suffie schreef:@Russel: 2 maanden geleden moesten we 25 euro per baal betalen en nu hadden ze geleverd en waren ze ineens 35 euro. Daar trapten wij dus niet in, dus we hebben de hele partij nu voor 30 euro per baal. Deze zijn gebracht met de trekker, wij wonen 200 meter van de Duitse grens.
Toen wij het afgelopen weekend in Miesbach waren, tegen de Oosterijkse grens, vroeg ik daar bij een boer heel brutaal naar de prijs van zijn ronde balen echt kruidenhooi uit de bergen. Ik mocht ze direct van hem overnemen voor 10 euro per baal. Kun je zien hoeveel winst er wordt gemaakt in de tussenhanden bij hooi dat uit Duitsland wordt gehaald.
Ik heb hooi/voordroog van eigen land en heb alleen perskosten en het loonbedrijf met de shovel/balenklem de balen op hun plek laten zetten tegen een uur tarief. Per baal kom ik dan op een kostprijs van 22 euro per stuk! Persen en wikkelen van kleinere hoeveelheden zit al op 15 euro per pak en dan moeten ze ook nog op hun plaats gezet worden! Die balen gaan echt niet voor 25 euro weg! Dan maar geen 2e snee... kleine pakjes zijn veel lucratiever, die gaan minimaal 2x duurder weg dan ze kosten. Alleen heb ik slechte ervaringen met hooi goed houden (broei,stof,schimmelstof) , dus heb het voor mijzelf liever grotendeels in plastic.