Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:18

suffie schreef:
@Russel: 2 maanden geleden moesten we 25 euro per baal betalen en nu hadden ze geleverd en waren ze ineens 35 euro. Daar trapten wij dus niet in, dus we hebben de hele partij nu voor 30 euro per baal. Deze zijn gebracht met de trekker, wij wonen 200 meter van de Duitse grens.

Toen wij het afgelopen weekend in Miesbach waren, tegen de Oosterijkse grens, vroeg ik daar bij een boer heel brutaal naar de prijs van zijn ronde balen echt kruidenhooi uit de bergen. Ik mocht ze direct van hem overnemen voor 10 euro per baal. Kun je zien hoeveel winst er wordt gemaakt in de tussenhanden bij hooi dat uit Duitsland wordt gehaald.

Ik heb hooi/voordroog van eigen land en heb alleen perskosten en het loonbedrijf met de shovel/balenklem de balen op hun plek laten zetten tegen een uur tarief. Per baal kom ik dan op een kostprijs van 22 euro per stuk! Persen en wikkelen van kleinere hoeveelheden zit al op 15 euro per pak en dan moeten ze ook nog op hun plaats gezet worden! Die balen gaan echt niet voor 25 euro weg! Dan maar geen 2e snee... kleine pakjes zijn veel lucratiever, die gaan minimaal 2x duurder weg dan ze kosten. Alleen heb ik slechte ervaringen met hooi goed houden (broei,stof,schimmelstof) , dus heb het voor mijzelf liever grotendeels in plastic.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:31

DubbelDun schreef:
@mhollander : en je hebt er geen schimmel onder gekregen ?? Waar stonden de pallets op?? Gras, beton oid ??

gewoon op zand.
Nee heb er geen schimmel opgekregen. Heb de zijwanden wel verstevigd met pallets en dubbel dekzijl er op vast geniet. Heb de laaste pakken nog niet helemaal opgevoerd denk dat ik nog 10 heb staan zijn nog goed en worden nu dus als eerst opgevoerd aan de paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:34

Ik heb er eens een stel in een partytent gehad, met eerst een zeil op het gras en toen pallets er op. Op zich ging het wel goed, maar ze werden wel heel geel door de zon (lichte tent). En bij elk beetje wind had ik de zenuwen dat ie weg zou vliegen :D

cheyentic

Re: Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:38

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik al tot volgend jaar sept hooi heb liggen :D 3weken geleden van het land gekomen, in het westen van het land voor 150euro per ton :D

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:59

ik had in het begin ook de knijpers van of het wel allemaal staan zou blijven. Maar denk dat ik meer moeite zal krijgen als ik het weer af moet breken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:18

russel schreef:
Suffie wat kostte jouw ronde balen vanuit Duitsland?

Heeft iemand een idee hoeveel balen hooi er op een vrachtwagen gaan die vanuit Duitsland komen?

Ik ben mensen uit mijn buurt aan het verzamelen om samen een partij hooi uit Duitsland te laten komen. Moet dus weten hoeveel ton/balen hooi er op gaan, wat het gaat kosten, adressen.

Mensen een idee waar ik kan informeren?

Rond 200 op een aanhanger, dit zal ook nog wel op de vrachtwagen passen.

Ik heb voor een baaltje eifelhooi 2,30 betaald

Adresje waar je hier nog hooi kunt kopen weet ik nog wel (als alles ondertussen al niet in Belgie is).
Vervoer zou ikhelaas niet voor je weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:24

[quote="hotchocolat

Adresje waar je hier nog hooi kunt kopen weet ik nog wel (als alles ondertussen al niet in Belgie is).
[/quote]

waar is hier?? :D Heb pas de helft van wat ik nodig heb, vandaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:25

Dan effe een oproepje naar 100kg rollen, maar wel goede kwaliteit....wat ik nu heb, 2 rollen, baggerkwaliteit, maar wel 22.50 per rol.

Heb er nog ongeveer 8 nodig, maar dan wel goede kwaliteit....wie weet wat voor mij, omgeving midden Gelderland.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:38

Ik woon in de Eifel

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:49

mhollander schreef:
eldango schreef:
Gras/hooi dat loopt lijkt me ook niet gezond voor de paarden :+

Is wel een manier om de paarden swinters bezig te houden. :D

hier is het hooi ook schaars hoor ik al. Gelukkig heb ik dit jaar ruimte om genoeg hooi op te slaan.

Vorig jaar heb ik mijn hooi onder dekzijlen opgeslagen. Wel op houten pallets zodat ze niet op de grond lagen daar ook weer dekzijl over. Ging super. Heb zo vorig jaar 200 baal hooi opgeslagen.

Als ik alleen al weg loop met voer dan krijgt mijn paard aanval neigingen. Wil het niet mee maken dat ze de hele dag haar hooi moet vangen. Zal dan wel een beetje agressief worden. :o Ze heeft zowat de hele dag eten maar ze moet even laten weten dat je moet opschieten. :o

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:03

Als je hooi gaat schimmelen binnen in de pak, dan is het niet goed afgestorven, dit duurt bij normaal droog weet toch minimaal 6 dagen en dan moet je geen mals gras hebben want dan duurt het een dag langer. Als er regen drijgt te komen tussen de 5de en 7de dag, slaan wij het in de pak en zetten het dan op in de wei en laten het dan buiten nog een dag of 4 staan, dan is het goed uitgestorven om zweten binnen te voorkomen, je moet ze wel op een speciale manier opzetten, want dan loopt er geen water in( ligt aan de richting hoe de pak uit de pers is gekomen).

Dit is advies van mijn vader, vroeger hadden ze nog geen plastic pakken en toen kon het ook.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:42

Ik had vorig jaar 200 hooi en 200 stro op mijn zolder liggen.
Alle balen waren goed.

Het hooi staat wel op pallets en en halve meter rondom vn de muren.

Het stro staat wel gewoon op de grond en tegen de muren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:14

hotchocolat schreef:
Ik woon in de Eifel

Ik zie bergen.. :D beetje ander landschap dan hier... :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:39

Ik heb gewoon mijn paard naar de Eifel verplaatst :+ En wat denkje, hij eet geen Eifelhooi! Dus heb vorige week een lading Veluws hooi die kant op gebracht. Heb ik weer :')

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:49

Djilna schreef:
Ik heb gewoon mijn paard naar de Eifel verplaatst :+ En wat denkje, hij eet geen Eifelhooi! Dus heb vorige week een lading Veluws hooi die kant op gebracht. Heb ik weer :')

_O- _O-

paarden ruilen een optie? Een van de Veluwe die wel Eifels hooi lust jouw kant op en andersom?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 16:00

Djilna schreef:

hahaha das ook wat!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:07

joyce B schreef:
suffie schreef:
@Russel: 2 maanden geleden moesten we 25 euro per baal betalen en nu hadden ze geleverd en waren ze ineens 35 euro. Daar trapten wij dus niet in, dus we hebben de hele partij nu voor 30 euro per baal. Deze zijn gebracht met de trekker, wij wonen 200 meter van de Duitse grens.

Toen wij het afgelopen weekend in Miesbach waren, tegen de Oosterijkse grens, vroeg ik daar bij een boer heel brutaal naar de prijs van zijn ronde balen echt kruidenhooi uit de bergen. Ik mocht ze direct van hem overnemen voor 10 euro per baal. Kun je zien hoeveel winst er wordt gemaakt in de tussenhanden bij hooi dat uit Duitsland wordt gehaald.

Ik heb hooi/voordroog van eigen land en heb alleen perskosten en het loonbedrijf met de shovel/balenklem de balen op hun plek laten zetten tegen een uur tarief. Per baal kom ik dan op een kostprijs van 22 euro per stuk! Persen en wikkelen van kleinere hoeveelheden zit al op 15 euro per pak en dan moeten ze ook nog op hun plaats gezet worden! Die balen gaan echt niet voor 25 euro weg! Dan maar geen 2e snee... kleine pakjes zijn veel lucratiever, die gaan minimaal 2x duurder weg dan ze kosten. Alleen heb ik slechte ervaringen met hooi goed houden (broei,stof,schimmelstof) , dus heb het voor mijzelf liever grotendeels in plastic.

En daarbij komt dan ook nog het maaien, schudden en in rijen maken voor de pers. :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:24

Nou, ik heb laten maaien, elke dag schudden, swelen ( da's op rijen leggen) en balen persen voor nog geen 2.00 per baaltje !!! Had er ruim 200 en die liggen nu veilig op de hooizolder. Ben dus helemaal niet zoveel geld kwijt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:57

We moeten elkaar niet gek maken hoor want daar stijgen de prijzen alleen maar van. Degene waar ik mijn voordroog van heb heeft een hele prima 1e snede gehad. Zo mooi dat een groot gedeelte geschikt was om als hooi op te slaan (dus zonder folie). Hij verwacht dat het met de regen van afgelopen tijd + de regen die nog voorspeld wordt een prima 3e snede wordt (de 2e was idd meer onderhoud dan productie). Al met al volgens hem geen reden tot paniek. Ja, de prijs zal wel iets stijgen maar dat staat los van het weer etc. Maar als iedereen nu gaat roepen dat de prijzen de pan uit rijzen, dan ben je als leverancier niet wijs als je je prijs ook niet verhoogt. En denk maar niet dat de prijs dan volgend jaar omlaag gaat....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:00

Onze loonwerker heeft laatst balen geperst, 30 stuks met plastic en opgeladen met de shovel en thuis weer afgeladen. De rekening gedeeld door 30 balen kwam bij ons op 11 euro per baal. Dan vinden wij 25 euro (nu dus 30) voor een baal meer dan genoeg, zeker als je er inmiddels 60 hebt afgenomen bij dezelfde boer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:02

Ik haalde altijd kuil in Rhoon,weet iemand nog een adres.Ik had namelijk vaak schimmelpakken.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:07

Weet er iemand tussen Boxmeer en Gemert nog een adres voor grote balen kuil? Voor de winter voor 4 paarden en 4 shetjes samen.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:20

Rhoon en West Brabant: http://www.weidezicht.nl

Levert vanuit Kruisland (bij Roosendaal) hele goede kwaliteit en vele soorten hooi en stro

Bellen is sneller dan mailen (voor Gemert e.o. kun je het beste ook even bellen)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:30

Hooi uit de Eifel is hier gelukkig geen enkel probleem.

Het zou wat zijn als ik dat uit Nederland zou moeten halen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:35

ingedodo schreef:
Als je hooi gaat schimmelen binnen in de pak, dan is het niet goed afgestorven, dit duurt bij normaal droog weet toch minimaal 6 dagen en dan moet je geen mals gras hebben want dan duurt het een dag langer. Als er regen drijgt te komen tussen de 5de en 7de dag, slaan wij het in de pak en zetten het dan op in de wei en laten het dan buiten nog een dag of 4 staan, dan is het goed uitgestorven om zweten binnen te voorkomen, je moet ze wel op een speciale manier opzetten, want dan loopt er geen water in( ligt aan de richting hoe de pak uit de pers is gekomen).

Dit is advies van mijn vader, vroeger hadden ze nog geen plastic pakken en toen kon het ook.

Ik heb al een aantal keer gehad dat het ging broeien in het pak. En na het broeien is het stoffig en muf. De boer die het toen maaide had altijd haast en vond dat het met 4 dagen al wel hooi was... Ook hooi wat goed droog binnen kwam werd aan het einde van het seizoen toch stoffig, vooral de buitenste/onderste pakken en de muizen gingen er in zitten, dat was ook niet zo fris. Ook trekt het vocht aan.

Ik heb nooit gehad dat het echt vol met "plakken" schimmel zit, maar dus wel van dat schimmelstof waar de paarden en wijzelf van gaan hoesten.
Nu laat ik het ook 3 a 4 dagen liggen, maar gaat het in plastic. Dan heb ik mooie, droge, voordroog over het algemeen.
Ik wil wel graag een aantal pakken hooi, maar meestal is de timing niet zo goed dat het lang genoeg kan drogen. En liever goede voordroog, dan een verregende oogst...