Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:11

@ pmarena ik ga niet verder met jou in discussie want vind jouw post nergens op slaan,blijkbaar heb je het niet duidelijk genoeg gelezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:11

KiWiKo schreef:
dames............ doe eens aardig :D

beiden gaan nu onzin uitkramen en dat heeft geen zin :)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:12

JoviBan schreef:
@flugeltje: ik ga je maar negeren. Er komt weinig zinvols uit jouw toetsenbord en bereidheid om wat te leren heb je ook niet. Ga anders zelf die cursus eens doen die je noemt.

Ik onderbouw de feiten gewoon... als jij dat onzin vind, dan zijn jouw uitspraken niet erg zinvol of wel ?? Ik ben altijd bereid om te leren en heb al menig cursus betreft paard en welzijn en anatomie gedaan, maar dan van experts en niet van bokkers, mits een bokker het kan onderbouwen maar dat kan je niet. Daarom raad ik jouw de cursussen aan.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:12

KiWiKo schreef:
KiWiKo schreef:

:P

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:14

@pmarena, het probleem is dat een dominant paard en een dominant paard niet samengaan. In het wild (want daar grijpen toch vele naar) gaan deze paarden ook het gevecht aan met alle gevolgen vandien of vormen gewoon een andere kudde.
Ik heb zelf jarenlang een merrie gehad die je gewoon nergens bij kon zetten. En echt met fatale gevolgen (been van ander paard over, een het hek doorgejaagd, en vele bont en blauw geslagen)
Tja alleen zetten was de oplossing, verder een heel leuk en goed paard, maar ja ergens toch iets los e.
En mijn sportpaarden ga ik gewoon het risico niet laten lopen om dergelijke blessures te krijgen. Daarvoor zijn ze me teveel waard en contact hebben ze over de draad. op het transport etc. Ik heb nu geen enkel paard met stalgebreken(niet op hun omgeving, mensen of andere paarden), dus zo slecht hebben ze het zeker niet.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:16

KiWiKo schreef:
KiWiKo schreef:

:P ja ik laat me opnaa.en, sorry, maar als ze het zo goed denken te weten moeten ze het wel onderbouwen.. zoniet..zeg dan niet dat ik onzinnige praat doe.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:18

@ flugel heb je gelijk in!

@ bulck,precies wat jij zegt. daarnaast wil ik het ook niet op me geweten hebben dat ie een ander paard een keer echt levensgevaarlijk verwond

er zijn maar aantal paarden waar die mee samen kan staan,maar die worden heel erg afgezonderd door de groep door mijn paard ze beschermt echt heel erg haar 'eigen kudde' zeg maar

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:20

Laat ik dan weer eens on topic gaan.

Ik vind gemiddeld 7 a 8 uur per dag acceptabel... meer mag, minder ook.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:34

capopjekop schreef:
Jullie scheren nu wel iedereen over een kam vind ik. Een iemand die voor veel weidegang is, zegt iets over een boek. Wil wederom niet zeggen dat andere ook niet naar hun paard kijken.

Trouwens ik pluk mijn pony uit de wei, geef een pluk hooi tijdens het poetsen en klim erop. Ze heeft er zo geen last van. Wel als ze eens ontsnapt naar de volle wei, dan merk ik dat ze sloom is en puft, dan laat ik haar idd ook staan voordat ik erop klim :) En waar komt dat trappen vandaan?

Kijk ik heb er geen probleem mee hoe jij je paard houd, maar ik voel me indirect ook niet echt gerespecteerd nu, omdat jullie dus alle mensen die hun paard wel buiten zetten over een kam scheren. Tenminste zo komt het wel over.

En dat dacht ik dus ook , ben al een half uur bezig bij te lezen , 5 pagina,s lang het zelfde ...
24/7 weidegangers ( nieuw woord voor de dikke vandale van Bokt )
Ik denk dat de meeste die hun paard 24/7 buiten hebben , ik althans in de zomermaanden , gekeken hebben naar hun paard , ik temninste . mijn paard staat 15 km van huis geweid en gestald , alleen omdat zij haar leven zo prettiger vindt . Ik heb in het dorpje waar ik woon 3 mogelijkheden om mijn paard te stallen .. Alle 3 bieden mijn paard niet wat ze nodig heeft ....
En het is niet omdat ik vindt dat ze het nodog heeft , nee want heb ook op stallen gestaan waar ze max 6 uur buiten kwam in de weide of paddock en ze heel ongeintresseerd was in alles wat ik kwam doen !
Nu ze buitenloopt is ze veel allerter en vrolijker :D
Mijn paard loopt op een normale grasweide , als ze eens een dag te veel gevreten heeft op de weide , zet ik haar voor het rijden 1,5 tot 2 uur in de paddock even lekker gras laten verteren , of we maken een stapritje buiten :D
Ieder zijn keuze , of je paard nou 2 uur op het land staat of 24 uur , ik mag aannemen dat een ieder van ons kijkt naar de behoeftes van zijn/haar paard/pony !!!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:38

Kopie van wat ik in een ander topic schreef:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1164749&p=50811716#p50811716

- Een paard hoort niet op alle dagen op stal -
- Een paard hoort niet op de weide want dat krijgt hij een grasbuik -
- Een paard hoort onder alle omstandigheden buiten -

Allemaal mooi gepeupel van voor- én tegenstanders: het praten en verantwoorden van je daden naar je eigen straatje. Tenslotte we leven inmiddels in een 24 uurs economie: van alles (te) veel, op een (te) klein oppervlakte.
En laten we wel zijn: alles waar [ té ] voor staat is te veel (in positieve en negatieve zin)

Welzijn voor het paard lijkt mij bij elke eigenaar voorop staan.
Helaas blijkt de realiteit anders!

Zowel voor als tegenstanders horen er voor te waken:
Nee, een paard hoort niet alle dagen op stal. Max twee uur zijn box uit in zomer en winter is niet gepast. Een paard is een bewegingsdier dat 16 u per dag hoort te bewegen en naar eten hoort te zoeken. De mens (wij dus) hebben ervoor ons gemak voor gezorgd dat een paard opgesloten staat in een (beperkte) ruimte. Of dit nu een stal, inloopstal, paddock, weiland of wat dan ook is.

Weidegang omdat een paard een grasbuik kan krijgen, is geen excuus. Heel simpel om het feit dat een paard niet perse weidegang/gras hoeft te hebben om aan zijn/haar behoefte te kunnen voldoen. Legio tussenmogelijkheden te verzinnen waar wij als paardeneigenaar én pensionhouder op moeten inspringen.

Een paard, zoals wij het momenteel ‘’gebruiken’’, hoeft niet direct (alle) uren buiten te staan. Vele excuses passeren de revue, maar de bodem in Nederland is hier bv ook niet op gemaakt. Zeker in de randstad jouw paard x-aantal uur buiten laten lijkt een probleem. Zestig paarden en 1 paddock waar elk paard max 15 min in mag staan, is geen uitzondering. Helaas realiteit. En daarmee stel ik niet dat de mensen die op zo’n stal staan, niet over het welzijn van hun paard nadenken.

Paarden houden is niet alleen een kwestie van alleen zwart-wit kijken. Of je nu voor of tegen bent, we zijn er allemaal wel over eens dat het welzijn voorop staat. Om daaraan te kunnen voldoen, ligt naar mijn idee de verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar & bij de pensionhouder. Kwestie van vraag en aanbod. Er bestaat een groot grijs gebied waarbij elke paardeneigenaar zelf de verantwoordelijkheid over het welzijn van het paard heeft: zomer & winter.

Naar mijn idee is het voorbeeld van de topicstarter over het paard, geen adequate wijze waarop een paard gehouden zou moeten worden. Of je nu wel of niet kan oordelen over de situatie van de stalling vanaf haar omschrijving.

Slèchts 45 min beweging en dan eventueel nog 15 min in de paddock, betekent dat een paard de overige aaneensluitende 23 uur (!) op stal staat.
Ook als jij je paard zo zou willen stallen, zijn hier ook legio tussenmogelijkheden te bedenken. Naar mijn idee zou het dan nog beter zijn om het paard 2x een dagdeel uit zijn stal te halen. Het gaat om de kwaliteit, niet de kwantiteit.
Bv door eigenaar, pensionhouder, stalgenoot: 15 min ’s ochtends eruit en ’s avonds 45 min bewegen onder het zadel. Of die 15 min nu wandelen zijn, paddockopjaagpraktijken of wat dan ook. Je onderbreekt hiermee wel een cruciaal aaneengesloten periode waarin het paard in een zeer beperkte ruimte zijn lichaam aan de gang moet houden.

Vind trouwens het voorbeeld van paardeneigenaren die voor luxe kiezen, niet zo vreemd. Het is je hobby en dan heb je wellicht geen zin om in de regen te rijden of wat dan ook. Echter, bieden ook deze luxe stallen genoeg mogelijkheden waarbij paarden meerdere malen per dag een moment uit hun box komen (zomer/winter). Daar moet je als eigenaar vaak wél extra voor betalen! Alleen sommige paardeneigenaren lijken niet willen betalen voor bv extra service van buiten zetten of in de stapmolen zetten. Dit terwijl de eigenaar zelf ’s avonds slecht 2 uurtjes maar met hun paard bezig is. En vervolgens de rest van de tijd koffie aan het leuten is in de kantine. En zo staat de rest van de overige uren hun paard in een box opgesloten. Met dat soort mensen, heb ik persoonlijk wel moeite te begrijpen waar het omgaat. Paardeigenaar zijn, brengt verantwoordelijkheid met zich mee.

Laat ik voorop stellen dat een voorbeeld van paardeneigenaar die ervoor kiest zijn paard zonder beschutting buiten te zetten in de modder, naar mijn idee ook geen paardwaardige eigenaar is!

Wij als paardeneigenaren moeten ook ons hard maken naar de pensionhouder toe: 1 paddock op 60 paarden en verder geen ‘vrije’ bewegingsmogelijkheden, is naar mijn idee géén pensionhouder die naar het welzijn van het paard kijkt. Dat moet je als paardenhouder toch ook niet willen accepteren, of wel? Dan heb ik als paardeneigenaar in zo’n situatie nog liever 3 paddocks waar paard 2-3 u los in kan staan gedurende zomer en winter en zomers geen weidegang. Je kan je paard tenslotte altijd nog op ‘vakantie’ sturen in de zomer op een vakantieweide.

Voorbeelden van paarden die in de topsport lopen. En dan bedoel ik ook echt de topsport en niet degene die zich profileren als topsporter en het B-kader niet halen. Ook die mensen kijken goed naar het welzijn van hun paard. Dus die paarden komen op meerdere momenten op de dag hun stal uit.

Oftewel ten goede van het paard: meerdere momenten per dag een onderbreking in het aaneengesloten op stal staan van paarden. Daar pleit ik voor. Als we daar nu allemaal mee beginnen, komen we al een heel eind. Merendeel is daar al mee begonnen, maar er zijn nog altijd zwartkijkers, helaas...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:45

Mijn pony heeft vanaf jaarling tot zijn 28ste ong met één andere pony op het land gestaan, 24 u per dag, met een schuilstalletje. Dit vond ik ideaal voor hem.
Toen hij oud was zijn we naar een pensionstal gegaan, hier kwam hij ong tussen de 4 en de 8 uur per dag in het weiland, maar dan in een groter groepje van ong 6 paarden, soms meer.
Omdat er nogal eens wat wisselingen waren van paarden groepjes en dus ook van rangorde, vond ik het wel fijn dat hij 's nachts op stal mocht, maar ook omdat hij al ouder was. Soms stond hij zelfs al aan het hek (bijv bij regen). :)
Bij een klein, vast groepje paarden die fijn met elkaar omgaan geef ik de voorkeur aan voortdurend weidegang in een grote weide met een luxe schuilstal. :)
Helaas is 24u/p.dag weidegang met mijn eisen vaak niet haalbaar op een pensionstal. -O-

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:55

Ik denk dat een dag(deel) acceptabel is. Vier tot acht uur of meer, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Ik ben zelf erg blij met de stalling waar ik sta. Mijn pony's lopen praktisch 24/7 buiten met schuilstal. (eentje uitgezonderd ivm eczeem). Heb de beschikking over een paddock wat een uitkomst is.
Mijn bejaardje gaat nu voor het eerst in 20 jaar aankomende winter 's nachts onder dak, kan overdag lekker naar buiten.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:13

flugeltje schreef:
Ik een expert ?? das gewoon een feit wat ooit is in de hoefslag heeft gestaan en niet na een grote maaltijd, maar na de weidegang.

Maar jullie doen je voor als de experts hier hoor, jullie doen alsof je weet wat goed is voor je paard, omdat dat in een boek staat... nou dan kan ik nog tig dingen verzinnen die niet goed zijn... maar jullie kijken alleen naar wat jullie uitkomt.

Jullie? Ik heb nog heel geen mening gegeven? Ik heb een vraag gesteld en daar komt e.o.a. lompe en respectloze discussie uit voort over zaken die véél verder gaan dan de vraag. En dat gaat over beide kanten de mensen die ook een paard op stal zetten, maar ook de weide-naturals. Pffff....

Leuk om zo nog je eigen topic te lezen en te moeten filteren waar je wat aan hebt :roll:

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:18

beantsje schreef:
stellaard schreef:
De 24/7 weidegangerseigenaren hebben een oplossing voor mensen die hun paard niet vele uren buiten kunnen doorbrengen hoor: geen paard nemen!

Idd.
En zo komen we weer terug bij het originele topic.
Want (bijna) iedereen wil zijn paard graag de hele dag buiten hebben en hem het ideale paardenleven bieden.
Maar helaas in ons krappe, overbevolkte landje kan dat niet. Dus moet je een compromis sluiten.
Net als die perfecte binnnen- en buitenbak of die superdeluxe douche incl. solarium. Prachtig als je het hebt, maar wat minder is ook acceptabel.
De vraag van TS is dus: stel, je hebt die overvloed aan wei niet. Wat is dan nog acceptabel? Wat is paardwaardig en waar zou je een grens moeten trekken?
Voor de duidelijkheid lijkt het me goed om een wei even gelijk te trekken met een ruime paddock.

Juist! Dank :)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:29

capopjekop schreef:
Er is ook een middenweg, heus niet alle paarden die buiten staan, staan in een wei waar geen sterveling langs komt hoor ;)

Wat ik trouwens even niet snap als plattelander uit het oosten. Als ik naar A'dam of den haag ga met de trein, zie ik buiten de steden onwijs veel grasland liggen. Dan is het toch ook best raar dat er nauwelijks pensionstallen zijn met weide, of denk ik nu te makkelijk?

Dat kunnen ook hooilanden zijn of voor andere doeleinden.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:31

Mayo schreef:
flugeltje schreef:
Ik een expert ?? das gewoon een feit wat ooit is in de hoefslag heeft gestaan en niet na een grote maaltijd, maar na de weidegang.

Maar jullie doen je voor als de experts hier hoor, jullie doen alsof je weet wat goed is voor je paard, omdat dat in een boek staat... nou dan kan ik nog tig dingen verzinnen die niet goed zijn... maar jullie kijken alleen naar wat jullie uitkomt.

Jullie? Ik heb nog heel geen mening gegeven? Ik heb een vraag gesteld en daar komt e.o.a. lompe en respectloze discussie uit voort over zaken die véél verder gaan dan de vraag. En dat gaat over beide kanten de mensen die ook een paard op stal zetten, maar ook de weide-naturals. Pffff....

Leuk om zo nog je eigen topic te lezen en te moeten filteren waar je wat aan hebt :roll:

Jij geeft een menig over mij !! Dat ik zo'n expert ben.

En als je zo'n topic start, kijk naar de vorige vergelijkbare topics, weet je dat het een getouwtrek word..
Iedereen wil het beste voor zijn paard, maar wordt zelden gewardeerd..

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 15:32

Nou het hoeft geen getouwtrek te zijn. ik stelde een simpele vraag, niet de vraag om uitgebreid te gaan discussiëren :)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:39

:D sorry... ook gedeeltelijk mijn schuld :o
Laatst bijgewerkt door flugeltje op 04-09-09 16:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:41

Zomer; 24/7 in Bak/Grote Paddock + Voorplaats en dan af en toe de wei ook nog open .
Winter; Meestal van 08:00 tot 18:00 uur .

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:56

En ook dit is een reactie van iemand die echt 0,0 en nog minder benul heeft van paarden. Mensen als jij zouden geen paarden mogen houden. Je weet niet waar je het over hebt. Heb je überhaupt wel eens naar paarden in een wei gekeken?
Lees eens een boek. Verdiep je eens in wat paarden nodig hebben.
:evaw:[/quote]

Mensen zaten vroeger toch ook niet 8 uur per dag achter een computertje? Hoefden toch ook geen straten te leggen? Men was bezig met het voedsel te zoeken uit de natuur en haalde het ook niet uit het schap van de appie vandaan. En dat is wel normaal? mensen die kunnen wel omschakelen? paarden niet? Honden en katten precies hetzelfde, honden moesten vroeger vechten voor hun eten maar als ze nu vechten voor iets worden ze afgemaakt want dat is "gevaarlijk". Kijk eens naar de paarden die dag en nacht op het land worden gezet, die doodgaan (of afgemaakt MOETEN worden) omdat ze zo "natuurlijk" mogelijk gehouden worden (dit zijn wel de uitzonderlijke gevallen)

Iedereen heeft voor zijn of haar paard het beste en als zij denken dat paarden gelukkig zijn op de manier die ZIJ voor HEN uitkiezen.. ik vind niet dat je dan meteen per definitie het slecht moet vinden wat een ander doet en dat dit kwelling is. Ik vind dat er een beetje kortzichtig gedaan wordt over boxen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:59

Die van ons staan áltijd buiten, lente zomer herfst winter, zonder dekens en veel bijvoeren (hooi uiteraard) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:07

Capopjekop, er zijn ook rondom Amsterdam meer dan genoeg pensionstallen met weidegang. Ik heb nog nooit op een stal gestaan zonder weiland, je moet alleen soms handig omgaan met tijd en ruimte en 24/7 is niet op alle stallen mogelijk.

Pmarena, het is ook niet juist om te stellen dat elk paard sociaal wordt als je hem maar in een groep zet. Bij ons in de hengstenwei zijn er 3 paarden die zich voortdurend uit zichzelf afzonderen en niet bij de groep willen blijven, het geldt dus niet voor elk paard.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:24

Zomers moet er gelegenheid zijn om dag en nacht op de wei te staan. Maar dan echt een wei waar ze vol gras kunnen eten en volop rond kunnen lopen. Niet een postzegellandje.

In de winter neem ik genoegen met 10-12 uur weidegang.

Toevallig sta ik op zo'n stal :D

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:28

Het licht ook wel weer aan het ras en aan de sterkte van je paard/pony

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:33

Een paard wat normaal op gewicht is, en regelmatig beweging krijgt, vind ik dat die gewoon 24 uur p.d op het land moeten kunnen staan. Mits het het behoud van het land tegen gaat, dan vind ik dat ze wel binnen moeten bijv snachts. Dus dan wel minimaal 11 uur op het land in de zomer. (09.00 - 20.00).
In de wintertijd / najaar is het bijna nergens mogelijk om op het land te staan en dat hoeft van mij ook niet persé.. Maar dan wel weer overdag minimaal 8 uur in de paddock :+ (09.00 - 18.00)