Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:08

Ik heb mijn shetten ook op strokorrels staan, maar vind het niets. De bovenlaag is vaak nat terwijl de onderste laag nog half droog is. Daarnaast eten ze het, wat ik ook probeer. Uitmesten is inderdaad wel heel makkelijk, maar ik vind vlas niet veel moeilijker.

Mijn merrie heb ik nu op hennep staan, na aanraden van de hoefsmid. Eerst had ik haar op Plospan, maar dat is toch een tikkeltje scherper in de hoef. Vlas vind ik te glad. Over de hennep ben ik heel tevreden, neemt enorm veel op en ruikt niet/lekker (equaliptus versie). En dus heel compact op de mesthoop. Zodra de korrels op zijn (pallet van 36 stuks :') ) ga ik volledig daar op over.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:10

Ik heb een korte tijd strokorrel gehad, maar die vond ik stoffen.
Maar dat zal vast ook wel merk bepaald zijn.
En ze stonden viezer.
Ik heb het te kort gebruikt om het verschil op de mestbult te zien.

Gebruik al jaren vlas, ook daar zit betreft stof ook veel verschil betreft merk.
Op de mestbult composteert het fijn.

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:03

***** shetlander. nu heb ik gisteren de draad aan lange zijde aangepast, op de korte zijde niet en raad waar die nu net stond. jawel hoor, via de korte zijde weet die nu ook de wei in te komen. Vandaag heeft die geluk morgen ga ik weer draad bijspannen

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:35

Haha, de meningen zijn verdeeld zie ik. Ik gebruik Equibedding (strokorrels) en ben heel erg tevreden. Maar mijn paarden zijn netjes, staan niet echt 'op stal' (stallen staan open, dus ze kunnen kiezen) en mesten vrijwel nooit in de stal (denk dat ik uit twee stallen max 3 hopen per week haal). Ik haal de natte plekken er 1 x per week uit en vul dan aan met (voorgeweekte) korrels. Voor 2 stallen heb ik aan 1 pallet (50 zakken) bijna genoeg voor een jaar, ik doe er nl meestal 1 zak per 2 stallen per week in.

Stro vind ik nog veel mooier staan (alhoewel de korrels een zachter bed opleveren), maar gezien mijn beperkte opslagruimte houd ik het bij de korrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:42

Sterkte [***] :(:)
Veel succes met je nieuwe baan Irene!

Lynn_Nikita schreef:
***** shetlander. nu heb ik gisteren de draad aan lange zijde aangepast, op de korte zijde niet en raad waar die nu net stond. jawel hoor, via de korte zijde weet die nu ook de wei in te komen. Vandaag heeft die geluk morgen ga ik weer draad bijspannen

Wat ben ik blij dat mijn shet echt geen ontsnapper is, zelfs als ik de poort open laat staan loopt ze nog niet weg :') Maar ik weet hoe frustrerend het kan zijn, heb ooit een shetje in bruikleen gehad (als gezelschapspony) die overal doorheen beukte en maar bleef ontsnappen. Ze had ook nog eens zo'n dikke bos manen dat ze geen stroom voelde. Uiteindelijk voor een paar dagen een ijzerdraadje in haar voorpluk gevlochten en toen was het heel snel over.

Ik baal zo erg... Haalde m'n shet gisteravond uit de paddock. Weer bevangen... @!@%#%#%# Zo zielig, ik word er echt gek van.... Doe er alles aan om het te voorkomen, super strak voerregime, weinig tot geen weidegang, maar de pech blijft haar treffen.. ;( Nog geen maand geleden zware koliek, nu alweer voor de zevende keer bevangen ;(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:50

Ah balen Jitske.... Bevangenheid is zo rot.
Hier gaat het gelukkig heel goed. Smid was hier net en vond zijn hoeven er echt heel goed uit zien. We gaan dus voorzichtig gras opbouwen nu met het mooie weer wat er aan komt <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:51

Oh dat is klote zeg :(:)

Mo gaat al een stuk beter, been sinds vandaag ook weer dunner en ze had een zoolkneuzing dus ik kijk het nog even aan. We stappen 2 x per dag een stuk en ze staat apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:00

Fijn dat Mo al beter gaat en ook fijn dat die van jou goed gaat Maartje! Niets mooier dan je paarden lekker in de wei met mooi weer, ik kon daar ook altijd zo van genieten <3

Mijn pony is zaterdag voor het laatst in de wei geweest, ook echt maar een half uurtje omdat de paddock even gesleept moest worden. Leek goed te gaan, maar helaas dus toch niet. -O- Het is ook echt een pechvogel, als ze een keer iets heeft gaan er daarna weer allemaal dingen mis. Nu dus koliek en bevangen.... Het ging al een hele tijd goed, vorig jaar eind v/d zomer foto's laten maken omdat ze toch al een aantal keer bevangen was geweest, maar gelukkig viel de schade mee omdat ik er nog altijd snel bij ben geweest. Ze staat ook heel mooi op haar hoefjes, de DA zei al dat hij dat zelden zo zag bij pony's die al zo vaak hb zijn geweest. Dus gisteren maar gelijk een dosis novacam gegeven, gelukkig ging het vanmorgen al wel ietsje beter. Ze staat nu overigens wel gewoon samen, maar deze twee staan al ruim 5,5 jaar samen en zijn hartstikke rustig. Als die kleine zich niet lekker voelt laat m'n tinker haar altijd met rust. Ze zijn veel rustiger samen dan apart, zo lief <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 14:14

Jitske misschien heb je a veel uitgezocht maar er stond laatst op de voorpagina een stuk over bevangenheid. Dat daar vaak een onderliggende aandoening onder licht en bevangenheid slecht een symptoom is. Zoals bijv. Bij PPID.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:18

Dankje voor de tip Karin! Mijn pony heeft inderdaad ook PPID, ondanks dat ze deze maand pas 14 wordt. Daar kwamen we ook achter doordat ze zo vaak bevangen werd zonder aanwijsbare reden (stond op arm hooi, kwam helemaal niet in de wei, geen overgewicht), verder namelijk totaal geen symptomen of klachten. Was een tijdje zoeken naar de juiste instelling voor de medicatie, maar nu stond ze goed en ging het al een hele tijd goed. Helaas is het lijntje zo dun en sta je al heel snel aan de andere kant -O- Ik heb nu het boek hoefbevangenheid van Remco Sikkel, daar ga ik me nu even doorheen worstelen om te kijken of ik daar nog wat nieuwe info uit kan halen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:27

Cheetah heeft ook ppid. Is 1x bevangen geweest dat we niet gezien hebben en vorig jaar weer. Verder gaat het gelukkig heel goed. Hij is nu wel echt schraal aan het worden dus ik wil hem graag het gras op hebben. Het is geen krachtvoer paard, hij laat gerust de helft liggen als het hem te veel is, dus flink bijvoeren in krachtvoer lukt me niet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:07

Wat ontzettend balen Jitske... Hopelijk komt je pony er gauw weer bovenop.
Punette en Jolly hebben ook allebei PPID, Jolly wordt dit jaar 13 maar achteraf heeft hij het waarschijnlijk zijn hele leven al. Op medicijnen wordt hij héél slecht, nu staat hij anderhalf jaar zonder en tot nu toe gaat het goed. Hopelijk blijft het zo...
Punette is vorig jaar dus wel enorm bevangen geweest, ondanks max een uur per dag op gras met grasmasker en verder alleen hooi op de paddock.
Punette gaan we vanaf nu dus preventief weer in juli t/m oktober op medicatie zetten, dat zou haar er doorheen moeten helpen.

Ik heb wel met mijn zusje (mede-eigenaar) afgesproken dat als het echt jaarlijks terug komt ondanks medicatie, het einde oefening is. Het moet wel leuk blijven.
Zelfde geldt voor Jolly, maar die is gelukkig pas één keer bevangen geweest.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 02-04-20 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:09

Hier ook hoor, als cheetah serieus bevangen raakt is het ook klaar

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:13

Afgelopen herfst toen het met Punette zo enorm lang duurde was ik ook al bezig hoe lang ik het nog aan zou kijken. Ze was ook echt aan 4 benen bevangen. Gelukkig trok ze ineens heel snel bij en was het nog niet nodig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:29

Vorig jaar was cheetah ook snel opgeknapt. Als het toen al langslepend werd, was hij er nu niet meer geweest. Hij heeft genoeg kwaaltjes om er niet te lang mee te tobben :o maar vooralsnog komt hij alle kwaaltjes goed te boven

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:14

Bevangen, praat mij er niet van, op het werk staat er nu 1 van een klant , hoogdrachtig maar zo bevangen dat ze 3 x daags morfine krijgt en de hoef los aan het laten is. merrie wordt ook meteen na de bevalling ingeslapen
Zo ontzettend zielig, ze krijgt nu de beste zorg die maar kan maar het veulen prematuur laten komen is ook geen optie en een merrie 2 weken voor bevaldatum inslapen doe je ook niet zomaar

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:22

Voor de ppid’ers, kijk eens richting IR. Daar komen de vage bevangenheden (“maar ik voer al drie maanden/jaar zo”) vandaan. Inmiddels zijn ze er achter dat je een seasonal rise hebt in de herfst om het paard klaar te maken voor de winter, maar ook iets soortgelijks in het voorjaar om ze weer uit de wintermodus te halen. De PPIDers worden bevangen in de herfst, de IR paarden in het vroege voorjaar. Uit heel veel bloedonderzoeken was gebleken dat bepaalde waardes (maar ik weet even niet meer of het nou insuline of glucose was oid) die in januari / februari anders zijn dan in de rest van het jaar.

Voor degene die de pony wil laten aankomen: luzernebrok is een mooie optie, net als Marstall bergwiesen Mash (die is wel duurder, maar de mijne vindt dat echt super lekker terwijl ze de luzernebrok maar matig vindt).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:26

Maar wat doe je met een IR paard dan anders in voeding dan een bevangen paard?
Wat kun je doen om die te helpen voorkomen?
Weinig suiker en weinig zetmeel, maar dat is al het rantsoen bij HB.

Nare rot ziekte, sterkte

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:51

Zover ben ik ook nog niet, maar het idee is volgens mij dat je zoveel mogelijk suikerpieken voorkomt. Dus zo gelijkmatig mogelijk voeren en voedingsstoffen die langzaam suiker vrijgeven (dus bijv olie en eiwitten, geen suiker en zetmeel).
Verder zijn er ook opties wbt medicatie (zowel regulier als alternatief).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:06

JudithO schreef:
Wat ontzettend balen Jitske... Hopelijk komt je pony er gauw weer bovenop.
Punette en Jolly hebben ook allebei PPID, Jolly wordt dit jaar 13 maar achteraf heeft hij het waarschijnlijk zijn hele leven al. Op medicijnen wordt hij héél slecht, nu staat hij anderhalf jaar zonder en tot nu toe gaat het goed. Hopelijk blijft het zo...
Punette is vorig jaar dus wel enorm bevangen geweest, ondanks max een uur per dag op gras met grasmasker en verder alleen hooi op de paddock.
Punette gaan we vanaf nu dus preventief weer in juli t/m oktober op medicatie zetten, dat zou haar er doorheen moeten helpen.

Ik heb wel met mijn zusje (mede-eigenaar) afgesproken dat als het echt jaarlijks terug komt ondanks medicatie, het einde oefening is. Het moet wel leuk blijven.
Zelfde geldt voor Jolly, maar die is gelukkig pas één keer bevangen geweest.

Ik was ook zo bang dat het klaar was, want zo veel pijn wil je ze niet aan doen, daarom ook foto's laten maken omdat ik precies wil weten waar we staan. Maar dat viel echt heel erg mee, gelukkig! Ook heeel erg getwijfeld over de medicatie; want doet dit niet meer kwaad dan goed? Ze verhaart sinds de medicatie slecht en had af en toe wat kwaaltjes, dus ik vroeg me af of het middel niet erger is dan de kwaal. Maar ze gaat eigenlijk wel goed nu, dus ik durf haar er eigenlijk ook niet af te halen uit angst dat het dan erger wordt.

Sinds die foto's is ze dus niet bevangen geweest en ging het echt heel erg goed, tot nu... Ze heeft het een keer echt heel erg gehad, met zoolkneuzing erbij. Maar tot nu toe viel het iedere keer nog wel mee, ze is er altijd vrij snel doorheen. Gelukkig ging het net al stukken beter dan gisteravond, snap er af en toe niks van met dat beest :') . Mevrouw ging net zelfs al in volle galop door de paddock, terwijl ze bijna toe is aan haar novacam. Gisteravond kon ze amper lopen :?

Ik heb pas met de dierenarts heel de voeding uitgeplozen (andere DA dan mijn eigen, heeft mij ook geholpen met het voedingsschema van mijn paard met EMS- (wat dat betreft heb ik de jackpot :') ). Maar ik denk dat ik er nog eens extra met een voedingsdeskundige naar ga kijken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:16

xJitske, ik heb advies gehad van David van Doorn, aangesloten bij Utrecht. Hij heeft met mijn DA in Utrecht overlegd over mijn pony, dat vond ik wel fijn aan die combi. Plus, hij is onafhankelijk, dus geen “wij van WC eend” :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:36

Onze smid zei... laat aub goed de hoeven ook nakijken als ze bevangen zijn. Hij had een pony met hele zware schimmel en een losse wand, die daardoor bevangen was...

ik heb een paard die suikergevoelig is (wel lichtjes denk ik) maar die hou ik van het krachtvoer af... zetmeel heeft ie geen baat bij.. heeft mij ook heel veel tijd gekost om het juiste voedingspatroon te vinden, en ik twijfel nog...

@Jitske ik zou nogmaals een second opinion zoeken... er zijn zoveel ideeen en wetenswaardigheden over voeding.... en idd degenen die bij Utrecht aangesloten zijn maar zelfstandig wellicht wel de beteren.

Hier even een kleine update:
Afbeelding
*\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:46

Bedankt voor alle tips! Fijn om wat meningen en ervaringen te horen, vind dat soms wel lastig dat er in mijn omgeving geen mensen zijn die hier ervaring mee hebben, dan is dit echt heel fijn! +:)+

Hilary schreef:
xJitske, ik heb advies gehad van David van Doorn, aangesloten bij Utrecht. Hij heeft met mijn DA in Utrecht overlegd over mijn pony, dat vond ik wel fijn aan die combi. Plus, hij is onafhankelijk, dus geen “wij van WC eend” :)

Bedankt! Ik ga eens contact opnemen! :)

Gaaf Irene, mooi als je ook echt resultaat gaat zien :))

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:48

Wauw dat is al goed gesloopt Irene

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:49

Ja ze gaan echt superhard!!! Echt jammer dat de put zo midden op het perceel staat, maar het is een grondwaterput en we moeten straks de bak kunnen bewateren.... dus ik laat m lekker zitten :)

Lynn_Nikita schreef:
Wauw dat is al goed gesloopt Irene

Alles weg ;)