Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duckcede schreef:als pensionhouder hebben wij dit concept ook enkele jaren terug gerealiseerd...
echter doordat de 16 paarden gedwongen waren om echt te blijven bewegen doordat het ruwvoer over bijna 2 km werd verspreid, merkten we dat de paarden vermagerden: lees ribben zichtbaar wel gespierd.
Helaas waren de eigenaars niet erg tevreden en zijn we afgestapt van de hele track. Op dit moment hebben we enkele overdekte hooiruiven en bewegen de paarden uiteraard een pak minder.
Dit concept is sinds 1maand in werking en we merken al verschil in vetreserve....
Zijn er nog die dit verschijnsel herkennen?
fojoe schreef:een gesloten track gaat bij jou niet lukken, anders kom je het erf niet meer op![]()
wat je wel nog eenvoudig kan doen is het volgende (de vette gele lijnen):
zo hou je 3 apart afsluitbare weides over (linksboven, het stuk bij de bak, en de boomgaard?), en gaan ze zeker zoeken of er toevallig ergens een hek open staat.
om ze te stimuleren om te bewegen zou ik hooi in het weitje linksonder neerleggen, en het drinken uiteraard helemaal aan de andere kant, bij de stal
je hebt een heel mooi plekje hoor
Safiera schreef:bedanktHet is er ook super. (ze krijgen trouwens geen hooi nu, alleen 's winters. Zal eens kijken of we in de winter daar hooi kunnen voeren, maar denk niet dat dat mogelijk is, aangezien het in de kleine wei dan altijd overal blubber is...)
Ik dacht ook al aan een track door de 'achterste wei' (bovenste). Maar met dit er bij ziet het nog beter uit! Nu is de kleine wei (linksonder) vaak dicht, maar de rest kunnen we eigenlijk nooit dichtmaken. 'S winters word dan ook alles kapotgetrapt, en 's zomers is er veel te veel gras voor de pony's. Zal de eigenaar dit eens laten zien, hoop dat hij er mee instemt dat ik dit zo maak.
@ Joyce B: strookbegrazing gaat best lastig worden denk ik, weet niet of de pony's daarvoor genoeg respect hebben voor verplaatsbare draadjes
Nog leuke ideën om de route wat uitdagender te maken? Hoe breed moet het pad eigenlijk zijn? Er staan 4 shetlanders en 3 C-D pony's, het stukje wat al op een track lijkt (verbindingsgang links) is maar 1,5 meter breed of zo... vind ik veel te klein, maar is niks aan te doen.
Waarmee zou ik de 'vaste' track afzetten? Het moet er wel een beetje natuurlijk uitzien denk ik... en voor strookbegrazing moeten er overal poorten te maken zijn??