Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:47

Waauw, dat zou ik ook graag maken bij mijn (verzorg) pony's. Mijn eigen pony staat er ook, maar denk niet dat de eigenaar van de andere pony's (en de grond!) het er zo mee eens zal zijn.

Weides grenzen namelijk aan limburgs landschap, en zijn er geloof ik ook al deels onderdeel van. Wit draad/lint was al not done, dus waarschijnlijk vinden ze dit het landschap ook teveel aantasten. Zand storten op de track is al helemaal geen optie, maar een track op die klei hier lijkt me ook niet echt ideaal ('s winters modderpoel, 's zomers te droog)

Iemand tips om wat 'paddock paradise' aan te leggen, wat toch mooi 'natuurlijk' uitziet?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:07

je zou de track ook kunnen verharden met grasbetontegels en dan inzaaien met gras, dat ziet er wat natuurlijker uit.
er bestaan ook een soort plastic matten die je kan inzaaien (of opvullen met grind, zand, ...)
ik heb dit gebruikt op het stukje voor de schuilstal in mijn zandpaddock.
zo blijft het daar in alle weersomstandigheden begaanbaar, en je ziet er niks van.

Afbeelding

Safiera

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:10

Goed idee, bedankt voor de tip. Wat kosten zulke dingen ongeveer? En gaat dat trouwens niet snel kapot, dat plastic?

Nu nog het probleem van de afzetting...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:19

als ze goed gelegd zijn (op een goed harde effen ondergrond) blijven ze lang goed.
prijs weet ik niet meer zo meteen, maar echt goedkoop was het niet geloof ik.
als je wil kan je bijvoorbeeld hier eens informeren.

Duckcede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:31

als pensionhouder hebben wij dit concept ook enkele jaren terug gerealiseerd...

echter doordat de 16 paarden gedwongen waren om echt te blijven bewegen doordat het ruwvoer over bijna 2 km werd verspreid, merkten we dat de paarden vermagerden: lees ribben zichtbaar wel gespierd.

Helaas waren de eigenaars niet erg tevreden en zijn we afgestapt van de hele track. Op dit moment hebben we enkele overdekte hooiruiven en bewegen de paarden uiteraard een pak minder.

Dit concept is sinds 1maand in werking en we merken al verschil in vetreserve....

Zijn er nog die dit verschijnsel herkennen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:50

heb je fotos van je track. Ben wel nieuwsgierig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:11

@Duckcede : was iets meer voeren dan geen optie ??

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:12

ja, die vraag kwam ook meteen in mij op ...
meer voer of iets rijker voer.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:14

Ik heb even een plattegrond van onze weides gemaakt, wie heeft er goede ideën om dit op natuurlijk ogende manier nog meer 'paddock paradise' te maken?
Afbeelding
Geel omlijnd = wei
Blauw = water
Lichtgroen = boom
Donkergroen = struik
S = stal met cement er voor
Roze = bak
Oranje (K) = kippenhok ;)

Ik realiseer me net namelijk dat we al aardig wat 'gewoon' hebben... twee natuurvijvers in de wei, een of twee walnootbomen, en een stel kastanjes op de 'overloop', een paar heuveltjes, struikjes in de wei :)

Maar dat idee van die track staat me erg aan, vallen die dikke shetten van ons misschien eindelijk eens af.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:32

een gesloten track gaat bij jou niet lukken, anders kom je het erf niet meer op :P
wat je wel nog eenvoudig kan doen is het volgende (de vette gele lijnen):
Afbeelding

zo hou je 3 apart afsluitbare weides over (linksboven, het stuk bij de bak, en de boomgaard?), en gaan ze zeker zoeken of er toevallig ergens een hek open staat.
om ze te stimuleren om te bewegen zou ik hooi in het weitje linksonder neerleggen, en het drinken uiteraard helemaal aan de andere kant, bij de stal :D
je hebt een heel mooi plekje hoor :j

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:40

Duckcede schreef:
als pensionhouder hebben wij dit concept ook enkele jaren terug gerealiseerd...

echter doordat de 16 paarden gedwongen waren om echt te blijven bewegen doordat het ruwvoer over bijna 2 km werd verspreid, merkten we dat de paarden vermagerden: lees ribben zichtbaar wel gespierd.

Helaas waren de eigenaars niet erg tevreden en zijn we afgestapt van de hele track. Op dit moment hebben we enkele overdekte hooiruiven en bewegen de paarden uiteraard een pak minder.

Dit concept is sinds 1maand in werking en we merken al verschil in vetreserve....

Zijn er nog die dit verschijnsel herkennen?

2 km is ook wel erg lang. Waarom geen kortere track?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:51

ik had zelfde idee als Fojoe qua indeling Safiera, en dan kun je die weides ook nog met strookbegrazing steeds beetje meer toegankelijk maken als het verder al helemaal kaal is, en weer afsluiten als ze kaal zijn om rust te geven. Of 1 of 2 van de weides maaien voor hooi als er genoeg gras staat. (Oppervlakte is moeilijk te schatten vanaf zo´n kaart)

Prijs voor die grasplaten/grasroosters moet je rekenen op prijzen ongeveer tussen de 15 en 20 euro per m2. Heb vorig jaar of 2 jaar geleden eens prijzen opgevraagd bij diverse leveranciers.

Duckcede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:27

geen plattegrond ter beschikking helaas

6ha weiland met daarrond dus een track

meer voeren, tja ze krijgen onbeperkt lees altijd ter beschikking dus meer zie ik niet zitten

rijker voer, we hebben ponys, exzeempaardjes, koudbloeden, allergiepaardjes,.... eiwitarm en fructaan arm hooi is dus hetgeen ze krijgen...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:19

dan zou je ook wat geweekte bietenpulp kunnen gaan bijvoeren.
dat bevat veel cellulose (goede energie) en kalk.
mijn halve ardenner, tinker en pony doen het er prima op, en ze krijgen er ook nog eens keiharde hoeven van.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:14

fojoe schreef:
een gesloten track gaat bij jou niet lukken, anders kom je het erf niet meer op :P
wat je wel nog eenvoudig kan doen is het volgende (de vette gele lijnen):

zo hou je 3 apart afsluitbare weides over (linksboven, het stuk bij de bak, en de boomgaard?), en gaan ze zeker zoeken of er toevallig ergens een hek open staat.
om ze te stimuleren om te bewegen zou ik hooi in het weitje linksonder neerleggen, en het drinken uiteraard helemaal aan de andere kant, bij de stal :D
je hebt een heel mooi plekje hoor :j

bedankt :D Het is er ook super. (ze krijgen trouwens geen hooi nu, alleen 's winters. Zal eens kijken of we in de winter daar hooi kunnen voeren, maar denk niet dat dat mogelijk is, aangezien het in de kleine wei dan altijd overal blubber is...)

Ik dacht ook al aan een track door de 'achterste wei' (bovenste). Maar met dit er bij ziet het nog beter uit! Nu is de kleine wei (linksonder) vaak dicht, maar de rest kunnen we eigenlijk nooit dichtmaken. 'S winters word dan ook alles kapotgetrapt, en 's zomers is er veel te veel gras voor de pony's. Zal de eigenaar dit eens laten zien, hoop dat hij er mee instemt dat ik dit zo maak.

@ Joyce B: strookbegrazing gaat best lastig worden denk ik, weet niet of de pony's daarvoor genoeg respect hebben voor verplaatsbare draadjes :+

Nog leuke ideën om de route wat uitdagender te maken? Hoe breed moet het pad eigenlijk zijn? Er staan 4 shetlanders en 3 C-D pony's, het stukje wat al op een track lijkt (verbindingsgang links) is maar 1,5 meter breed of zo... vind ik veel te klein, maar is niks aan te doen.
Waarmee zou ik de 'vaste' track afzetten? Het moet er wel een beetje natuurlijk uitzien denk ik... en voor strookbegrazing moeten er overal poorten te maken zijn??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:29

Leuk topic, als ik ooit weer een eigen plekje voor m'n paard heb wil ik ook een Paddock Paradise. Vanavond es even op m'n gemak alle voorbeelden en ideeën hier doornemen.
Met heel kleine aanpassingen kun je al zoveel leuks doen denk ik.

Heb dus nog niet doorgelezen maar zijn hier ook mensen die kruidenstroken langs de wei hebben? Ik wilde zoiets al eerder maken en ben benieuwd welke kruiden degenen die zoiets hebben gebruiken. Zaai je gewoon zo'n mengsel of hebben jullie bewust bepaalde kruiden gezaaid/geplant.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:53

Safiera schreef:
bedankt :D Het is er ook super. (ze krijgen trouwens geen hooi nu, alleen 's winters. Zal eens kijken of we in de winter daar hooi kunnen voeren, maar denk niet dat dat mogelijk is, aangezien het in de kleine wei dan altijd overal blubber is...)

Ik dacht ook al aan een track door de 'achterste wei' (bovenste). Maar met dit er bij ziet het nog beter uit! Nu is de kleine wei (linksonder) vaak dicht, maar de rest kunnen we eigenlijk nooit dichtmaken. 'S winters word dan ook alles kapotgetrapt, en 's zomers is er veel te veel gras voor de pony's. Zal de eigenaar dit eens laten zien, hoop dat hij er mee instemt dat ik dit zo maak.

@ Joyce B: strookbegrazing gaat best lastig worden denk ik, weet niet of de pony's daarvoor genoeg respect hebben voor verplaatsbare draadjes :+

Nog leuke ideën om de route wat uitdagender te maken? Hoe breed moet het pad eigenlijk zijn? Er staan 4 shetlanders en 3 C-D pony's, het stukje wat al op een track lijkt (verbindingsgang links) is maar 1,5 meter breed of zo... vind ik veel te klein, maar is niks aan te doen.
Waarmee zou ik de 'vaste' track afzetten? Het moet er wel een beetje natuurlijk uitzien denk ik... en voor strookbegrazing moeten er overal poorten te maken zijn??

Ook niet als daar net zoveel stroom op staat als op de buitenomheining? En genoeg rijen op juiste hoogte?

Ik zou de vaste track met schrikdraad/ dun lint maken en verplaatsbare palen en als je die draad op zo'n haspel laat zitten, dan kun je dus je pad breder maken om ze beetje bij beetje wat gras bij te geven. Dat schrikdraad rol je dan op of af afhankelijk of je draad over hebt, of juist te kort. Breedte pad voor Shetlanders zo'n 2 tot 4 meter denk ik. Door bredere stukken te maken in de track kun je compenseren voor smallere stukjes waar ze minder ruimte hebben om elkaar te passeren. Jullie hebben van nature al bredere stukken door die verschillende landjes. Omdat je verschillende landjes hebt hoef je ook niet veel verschillende doorgangen te maken. Je gebruikt gewoon per keer maar 1 landje, waar je de draad steeds iets opschuift tot het gras op is, dan sluit je het weer af of zet je de draad weer zo dat het slechts de breedte van het pad heeft. En dan begin je met schuiven bij het volgende weitje en kan het eerste weitje weer bijkomen en groeien.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:31

Ik weet het niet, denk dat ze zich toch wel een weg vinden (desnoods maken) naar 'veel grasjes'.
Maar zodra ik de eigenaar zie, zal ik hem dit plan eens voorleggen. Dan alleen nog paaltjes zien te bemachtigen... en aan de slag! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:36

Als je van die plastik weidepaaltjes zoekt zou je eens op Ebay.de moeten kijken, daar zijn ze een stuk voordeliger als hier in de winkel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:56

Het is alleen jammer dat ze die maar in een paar maten hebben...onder de meter of meteen 150cm....

Ik ben echt een zeikerd schijnbaar want ik wil dan net weer wat anders , maatje ertussenin , rond de 1 meter 10 en liefst nog in het bruin ook :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:58

Je hebt ook een tussenmaat van 125/130, bruine heb ik niet gezien, wel groene.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:59

Ja en die vind ik dan ook weer net te hoog eigenlijk :o

Of was dat inclusief punt ?

Waar zag je die ? :)

Bij Agradi hadden ze wel interessante groene. Alleen dan kwam het lint weer niet zo mooi uit , ik heb eigenlijk 3 rijen van breed bruin lint in gedachten :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:13

Even op de duitse ebay spitten onder weidezaunpfähle . Die ik nu heb kan vanalles op breed lint 3x, small lint 4x en draad ook 4x.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:50

Heb ik al een paar keer gedaan , maar wat ik vind daar kan niet mooi op regelmatige afstand 3 banen breed lint op , of is niet groen , of is erg hoog...

Die van Agradi zijn nog het mooist , nu in de aanbieding , maar die zie ik nergens anders want kan vast nog wel goedkoper O:)

Is van Ako en kosten nu 2,95 per paaltje.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:58

Vind dit een super idee helaas nu nog niet om te zetten voor me maar zeker op de volgende locatie ( moet een eigen plekkie worden :D ) heel gaaf om al deze ideeën te zien. Ik wil er ooit eentje hebben waar je ook de Hengsten mee blij maakt ( uiteraard apart van de anderen maar wel net zo fijn ). En dan zelf een natuurlijke kudde houden met mijn Hengst erbij maar dat is denk nog echt een "droom".