Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:15

:wave: In het weekend nooit veel online. Veel te druk.

Ik heb 4700m² voor 1 warmbloed en 2 shetjes.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:03

Superpony met een benzine tuinfrees kan je prima je bak losfrezen.
Zo een met stekker werkt niet, heb ik wel eens geprobeerd met die van mijn moeder maar die trekt dat niet.

Afbeelding

Vooraan heb ik paddock, achteraan waar Rocky loopt 2 weides. Links de bak en rechts heb ik nog 2 weides die je niet ziet.

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:28

Wij moeten de paddock ook losmaken. Die is helemaal aangestampt, omdat ze er nu zoveel in staan.
Het werk aan de weide ligt even stil. Maaaarr... het gras is toch gaan groeien! En is heel mooi stevig gras. Speciaal voor shetlanders en koudbloeden, stond op de zak.
Dus het is niet erg dat de omheining nog niet klaar is. Het gras wat niet op kwam, komt nu alsnog. Dat heeft even tijd nodig. Maar gaat nu wel hard. Toch een hele opluchting!

Met een benzine frees moet het lukken een zand paddock los te maken?
Eens kijken hoe dat gaat, dan huren we er 1.
En zien we wel hoevaak het gebeuren moet.
Eerst maar uitproberen.

Wij hebben 5000m2 eigen grond voor de paarden.
Op dit moment pachten we tijdelijk 12.000m2 van de gemeente. Wilden eigenlijk de helft maar pachten, maar dat kon niet. Alles of niks. Dan alles maar ;)
Dus nu hebben we te veel, maar hoeven we ons geen zorgen te maken dat we in de winter geen gras meer hebben.
Die 5000m2 is nu nog niet bruikbaar voor de paarden. Alleen de paddock die op dat stuk zit.
Als de 5000m2 helemaal klaar is, stoppen we met pachten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:57

Vrienden van mij hebben een benzinefrees, echt een hele oude eens gevonden in de schuur. Waarschijnlijk laten liggen door de vorige bewoners.
Dat ding knalt echt overal doorheen.

1.2 ha is wel veel voor 2 ponys haha. Kan je dat nog hooien? Of wat ga je er mee doen?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:03

Strook begrazing, het is maar tijdelijk dus ik steek er geen geld en energie in.
Dat doen we in ons eigen stukje. Dat moet gewoon goed voor elkaar.

Oke zal Daan zeggen dat ie een bezinefrees moet huren, ben benieuwd hoe dat gaat.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:51

Wij hebben 2 weken geleden een benzinefrees aangeschaft om de paddock en de piste te frezen. Even een rib uit ons lijf maar werkt als een tierelier en gaat super.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:52

Maandag gaan we er 1 huren, Daan heeft hem gereserveerd. Eens kijken hoe dat gaat, ben heel benieuwd :D

Hoevaak frees je de paddock Yontheke?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:00

Het was een beetje zoeken hoe diep we moesten gaan om hem niet te los te frezen en niet te ondiep want dan ligt het zand binnen 2 dagen weer vast :)
Nu doen we de paddock ongeveer 1 keer in de 2 weken een centimetertje of 5 -8 losfrezen.
Ik zit op klei dus met dit droge weer, wordt het nogal snel beenhard.
Als het gaat regenen, zullen we voorlopig niet meer moeten frezen...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:06

Ik heb leemhoudend zand. Er zit dus wel wat klei door, maar is voor het grootste deel geel zand. Wat uit het gat van de vijver komt. Sinds de aanleg van de nieuwe paddock is er niets meer aan gedaan. Maar de toplaag is nu te vast. Tenminste op de plek waar ze altijd staan. Bij de poort... Daar blijft dan ook water op staan. Het water dringt er gewoon niet meer in. Veel te plat gestampt. Daar waar het paddock zand nog los ligt, daar trekt het water mooi in en blijft droog.
Het is dus uitproberen hoe diep je moet gaan?

Plaatje van de bodem. Voor het idee.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5C1E27D1

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 11:52

Bedankt voor de link Joyce!
Wat een werk Claudia! Hopelijk gaat het gras mooi groeien :)
Iedereen druk in de weer met het land/erf.

Ik ben vooral bezig met indelingen tekenen, dingen aanschaffen voor de paarden en voor de verbouwing. Ook op zoek naar een kieper zodat we makkelijk zand, grind maar ook mest kunnen aan- en afvoeren.

Superpony wij hebben 2,8 ha voor Shire, KWPNer, haf en shet. Maar daar is wel een deel hooiland van. Waarschijnlijk 1ha of 1,2ha ligt een beetje aan het weer/groeien van het gras.

Chasey, is er bij jullie eerst een grondwatermeting gedaan voordat de poel is aangelegd? Ik heb de mijne in het midden van het land getekend en hij is best groot (325m2) maar ik weet niet of dat uitmaakt qua grondwaterstand.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:14

Nee, we hebben geen grondwatermeting gedaan. Maar het grondwater staat hier altijd wel hoog.
Nog een extra reden om een vijver te maken, in de hoop dat de grond er omheen wat minder nat wordt allemaal.
Ben benieuwd hoe het komend najaar/winter gaat. Hoe hoog het water in de vijver komt, hoe nat het land is etc. We zien het wel...

Het oppervlakte van onze vijver is ongeveer 200m2. Zit een rare vorm is, dus ik weet niet precies wat het oppervlakte is. Het is een schatting. Vijver heeft verschillende niveau's.
Het diepste punt is ondanks de droge zomer niet droog komen te liggen (al scheelde het weinig). De wat minder diepte stukken wel. Dat ligt nog steeds droog, want de grondwater stand is nog steeds heel erg laag! Dat zal nog wel even tijd nodig hebben om weer bij te trekken.
Maar ondanks de hitte, zon en droogte is de vijver toch best helder gebleven. Geen vieze groene soep. De waterplanten doen hun werk! Op dit moment ook gewoon helder :)
We hebben geen vis, dat komt er ook niet in. (Wat ik eerder eigenlijk wel van plan was, maar dat werd ons afgeraden door iemand hier op bokt die veel verstand heeft van natuurlijke poelen).

Kan straks wel even wat foto's van de vijver en het gras maken. De klimheuvel begint ook mooi groen te worden. Eindelijk wordt alles groen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 14:09

Ok, ja ik ben benieuwd! Ik wil dit najaar subsidie aanvragen en dan hopelijk volgend jaar realiseren.
Ben ook heel benieuwd hoe jullie de winter doorkomen en of het inderdaad scheelt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:19

Kan je daar subsidie voor krijgen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 14:25

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:37

Wij doen een laag gele grond en dan die roosters. Alles zakt hier toch wel dus rechtleggen en allerlei constructie is zonde van tijd en geld. En zo houden ze het bij ons ook

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:45

Ideaal die grindmatten. Was net ook nog even weer aan het kijken op MP.
Ze zijn wel prijzig #)
Verder 2e hands alleen maar hele kleine partijtjes van een paar m2, heb je niks aan dus.
Spaarpot raakt aardig leeg dus misschien maar voor volgend jaar bewaren.
Lijken me super handig en het leggen is ook simpel.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:49

Die roosters hebben wij ook naar gekeken! Maar bij ons werd er verteld dat er grint/gravel in moest... gaan nu eenzelfde soort systeem neerleggen maar beetje anders. Veel goedkoper, ben heel benieuwd of het gaat werken :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 15:51

belle_boef, toch gewoon zand? Denk dat ik dat eerst maar ga proberen. Heb wel worteldoek besteld voor eronder. Ben bang dat het anders alsnog blub is na een buitje.

ClaudiaHS, ik heb ze nieuw gekocht voor €10,50 per m2. Niet goedkoop maar wel de goedkoopste die ik kon vinden. grindplaatshop.nl de G3.

Wat voor systeem dan Libera?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:07

Libera er hoeft niet perse grint in. Zand kan ook.

Ja rond de 11 euro per m2 is vrij normaal. Maar ik wil dan wel een fatsoenlijk stuk van minimaal 30m2 leggen.
Ik zie op die site ook nog de G25. Wat is dan het verschil met de G3 die jij hebt Selka?
Die is nog een tikje goedkoper.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 11-09-18 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 16:09

Ha wat grappig. Toevallig heb ik precies 30m2 besteld. Ik ga het gebruiken als een pad van schuilstal 1 naar 2. Ook handig voor mij met voeren/mesten. Als het super bevalt wil ik meer stukken track uitrusten met die tegels maar helaas moet dat in etappes. Voor in 1 keer is het gewoon te duur.
Vracht was €39,50 voor 30m2 mocht het interessant voor je zijn :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:24

Selka schreef:
belle_boef, toch gewoon zand? Denk dat ik dat eerst maar ga proberen. Heb wel worteldoek besteld voor eronder. Ben bang dat het anders alsnog blub is na een buitje.

ClaudiaHS, ik heb ze nieuw gekocht voor €10,50 per m2. Niet goedkoop maar wel de goedkoopste die ik kon vinden. grindplaatshop.nl de G3.

Wat voor systeem dan Libera?

Ik heb geloof ik leemzand. Worteldoek heb ik geprobeerd op een klein stuk maar dat was uiteindelijk het natste stuk. Er vormde zich een dichte sliblaag op de worteldoek

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:54

Maar zakt het ook niet in zijn geheel op den duur? En kan je niet de roosters met een laagje grind doen en daar bovenop zand die het afdekt zeg maar?
En hoe houden ze zich bij de randen? Heb je dan afgezet zodat ze echt op de roosters moeten lopen of flink zand er tegenaan dat als ze ernaast stappen niet de tegels laten wippen of afbreken?

Onze paddock is zandgrond en die blijft echt altijd goed. Het stuk wat wei was, waar we pad hebben gemaakt is deels nu ook dat zelfde losse zand geworden.

Het blijft mooi wit, is snel droog en loopt niet snel aan.

In de bak weet ik niet wat er in lag. De helft is keihard en de andere helft is eigenlijk prima. Heel jammer, want de bak blijft altijd mooi droog.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:02

Ze liggen in het looppad dus kunnen alleen op de roosters. Ze zakken er dus niet naast. Naast de schuilstal logt bestrating en die ligt nu op dezelfde hoogte als de roosters met zand.

Het zal in zijn geheel wel wat gaan zakken puur door het gewicht van het zand dat op de veenlaag drukt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:11

Oke, dus vrij breed gelegd. Ik zag wel ergens een keer die slechts een strook hadden gelegd en vroeg me af of dat dan handig is.

Als ze duurzaam zijn, kun je ze eens in de zoveel tijd eruit pakken, zand eronder, tegels terug en weer zand erop. Dat is dan wel makkelijker dan met grind bijv.

Ik heb even gekeken, er zijn verschillende benzine frezen te huur, maar best pittige prijzen. Vooral omdat ik niet in hun achterstallige onderhoud wil investeren eigenlijk. Maar aan de andere kant, dan kan ik makkelijker slepen en beter rijden.
Had eigenlijk een tijd terug wel verwacht nu al verhuisd te zijn, dus alles afwegen.

Het is nog best warm :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 18:11

Mijn plan is met bakstenen een rand te maken waardoor het zand niet weg kan lopen en de roosters dus ook niet. Aangezien ik het echt als pad in de wei wil gebruiken. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen/houden.

Als het worteldoek niet werkt is het zo weer weg natuurlijk.