het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:06

@Moska, de situatie is niet grappig maar ik moest wel even gniffelen om je knackebrod opmerking :D

Ik heb net sinds 4 maanden weer eens gelest met de ruin. Hij liep heerlijk <3

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:08

Ja tikt allemaal flink door.
Ook ik moest lachen om je opmerking haha.

Hier een bouwval op het moment.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paardjes hadden het goed warm vandaag.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:45

Zo dat is nog flinke klus!

Hier had oudje het vooral net erg warm. Overdag op de wei leek het gek genoeg beter. Missch door de wind.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 04:23

Sneu, hier had de jongste het ook zo warm.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:29

Ik ben boos op mijzelf, had de waterbak van de 2 merries leeg. De slangen lagen aan het zwembad ivm leeglaten ( was meer een kweekbak voor muggen dan dat je er nog in kon zwemmen) en ik ben ik de avond vergeten om te koppelen en die bak te vullen
Vanaf 2100 tot 6.00 hebben ze zonder gestaan. Dom dom dom

De ruin vind dit weer echt heerlijk, van mij mag het ook iets minder.

Horssi, straks als gestuct is ziet het er al heel anders uit, mooie open ruimte wordt het

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:37

Leuk een veulen Dais!!

Horssi, de ruimte heeft wel potentieel. Dat gaat echt wel mooi worden.

Lynn Nikita, niet handig, maar gelukkig niet tijdens hitte en wel tijdens slaapuren.

Pfff ik heb amper een oog dichtgedaan vannacht en een echte reden weet ik niet. Ik heb het half 4 zien worden en om 6 uur was ik weer klaar wakker.
Ik heb een drukke dag voor de boeg, dus ik vrees dat een powernap ook geen optie gaat worden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:50

Hopelijk kom je de dag goed door boemel, extra bakkie koffie dan maar. Succes

Ln, kan gebeuren. Snap dat je je schuldig voelt.
Hier gisteren middag beide tonnen gevuld, begin vd avond geen druppel meer.. voelde me ook zo schuldig. Maar paarden hadden geen haast om te drinken.
Gelukkig was het bij jou de nacht ln, stuk koeler aks overdag.

Hier zo een ochtend college en daarna weer klussen. Zus komt dus kunnen we om en om klussen en op de kids passen.
Vanavond mn schoonouders op bezoek..
Paarden net al gedaan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:03

Hier zojuist bericht gekregen dat ze komende maandag gaan beginnen met het aanleggen van de bak *\o/*

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 08:06

LN ze krijgen slobber toch? Dan hebben ze daar nog wat vocht bij gehad. En nu jij het zegt denk ik.... euh oliebol straks ook nog even kijken. Er zal zeker ergens wat zijn maar weet ook even niet hoeveel water er nu momenteel nog in zit.

Flinke klussen weer zo te zien. En aanleg van de bak in zicht!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:08

Jullie gaan snel :D

@joyce: balen zeg, niet de uitslag waar je op hoopte.. sterkte met het maken van een beslissing.

Mest gaat hier op de mesthoop en composteert. Voorlopig na 8 jaar hier wonen nog steeds niet moeten leeghalen, het zakt altijd weer voldoende. Groot deel ervan gebruik ik zelf in de moestuin.

@Moska: fijn een eigen bak!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:13

Fijn vooruitzicht Moska!

Sterkte vandaag Boemel.

Ik heb automatische drinkbakken in de wei, maar nu 1 een graasmasker heeft heb ik ook een bak staan. Uiteraard drinken ze nu alle drie uit de bak dus sta alsnog elke dag dat ding te vullen := mormels haha

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:17

Balen LN maar gelukkig tijdens de koele uren en ze kunnen wel wat hebben.

Drinkt die ene niet uit waterbak dan Manzano? Hier was dat met masker geen probleem….
En ik ken het dat ze er dan allemaal uit drinken. Heel irritant.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:23

Ideaal als het zo composteert.
Ik moet helaas echt elke drie weken legen, geen bodembedekking. Puur mest.

Fijn eigen bak, watvoor bodem komt erin

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:24

rover_ schreef:
Balen LN maar gelukkig tijdens de koele uren en ze kunnen wel wat hebben.

Drinkt die ene niet uit waterbak dan Manzano? Hier was dat met masker geen probleem….
En ik ken het dat ze er dan allemaal uit drinken. Heel irritant.

Met zn oude masker lukte het hem wel met wat moeite, maar dit masker is groter dus bakje is echt klein dan. Wil met dit weer zeker weten dat hij goed kan drinken dan.

Elke 3 weken lijkt me al heerlijk. Nu minstens 1x per week. Vrees in de winter nog vaker.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 08:27

Hoeveel eten die van jullie eigenlijk qua hooi?

LN geeft onbeperkt weet ik, hier ook wel zoiets omdat er altijd wel nog wat ligt maar weeg voor Guus 10 kg af ongeveer (1.55 hoog en 535 kg). Ze krijgt 5 kg voor de nacht en dat is wel bijna op in de ochtend. Ik twijfel of ze veel eet of dat het normaal is. In de winter heeft ze meer nodig en krijgt ze nog wat fibre nuggets erbij of als ze blijft deze winter grasbrok.

En jullie ervaring met twee of meer paarden hebben en dan met hoogteverschil? dus bijvoorbeeld een shet bij d-pony of groter hoe dat werkt met voeren?
Denk namelijk dat een kleinere weidegenoot dus alleen met voer goedkoper is maar smid, dierenarts gelijk blijft.

Hier alleen speciekuipen als drinkbak. In het verleden vaker de stal blank gehad door een overlopend drinkbakje en aangezien ik niet technisch aangelegd ben om dat goed te kunnen repareren was een speciekuip wel zo handig.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:28

Hier eten ze wisselend. Tussen de 15 en 30 kg met z'n tweeën.
Onbeperkt, anders een zand eter.
Gerste stro eten ze helaas niet.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:29

Gekke haan loopt altijd tussen de paardjes of bij ons. Onderaan de pikorde. Dus vanmorgen mocht hij paard rijden
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:33

Wij hebben een alve wijnton met vlotter als waterbak. Lekker ruim om te drinken en ze hebben altijd water. Hij staat bij ons aangesloten op een ibc die regenwater van het dak opvangt.

Mijn paarden krijgen bijna onbeperkt. Ik zou ze onbeperkt geven als ze er niet zo'n bende van zouden maken. Dit wisselt tussen de 15 en 20 kilo per paard per dag met uitschieters naar 25.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:34

Malenka schreef:
Wij hebben een alve wijnton met vlotter als waterbak. Lekker ruim om te drinken en ze hebben altijd water. Hij staat bij ons aangesloten op een ibc die regenwater van het dak opvangt.

Mijn paarden krijgen bijna onbeperkt. Ik zou ze onbeperkt geven als ze er niet zo'n bende van zouden maken. Dit wisselt tussen de 15 en 20 kilo per paard per dag met uitschieters naar 25.

Wow! Hoe hou je ze op gewicht met die hoeveelheden?? Ik vraag dit voor een vriend :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 08:35

horsii schreef:
Hier eten ze wisselend. Tussen de 15 en 30 kg met z'n tweeën.
Onbeperkt, anders een zand eter.
Gerste stro eten ze helaas niet.

oke twee hafjes eten dus ook niet minder :+ en die andere dus blijkbaar ook niet. Ik dacht dat ze best veel at namelijk :o Maar goed oudje is altijd heel zuinig geweest met hooi die at echt nooit veel en nu vooral slobber. Dus mijn vergelijkingsmateriaal is wat scheef.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 08-09-23 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:36

Waterbakken gaan hier ook sneller leeg dan gewend, naast dat Amy soms behoefte heeft aan een waterballet en er weer eens in staat en omgooit.. :+ dus vul nu twee keer daags bij ongeveer. Gelukkig kunnen ze wel even zonder.

Hier krijgen ze niet onbeperkt, ze zijn allemaal te vet dus voer wat rustiger.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:42

Manzano, de paarden uitzoeken die niet snel vet worden en ze niet op het gras zetten. O:) Dit is een van de redenen dat ik Roos heb gekocht inplaats van dat er een kleine pony bij is gekomen. Want dat verschil in management leek me uiteindelijk amper te doen. En ik ben daar heel blij mee want ze blijken inderdaad beiden hetzelfde voer regime aan te kunnen.

Nilay heeft altijd de neiging gehad snel mager te worden. En nu hij ouder is (20) wordt dat er niet beter op helaas. Dus van de winter gaat hij ook weer bietenpulp en flink luzerne bij krijgen. :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:53

Haha dat scheelt ja.
Ik heb ze wel op gras deel van de dag. Denk dat ze samen 20/25kg hooi eten met zn 3en.
Oudje en grote ruin onbeperkt, maar die stoppen wel met eten. Spanjaard kilo of 8. Moet weer eens netjes (letterlijk en figuurlijk haha) gaan wegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:07

Ik heb een shet bij een E en die stopt gewoon met eten als ze genoeg heeft en dat hoor je niet veel :)
Verder eet Boon natuurlijk veel sneller/grotere happen, dus die krijgt sowieso het leeuwendeel wel binnen. Ik voer niet onbeperkt, maar 4 á 5x per dag een dikke plak van ong. 2/2,5 kilo.
Qua water buiten ook een grote cementton die dagelijks bijgevuld wordt en eens per week leeggedronken wordt zodat ik hem kan schoonboenen.

De mestbak hoeft tegenwoordig nog maar 1x per jaar geleegd te worden en met dit weer klinkt ie ook lekker in :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:13

Hier is het lastig qua hooi. Ik heb 2 bijna dezelfde paarden, maar de ene eet weinig en de ander stopt nooit met eten. Ze krijgen overdag weidegang met strookbegrazing, maar het is oud stengelig gras dus ze gaan ook geregeld scharrelen over de track. En verder krijgen ze snachts 1 netje hooi vab 6kg met zijn 2'en met een maaswijdte van 2cm en graszaadhooi van 2022.

's Ochtends haal ik ze even op stal en krijgt mijn ene merrie 2 plakken hooi en de ander een halfje voor het idee. En daarna gaan ze dan weer op de wei.

Quinta is inmiddels echt veel te dik, maar ik weet niet hoe ik haar nog verder kan beperken zonder dat de ander daar onder te lijden heeft. En een graasmasker; dit jaar heb ik 3 verschillende modellen gehad en van allemaal kreeg ze wonden! Anders zou dat nog een optie zijn, maar ik heb tot op heden nog niks passends gevonden.