Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loesjee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:50

In jouwn situatie vind ik het niet zielig.

Je pony heeft toch andere dieren om zich heen, dus erg eenzaam zal die niet zijn.
Als jij hem maar genoeg aandacht geeft ;)

Mijn verzorgpony staat ook alleen in de wei, maar hij kan gewoon niet met alle paarden opschieten. Hij kan of met 2 koeien in de wei staan, of met een merrie van 28, of met een jaarling. Maar de 2 koeien gaan weg, de 28 jarige staat met een ander paard in de wei, en de jaarling is in Duitsland. En zo kun je dan heel lang doorgaan.

Hij staat het hele jaar door in de wei, en sommige periodes met een maatje en sommige periodes alleen. Het is niet anders.
Ik heb ook niet echt het gevoel dat hij het erg vind. Het is toch ook soms best lastig voor hun ( de baas & bazin ) van mijn verzorgpony om het helemaal goed te doen. Alle paarden in de juiste wei, met de juiste paarden.

MiniPolly

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:17

Mijn verzorgshet staat alleen het is een hengst en hij kan gewoon niet met andere paarden omgaan behalve merrie's(maar we willen geen veulens :p) Hij is 27 en zijn eigenaar wil hem niet meer laten castreren. Ik zou het beter vinden als hij met een ander paardje kon staan maar echt zielig vind ik hem niet hij heeft het prima naar zijn zin.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:06

tja, zielig. het is en blijft een kudde dier. Dus eigenlijk vind ik het wel zielig.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:15

weet je wat ik nou niet snap?
het gezeur over dat het een kudde dier is...
ja een paard is een kudde dier, dat weten we allemaal...
maar het is eigenlijk ook een vlucht dier, en dat mag die ook niet als je er op zit,
en het is eigenlijk ook een sociaal dier, maar dat mag die ook niet als die op stal staat,
en het is eigenlijk helemaal geen rij of last dier...

dus waar hebben we het eigenlijk nog over?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:20

Ja ik moet eerlijk zeggen, mijn vorige paard heeft ook lang alleen gestaan. Ik vond het wel sneu voor m, maar op dat moment kon het niet anders en ik had niet het idee dat hij zich nou zo alleen voelde. Toen hij nog bij andere paarden stond, en na die periode alleen ook weer samenstond, stond hij ook altijd wat op zichzelf te grazen en hoeld zich niet zo met de andere paarden bezig...
Dus aan de ene kant zeg ik, als de mogelijkheid er is, lekker bij andere paarden zetten. Maar kan het niet, dan kan het niet...

Mijn paard nu staat samen met 8 anderen, en ik heb geen idee wat die zou doen als hij alleen zou komen te staan... Maar hoeft niet dus ik hoef er niet over na te denken...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:34

Mijn pony staat ook alleen in de wei, maar wel naast andere weides met meer paarden erin. Ze heeft altijd samen met mijn paard gestaan, maar omdat deze is overleden twee weken geleden staat ze nu alleen. Op zich gaat dit goed, omdat ze kan neuzen met de andere paarden in de wei, maar misschien koop ik er toch een shetje bij. Mijn overleden paard kon niet alleen in de wei. Wanneer hij alleen stond, sprong hij soms over de wei naar een wei waar meerdere paarden in stonden. Voor hem zou ik alleen staan wel zielig vinden, maar het hangt een beetje van je pony af, het is natuurlijk wel fijn dat er meerdere dieren om heen staan!

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:38

Als hij maar een uurtje buiten staat is het niet zo erg, maar ik vind het wel zielig als hij heel de dag alleen buiten staat.
Een paard is een kudde dier en hij word er tenslotte een stuk socialer van als hij samen zou staan.
Waarom koop je er geen shetje bij?

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:39

heey
mijn pony staat samen
met twee shet's.
en rechs en lings van haar
wei staan ook nog paarden
en achter koeien.
en tussen door rij ik nog
met mijn vriedin in de bak.
mijn pony is dus nooit allen. :D
ik zou zeggen niet allen laten,
maar als jou pony er aan gewent
is en doet niet enzaam of dat hij
zich niet goed voelt allen.
dan is het voor mij wel goed
xxx anneke

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:40

XxKayleigh schreef:
Als hij maar een uurtje buiten staat is het niet zo erg, maar ik vind het wel zielig als hij heel de dag alleen buiten staat.
Een paard is een kudde dier en hij word er tenslotte een stuk socialer van als hij samen zou staan.

ik snap werkelijk waar niet waarom daar zo ligt over gedacht wordt :?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:57

Als het echt zo zielig is, dan komt de mijne giga veel te kort en is hij echt heel zielig!
Bij ons staan namelijk alle paarden die we tot nu toe hebben gehad altijd alleen. Behalve mijn C-pony toendertijd, omdat we toen toevallig ook een paard hadden, maar wij hebben geen tijd om 2 paarden te rijden en om een paard er voor de gezelligheid bijkopen vinden wij een beetje onzin.
Okey, ons paard staat wel ongeveer midden in een woonwijk, dus hij krijgt veel aandacht van ons en van de kinderen in de buurt, maar ik heb nog nooit het idee gekregen dat hij zich alleen voelt.
Zielig wel, maar meneer wil graag aandacht, dus zorgt ervoor dat ie dat krijgt. Hij komt ook altijd als je met je auto de inrit oprijd en zo, maar dat is wel gezellig.
Natuurlijk is het beter en leuker voor hem als er meerdere zouden zijn, maar nu staat hij bij ons thuis en dat is een mogelijkheid die ik liever niet afsta!

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:46

Tja echt fijn is het niet voor je paard, maar omdat er nog wel andere dieren staan is het iets minder maar nog steeds niet leuk.

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:59

ik vind het wel zielig, want een paard is een kuddedier

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:22

heey
het blijft een kudde dier en het blijft ook een kudde dier
meschien kan je paard ergens stallen waar meer paarden staan,
dan heeft het paard vrienden en hoeft niet allen te staan.
of er een kleine shet bij kopen.
maar allen dat vind ik zielig.
xxx anneke

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:32

Jouw pony ziet inderdaad andere dieren om haar heen.
Maar ze kan er niet bij om "sociaal" contact mee te hebben.
Een paard wil in de kudde zijn, al is dat maar een kudde van 2 of 3 paarden omwille van zijn of haar veiligheidsgevoel, als ze niet bij die andere dieren kan kan ze er ook niet mee samen staan om afwisslend te slapen en de wacht te houden bv..
Misschien kan je ergens een advertentie zetten om een weidemaatje te vinden. Zo kan je mogelijks ook een deel van de kosten verdelen :-)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:17

Ik vind het er wel vanafhangen. kijk mijn pony stond een hele lange tijd bij zn vrienden maar 1 pony daarvan mocht geen zand binnen krijgen en op ons weiland stond nogal veel zand maar de andere pony kon niet zonder hem dus moest die ook mee de mijne niet want die was er niet zo aan gehecht.
maar ik geef mijn pony erg veel aandacht:vaak ernaar toe gaan,veel rijden,poetsen,knuffelen.
maar later zou ik er wel een shet bij doen opzich. ik vind het niet echt "zielig'' maar als je er niet altijd tijd vor hebt is het wel zielig.!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:18

en mijn pony staat tegenover de manege op de wei dus die ziet wel heel vaak paarden. en hij ziet altijd leuke dingen voorbij gaan :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:20

maar je pony kan niet het allerbeste hebben kijk je moet hem heel goed verzorgen! bij een pony die aan huis staat is dat super gemakkelijk! lekker vaak rijden en vertroeteleen dan is het wel ok

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:21

Ik vind het belangrijk dat een jong paard op kan groeien tussen andere paarden zodat hij/zij er wat van kan leren en lekker kan spelen met soortgenoten.
Op latere leeftijd vind ik dat een paard ook in een kudde hoort te staan, maar dan is het minder erg om alleen te staan omdat ze al genoeg geleerd hebben van andere paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:39

Ik kan er echt niet over uit dat veel mensen denken dat je een ander paard kunt vervangen door een mens. Je kunt nog zo'n geweldige band met je paard hebben, je blijft gewoon een mens!!! En paarden horen wat mij betreft gewoon bij paarden onderling te leven, naast hun leven met ons. Andere paarden zien op afstand, dat is geen sociaal contact hebben dus. Is dus bullshit, als je denkt dat je daar je paard happy mee maakt 8)7 . Dan heb je niet begrepen hoe paarden in elkaar zitten, hoe sociaal ze zijn en hoe graag ze met elkaar communiceren in de groep, ieder in zijn/haar eigen rol.

Niets mooiers dan paarden onderling een sterke band zien hebben. Dat is echt mooi om naar te kijken (kom net uit het land, waar ik de kudde een tijdje heb geobserveerd en ja, er is gisteren een nieuwe bijgekomen en die binnenkomst ging echt gemoedelijk, erg mooi om te zien ook weer). :)

Nikky87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:33

Jaa ik vind het ook wel zielig.
Misschien kun je opzoek gaan naar gezelschap voor je paard.

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:08

M_D_H schreef:
XxKayleigh schreef:

ik snap werkelijk waar niet waarom daar zo ligt over gedacht wordt :?

Nee idd, dat snap ik ook niet. Alsof iedereen zomaar twee pony's kan betalen :?

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:36

Er wordt denk ik vaak zo gedacht omdat veel mensen (onbewust) paarden identificeren met de mens, de gemiddelde mens (sorry als dit vreemd over komt) wil niet al te lang alleen zijn.
Maar goed terug naar de vraag in kwestie, mijn paard staat in de winter een paar maanden alleen en hij staat dan ong 12/7 buiten en 12/7 binnen. De mensen die voorbij rijden vinden het super zielig vooral als het geregend heeft en de paddock een beetje modderig is en ja ook de dieren bescherming is al een keertje langs geweest. Mijn paard is voor zover ik weet gelukkig, zit goed in zijn vacht, eet goed, beweegt nog soepel en dat voor een 23 jarige.

In iedergeval, ja een paard is een kuddedier, maar ook een paard kan uit een kudde gegooid worden (zoals een witte merrie die dus geen schutkleur heeft en een gevaar vormd voor de rest) en dus ook alleen in de wereld leeft of zoals eerder gezegd een paard kan er gestrest van raken of gewoon niet in een bep. kudde passen. Dus al met al komt het er op neer nee vind het niet zielig, blijf goed voor je paard zorgen, mocht er moment komen dat er een tweede paardje/pony of van mij part een schaap bij zou kunnen zou ik het zeker doen, maar voel je vooral niet schuldig.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:40

Vinden jullie het ook zielig als een paard alleen in een landje staat maar in andere landen die er naast liggen ook paarden staan.
Ik vraag dit omdat mijn paard in die grote kudde geschopt is en heb haar moeten laten opereren en 5 weken op de kliniek gestaan en 4 maand rust.
Maar wil haar liever niet meer in de kudde ben bang dat dit weer mis gaat omdat ze erg dominand is maar ik vind het zelf heel zielig.

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:45

MiSzNiTa schreef:
Vinden jullie het ook zielig als een paard alleen in een landje staat maar in andere landen die er naast liggen ook paarden staan.
Ik vraag dit omdat mijn paard in die grote kudde geschopt is en heb haar moeten laten opereren en 5 weken op de kliniek gestaan en 4 maand rust.
Maar wil haar liever niet meer in de kudde ben bang dat dit weer mis gaat omdat ze erg dominand is maar ik vind het zelf heel zielig.

Ik vind het niet echt zielig, als ze wil kan ze wat contact maken met andere paarden en als je merkt dat ze niet goed meer in haar vel zit kun je proberen haar weer bij een paar andere paarden te zetten.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:54

Ze kan niet neuzen want er zit aan de ene kant een sloot tussen en de andere kant een paadje.
Maar ze is alleen gelukkig met anderen mijn fries staat er nu bij achter een lintje maar die moet zo weer in de kudde.
Maar goed ik wil niet weer dat ze zo getrapt wordt.