Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:03

Het weekend is weer voorbij, weer tijd om even bij te lezen :') doordeweeks is bokt heel handig tussen werk door, maar mijn weekenden zijn chronisch veel te druk.

Goed bezig audesta! Dat zijn mooie punten en goede klassering. As zondag rij je ook mee toch?

Ahh lastig boemel, daar zou mn hart ook wel van breken. Ik ben heel benieuwd hoe ze het bij de training gaat doen. En hoe is het met Diekke, houdt ze zich een beetje rustig?

Leuk Marjan, zo'n handpony erbij!

Dat snap ik dat je daar blij mee bent Laurie, zijn ook mooie kisten.

Sterkte met je moeder nickeltje!

Ik ben vrijdag heerlijk weer eens met Picasso op buitenrit geweest. Met iemand die wou weten of ze haar paard het terrein af kreeg, want ze is enorm gehecht aan haar weidemaatje. Nou superknap deed Picasso het, we moesten eerst langs allerlei volkstuintjes, alpaca's, etc en hij vertrouwde volledig op mij, terwijl ander paard er echt niet voorbij wou.
Dit is echt mijn meest favoriete uitzicht <3
Afbeelding
En zondag een recreatierit meegereden in het Leenderbos, af en toe best pittig voor pony's en kar door het mulle zand en wat drassige (of zelfs 2 volledig natte ) paden. Maar ze hebben een zeer goede conditie, dus hebben het gelukkig goed doorstaan. Onze merrie is roodschimmel en geschoren, dus ipv voskleurige wintervacht lijkt ze nu weer wit:
Afbeelding

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:07

Sterkte Nickeltje!

Klinkt wel heel fijn Lyss PPA. Daar kan je blij van worden hè.

Ik had t inderdaad echt zwaar toen ik daar wegreed.
Mir was vanaf het moment dat ze de trailer afkwam daar alsof ze een ander paard was. Zo lief en ontspannen.
Kreeg bericht dat ze nog steeds heel lief is en dat er grondwerk met haar gedaan is en dat ze gewandeld hebben en dat het erg goed ging.

Diekke gaat goed. Gisteren was ze wat onrustig, maar ze eet goed, slaapt lekker en heeft rustig in de wei gestaan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:03

boemel schreef:
Gefeliciteerd Audesta. Dat zijn mooie punten.

De wolf is inderdaad zorgelijk. Prachtige beesten, maar wel ergens ver weg in de bergen.

We hebben net Mir weggebracht. Ze paarden in de wei ernaast boeiden haar niks. Ze bleef maar naar ons hinneken en wilde steeds knuffels.
Ze rende hinnekend achter onze auto aan.
Aah dan breekt m’n hart wel een beetje hoor.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ach lastig hé
Hopelijk knapt ze op van haar uitje.
Hoe lang blijft ze daar ?

MarjanB schreef:
Lewie die begint steeds meer ideeën te krijgen en ik heb het idee dat ie zich wat begint te vervelen. Dus na de bosrit met Lando de stoute schoenen maar aangetrokken

Die pony blijft een dwaas en wil vooral hard en doet soms poink poink met de staart er op al snurkend maar Lando loopt gelukkig gewoon onverstoorbaar door. Dus hoop dat ie over een tijdje mooi eens mee kan naar het bos.
[ Afbeelding ]

Wat leuk de handpony zo mee, scheelt wel dat Lando dan zo relaxt is.
Anders heb je mooi je handen vol haha

Nickeltje :(:) wat heftig, Sterkte en beterschap !
Hoe gaat het nu met haar ?

Als kippen eenmaal ziek worden word het vaak lastig is mijn ervaring inmiddels.
Hoop dat de rest niet ziek word voor je, want is toch weer een zorg extra.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:41

Ik weet nog niet hoe lang Mir blijft. Allemaal in overleg en afhankelijk hoe het gaat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:10

Hier wel een mooie foto om straks haar buik te vergelijken. Hopelijk is ze straks wat kilootjes kwijt :o Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:57

Super leuk Lewie als handpaard!
Lys, dat is ook wel geweldig uitzicht. Kleine jaloezie hier. :j
Nickeltje, sterkte.

De uitslag van de ppid test van Nilay is binnen. Hij zit op het randje. Maar omdat hij bijna geen klinische symptomen vertoont raden ze medicatie af. Ze gaven wel twee supplementen door die ik zou kunnen geven ter ondersteuning. Zoek ik ze net op, zijn de hoofdbestanddelen Gingko biloba en Monnikspeper. Beide wilde ik al in de tuin zetten.... Dus nu mag ik van mezelf mooie ontwikkelde exemplaren kopen en dan kan Nilay aan zelfmedicatie doen. Ik wilde Roos ook al op de monnikspeper zetten.

Het voordeel van ze in de achtertuin hebben staan. :o

Dus voor nu het supplement maar bestellen en dan snel een flinke boom en struiken aanplanten.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:12

Fijn dat hij niet aan de Prascend hoeft Malenka.
Je kan bij de kruidenbaron kijken, daar hebben ze de kruiden vaak puur en tegen schappelijke prijs.. Goede kwaliteit. Zelf in de tuin zetten is leuk, maar heb je dan vaak niet genoeg aan voor hele seizoen..

Leuke foto Boemel, vind buikje eigenlijk best meevallen :-)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:49

Hopelijk kun je het met kruiden nog een tijdje goed houden! Ik vind het lastige medicatie om exact te doseren, dus het zou mooi zijn als het nog niet hoeft.

Weten jullie toevallig nog een handige website om de bodemsoort op te zoeken? Blijkbaar zijn mijn Google skills niet goed genoeg, want ik krijg steeds de verkeerde kaarten. :roll: *edit: toch gevonden! :P

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:02

Nog een aanvulling Malenka: de merrie die hier staat heeft alle kenmerken van PPID, is toen doorgemeten en die krijgt hom. korrels. Ander paard van kennis ook en die had vooraf en na periode bloed laten prikken en dat resultaat was opmerkelijk. Die deed het daar beter op dan de Prascend en ook heel veel goedkoper.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:21

Jullie gaan weer hard!
Malenka ben Benieuwd hoe dat werkt met de kruiden
Lorette https://boerenbunder.nl

Heb de buurman vanmiddag geholpen, hij wil ivm leeftijd minderen in paarden en ik ga nu met 1 helpen om die te verkopen. T is een heel kasteel maar mega lief en knap
Afbeelding
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:22

Oh wat een leuke <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:40

Rover, hom korrels? Wat zijn dat?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:49

Hele mooie Marjan, vriendelijke uitstraling
Lukt jou wel om te helpen met verkopen, je hebt nu al vaker bemiddeld tussen erg leuke paarden

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:06

Wat een leuk paard Marjan!

@Malenka ik gok homeopatische korrels? Ik laat de haf hier binnenkort ook een keer doormeten, ik ga echt niet weer met prascend aan de slag als het niet hoeft :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:30

Dank je. Homeopathie is iets waar we niet aan gaan beginnen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:00

boemel schreef:
Hier wel een mooie foto om straks haar buik te vergelijken. Hopelijk is ze straks wat kilootjes kwijt :o [ Afbeelding ]

Zo dik is ze toch niet ?

Mooi paard Marjan, Fries kruising ?

Malenka, fijn dat je de uitslag al snel binnen hebt.
Wel fijn dat hij niet aan de prascend hoeft en je kan beginnen met 'simpelere' middeltjes.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:05

Dank jullie! Is echt een leuk dier inderdaad, 3 jaar oud. 75% Fries (barock pinto papier)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:18

Leuk dier Marjan!

Ik vind Mir wel dik, maar ben wel blij dat jullie het mee vinden vallen.
Vorig jaar was ze volgens de Lingehoeve 125kg te zwaar. Volgens de osteopaat maar eur 50kg :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 07:44

rover_ schreef:
Wat heftig van je moeder Nickeltje, beterschap voor haar.

Wat sneu en verdrietig van de kippen. Sterkte.

Sneu om Mir zo achter te moeten laten, heb ik ook een keer gehad. Gelukkig was dat redelijk snel over. Hoop bij Mir ook en dat de training haar goed doet.

Leuk zo met die kleine ernaast Marjan.

Mooi Laurie, die van mij zouden er aan gaan knagen verwacht ik.

Ik verwacht sommige hier ook, maar voor de prijs dat ik ervoor betaald heb neem ik dat voor lief erbij :Y)

Sterkte Nickeltje!

Wat een heerlijk weer is het nu zeg, zo mag het wel heel de zomer zijn van mij haha

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:09

Heerlijk weer hier!

Beide paarden hebben vanochtend de tandarts langs gehad en staan nu bij te komen. De oude vos heeft helaas een gebroken kies en moet even een röntgenfoto om te bepalen hoe en wat. En bij het jonge paard bleken er bij de vorige behandeling (waar ik niet zelf bij ben geweest, stond toen op trainingsstal) bitseats gevijld te zijn. Ik wist niet eens wat het was (tanden afvijlen om meer ruimte voor het bit te maken), maar vind er ook wel wat van dat dit ongevraagd gedaan is. En dat ik na afloop er ook niets over gehoord heb (staat niks op de factuur en heb ook niks van trainingsstal hierover gehoord).

Bij de vos ook meteen maar bloed laten afnemen voor ppid test. Hij blijft aan de schrale kant en ook de bespiering blijft wat achter. Ben benieuwd wat er uit komt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:27

Bitseats... Dat is voor mij ook een nieuwe term. Wat vervelend dat dat zonder overleg en ook zonder terugkoppeling gebeurd is zeg. Gaat het paard hier op termijn last van krijgen of is het beperkend?

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:06

Er is een kleine kans op blijvende schade (door verkeerd/teveel slijpen, maar de vorige behandeling is door een gerenomeerde kliniek gedaan. Dus hopelijk valt dat mee), maar in principe groeit de boel wel weer terug. Maar het is nu zeker van belang dat het gebit onderhouden blijft, omdat er nu ongelijke slijtage heeft plaatsgevonden. Gelukkig is ie nog jong en ze verwachtte geen gekke dingen. Scheelt zoveel dat ik hem nog niet rijdt en hij zelden een bit in heeft. Maar omdat het rijden er wel aan zit te komen, wilde ik het gebit graag gecontroleerd hebben. Nog afgezien van dat ik het prettig vind om dit regelmatig te controleren.

Ben me dus nu aan het inlezen over die bitseats

Edit: er zijn blijkbaar voor-en tegenstanders en voor-en nadelen. Voor mij had het niet gehoeven, maar goed, vanaf nu gaat het ook niet meer gebeuren. Dat ie een kleine mond had, had ik al gezien, dus dan prop ik er ook geen dik en groot bit in. We gaan het zien straks

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:19

Wat bijzonder zeg dat ze dat gewoon zo gedaan hebben >;) zou not amused zijn..

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:45

Hallo iedereen! Ik ben nieuw hier en dit leek me wel een topic waar ik kan meepraten! Ik heb vier mini paardjes thuis staan. Ik vind het zalig om ze steeds te kunnen zien en zodra ik even tijd heb sta ik bij ze in de wei (zeker met dit weer) <3
Hierbij een foto van de ladies

Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:26

Jemig Moska, vind het wel wat dat ze dit ongevraagd gedaan hebben tijdens de vorige behandeling. Goed dat hij nog jong is en nu adequaat mee omgegaan wordt.

Weer zag er inderdaad heerlijk uit. Is dan zo jammer dat je moet werken.
Dit weekend maar van genieten….

Welkom Wonders, leuk stel heb je.