Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:27

Ik zit bij volkstuinen en die scheppen mijn aanhanger braaf leeg meestal, en als dat niet uitkomt heb ik een sleutel van een andere vereniging met een grote mestbult en dan moet ik hem zelf leeg scheppen. Dus mijn tip: vraag volkstuinverenigingen in de buurt ;) kar neerpleuren en later leeg weer ophalen ;)

Ik bestel graszaadmix online probeer in de aanbieding want is echt duur.....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 08:41

Je moet echt paarden graszaad hebben toch, geen speelgazon of zo iets.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:09

Oh maak die fout aub niet, ik heb jaaaaren terug eens plek met speelgras gedaan, dat is dus kort fijn gras wat niet lekker is maar zich wel als een dolle uitbreid |o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:00

Oke nee dan neem ik dat zeker niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:18

nee echt paarden graszaad := Ik heb gazonzaad wel in mijn kippenwei gegooid scheelde in geld, maar de kippen krijgen alles zwart.... Dus nu maar weer opnieuw afgezet en ingezaaid ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:53

Vraagje voor degene die schrikdraad niet op lichtnet hebben: wat hebben jullie?
Ik zou mijn lichtnetaparaat op autoaccu willen,kan dat? Heb dat wel eens gelezen.
Ik heb wel een oude koltecpaddestoel liggen maar ben bang dat ze daar doorheen lopen.
Is een solaraparaat wat?
Hoop dat iemand me op weg kan helpen want vanaf vrijdag ben ik stroomloos -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:17

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:21

Mer1980 schreef:
nee echt paarden graszaad := Ik heb gazonzaad wel in mijn kippenwei gegooid scheelde in geld, maar de kippen krijgen alles zwart.... Dus nu maar weer opnieuw afgezet en ingezaaid ;)
ook bij kippen geldt hetzelfde als bij paarden, wissel van weides of strookbegrazing ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:16

Daihyo,dank je wel voor je reactie,ik ga eens kijken.gisteren bij kennis wezen kijken die heeft een mooi klein solarapparaatje wat een meega tik stroom geeft maar die gebruikt hem alleen zomers,hoe laat die swinters op bij weinig zon/daglicht?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:33

Je moet ‘m op een plek neerzetten waar hij zoveel mogelijk daglicht kan vangen.
Ik heb ‘m afgelopen winter 1x aan het stroom moeten laden toen het continu dagen regende. Maar in principe laadt hij voldoende bij overdag.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:35

Ik heb zonnepanelen op mijn stallen liggen daar zit een accu op aangesloten daarop weer mijn (led) stal verlichting. Verder heb ik mijn stroom ook op een zonnepaneeltje met een dikke auto accu, die accu laadt niet zo goed bij via dat kleine paneeltje dus die wissel ik regelmatig om met de accu van de grote zonnepanelen en zo rouleert dat ;) in de winter laad ik de accu's wel eens thuis op aan de druppellader als er gewoonweg bijna geen zon is.

(mijn kippen hebben nu ook strookbegrazing := )

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:39

Ik heb een bloedworm vraag, ik composteer de mest en daar zitten heel veel rode regen wormen in. Ze zijn altijd erg rood maar dat is al jaren zo. Nu denkt iemand dat het bloedwormen zijn, hoe bewijs ik dat het regenwormen zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:49

Afbeelding

Helpt dit? De wormen in compost zijn inderdaad een stuk roder dan de normale worm die je in de tuin vindt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:54

Ja dit zijn ze, die op de composthoop zijn kleiner en roder dan de normale regenworm.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 18:30

Ik geloof dat ik deze heb, ziet er iig hetzelfde uit; https://www.agrishop.nl/voss-farming-su ... -accu.html
Vind het een prettig apparaat maar moest in de winter wel bijladen omdat de zon niet sterk/ lang genoeg scheen. Ondanks dat het op de open vlakte stond.
Ik gebruikte het voor de binnenkant van de track (dus best een flink stuk) maar inmiddels heb ik daar ook netstroom op, dus gebruik het nu enkel voor stukken buiten de wei afzetten.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:05

Het is de duo schrikdraadapparaat van agradi geworden,nu nog even op de accu maar gaat op zonnepanelen zodat ik ook licht heb.
Pfff wel een dingetje als je lichtnetstroom gewent ben en dat houd op.
Gelukkig nog genoeg regen om op te vangen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:43

marleen_usar schreef:
Ik heb een bloedworm vraag, ik composteer de mest en daar zitten heel veel rode regen wormen in. Ze zijn altijd erg rood maar dat is al jaren zo. Nu denkt iemand dat het bloedwormen zijn, hoe bewijs ik dat het regenwormen zijn.

Absoluut niet!!! Het zijn compostwormen, de beste die je kan hebben! Kijk maar eens op YouTube naar wormenbakken ed mensen betalen zelfs geld voor deze soort.
Die “iemand” moet echt haar/zijn huiswerk beter doen ;)

Compostwormen zijn de beste die je kan hebben en met een wormenbak verwerken zij je gft tot gouden grond en percolaat.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:49

Ik neem ook altijd alle losse wormen die ik vind mee naar de mesthoop en hooi ze daar in :))

De mesthoop van vorig jaar is echt supermooi compost geworden. Heb er een pompoen plant in gezet. Is een uitprobeersels. Ben benieuwd of dat werkt. Het plan dit jaar was om mestbriketten te maken maar ben er nog niet mee begonnen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:04

Ja hoor, pompoenen doen het super op paardenmest. Ik doe rondom het plantje altijd nog wat potgrond maar voor de rest zo direct op de mesthoop. Elk jaar pompoenen gehad.

Als we de mesthoop legen en ik zie heel veel wormen houd ik ze apart en gebruik die als basis voor de nieuwe, het composteerd echt sneller zo

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:33

Voor degene die alleen een weiland huren:wat voor schuilstal hebben jullie erop gezet? Ook nog ruimte voor opslag(hooi spullen enz)?
Ik mag demontable schuilstal bouwen van 30m2,best lastig hoe en wat voor 2 welsh Atjes en 1 Cpony.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:17

happytime schreef:
Voor degene die alleen een weiland huren:wat voor schuilstal hebben jullie erop gezet? Ook nog ruimte voor opslag(hooi spullen enz)?
Ik mag demontable schuilstal bouwen van 30m2,best lastig hoe en wat voor 2 welsh Atjes en 1 Cpony.

Weet je dat zeker. Is er een vergunning of duidelijkheid van de gemeente dat het vergunningsvrij is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:05

In belgië mag je in een groep van aangesloten percelen een schuilstal zetten van max 40 m², die zijn sowieso vergunningsvrij, mits het in hout is. In Nederland zal dat niet veel schelen neem ik aan?

Demontabel is tricky natuurlijk. 30 m² is wel ruim zat, dat is 4*7.5. Kan je een ruime stal van 4*4 en een opslag van 4*3.5 van maken.

Echter als het demontabel moét zijn zit je al gauw vast aan een schuilstaltent of een verpalaatsbare stal.
Ja kan bv hier eens naar kijken
https://www.schuilstal.com/huren-schuilstal/
Voor een 300-400 euro per jaar kan je een verplaatsbare stal huren, als je er glij-schuiven onder zet kan je die met de auto zo verplaatsen.
Je hebt ze nu ook met een ingebouwde opslag (of je zou twee kleinere kunnen nemen en eentje als opslag en eentje als stal gebruiken, als je die in een hoek tegen elkaar zet kunnen ze aan verschillende kanten uit de wind staan en is er altijd wel ergens schaduw, kan je een schaduwdoek overspannen, etc.)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:06

Ik huur er zo 1, die van mij is 7 meter lang en heeft een berging. En ik heb er een luifel en regenpijp op laten zetten zodat ik het regenwater kan opvangen. Kost me zo’n 500 euro per jaar.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:19

De huidige gebouwen worden volgend jaar gesloopt en ik mag van de gemeente een demontable schuilstal neerzetten .
Best lastig want mijn weiland grenst aan tuinen en wil wel wat netjes hebben,schuilstal.com heb ik ook naar gekeken maar als ik overal lees dat een schuilstal zonder vergunning van hout moet wezen gaat dat niet lukken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:40

Bij ons gaat het twee richtingen op. Een Vaste schuilstal is max 40 m² en moet van hout zijn.
Demontabel / verplaatsbaar mag je in principe alles plaatsen, maar het moet binnen de 24 uur wegneembaar zijn.

Een metalen schuilstal met bv mudcontrol eronder voldoet daaraan.