Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:36

ik kom voor mijn shetlander nu op 203 euro per jaar:
-1 doosje ontwormtabletten -> à 30 euro
-2 keer hoefsmid(bekappen) -> à 50 euro (voor 2x)
-1 keer tandarts -> à 30 euro
-2 keer brok (zak 25kg) -> à 13 euro
-Stal,alleen winter,staat op vlas -> à 80 euro (hele winter)
-Water,geen idee wat dit kost.
Dit is dus wat mijn ouders betalen,
ik betaal zelf alle spullen (Dat kan ook wel rond die prijs zitten)
en het is exc. dierenarts,spullen enz.
dan heb ik 4 boxen,ruim weiland (2 1/2 HA)
kastjes voor spullen enz.
300 meter rijden (weiland) en je bent in het bos
verder heb ik een zeer ruime bak(groter dan 20x60)
ons hooi is gratis ;)

EllenB

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:06

Ik vraag voor volpension 235 per maand en daar heb je 'alleen maar' een buitenbak, een stal en een weiland voor. Er staan max 5 paarden zodat ik de tijd heb om alle dieren goed in de gaten te houden. Evt wondjes ed worden meteen verzorgd en de eigenaar krijgt een sms-je. Als je kijkt naar de faciliteiten is de prijs wat aan de hoge kant (is ook nog excl krachtvoer), maar als je kijkt naar de verzorging, vind ik het een goede prijs. Bovendien wil ik geen mensen die hun paard maar ternauwernood kunnen betalen. Je merkt dan toch dat er beknibbeld wordt op dingen die echt belangrijk zijn. Zo kost mijn tandarts bijv 100 en geen 30,- zoals hier boven.
Tja, het is een keuze...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:02

russel schreef:
redison schreef:
Hele discussie.... Ik denk dat mensen die de absurde bedragen betalen (en kunnen betalen) voor pensionstalling toch zelf echt een hoger uurloon hebben dan de mensen die de pensionstalling runnen!

Enne zo denkt idd een boer ook, maar ik ken geen arme boeren, die zijn al jaren geleden kapot gegaan door de overheid.

Er gaan nog elke dag boerenbedrijven kapot...
Veel bedrijven zitten diep in de schulden en proberen te voorkomen dat ze kopje onder gaan aan de te lage prijzen die ze krijgen voor hun producten of de te hoge lasten door investeringen die ze (moesten) doen, een vaak werkt de vrouw buiten de deur, en soms de man ook een aantal uren, om de dagelijkse boodschappen te kunnen doen...

russel schreef:
En dat soort gasten hebben geen idee hoe een paard verzorgd dient te worden, wat het feitelijk kost en die betalen gewoon....die roepen niet dat de stal zo vies is, dat het paard te weinig hooi krijgt want als de boer dan roept, dan wordt het duurder! Dan zijn ze stil, maar het stro en hooi wordt afgeschreven op de koeien.....

Nu het hooi duur is, zullen de stalgelden ook wel omhoog zijn gegaan..maar op veel plekken is het hooi niet duurder en groots inkopen is relatief erg goedkoop...die kopen geen pakken van 20 kg.

sorry, hooi is echt duur. Alleen direct van het land is het goedkoper of als je vrienden bent met de boer... Er is dit jaar veel minder gehooid vanwege het rare weer (lang sneeuw, dus laat bemesten, lang koud, dus groeide het gras niet, toen lang droog, groeide het nog steeds niet, toen paar weken mooi hooi weer, maar na het hooien bleef het lang droog dus groeide het niet, en toen het weer ging regenen, bleef het regenen en kwam er geen goed betrouwbaar hooiweer meer aan waardoor het voornamelijk voordroog werd. als de oogst al niet verregende. En nu is het droog, maar te koud en droogt het gras ook niet goed meer. Er is een derde snee af bij mijn buurboer, maar dat wordt echt geen paardenvoordroog... Dat ligt nu al een paar dagen (do of vrijdag gemaaid) en is nog steeds groen als gras...

Groot inkopen is niet altijd goedkoper, je hebt altijd een bepaalde kostprijs, en als je afschrijving en benzine meerekent met persen en wikkelen en eventueel verplaatsen, dan is de kostprijs voor grote balen al rond de €20,- (exclusief uurloon van diegene die maait en schudt) Vorig jaar zaten de balen meestal al tussen de 25 en 30 euro.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 10-10-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:03

Ik weet niet hoe groot jouw balen zijn dus dat kan ik niet beoordelen. Maaien, persen en wikkelen als je dat doet van eigen land, is het niet reëel om daar arbeidskosten voor te rekenen.

Dan is er een topic op bokt over hooiprijzen, die prijzen lopen zo ver uit een....de een betaalde hetzelfde dit jaar de ander meer dan vorig jaar..

Maar ik kan al vast weer meedelen dat mijn rolletjes die ik vorig jaar voor 20 euro had, ongeveer 150 kg, dit jaar 22,50 kosten en een stuk kleiner zijn :( .. Ik dacht al, vorig jaar moesten we proppen om er 2 in de trailer te krijgen, dit jaar schoof hij ze er zo in en hadden we nog ruimte over....vanavond in de schuur mijn 1e rolletje gedaan omdat ze nachtvorst voorspellen dus durf ik mijn rol open te maken en zoals ik al had gedacht, hadden we mega veel ruimte over op de plek die wij atijd voor de rollen vrij houden.......dus voel mij weer genept, deze is zeker geen 150 kg, ik schat amper 100 kg, maar werd wel als 150 kg verkocht....kijk en dat bedoel ik nou...

Maar gelukkig heb ik vorige week weer een telefoonnummer gekregen van iemand met grote pakken hooi.......eens kijken wat dat gaat worden..... ;)

joyce B schreef:
Er gaan nog elke dag boerenbedrijven kapot...
Veel bedrijven zitten diep in de schulden en proberen te voorkomen dat ze kopje onder gaan aan de te lage prijzen die ze krijgen voor hun producten of de te hoge lasten door investeringen die ze (moesten) doen, een vaak werkt de vrouw buiten de deur, en soms de man ook een aantal uren, om de dagelijkse boodschappen te kunnen doen...

Die gaan allemaal aan de paardenpensions.......volgens mij is heel noord-brabant paardenpension, midden en west zullen gaan volgen als de varkens de deur uit gaan.
scoxxx schreef:
@ Russel: kan je niet bij grote hooi- en stroleveranciers inslaan ipv van al dat locale "geklooi-jo"? Wellicht samen met een vriendin met paarden in de buurt inkopen?

Ik wil wel wat op gaan starten hier, maar dan moeten we echt een vrachtwagen laten komen, want voor kleingebruik willen ze niet rijden en dan praat ik over 1000 pakken en niet over 200 of 300 pakken.....ik heb wel eens gebeld voor 150 pakken. :D, er werd nog net niet opgehangen..... :+
Laatst bijgewerkt door Revanches op 10-10-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten samengevoegd tot 1

Noudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:25

Even voor de mensen die niet weten waar je allemaal aan moet denken als je het je hebt over het berekenen van de pensionprijs.
Ik denk dat veel mensen dit niet allemaal meerekenen en dan is de stalprijs aan de hoge kant JA.
Ik heb een eigen pensionstalling in het zuiden van het land en vraag echt niet de hoofdprijs voor een stalling met iedere dag weidegang binnen en buitenbak en 4 per week mesten. Maar mensen denken snel dat ze teveel moeten betalen.

Denk hier bv eens aan:

Afschrijving gebouwen
Onderhoud gebouw kosten. (kapotte drinkbak bv)
Weiland huur/pacht
Onderhoud weiland kosten
Electriciteit en water
Hooi, stro, vlas, brok.
Onderhoud van de rijbak
Onderhoud werktuig (denk aan tractor die de bak sleept)
En dan de uren nog die de pensionhouder er in steekt om alles netjes te houden, mesten, paarden naar binnen en buiten, bak slepen, weiland onderhoud, reparatie en onderhoud.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:33

denk ook aan alle mensen op je erf, die denken dat je 24 uur per dag bechikbaar bent, die vergeten het licht uit te doen. of op hun gemakkie de paarden onder de warm douche doen. paarden die door het draad heen denderen. doen wat hun goed vinden en als pensionhouder ben je al snel een koeieboer :D, kunstmest is fout, en gieren helemaal, echt iedereen weet het beter

ik heb plek zat, en leuke pensionmensen, maar echt ik hoef er geen 1 meer bij. t is toch nooit goed genoeg en alles is te duur |(

een groot pak hooi kost hier trouwens 37,50 euro

je moet het maar willen in je achtertuin :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:42

@russel:
onze ronde balen zijn 1,45 hoog en breed (geschat zo'n 350kg), en de rechthoekige balen waren 80 bij 80 bij 180/200cm.

Het is wel reëel kosten te rekenen voor benzine/diesel, en de winst die je maakt bij verkoop is een tegemoetkoming in het werk wat je er van hebt... Pakjes hooi persen is het meest rendabel. Kosten pers: 60 cent per pakje vanaf 100pak, en opbrengst: €2,50 tot €3,-

Kostprijs van mijn balen bestaat uit de rekening van het loonwerk voor persen/wikkelen en van het land halen en opstapelen : het aantal balen... Dat loopt flink op met uurprijs van 80 euro exclusief BTW plus de vaste kosten per baal voor persen en wikkelen bij kleine hoeveelheden met BTW...

En denk maar niet dat die balen voor die kostprijs de deur uit gaan. Dan voer ik ze liever zelf op. Heb er nu ook nog 14 van vorig jaar, dus mijn 2e snee van 17 grote rechthoekige pakken (500kg geschat) heb ik compleet kunnen verkopen met beetje winst. Die kostprijs was lager omdat ik ze gelijk van het land heb verkocht met vervoer op kosten koper.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:53

Ik heb het idee dat pensionklanten heel niet weten wat er allemaal betaald moet worden en het totale kostenplaatje niet kunnen inschatten, daar kom je alleen achter als je een eigen bedrijf hebt of je eigen paarden aan huis hebt staan.

Je weet als je beesten hebt dat het geld kost, heb je dat niet moet je niet aan beesten beginnen.

Pensiongasten hebben niet in de gaten dat het hard werken is en weinig geld.

Ik vind dat men blij mag zijn dat een stalhouder jou op zijn terrein toestaat! En gebruik mag maken van alle fasliteiten, maar als stalhoudster krijg je vaak commentaar dat is niet goed mijn paard heeft minder eten dan de buurman, en noem maar op.

Er zal nooit eens tegen een stalhoudster gezegd worden, mevrouw dank jullie wel jullie zorgen 24 uur goed voor mijn paard, nee dat krijg je niet te horen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:56

pff ben ik blij dat ik haar achterom kan zetten,denk dat als wij haar ergens moesten stallen ik van z'n leven geen pony had gekregen :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:56

Joyce, als je een pension hebt, en je hooit van eigen land is het eerste verdienste....om dat commercieel uit te gaan drukken je diesel te gaan reken en de commerciele prijs voor het persen van 1 pakje hooi, wat natuurlijk niet in commerciele kleine pakjes worden geperst, dan ga je de plank misslaan. Evenzo pensions die de paarden van april t/m oktober het land op doen, die dan gewoon 250 euro per maand blijven vragen vind ik niet reëel.

De prijs die jij noemt voor de wikkels en de pakjes hooi, betaal je hier niet, is dus goedkoop, hebbuh... :+

Dynamiek, ik heb mijn paarden aan huis staan en ik weet ook wat de boeren per ton betalen voor het hooi, dat het ook verschilt wat voor hooi je koopt..En dat ik kan zeggen dat ze goed voor mijn paard hebben gezorgd, helaas kan ik dat niet, heb altijd te horen gekregen dat het de verantwoording van de eigenaar is.....dat zij alleen doen voeren en de stallen....dat de paarden maximaal 3 uur naar buiten mogen, het geven van beweging niet voor de pensionhouder is en dat hele dagen buiten dus niet binnen het plaatje valt....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:41

je moet reëel zijn. Hooi wat je niet voor jezelf gebruikt, kan verkocht worden. Met winst wel te verstaan. En anders kun je het gras verkopen op stam, of het land verhuren aan een boer.
Dat soort dingen moet je wel meenemen in je overweging wat je doet en voor welke prijs.

En als je paarden voor een ander bij jou in de achtertuin stalt, dan moet je voor jezelf uitmaken met wat voor reden je dat doet, en wat je er voor terug wilt hebben.
Ook al zou iemand er 600 euro voor willen hebben, het is die zijn recht om het te vragen. Of het het geld waard is voor een potentiële vraag, is een andere vraag.

Voor mij tellen de werkelijke kosten wel mee in mijn beslissing iets wel of niet te doen. Wat niet betekent dat ik alles terug hoef te kunnen verdienen, want ik weet wel dat paarden aan huis veel duurder is dan in ons oude huis blijven wonen, en ook nog steeds veel duurder is dan een mooi vrijstaand huis buitenuit hier in onze regio. Terugverdienen wat onze meerkosten zijn kan niet. Maar een deel van de onderhoudskosten terug proberen te krijgen kan wel.

een bedrijfsmatig pension moet echter wel alle kosten terug verdienen. Zeker ook de diesel die in een trekker gaat. Anders kan die pensioneigenaar beter voor iemand anders gaan werken. Dat levert meer op namelijk...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:50

ik zou voor €500 nog geen stallers willen hebben...24 uur per dag dat gezeur...je doet t toch nooit goed

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:05

Ik ben pas verwisseld van stal.

Ik stond op een stal waar de prijs in de zomer met weidegang € 155,00 is en in de winter € 115,00. Je betaalde los voor hooi en stro. Baaltje stro kosten dan € 5,50. Hooi ging of van een kleine baal of van een grote. Gemiddelde krijgt je paard dan ongeveer 4 plakjes hooi per dag en dan betaal je daarvoor nog eens minimaal € 65,00. Totaal dus rond de rond de € 225,00 was ik kwijt. Dan kwam er nog wel biks bij. Zelf mesten, voeren werd 1x per dag gedaan, zelf watertonnen vullen enzo. Alleen in de zomer weidegang en in de winter een mini-paddock.
We hadden dan een 15x30 bak (die nooit droog is) en verder dus 1 paddock.

Tja nu sta ik op een stal. € 178,50. Dat is incl onbeperkt hooi. Eventueel kan je ook stro bij ze afnemen, dan is de stalprijs € 238,00 (ik heb liever vlas)
Elke dag word de mest uit je box gehaald. Hooi word 2x per dag gegeven, eventueel klaar gezet voer ook. Weidegang zolang het gras het toe laat en zolang het veilig is. 's nachts wel op stal en zelf binnen en buiten zetten. Maar open van zonsopgang tot na zonsondergang...
3 paddocks en een 20x40 buitenbak.

Tja ik weet wel waarom ik overging.

In een dorp verderop zit een pensionstal die begint bij € 390,00. Wil je je paard ook nog in de wei hebben 5x in de week dan betaal je gewoon € 505,00... Naja dat vind ik zottenwerk.

Ga dat eens omrekenen naar guldens (ja ik weet het) dat is gewoon 1113,00 gulden. Kijk daarvoor zou mijn opa nou van z'n stoel zijn gedonderd. De € 250,00 (551,00 gulden) zou hem al belachelijk zijn overgekomen. Maar als je meer dan 1000 gulden over hebt voor de stal van je paard... Naaah...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:20

dynamiek schreef:
Ik heb het idee dat pensionklanten heel niet weten wat er allemaal betaald moet worden en het totale kostenplaatje niet kunnen inschatten, daar kom je alleen achter als je een eigen bedrijf hebt of je eigen paarden aan huis hebt staan.

Je weet als je beesten hebt dat het geld kost, heb je dat niet moet je niet aan beesten beginnen.

Pensiongasten hebben niet in de gaten dat het hard werken is en weinig geld.

Ik vind dat men blij mag zijn dat een stalhouder jou op zijn terrein toestaat! En gebruik mag maken van alle fasliteiten, maar als stalhoudster krijg je vaak commentaar dat is niet goed mijn paard heeft minder eten dan de buurman, en noem maar op.

Er zal nooit eens tegen een stalhoudster gezegd worden, mevrouw dank jullie wel jullie zorgen 24 uur goed voor mijn paard, nee dat krijg je niet te horen.

Je kunt dat verhaal ook omdraaien, een pensionstal is hard werken en geen 9 tot 5 baan, dat wist je voor je eraan begon.
Ik krijg op mijn werk ook niet steeds een veer in mijn kont van hoe goed ik het doe, het is je werk.
Mensen betalen je voor je diensten en voor de meesten is hun paard als een kind, maar dat vinden veel pensionhouders maar onzin.
Klanten mogen blij zijn dat ze gebruik mogen maken van de faciliteiten jij mag blij zijn dat ze dat willen, zo heb je ook een mooie boterham.
Tuurlijk zitten er altijd pietlutten bij, maar zo is dat nou eenmaal in het paardengepeupel.

Als je er geen geld voor hebt moet je geen dieren nemen, tja ik kreeg 16 jaar geleden mijn pony toen er nog riele stalprijzen gevraagd werden.
Moet ik nu mijn pony verkopen (als ik het niet zou kunnen betalen) omdat ze op veel plekken de spits drijven met het stalgeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:28

Precies Jesito, het werk wat ze er aan hebben wordt ook erg overdreven. Als ik 10 paarden heb staan, is dat wel 10 x 250 euro per maand en dat is 2 keer voeren, de stallen schoonmaken voor het oog, buiten zetten en binnen halen alleen als de wei dichtbij is en het geen moeite kost, bv de hele groep tegelijk naar buiten....want als de wei een eind lopen is met touwtje, touwtje, enz. dan moet je het al zelf doen.. of kost het extra.

Zo een baan wil ik wel, want de boer doet het voeren als hij naar zijn koeien gaat, dat is een paar keer per dag, dan nog een paar keer de mest wegschuiven, koeien is veeeel intensiever, dat is heel de dag weer bezig zijn, vroeg melken, kalveren laten komen en verzorgen. De boerin neemt vaak de paarden voor haar rekening, samen uitmesten, boerin voeren en buiten en binnen doen....het is 3 keer per dag even een half uutje met de paarden bezig zijn........en het is daarbij een extra inkomen...

De buitenbakken zijn vaak niet van beste kwaliteit, het trekken ervan wordt niet elke dag gedaan. Meestal zijn de koeienboeren geen echte paardenmensen maar koeienmensen en vinden nogal snel dat paarden niet te moeilijk moeten zijn, wat een koe eet, dat eet een paard ook en mest in de stal is lekker warm in de winter.... :D ken nog wel wat slogans.

Juist als je paarden aan huis hebt, weet je wat het inhoudt en dan zie je ook het verschil in werk....

Er zijn zeker wel pensions waar de verzorger een paardenhart heeft en idd alles goed doet, zelfs dekens wisselt, in de gaten houdt als een paard er niet zo florisant uit ziet....maar die zijn schaars en hebben nooit verloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:32

joyce B schreef:
je moet reëel zijn. Hooi wat je niet voor jezelf gebruikt, kan verkocht worden. Met winst wel te verstaan. En anders kun je het gras verkopen op stam, of het land verhuren aan een boer.
Dat soort dingen moet je wel meenemen in je overweging wat je doet en voor welke prijs.

En als je paarden voor een ander bij jou in de achtertuin stalt, dan moet je voor jezelf uitmaken met wat voor reden je dat doet, en wat je er voor terug wilt hebben.
Ook al zou iemand er 600 euro voor willen hebben, het is die zijn recht om het te vragen. Of het het geld waard is voor een potentiële vraag, is een andere vraag.

Voor mij tellen de werkelijke kosten wel mee in mijn beslissing iets wel of niet te doen. Wat niet betekent dat ik alles terug hoef te kunnen verdienen, want ik weet wel dat paarden aan huis veel duurder is dan in ons oude huis blijven wonen, en ook nog steeds veel duurder is dan een mooi vrijstaand huis buitenuit hier in onze regio. Terugverdienen wat onze meerkosten zijn kan niet. Maar een deel van de onderhoudskosten terug proberen te krijgen kan wel.

een bedrijfsmatig pension moet echter wel alle kosten terug verdienen. Zeker ook de diesel die in een trekker gaat. Anders kan die pensioneigenaar beter voor iemand anders gaan werken. Dat levert meer op namelijk...

Joyce, ik kan je denken niet volgen, sorry.

En een pension verdient bedrijfsmatig ook zijn kosten terug, anders zouden ze niet als paddestoelen uit de grond reizen.
Maar in je betoog begrijp ik dat je pensionhouder bent?

Je praat alsof het liefdewerkoudpapier is..jij weet toch wel beter ;) ?

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:41

russel schreef:
redison schreef:
Hele discussie.... Ik denk dat mensen die de absurde bedragen betalen (en kunnen betalen) voor pensionstalling toch zelf echt een hoger uurloon hebben dan de mensen die de pensionstalling runnen!

Enne zo denkt idd een boer ook, maar ik ken geen arme boeren, die zijn al jaren geleden kapot gegaan door de overheid.

Ga eens krant lezen zou ik zeggen; verdiep je er maar eens in! Ik denk dat wij als 'boer' nog niet eens een modaal inkomen hebben; ga je door rekenen naar een uurloon dan wil ik het niet eens weten.... Rijke boeren zijn boeren heb je nauwlijks hoor! Ja; de generatie die 15 tot 20 jaar terug gestopt is... rest doen hun best om een redelijk bestaan te hebben; en hopen een beetje te kunnen sparen / verdienen om leningen bij de bank weer af te lossen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:45

russel schreef:
joyce B schreef:

En een pension verdient bedrijfsmatig ook zijn kosten terug, anders zouden ze niet als paddestoelen uit de grond reizen.

Ik denk dat jouw redenatie verkeerd om is :) . Ik vraag mij namelijk af wat de werkelijke reden is dat ze als paddestoelen uit de grond komen ;) .... Ik denk omdat je opzoek gaat naar een tweede tak als je hoofdtak niet goed genoeg meer loopt?

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:47

Hier is een stal waar de paarden in een ruimte staan van 4*4, met een klein gatje om uit te kijken vol spinnenwebben, kapotte deuren etc. Met 's ochtens en 's avonds wat hooi en eten, om de 2 dagen weidegang: 300 euro.

En stal waar ze deftig te eten krijgen vind je hier zelfs niet onder de 300 euro.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:50

ik betaal nu 70 euro per maand, en dat is als ze dag + nachtbuiten staat. zonder biks.
als mijn paard overdag buiten staat, en in de nacht op staal. betaal ik 150 euro.
daar zit verder wel alles bij in geloof ik. maar op de manege waar ik eerder stond was het 250 voor een paard per maand..

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:54

@ Russel, je komt niet echt reëel over, om het nog maar niet te hebben over hokjesgeest....
@TS, waar laat jij je mest? Ik hoor je nog nergens over afvoerprijzen?

Ik betaal nu 130€ per paard, dan staan ze 24/7 buiten met een grote schuilstal en onbeperkt hooi. De prijs gaat per 1 januari met €5 omhoog. Dit is vanwege de gestegen hooiprijzen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:08

russel schreef:

Wij hebben het net eens zitten uitrekenen... ;)

Een aantal maanden geleden kregen we de vraag of wij pensionpaarden wilden aannemen en omdat we stallen overhadden en we de mensen goed kenden hebben we ja gezegd.

We kunnen 8 paarden plaatsen, er staan er nu 3. Waarschijnlijk van de winter staan er weer 8.

Vluchtig uitgerekend wat een paard per dag kost:

Hardvoer € 0,90
Hooi € 1,60
Vlas € 1,30
Water/licht € 0,25

Is € 4,05 per dag x 30,5 (maand ene x 30 andere keer 31 dagen) is € 123,50 per maand. Per paard aan - globale - kosten.

Wij rekenen € 250 per maand, daarvan moet 21% BTW betaald worden (willen we het officieel doen).

Dus blijft over € 250 minus BTW € 43,50 = € 206,50 minus kosten € 123,50 = € 83 per maand.

€ 83 : 30,5 (maand) = € 2,72 per paard per dag x 8 paarden (als we vol staan) = € 21,76 per dag.

Dus ons loon is € 21,76 per dag, voor voeren, stallen doen, en binnen en buiten zetten. En dan nog geen rekening gehouden met afschrijvingen, onderhoud, zand in de bak enz.

7 dagen in de week en 365 dagen per jaar.

Economisch gezien is dit natuurlijk belachelijk..... en vraag me af hoe anderen dit zien?

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:15

Mijn paard staal op een vol pension (ik heb zelfs me eigen ruimte waar ik een grote kast kan bouwen en me paard kan poetsen)..ze komen 365 dagen buiten.. van 's ochtends tot laat in de middag.. ze worden uitstekend verzorgt. en heb hierbij nog een Crossweide.. waar ik lekker kan trainen.. lessen zijn ook in een pakket begrepen van 5 lessen voor €45 euro.. en voor de pension zelf betaal ik nu €260. (exl voer). als ik voer mee reken dan zit ik op €275. dan heb ik nog 3 buiten bakken hier voor.. waar ik tevens mijn paard ook gewoon in los mag gooien of longeren. en thee en koffie is gratis!! (A)

dan heb ik nog overige kosten van:
€40 p/m hoefsmid.
€15 p/3m wormenkuur.

uiteindelijk is het eind bedrag wel hoog.. maar goed je kan het zo bond maken als je zelf wilt.

Ik had ook op de pension kunnen blijven staan waar €190,- gevraagt werd.. vol pension.. (daar had ik het overigens niet naar me zin)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:35

@Russel, 3 keer per dag een half uurtje? Ik weet niet wat voor zorg jij in ogen hebt, maar ik vind het knap karig om zo te redeneren.
Met dik 25 paarden op stal ben je echt heel wat drukker.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:51

russel schreef:

Sorry Russel, ben particulier met 2 eigen paarden aan huis en plek voor enkele pensiongasten. Bij ons is het liefdewerk oud papier. Het gaat om een tegemoetkoming in de kosten van zo'n 75 tot maximaal 225 euro in de maand (1 tot 3 pensionpaarden) waar alle onkosten nog van betaald moeten worden. Komt neer op maximaal €7,50 euro per dag waar alle extra kosten van onderhoud en investeringen van betaald zouden moeten worden voor je iets van uurloon terugverdiend. Dan kan ik beter een krantenwijk nemen...

Ik weet wat onze maandelijkse extra lasten zijn.
Ik weet wat we extra investeren en extra aan kosten hebben om naast mijn eigen paarden ook die van anderen een goede plek te kunnen geven. (veel grotere stal nodig met extra boxen (1 boxwand is al 500/600 euro), meer zadelkasten en grotere zadelkamer, grotere paddock, bak en paddock en wei hebben meer onderhoud nodig omdat het intensiever gebruikt wordt, meer paarden die iets stuk kunnen maken, extra ruwvoer in moeten kopen omdat van het land eventueel niet genoeg is voor de extra paarden, of in elk geval inkomsten mislopen door verkoop van het gras...)
Ik weet hoeveel tijd het me extra kost omdat er paarden van anderen bij staan.
En dan reken ik de kosten van door pensionpaarden gesloopte eczeem en all-weatherdekens nog even niet mee...

En ja, ik ben perfectionistisch, wilde paarden aan huis omdat ik het dan zelf in de hand heb en het zo goed mogelijk voor elkaar kan krijgen, binnen de grenzen van wat financieel en qua perceel mogelijk is. En daarbij staat het tegemoetkomen in de behoeften van mijn paarden erg hoog...
De reden om toch mensen een plekje te bieden zijn voor mij de volgende:

Gezelligheid van samen met anderen je hobby uitoefenen
    Vertrouwde oppas achter de hand die bekend is met de paarden en gang van zaken op stal. Verzorging doen we met toerbeurt op het moment. Grotere klussen in dien mogelijk samen en onderhoud van stallen, erf, weiland, bak etc regelen we meestal zelf al is hulp natuurlijk altijd welkom.
    Tegemoetkoming in de enorme investeringen die we hebben gedaan voor ons paarden plekje en het onderhoud van het terrein.
We hebben hier de mogelijkheid anderen een paardvriendelijk plekje te bieden met gegarandeerd elke dag de hele dag buiten, zonder dat ze in de modder lopen, met de voorzieningen van de gemiddelde pensionstal met alleen buitenbak.
Mijn paarden en de pensionpaarden krijgen hetzelfde voer, hetzelfde strooisel en staan net zo veel buiten en in de wei.

We vragen geen kapitaal aan stalgeld, maar willen wel graag dat we, in onze kleinschaligheid, met de marge op de stallingskosten wel de normale onderhoudskosten dekken en liefst ook wat overhouden om een deel van de extra investeringen en vaste (rente)lasten door hypotheek op land en stallen en waterschapskosten terug te verdienen. Dan heb ik het nog niet eens over arbeidsloon! want dat heb je echt niet over bij kleinschalige stalling. Met een marge van 75 euro per maand per paard waar je ook nog al het onderhoud van moet betalen, met maar een paar paarden in pension gaat dat niet hard. Ik reken echt niet alles uit, kost mij veel te veel tijd ten opzichte van wat het oplevert.
De meeste particulieren met (kleinschalig) pension doen dat om een deel van de kosten en investeringen die ze moeten doen om paarden aan huis te hebben terug te verdienen. Ze worden er niet rijk van. hoogstens minder arm... Niet voor niets vaak met een normale baan er naast. Anders is zo wonen met paarden aan huis gewoon niet betaalbaar!

Misschien dat boeren die jij beschrijft er wat meer aan overhouden, vooral ook al als ze weinig voorzieningen hebben en weinig uitgeven aan onderhoud met relatief veel paarden en het bedrijf uit de familie komt.
Maar mensen die nu moeten beginnen met veel investeringen, die worden er echt niet rijk van. Die moeten zich enorm diep in de schulden steken, of waren rijk geworden op andere manier en investeren in hun droom in de hoop dat het kostendekkend wordt.

En over dat paarden aan huis goedkoper is dan in pension:
Als je vergelijkt met 4 paarden in pension in de Randstad a €300,- per paard, dus €1200,- in de maand, en dan een huisje met een hectare kopen in een goedkoop gebied waar al stallen en bak bij zitten, waarbij je hypotheek in vergelijking met je hypotheek in de randstad maar een 1000 euro hoger uit valt, dan lijkt het misschien goedkoper (maar vergeet extra onderhoud en bijkomende lasten niet)... Maar voor dat bedrag extra had je in de randstad niet zo kunnen wonen.
Lasten voor pensionhouders in die verschillende gebieden verschillen ook enorm, en de pensionprijzen vaak ook.

Hier in mijn regio sta ik voor maximaal €250,- per maand per paard op een goede pensionstal met binnenbak.
Met 3 paarden betaal ik dan €750 euro all-in per maand.
Onze bruto hypotheeklasten zijn gestegen met zo'n €2000,- per maand. Daarnaast hebben we duizenden tot tienduizenden euro's die we (hebben moeten) investeren in het geschikt maken van ons terrein voor de paarden. En dan heb ik geen binnenbak en moet al het werk zelf doen.
Dus goedkoper dan pension? Nee. En mijn paarden kosten me aan huis ook nog geld aan strooisel en voer, in de winter zeker zo'n 60 euro per maand per paard.

Ik snap niet dat jij alleen maar uit gaat van slechte boeren en pensions. Er zijn ook heel veel plekken waar het wel netjes in orde is qua verzorging. En dat de bak en wei niet overal perfect is, dat is toch lastig en erg duur om goed te krijgen.
Het verschil tussen een eenvoudige buitenbak en een Agterberg of Eb en Vloed bak (om bakken te noemen die op moeilijke bodem goed uit de verf komen) is toch al snel zo'n €20.000 euro... Dat verdien je ook niet snel terug en zo'n bak moet na 10 jaar toch ook weer groot onderhoud hebben!