Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:47

Ja, he? Ik was hem gisteren in de donkerte kwijt, dus pakte het originele mestboy schepje, sjee wat een onding!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:18

@ Tine ... even off-topic: "wedstrijdpaard".. heet-ie soms zo? Is het die bonte? :+

Ik heb vanmiddag de korrelbodem van de Fries ook vervangen door vlas. Ik moet zeggen... bij Pauli werkt het eigenlijk beter dan korrels.. het is nog steeds schoon en eerlijk: minder nat dan bij korrels... En, het plakt niet tot een vaste laag zoals bij de korrels wel gebeurde. Hmm... ik wacht eerst even af hoe de Fries het erop doet - misschien ga ik dan toch over op vlas of eventueel mengen met vlas. De meneer van Ecobodem had beloofd mij wat 'samples' te sturen van zijn mengels maar heb nog niks ontvangen.

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:21

Ik heb om te proberen vanmiddag een paar pakken vlas gehaald. Voor de gemengde gebruikers: moet ik dit gewoon over de strokorrels heengooien en mengen ze het zelf wel of moet ik het echt mengen door de strokorrels?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:44

Fitzroy schreef:
Ik heb om te proberen vanmiddag een paar pakken vlas gehaald. Voor de gemengde gebruikers: moet ik dit gewoon over de strokorrels heengooien en mengen ze het zelf wel of moet ik het echt mengen door de strokorrels?

Ik doe eerst een laag in de krui geweekte korrels in de stal en dan hark ik de vlas er door heen. Dit werkt echt super!!!! De stal blijft net zo lang goed als in de zomer. Tenminste bij mijn vieze knollies. Bij Koos, schoon en zindelijk, doe ik er 2 x zo lang mee als anders.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:38

Moderatoropmerking:
Er is een rits offtopic berichten verwijderd, graag ontopic blijven zodat dit topic niet alsnog naar de HK zal verdwijnen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:23

Mijn paarden staan nu volgens mij 5 weken op korrels en tot op heden ben ik zeer tevreden. Enige nadeel is dat mijn merrie der hooi naar der plasplek brengt, maar dat deed ze ook met stro en ik irriteer me dan aan al die sprietjes die ik zie liggen :+

Het is tot op heden ook stukken goedkoper dan stro. Stro is bij ons behoorlijk duur, 3,75€ per pak en van slechte kwaliteit. Vorig jaar had ik voor 2 paarden 8 balen per maand en dit jaar 4 per week. Heb nu 1 keer een zak bij gestrooid om een dikkere laag te krijgen. Bodem blijft tot op heden ook nog erg los, maar dat komt misschien ook doordat mijn paarden veel buiten lopen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:50

En omdat je er net mee begonnen bent. ;) Straks zal er waarschijnlijk toch echt in ieder geval één zak per week bij moeten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:51

Als je het als ondergrond blijft houden en stro er overheen, zal je veel minder stro nodig hebben, maar 1 zak korrels is bitter weinig, dat ziet er na 2 weken niet meer uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 07:24

Wat stil is het hier!

Ik vind het mengen met vlas nog niet echt een succes. Ik had vrijdag vlas erbij gegooid en na het weekend en een aantal volle kruiwagens verder, was bijna al het vlas alweer verdwenen.
Ik heb nu wat zakken crushed strokorrels, eens kijken hoe die bevallen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:07

Vandaag is het een jaar geleden dat ik met de stal van Kayleigh begon met strokorrels.
De stal ligt er nog steeds supergoed bij.

@Fitzroy,
Bedoel je écht de crushed korrels of heb je de chopped?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:48

Ik heb ze nu weer op vlas staan en ik vind het weer een ramp. De bodem is zeiknat. Het lijkt wel of het gewoon haast niets opneemt.
@Fitzroy : het is logisch dat je van het vlas in strokorrels niets terugvind. Het is juist de bedoeling dat het zich zo mengt dat je geen verschil meer ziet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:22

Hoe heb jij je bodem met vlas opgebouwd DD?
Ik ben begonnen met 5 pakken voor een mooie dikke laag. Haal er dagelijks de mest uit, en heb nu - na één week - één pak bijgestrooid.
Ik merk wel dat je anders moet uitmesten dan met korrels - uitzeven heeft weinig zin - je haalt meer weg dan bij het korrelstrooisel. Gisteren wat natte plasplekken weggehaald - eigenlijk weinig verschil t.o.v. korrelbodem; die plekken waren na een week net zo nat.

Ik blijf maar twijfelen wat nu beter is.. heb wel veel meer afval met vlas dan met de korrels. Ik haal er nu per paard minstens een krui uit per dag.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:38

ik had de stal van mijn vieze paard nu eens alleen met stronestjes opgestrooit, vrijdag of zaterdag,
maar de natte rode plek is wel natter en groter dan als ik het met korrels meng,
zou eigenlijk de helft er al uit kunnen scheppen,

doe ik vrijdag wel nu maar effe afgedekt met droog spul van de kanten, want ik heb er door de week geen tijd voor (en zin)
om 2 kruiwagens weg te rijden

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:35

Toekie schreef:
En omdat je er net mee begonnen bent. ;) Straks zal er waarschijnlijk toch echt in ieder geval één zak per week bij moeten. :)

Mijn paarden staan van 6.00 tot 17.45 buiten, wat alleen maar langer wordt. Ik schep er nu ongeveer 1 kruiwagen per week uit, verdeeld over meerdere dagen. Scheelt misschien ook dat ik putjes in de stal heb en dat de boxen aflopen naar de putjes. Pony plast ook boven het putje en ze zijn allebei altijd al heel netjes van zichzelf.

Daarbij 1 zak per week is voor mij nog goedkoper dan 2,5 baal stro per stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:40

@Jannepauli : ik gooi er ongeveer wekelijks één baal vlas in. Maar de bodem/onderop is na elke plas echt zo nat dat het vocht gewoon er op blijft liggen. Het trekt dus haast niet IN het vlas. Je staat gewoon te zompen op die plek. Terwijl met de korrels is de mat eronder gewoon haast droog.
Het vlas bovenop is wel gewoon mooi droog.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:42

Ik vond vooral dat het uitmesten ook extreem veel tijd kostte met vlas er doorheen en idd dat je heel veel afval hebt.
Nee, dat doe ik niet meer.

Diana, ik heb nu echt crushed, er zitten bijna geen korrels tussen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:46

DubbelDun schreef:
@Jannepauli : ik gooi er ongeveer wekelijks één baal vlas in. Maar de bodem/onderop is na elke plas echt zo nat dat het vocht gewoon er op blijft liggen. Het trekt dus haast niet IN het vlas. Je staat gewoon te zompen op die plek. Terwijl met de korrels is de mat eronder gewoon haast droog.
Het vlas bovenop is wel gewoon mooi droog.

Ah, okay - dat heb ik dus ook. De onderlaag wordt erg nat en die schep ik er dus maar zoveel mogelijk uit. Het vlas neem inderdaad veel minder vocht op dan de korrels.
Maar ook hier scheelt het weer per paard. Bij Pauli haalde ik vanmorgen één kruiwagen vol aan mest en nat vlas eruit. Bij Jilske slechts twee scheppen mestballen en verder niks..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:53

De ene zal idd meer piesen dan de andere :D
Mijn oude merrie is echt erg (en ook altijd op één plek).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:12

@ Fitzroy,
Oké, duidelijk. Wie levert de crushed uitvoering nu?

Ik heb net het kostenplaatje van een jaar rond op mijn site gezet.

Over het hele jaar heb ik verbruikt: 27 1/2 strokorrels (à4,35), 31 chopped korrels (à5,35) en 15 3/4 stronestjes (à6,30)

Totaal dus 58 1/2 zk korrels = 1.13 gem. p/wk.

Kosten korrels en nestjes: € 384,71 : 365 = € 1,05 per dag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:23

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:54

Dat lijkt er wel op ja... en ze hebben ook een product dat ik nog niet kende: Hippo Gold ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:05

NOu ja ik heb iig een mail gestuurd met wat een pallet moet gaan kosten.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:20

DubbelDun schreef:
NOu ja ik heb iig een mail gestuurd met wat een pallet moet gaan kosten.

Wil je die info delen (in ieder geval met mij)??

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:27

en met mij!?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:27

Zodra ik iets hoor zet ik het hier neer :)