Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:57

ik vind dubbeldun dat je zolang niet kunt laten liggen. Er zitten waarschijnlijk beschadigingen die je niet ziet. Om zeker te zijn is nu het juiste tijdstip om een nieuwe te kopen. Voor recycling en afvalverwerking ben ik wel bereid een bijdrage te leveren. Ik zou hem bijvoorbeeld gratis voor je ophalen en recyclen in mijn stal ;-))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:09

Je weet het altijd leuk te brengen :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:26

pmarena schreef:
Wat zijn jullie gedachtes erover ? :)

Ik heb vorig jaar heel erg mijn best gedaan rubberen stalmatten te zoeken voor in mijn inloopstal. Uiteindelijk gevonden en neergelegd..willen ze er niet op }:0 Na een week was eentje tot mestplaats uitgekozen, dat markeert lekker zo'n mat :+ Toen mijn oudste ziek werd en vervolgens steeds koppig naast de mat op het beton ging liggen heb ik ze er weer uit gegooid.
Paar grote balen stro gehaal.. huppa, ideaal paardenbed ;) Nu krijgen ze een stroberg in twee hoeken van de schuilstal.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:02

typisch paarden, matten neen hoeve we niet ;). Gingen ze er ook niet op als er wat stro oplag?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:27

hier liggen de paarden het liefst gewoon buiten op het zand. Rollen in het zand of strooisel.
Die matrassen wil ik ook graag hebben in de nieuwe inloopstal. Tot die er staat maar lekker doorsparen.

Vroeg me af of je ze ook voor buiten kunt gebruiken. Bijvoorbeeld voor op een stuk bestrating. Aangezien het zand wel eens een periode erg nat is en de paarden niet zo snel in de schuilstal gaan liggen (wel eten en als toilet gebruiken) had ik bedacht dat als ik die matrassen op de bestrating zou leggen, ze een extra zachte, altijd bruikbare en relatief droge ligplek kon bieden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:45

@joyce B : ja dat kan, ik heb een tijd terug van een bokker een fotoos gezien van een bestrate paddock waar ook een paar rubber matten lagen zodat ze zacht konden liggen (en die werden ook daarvoor gebruikt :D )

Wat hebben paarden toch met hun (schuil)stal als WC gebruiken ?? Doen die van mij ook als ik de staldeuren open laat. Nu de Tent nog staat (zonder strooisel) vind ik er wel af en toe een hoop in, maar plassen doen ze er niet in (spettert te hard waarschijnlijk) :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:51

zitake schreef:
Gingen ze er ook niet op als er wat stro oplag?

Dan werd het stro er vakkundig af geschraapt en legden ze zich naast de mat op het stro ;)
Het is allemaal de schuld van mijn oudste, die vond de kleur van de matten (lichtblauw) maar niks bij de eerste kennismaking, veel gesnork er gedoe naar de anderen, en die hebben braaf geluisterd en vonden het gelijk ook verdacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:54

Blauwe matten...die ken ik niet ?? :D
Ben dan blij dat ik zwarte heb :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:02

DubbelDun schreef:
Blauwe matten...die ken ik niet ?? :D

Prachtig lichtblauw (net water :P ). Nee het zijn ook geen officiële stalmatten. Het zijn onderdelen van een brouwerij ;-) 4m² en 2 cm dik vol rubber met noppen aan 1 zijde. Op zich ideaal :z

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:15

Helaas denken de paarden er anders over :D
Kun je ze niet verven oid :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:17

Als stevige vloermat in een deel van de schuur doen ze ook goed dienst ;-)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:45

Bij ons op stal gebruiken we ook geen rubberen matten, maar lekkere stro-bedjes.

Ik heb geen flauw idee of onze paardjes erop zouden gaan liggen.
Eowyn van mij volgens mij wel, die gaat volgens mij overal liggen, maar iertje weet ik eigenlijk niet.

Staks in frankrijk krijgen ze ook gewoon stro-bedjes.
en ik wil een stuk uitloop met zand en als het mooi weer is gaan ze het land op.
(maar dat wordt pas in 2011).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:39

stro is inderdaad een fijne bodem, maar voor paarden met gevoelige luchtwegen en bij weinig mestopslagruimte is het niet echt geschikt. Ook is het niet altijd goed verkrijgbaar.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:49

paardjes staan nu lekker met deken op
en de schuilstal is af!
heerlijk ze staan er af en toe onder.
maar het is wel een fijn idee
bij ons ligt er alleen zand in. en een hoekje met stro.
daar moesten ze dan gaan mesten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:16

Het is gelukt met de foto's van onze actiefstal. Ze staan in mijn profiel. Het is wel een meerjaren project, maar de paardjes staan er inmiddels fijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:35

Heb de fotos bekeken. Ziet er allemaal super uit. Gaat het ook goed in de schuilstal. Kunnen ze er alle 4 tegelijk in staan en heb je geen probleem met de ranghoogste. Wat voer je in de voermachine. ruwvoer of ook krachtvoer

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:40

We hebben een combistation. Daarin krijgen ze hooi en brokken. In de schuilstal staat een grote ruif waarin stro zit. De schuilstal is dertien meter lang met in het midden de ruif, dus dat gaat altijd wel goed. Als het paard van mijn dochter met vakanties thuis is (ze doen Deurne), zie je in de stal soms wel iets meer geharrewar, maar over het algemeen gaat het goed.
In de stal hebben we twee wc's gemaakt van gehakseld stro, daarnaast de ligmatten van Hit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:44

@Sammyoo : hoelang heb jij die HIT matten nu??
Want ik krijg dus geen mailkontakt meer met die man ;(

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:45

dus de ligmatten liggen bij de stroruif als ik het goed heb. Betekent dat nu dat er altijd maar 1 paard aan het eten is en de rest niet. Denk dat de haflinger helemaal niet meer weg te slaan is bij de voermachine ;-))

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:52

Het combistation is voor maximaal vier paarden. Per uur mogen ze maximaal een kwartier ruwvoer eten. Ondertussen geeft de automaat steeds een paar brokjes. Er staat er dus altijd maar 1 te eten. De haflinger probeert inderdaad zeer regelmatig of ze mag eten. Het scheelt wel enorm als het draadje tussen het voerstation en de paddock dicht is. Dan moeten ze het rondje lopen om het weer te proberen. Bij slecht weer (modder of ijs) zetten we die wel eens open. Dan zie je direct dat ze bij het voerstation geparkeerd blijven staan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:46

en hoe gaat het met de hit stal in de winter

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:15

Redelijk, ze zouden bij ons wat meer mogen uitmesten, dat ze in een wat schonere schuilstal kunnen leggen.
Heb al aangegeven dat ik daar niet echt blij mee ben, maar heb niet het idee dat de boodschap doorkomt, helaas....
Daar wordt ik soms een beetje verdrietig van, verder laten we wel droge mest op de stenen leggen, zodat het niet te glad wordt, dat is zeker fijn.
Paarden passen zich toch goed aan, en zijn behoorlijk voorzichtig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:32

Sorry Dubbeldun, ik heb je vraag niet eerder gelezen. Wij hebben de matten nu sinds september in gebruik. Ze bevallen goed, maar de paarden liggen pas met het koude weer er regelmatig op. Het kan kloppen dat je de ' Hitman' niet te pakken krijgt. Hij zat een maand in het buitenland.

Verder gaat het tot nu toe goed met het koude weer. De paarden staan wat meer in de schuilstal. De verwarmde drinkbak blijft tot nu toe ook vorstvrij ( we zullen wel een aardige rekening voor de electra krijgen. Dat ding is 100 watt en staat nu al een paar weken voortdurend aan). Paard van mijn dochter heeft uit Deurne thuis vakantie gevierd, dat ging ook goed. Op school kregen ze alleen zowat een rolberoerte toen ze hoorde dat Lord bijna drie weken in de vorst buiten had gestaan. Maar hij liep wel supergoed daarna.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:03

@Sammyoo : dank voor je antwoord.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:02

ik wou ook nog even mijn ervaring hier melden over het staan in de kudde. Mijn rarebier staat sinds november in een kudde van 7 paarden (gemengd ruin/merrie) de kudde heeft beschikking tot een enorme loods met onbeperkt hooi,1x daags een hlve kilo musli (word niks met de paarden gedaan, meeste staan oude dag te slijten) 4 drink plaatsen en 2 grote rust plaatsen. Ook kunnen ze naar buiten lopen een enorme mooie gedraineerde paddock in en zomers op het land van 8 hectare. Kosten;175/maand. Ideaal dus als je niks meer met je paard doet of kan doen.

Echter voor mijn ruin was/is het een drama!! Hij is de minste in de kudde en heeft het zwaar te verduren. Word konstant op de huid gezeten en zit onder de bijt wonden en is in een vlucht poging vast komen te zitten met zn been en daar vreselijk aan verwond! (diepe lange wonden aan beide zijdes en na 2 AB kuren nog steeds gezwollen) Een maand later was zijn voorbeen aan de beurt maar dat viel gelukkig nog mee (diepe kras van 40 cm) Ik moet je eerlijk zeggen dat het me een hoop verdriet heeft gedaan en nog doet (het lijkt rustiger te worden) en ik niet zo gescharmeerd meer was van het op deze manier houden van paarden!

De eigenaren van de stal zijn schatten van mensen en vinden het ook vreselijk en houden hem voortdurend in de gaten en zetten hem als de paarden door de vorst binnen blijven snacht's appart samen met een ander (braaf) paard en dan ligt hij languit te rusten wat ie met de groep om zig heen niet durft. Elke keer dat ik naar hem toe ga om te rommelen met hem is het weer een verassing of hij weer nieuw letsel heeft.
Ik vind deze manier van stallen dus niet geschikt voor elk paard en vind mijn ruin dan ook niet echt gelukkig ogen in deze groep. Heb hem wel anders mee gemaakt voor hij hier stond. Hij was hiervoor altijd dikke maten met alle paardjes om hem heen.
Hij is daar nu 2 en een halve maand en ik ben er nog niet uit of ik hem hier laat ja of nee. Ben namelijk zo benieuwd of het anders word zodra de hele groep op het land gaat.