met een druk leven. Dus ik bof, dat mijn paard het buiten heerlijk vindt, want ik zou niet weten hoe ik het zou moeten doen als mijn paard op stal stond en ik zou elke dag moeten rijden e.d.

En verder heb ik al eerder aangegeven dat er nog andere nuances zijn, jammer dat daar over heen gelezen wordt. Overigens zit ik niet op de kast, hoor. Het is alleen wel vermoeiend dat sommige mensen altijd zo negatief moeten zijn over paarden die bewust 24/7 buiten staan. Als mijn paard zo oud was als die van mijn vriendin, een situatie die ik eerder aangaf, zou ik het ook anders doen. Ik kijk naar mijn paard en doe datgene waarvan ik zie wat voor hem het fijnste is. En ja, dat betekent dat ik ook de training aan pas en ach, laat me dat nu toevallig nog goed uitkomen ook. :D

En wat jij doet, moet jij weten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:23

zo veel mogelijk buiten, zomers 24/7. Nu staan ze ochtend-avond buiten en nacht binnen omdat het anders te nat word. Wel kan mijn paard dan nog kiezen of hij binnen in der stal wil staan of buiten op steen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:24

Die aanvallende toon is nergens voor nodig. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat iedereen z'n eigen keuzes en mogelijkheden heeft. Om het bij mezelf te houden. Mijn paard heeft het echt niet rot. Staat iedere dag buiten zolang ze wil (nu door omstandigheden even een paar dagen niet, maar daar ben ik ook niet blij mee). Maar ik heb wel gekozen voor bv scheren, omdat we dan naast de 23 uur op een dag dat we doen wat paard leuk vind, ook nog 1 uurtje op een dag kunnen doen wat ik leuk vind. En ik kies voor 's nachts binnen, omdat ik vind dat er te weinig toezicht is 's nachts en de omgeving niet voldoen vertrouw. Ik denk niet dat ik me hoef te verdedigen voor die verhouding.

Iemand anders maakt vast andere keuzen. En als ik bv in drente zou wonen en de paarden aan huis had, dan zouden ze misschien ook wel 's nachts buiten blijven. Maar je moet op een of andere manier wel werken met de omstandigheden die je hebt. Tuurlijk kan je dan zeggen dat ik maar naar Drente moet verhuizen. Maar er zijn ook grenzen aan hoe je je leven aan je paard moet aanpassen.

Elke keuze die ik maak bij m'n paard, maak ik bewust. Ik doe niet maar wat. Ik probeer in alles rekening te houden met wat een keuze voor het paard betekend, en dan maak ik een afweging.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:50

Er zijn wat mij betreft geen harde cijfers... er zijn namelijk zoveel variabelen.
We hebben heel wat rassen naar NL gehaald die niet bestand zijn tegen een 24/7 bestaan in stromende regen (dagenlang) en die rare schommelende temperaturen.
Natuurlijk zit er voldoende taai spul tussen dat zonder enige vorm van beschutting prima kan leven... met veel genoegen.
Ik heb het met de mijne ook geprobeerd, 24/7 met schuilstal. Echt droog liggen kon ze daar echter niet altijd, en het 24/7 op gras staan leek haar ook geen goed te doen (ondanks dat het geen vet gras was). Ze werd steeds druileriger... Ik kon echt merken dat ze niet goed in haar vel zat.
Ik ben overdreven zorgzaam, dus aan alle andere denkbare zaken kon het niet liggen (check 2x pj bloed, wormencheck, ruwvoercheck, tandarts, osteo... you name it).
Ze hing daar echt aan me, stond te gillen bij het hek dat ze mee wilde... en wanneer ik haar weer in het weiland terug wilde zetten had ze daar geen trek in... echt een rotgevoel. Wanneer een paard aangeeft het leuk te vinden dat je er bent, maar je verder niet echt nodig heeft is het goed... dan zijn ze happy. Dat was ze dus niet.

Na veel wikken en wegen toch besloten te verhuizen. Dus nu op een stal waar ze van 8 tot 17 buiten staat, en in de zomer 24/7.
Als veulen was ze gewend om 's nachts naar binnen te gaan (in Zweden verplicht naar het schijnt) en heeft dat jaren zo gedaan. Het zal dus iets zijn wat ze gewend is, en daarom fijn vind. Enfin, ik heb een ander paard... mijn eigen paard weer terug!
Ze is fit, gezond, glanst als een spiegel, wil spelen, gek doen... vind het weer reuze leuk om met mij op pad te gaan. Ze is ook weer ouderwets stout.
Ik kan ook weer flink trainen (wat haar gezondheid echt ten goede komt... zonder training wordt ze razendsnel scheef en zakt in als een plumpudding), zonder me zorgen te maken over nazweten en rotweer e.d.

Dus ja; wanneer je vraagt wat mij het beste lijkt voor mijn paard?
Eigenlijk een soort van hit-actief idee... dat lijkt me echt geweldig. Maar in de praktijk vind ik dat nu nog wat te spannend; een wisselende samenstelling, staan knokken bij zo'n smalle voeringang, je kleine pony die gedekt wordt door reusachtige ruinen.... mmm.
Dus tot de tijd dat ik die droomboerderij ih groen heb (met ruimte voor mijn eigen mini-kudde, met inloopstal met een berg stro en mooi droog grasland) doe ik het nog even op deze manier.

1 ding staat echter vast: een paard dat er slechts 1 uur of 2 uur per dag uit komt is niet alleen een paard dat het mentaal zwaar te verduren heeft.... ook fysiek zorgt zoveel stilstaan voor achteruitgang... ik vind dat triest.
24/7 blijkt ook niet voor ieder paard/ eigenaar een goede deal.... Maar 8 tot 10 uur hanteren als minimum lijkt me een zeer goed streven!