Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

india

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:40

goed te weten!
kan ik bijlezen hoe het bij jullie gaat en vergelijken

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:15

Ik heb het idee dat mijn paard het wel eet overigens. Elke ochtend zit haar snuit onder en kijkt ze smakkend over haar staldeur. Kan dit geen kwaad? Ze lijkt me namelijk wel wat opgeblazen maar haar eetlust is (vrij) normaal en ze heeft gewoon goede droge ontlasting.
Zou hier iets tegen te doen zijn? En hoe halen jullie de drollen eruit? Want mijn paard maakt er echt een zooi van echt óveral liggen drollen Scheve mond

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:49

zoals reeds eerder aangegeven, kun je een mix maken van azijn en water of zeepsop en water en dit over de korrels verspreiden.
het schijnt zo te zijn dat ze er dan af blijven.

het lijkt mij niet gezond als de paarden er zoveel van op eten. ik zou haar buik zeker in de gaten houden!

de drollen zijn makkelijk te verwijderen met een metalen zaagselvork.
Succes
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-12-08 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:52

Oke, sorry helemaal overheen gelezen dan Bloos maar dan ga ik dat maar eens proberen want dit lijkt me ook niet echt geweldig. Al verdwijnt er niet heel veel, maar toch. In ieder geval bedankt voor de tips!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:02

Vanavond komt er weer een update, ik heb vandaag een hoop heen en weer gependeld naar ZH en weer terug.
Derhalve heb ik ook alleen maar erná foto's en niet ervoor.

Vandaag kreeg ik bericht dat ik a.s. dinsdag geopereerd wordt, dus dan moet ik even kijken hoe we het gaan doen met de verslagen en updates.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:06

We wachten de foto's af. Zeer benieuwd hoe het eruit ziet.

Denk dat de erna foto's ook het belangrijkst zijn. Iedereen is denk ik nieuwsgierig hoe de korrels er dag na dag uitzien.

Alvast heel veel sterkte toegewenst voor dinsdag.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:08

Ik heb vandaag even foto's gemaakt van 3 zakken in een 9m² stal. Het ligt er nu pakweg 3 dagen in, mocht iemand interesse hebben wil ik ze wel PB-en Lachen

Edit; Imker, alvast succes!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:41

Update is alvast geplaatst!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:46

Imker, naar mijn idee was 'stal 1' op het begin fijner, maar hoe langer het ligt, lijkt 'stal 2' nu een voorsprong te krijgen, betreft amoniakgeur en kleur...
Wat was het merk van stal 2? Ik ben namelijk gigantisch op zoek gegaan naar een leverancier van strovan, maar begin nu eigenlijk steeds meer naar die van 'stal 2' te neigen...
Er stond geloof ik eerst een merk, maar deze is weggehaald.
Mag ook per PB.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:52

Merken mag ik even niet noemen, omdat één van de leveranciers met processen aan het dreigen is geslagen. Volkomen * vul maar in * mijns inziens, maar oké... Als ze geen namen willen hebben in het topic, dan maar niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:54

Hmm... Dat vind ik raar! Je hebt ze toch toestemming gevraagd of het uit te proberen (heb ik geloof ik ergens gelezen)...
En als de 'merknamen' niet bekend mogen worden, wat heeft het dan eigenlijk voor zin om met verschillende 'merken die niet genoemd mogen worden' te experimenteren? Als ik voor A of B zou kiezen omdat IK denk dat ik die het beste vind, kom ik er nog niet uit, omdat de namen niet genoemd mogen worden???

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:04

yvvv schreef:
Hmm... Dat vind ik raar! Je hebt ze toch toestemming gevraagd of het uit te proberen (heb ik geloof ik ergens gelezen)...
En als de 'merknamen' niet bekend mogen worden, wat heeft het dan eigenlijk voor zin om met verschillende 'merken die niet genoemd mogen worden' te experimenteren? Als ik voor A of B zou kiezen omdat IK denk dat ik die het beste vind, kom ik er nog niet uit, omdat de namen niet genoemd mogen worden???

Hier heb je wel een punt. Knipoog
Maar ik denk dat je maar zal "moeten" kiezen tussen tarwestro en koolzaadstro. En niet tussen merken. Wat begrijpelijk is, want er zullen wel vele meer aanbieders zijn dan deze 2.

Verder vind ik het ook opvallen dat eerst dag 1 er het aantrekkelijkst uitzag. Maar nu begin ik ook meer naar stal 2 te neigen Knipoog

Ps: @Imker: succes met je operatie & beterschap.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:08

Ik heb nog wel even een vraagje, ook na de Pb die ik je hebt gestuurd Imker, mijn paard heeft de drollen echt door haar hele stal liggen. Door de korrels worden het mooie droge 'keutels' alleen verspreid mevrouw ze door haar hele stal. Dit zie ik bij jou niet terug... Is jou paard nou zo netjes? En maak jij je stal ook schoon met een metalen zaagselvork?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:13

Paard van stal 1 is écht een drama. Met vlas was er niets te doen, na 2 dagen kon ik heel de stal leegscheppen.
Dit paard knalt ook alles door de stal heen én verstopt het onder de bodembedekking.... leuk.
Maar met een metalen zaagselvork ik het uitmesten nu bijna een sport geworden. Ik vind het nog grappig om te doen ook!
Alleen gaat stal 2 nu voortvarender als stal 1.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:27

Oké dan ga ik maar even opzoek naar een metalen zaagselvork want ik gebruik nu een grote hark maar dat wil voor geen meter (kon niets beters vinden Rolleyes ) en de metalen zaagselvork is kapot dus daar valt alles doorheen. In ieder geval bedankt! Haha!

Edit; Eten ze het bij jou niet?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:34

Bij mij eten ze het niet op.

Tweede ding wat mij erg opvalt: de Paint blijft veel schoner nu met dit strooisel. Ze is anders nogal smerig van de vlas (blijft aan haar vacht plakken).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:34

@Imker: wat een kul-reden dat je geen namen meer mag noemen. Overal in het topic staat het nog gewoon vermeld.
Ik kan begrijpen dat je 'om de lieve vrede' er even in mee gaat, maar een echte grond om het 'niet te mogen noemen' is er niet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:44

Nee, daar ben ik het helemaal mee eens DD. Ik ben daarom ook even met de andere leverancier(s) gaan mailen, over wat zij ervan denken.

De tijd zal het leren.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:51

Mijn paard is ook zo'n smeerdert in haar stal, ze stond voorheen op zaagsel maar de stal blijft inderdaad veel schoner. Echt helemaal super! Eerder kon ik elke dag wel uitmesten en haalde ik er ongv. 2 kruiwagens uit, nu nog maar 1/3 kruiwagen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:00

heb je ook een fototje van de mestvork die je gebruikt toevallig.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:12

processen? volgens mij is het niet bij wet verboden om openlijk produkten te testen en de uitkomst hiervan laat zien. waar zijn ze 'bang' voor dan?

dobbel, ik gebruik een vork van de welkoop, van buigzaam maar toch stevig plastic, welke prima voor ballen rapen werkt en plakken aangekoekt strooisel er prima uithaalt Ja

xXlouiseXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:13

ik weet niet wat ik doe...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:13

ik heb hier ook zo`n ding, maar kan der niet mee overweg, nu gebruiken we een greep en een grote schep zeg maar, maar krijg niet fijn elk balletje weg zeg maar.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:17

ah oké, ik loop de stallen zowiezo ff met een latex handschoentje na Nagelbijten / Gniffelen gaat soms nog sneller dan met de vork ook nog.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:19

ja precies, ik doe dat ook wel, maar heb nog 2 mensen die mesten, en die willen dat niet, dus tja heeft dus weinig zin in mijn eentje.

dus ben nu opzoek naar een goede vork, waar ze wel de meeste drollen er uit kunnen halen, die kleine balletjes blijven wel wat achter nu, en verdwijnen tussen het goede spul. beetje zonde vind ik dat.