Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:27

Over dat de paarden de stal afbreken ja of nee.. is natuurlijk ook wat die paarden gewend zijn :P

zoals iemand al zei: Ik was vandaag een half uurtje later en ze braken te tent al af... Ja tuurlijk!!! Die paarden zijn gewend om zo laat naar buiten te gaan, kom je dan later dan zijn ze onrustig.. logisch die biologische klok staat daar op ingesteld ;)

Maar als je paarden niet zo'n vast schema hebben... dan zijn ze in het algemeen wat rustiger, ze zien wel wanneer ze naar buiten mogen of eten krijgen..

Men zegt altijd dat een vast ritme goed is... en dit ontken ik ook niet hoor!!! (voordat daar weer een discussie over ontstaat)
Maar wat me wel opvalt.. bij veel stallen waar een strak ritme wordt gehanteerd, als daar van afgeweken wordt.. dan onstaat er onrust in de hele stal!!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:29

flora schreef:
en over dat je kost wat kost naar je paard gaat: als je alles zelf moet doen vind ik dat ook normaal. maar wanneer je
paard gevoerd wordt en er gegeken wordt of hij kan beschikken over water, zie ik niet in waarom je met dit weer over gevaarlijke
wegen moet gaan rijden? eigen veiligheid gaat toch echt boven alles hoor!
en dan heel rustig rijden? ik glibberde vanmiddag met 10 km/u nog alle kanten op :7

Hier ben ik het mee eens!
Ik vind het leuk om te lezen dat mensen kostte wat kost bij hun paard willen komen..

Maar als ik weet dat m'n paard verder prima verzorgd wordt.. ga ik me niet aan zo'n gevaarlijke reis naar stal wagen..
Mijn paard kan wel een dagje zonder mij hoor ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:44

Pasha schreef:
Men zegt altijd dat een vast ritme goed is... en dit ontken ik ook niet hoor!!! (voordat daar weer een discussie over ontstaat)
Maar wat me wel opvalt.. bij veel stallen waar een strak ritme wordt gehanteerd, als daar van afgeweken wordt.. dan onstaat er onrust in de hele stal!!

Daarom heb ik bewust een onregelmatig ritme. Ze krijgen s morgens tussen 7 en 9 voer, dan naar buiten, tussen 4 en 6 voer en tussen 9 en 10 voer. Hooi natuurlijk onbeperkt. Als ik eens wil uitslapen hebben we niet gelijk paniek in de tent. En als we met vakantie zijn, komt het voor de oppas ook niet zo precies, kan het ingepast in hun schema.

Vwb glibberpartijen: heb hier vandaag erf 2 keer helemaal sneeuwvrij gemaakt, en steeds begon het weer te sneeuwen. Zout strooien helpt niet veel. Dat werkt voornamelijk in het verkeer, en dan ook nog alleen maar als er veel verkeer rijd. Dus lijkt me niet helemaal terecht om mensen zo aan te vallen dat ze hun paarden niet buiten doen. Ik heb vandaag de 2 ijzerloze paarden wel een paar uur in de bak gehad, toen het niet meer zo vreselijk hard waaide (leek haast sneeuwstorm, heel gemeen), maar was doodeng om bij de bak te komen. Spekglad, ondanks alle veeg en strooiwerk! Mijn paard op ijzers heeft helaas niet buiten kunnen staan. Door de kou doet de hef van de traktor het niet meer en kan ik de sneeuw in de bak niet wegslepen. Maar ik had hem er ook helemaal niet heen kunnen krijgen, want op ijzers was die gladde bestrating nog veel gevaarlijker.

Hopelijk doet hij het morgen weer (heb al electrische kachel erbij gehad, morgen weer in de hoop dat olie weer vloeibaar wordt), zodat ze allemaal weer buiten kunnen staan.

Ook hoop ik morgen weer met trailer op pad te kunnen, maar hangt heel erg van weg af. Wordt hier niet gestrooid en mijn paarden moeten nog heel lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:50

Mijn paarden staan volpension en worden binnen en buiten gezet. En ze staan echt niet op me te wachten hoor, ze vermaken zich prima zonder dat ik er ben en alles is geregeld.

Ik ben voor een groot deel alleenstaand mama en neem niet het risico met de auto een sloot in te glibberen, want dan loopt het thuis helemaal spaak. Een ongeluk kun je altijd krijgen, maar ik ga niet de kat op het spek binden.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:49

mijn pony stond gister de hele dag op stal.
Vanmorgen heb ik haar ff gelongeerd en is ze een half uurtje naar buiten geweest.
Maarja langer hoeft ook niet want ze staat dan alleen buiten en vind dat niks aan. ze staat alleen maar bij het hek te gillen. De andere paarden komen niet buiten met sneeuw ivm hoefijzers.

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:25

Arabesk schreef:
3,5 uurtjes per etmaal úit de stal, betekent dat je paard

21 uur aaneengesloten in een box staat

- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten

Dat is zeer schadelijk voor een paard zijn gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk!

Zou jij jezelf kunnen vermaken 10 uur lang in een kamertje alleen, zonder laptop, zonder boek of tv, geen muziek, zonder sociaal contact?

Wat je zegt klopt niet helemaal. Al die dingen zoals een laptop, boek, tv etc. Heeft jou paard dan al die dingen wel op stal? En dan bedoel ik natuurlijk niet exact die dingen maar in paardendingen. Daar zit toch wel een groot verschil tussen.
Ben er ook niet voor dat veel paarden vaak binnen staan. En vind ook dat er een groot verschil tussen in stal en buiten staan is. Maar vind dit toch wel een beetje een fout voorbeeld.

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:29

Bij ons staan de paarden in de zomer dag en nacht in het land. In de herfst ook nog wel is, net wanneer het land het niet meer trekt. In de winter gaan ze dan sochtends naar buiten en gaan ze rond etenstijd weer naar binnen. In de lente staat ze een stuk langer buiten en zodra ze het land op kunnen gaan ze weer dag en nacht op het land

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:34

Vast ritme met voeren? Hmmm, wij zorgen er voor dat onze hooiruif buiten ten alle tijd gevuld is en dan bepalen de paarden hun eetritme zelf. Lijkt mij sowieso gezonder dan die zogenaamde voertijden op stal. ;)

Verder heb ik medelijden met de paarden met hoefijzers die niet buiten komen. ;(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:47

Hier ook onbeperkt hooi, dus dat bepalen ze zelf wanneer ze dat eten, maar de muesli krijgen ze verspreid over 3 keer (en dat krijgen ze in ieder geval 1x per dag gewoon buiten in een emmer)

Vandaag paard met ijzers toch ook maar naar buiten gedaan. Vond het wel doodeng, ieder uur hoeven uitgekrabt en opnieuw ingevet. En dat was dan ook flink nodig in het begin. Later op de dag ging het beter. Gelukkig doen ze hier zelden gek, omdat ze gewend zijn om buiten te zijn, want anders ....

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:35

vandaag eventjes mijn paard met ijzers in de wei gezet,
gleed ie natuurlijk de eerste minuut van zotheid al flink uit 8)7
en maar rondcrosse in de wei, ik hield men hart stevig vast :\

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:17

Die van mij kunnen normaal 24/7 naar buiten als ze willen. De stal staat altijd open dus ze kunnen naar binnen als ze willen. Vaak slapen ze wel in de stal. Met de AM heb ik het verharde voor de stal afgezet en kunnen ze dus in 2 stallen van 3x3 en het verharde van 3x9. Het zijn 2 shetten en een welsh. Ze doen ook niet gek als ze 's ochtends de wei in mogen. Ik vind het perfect zo. Ze kunnen schuilen en droog liggen en ze kunnen naar buiten, dus het licht aan hun eigen behoeftes. Ze hebben vrijwel de hele dag ruwvoer tot hun beschikking.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:28

Mijn pony staat op haar pensionstal in principe de hele dag buiten en dan 's avonds naar binnen, maar nu met de sneeuw is de staleigenaar erg voorzichtig. Iedereen wil namelijk iets anders voor zijn paard en hij is bang dat als hij de paarden buiten zet en er glijdt er eentje uit, dat hij dan verantwoordelijk wordt gehouden. Zelf vind ik dit jammer, want Tirzah staat het liefst de hele dag buiten en dit wil ik eigenlijk ook voor haar, maar dat mag nu dus eigenlijk alleen onder mijn eigen toezicht. Gelukkig heb ik vakantie dus ga ik lekker lang op stal hangen en hele stukken met haar door de sneeuw wandelen en dan zet ik haar daarna lekker in de wei tot ik echt weg moet. Dus hoe mooi dat pak sneeuw ook is, ik hoop dat het snel weg is zodat mijn lieve vriendinnetje weer lekker met haar kudde vriendjes in de wei kan spelen de hele dag.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:48

Gisteren niet naar de stal geweest....en er was niemand geweest om te voeren, het was niet te doen. MAAR voordat heel bokt over me heen valt ;) ik zorg er altijd voor dat er minstens voor 48 uur voer en water aanwezig is dus toen ik vandaag weer kwam was er nog water in een van de bakken (de ander was bevroren en vrijwel leeg) en er was nog wat hooi in de hooibak.

Buurvrouw loopt altijd wel langs met haar honden dus als er iets is meldt ze het me wel hoor. En als er iets zou zijn kom ik desnoods kruipend door de sneeuw :+

Hier dus ook geen beslist vast ritme van voeren en pony's 24/7 buiten / met toegang tot stal / onbeperkt hooi.

Dat niet vaste ritme is dus zeer bewust zo gedaan, ze krijgen ook niet standaard als ik er dan ben hun extraatjes, dat kan als ik net aankom, of als ik wegga, of helemaal niet. Dat er maar een een wortel / bix krijgt (die heeft gewerkt) en de rest niet. Daar zijn ze aan gewend en ik heb nooit getrap of gezeur op stal.

Erg relaxed (en daar doen we het ook voor :7 :D (:) )

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 22:04

twinkle_poes schreef:

Ik hou zoieso niet van ijzers .. maar in jou geval ben ik dus echt dolgelukkig dat ik geen ijzers heb .. mijn knol kon gewoon lekker maf doen zonder onderuit te gaan .. tis wel glibberen en glijden maar blijft gelukkig nog op zijn benen staan.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:09

Ik heb een paddock aan mijn stallen en heb de staldeuren altijd open staan.Ze mogen zelf kiezen of ze binnen of buiten slapen.In de zomer staan ze 24/7 in de wei.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:15

flora schreef:
en over dat je kost wat kost naar je paard gaat: als je alles zelf moet doen vind ik dat ook normaal. maar wanneer je
paard gevoerd wordt en er gegeken wordt of hij kan beschikken over water, zie ik niet in waarom je met dit weer over gevaarlijke
en dan heel rustig rijden? ik glibberde vanmiddag met 10 km/u nog alle kanten op :7

Inderdaad je paard heeft nog minder aan je als je jezelf dood rijft.
En daarnaast als je paard gewoon wordt verzorgt en buiten komt zal hij je echt niet missen.
Mijn meisje staat 24/7 buiten met 3 andere leeftijdsgenootjes. (ze is 9 maanden)
En ik weet dat als ik er niet ben er toch iemand kijkt of alles goed gaat en ze geen verwondingen heeft of ziek is.
Dus ze zal me echt niet missen. (ik kom momenteel alleen op zondag savonds is het donker en dan zie ik het hek niet eens laat staan me paard)
In begin februarie rij ik af dus dan kan ik overdag als ik niet hoef te werken lekker erheen.
Maar ze komt nu echt niks te kort dus afgelopen zondag ben ik niet geweest omdat het een ijsbaan was.
En nu ga ik deze week doordeweeks vriendlief moet werken maar mijn schoonma kon me brengen als het weer beter wordt en anders ga ik gewoon met kerst erheen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:17

Reneey schreef:
twinkle_poes schreef:

Ik hou zoieso niet van ijzers .. maar in jou geval ben ik dus echt dolgelukkig dat ik geen ijzers heb .. mijn knol kon gewoon lekker maf doen zonder onderuit te gaan .. tis wel glibberen en glijden maar blijft gelukkig nog op zijn benen staan.

Tja, ik heb ze ook liever zonder, maar mijn paard kan niet meer zonder ijzers. Dus wat dat betreft ben ik dolblij dat ze bestaan. Alleen nu wel lastig. Ik vind de sneeuw prachtig, maar ben het nu toch echt wel zat. Blijf sneeuw schuiven en strooien. Erf ligt er eindelijk beetje fatsoenlijk bij, maar er komt weer nieuwe aan.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 12:05

Pasha schreef:
flora schreef:

Hier ben ik het mee eens!
Ik vind het leuk om te lezen dat mensen kostte wat kost bij hun paard willen komen..

Maar als ik weet dat m'n paard verder prima verzorgd wordt.. ga ik me niet aan zo'n gevaarlijke reis naar stal wagen..
Mijn paard kan wel een dagje zonder mij hoor ;)

Als je paard volledig verzorgd word is dit denk ook geen probleem.
Ik bijv moet alles zelf doen ... me paard word wel gevoerd hoor dat wel maar niet gemest en ook niet buiten gezet.
En ik kan mijn paard dan wel 1 dagje laten staan maar dan staat hij in zijn eigen poep te denderen en hij komt er niet uit, dus ik zal wel moeten want laat me paard niet de hele dag in zijn stal staan.
En als ik er dan met 10km p u moet komen het zij zo ...

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:17

Mijn pony staat overdag op een grote weide zonder schuilstal en 's nachts op een kleine weide met schuilstal maar nu de weide zo besneeuwd ligt staat ze nu dag en nacht op die weide met schuilstal, ze heeft ook geen ijzers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:52

Wij moeten het ook zelf doen, dus ik glibber regelmatig met de auto naar de paarden :) . En daar moet ik nog een heel eind door de sneeuw lopen om uberhaupt de ruif bij te kunnen vullen, het wak open te maken, alsnog water aan te bieden met een emmer, enzovoort. Maar wat dacht je van je paard voor de slee zetten? En dan daar de baal hooi op, ideaal!! :D

Ik vraag me af wat mensen doen, die dus niet naar hun paard gaan. Zie die hun paard dan dagen niet? Want de sneeuw en de problemen op de weg duren nu al een paar dagen en het ziet er naar uit dat het nog wel even kan gaan duren. Hmmm, zou ik niet kunnen, zo lang zonder mijn paard, eerlijk gezegd. Ik mis mijn paard dan echt. En ik moet toch ook af en toe boodschappen doen, dus ja, ik moet er wel eens uit met de auto (ik woon in een dorp). Ik leef nog steeds, hoor. ;)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:04

Mijn paard komt gewoon lekker buiten met de sneeuw, heerlijk :)
Hij staat in volpension, ik zelf durf niet in de auto met dit weer, dus dat betekend idd dat ik mijn paard een paar dagen niet zie..
Gelukkig word hij verzorgd.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:11

Een dagje zonder paard kan ik nog wel, maar dan moet het ook wel ophouden, haha. Dus ook ik ga door weer en wind naar m'n paard. Ook al staat hij volpension, ik ga altijd elke dag naar hem toe.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:13

Reneey schreef:
twinkle_poes schreef:

tja ze heeft nu eenmaal ijzers nodig, maar nu is ze de sneeuw al wat gewoon en weet ze hoe ze moet lopen en haar benen moet zetten :+
mijn pony staat zonder ijzers en je ziet toch echt duidelijk het verschil nu in de wei, zij kan alles doet wat ze wil en ze glijd niet uit
,maar als mijn paard een beetje te snel gaat ligt ze er al gauw
ach ik hoop dat die sneeuw snel verdwenen is vind er niks aan :n

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:16

Twiggy2008 schreef:
Wij moeten het ook zelf doen, dus ik glibber regelmatig met de auto naar de paarden :) . En daar moet ik nog een heel eind door de sneeuw lopen om uberhaupt de ruif bij te kunnen vullen, het wak open te maken, alsnog water aan te bieden met een emmer, enzovoort. Maar wat dacht je van je paard voor de slee zetten? En dan daar de baal hooi op, ideaal!! :D

Ik vraag me af wat mensen doen, die dus niet naar hun paard gaan. Zie die hun paard dan dagen niet? Want de sneeuw en de problemen op de weg duren nu al een paar dagen en het ziet er naar uit dat het nog wel even kan gaan duren. Hmmm, zou ik niet kunnen, zo lang zonder mijn paard, eerlijk gezegd. Ik mis mijn paard dan echt. En ik moet toch ook af en toe boodschappen doen, dus ja, ik moet er wel eens uit met de auto (ik woon in een dorp). Ik leef nog steeds, hoor. ;)

Tja ik zie mijn paard maar 1 keer in de week momenteel en op maandag denk ik al ah zondag weer naar mijn meisje terwijl ik er de dag ervoor ben geweest.
Maar momenteel is het effe niet anders en ze zal zich echt wel vermaken lekker 24/7 buiten met de andere veulentjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:23

Abel staat de hele dag buiten en tussen 16.00 en 18.00 haal ik hem binnen. Nu met dit weer wilt hij graag naar binnen dus haal ik 'm wat eerder, en als het gewoon koud is maar wel droog staat 'ie prima en haal ik 'm wat later.

In de zomer staat ie 24/7 op het weiland.

Bij ons op stal moet je alles zelf doen, mesten, emmer water (leidingen zijn bevroren) en voeren. Rijden zit er nu niet in. Mijn moeder moet elke dag heen (maar dat vindt ze leuk :') ). Ik ga alleen deze 2 weken heen.