Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:38

Mocht het niet bijtrekken dab evt met de hand bijzaaien als de plekken niet te groot zijn

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:25

De koeien van mijn stukje wei af, de wei gemaaid en regen op komst *\o/*

Heb wel nog een mega laag dood gras van 50 vierkante meter van de wei getrokken dus heb nu een blaar op mijn wijsvinger en het stuk van je duim waar je alles mee aan raakt zeg maar :')

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:34

Lynn_Nikita schreef:
Mocht het niet bijtrekken dab evt met de hand bijzaaien als de plekken niet te groot zijn

Dat is idd een optie. Maar het lijkt niet goed verdeeld, is wel machinaal gezaaid. Heeft niet met water te maken. Ze zijn over bepaalde stukken veel vaker gereden dan andere denk ik. Komt uiteindelijk wel goed maar is weer wat meer gedoe.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:08

Dat was hier ook, maar dat is vanzelf bijgetrokken na een paar keer maaien en veel water geven :)
Wij hadden overigens al bestaand gras, maar kale plekken enzo, dus bij ons was het wel doorzaaien ipv opnieuw inzaaien. Maar kon heel goed zien waar wel en niet 'nieuw' gras opkwam!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:58

Hier ook. Met de hand wat bijzaaien. Doe ik in het najaar. Dan gaat de wei op rust.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:59

Regen is matig gebleven. 2 buitjes gehad. In de bak alleen 2 cm zand donker en eronder los en licht. Jammer!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:01

We zijn erg blij met onze nieuwe verzorgster. Ze doet alles net zo fanatiek mee als ik. Nu zijn we samen gaas en het zetten bij de wei. Erg leuk! Als de wei helemaal af is, gaan we ons verwennen met een heerlijke buitenrit. Denk op de Brunsummerheide of de Meinweg. Een mooi gebied uitkiezen. Samen de lasten, samen de lusten!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:05

Zapje schreef:
Vreselijk die dazen hier. Echt sneu. Er zit ook een beest wat mijn paard kale plekken bijt, waar witte haren voor terug groeien. Word ik ook niet blij van. Iemand een idee welk naar insect dit doet?

Graszaad is goed opgekomen hier, gelukkig aardig wat regen gehad. De verdeling ervan ben ik niet zo tevreden over. Er zitten meerdere kale plekken/banen in het land terwijl het op andere plekken heel dicht is. Iemand een idee of dit normaal is bij inzaaien? Het lijkt alsof het zaad niet goed verdeeld is.

Was bij ons ook. Komt vanzelf goed hoor. Over een paar jaar zie je daar niks meer van.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:14

Hier regent het nu ook. Komen een paar flinke buien volgens buienradar dus dat is wel even lekker voor de wei.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:57

Ik wil ook regen ^)
Ze hadden 3 uur onweer en 6mm verwacht vannacht maar ik denk dat ik op een van de weinig plekken in Nederland woon die geen druppel heeft gehad. Gisteren heeft het nog een klein beetje geregend maar dat is het dan ook..

Ze verwachten maandag 21mm, hoop echt dat we minimaal de helft krijgen want het gras groeit echt totaal niet zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:05

Ik had ook mijn rijles bijna uit voorzorg afgezegd. Gelukkig niet nodig geweest. Het was stralend weer en het ging erg lekker. wel fijn als de les ervoor niks ging hoe het moet. Altijd een verrassing Hoe het gaat m

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:06

Hier gisteren ook weinig gevallen. Ik was met de gehandicapte ruiters gisteren op huifkartocht en we waren net terug en het begin toch te regenen en te onweren! Op de weg terug naar huis (in de auto) de ruitenwissers op standje vol gas en zag ik nog niks. Is maar 5 km van mijn huis af en daar niks! Er is later op de avond nog wel iets gevallen, maar niet zo veel. Het is ons net voorbij gegaan. Vandaag wordt het weer 26 graden. En ik moet hooi halen. Wordt lekker warm.... :D

Moet wel zeggen, dat ik 's avonds bezig was met de paarden en ineens een klap onweer! Ik schrok me echt wezenloos! Liet mijn schep vallen en onder het afdak gespeerd! Ik had helemaal pijn in mijn hart. Zo kun je je dus blijkbaar dood schrikken! Mijn man kwam helemaal checken buiten of ik nog leefde. Wát een klap!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:10

Fabster schreef:
Hier gisteren ook weinig gevallen. Ik was met de gehandicapte ruiters gisteren op huifkartocht en we waren net terug en het begin toch te regenen en te onweren! Op de weg terug naar huis (in de auto) de ruitenwissers op standje vol gas en zag ik nog niks. Is maar 5 km van mijn huis af en daar niks! Er is later op de avond nog wel iets gevallen, maar niet zo veel. Het is ons net voorbij gegaan. Vandaag wordt het weer 26 graden. En ik moet hooi halen. Wordt lekker warm.... :D

Moet wel zeggen, dat ik 's avonds bezig was met de paarden en ineens een klap onweer! Ik schrok me echt wezenloos! Liet mijn schep vallen en onder het afdak gespeerd! Ik had helemaal pijn in mijn hart. Zo kun je je dus blijkbaar dood schrikken! Mijn man kwam helemaal checken buiten of ik nog leefde. Wát een klap!

Zo dan :(:)
Hier heeft het in de middag wat gerommeld en een mm of 1 a 2 geregend maar vannacht is het beloofde niet gevallen. Schiet echt niet op die cm regen die de afgelopen maand is gevallen totaal.

Nooit gedacht dat ik zo hard zou gaan klagen over het gebrek aan regen :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:57

Hier ook bijna niks gevallen vannacht :(
Zag er positief uit voor ik naar bed ging, maar het erf is niet eens nat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:59

ClaudiaHS schreef:
Hier ook bijna niks gevallen vannacht :(
Zag er positief uit voor ik naar bed ging, maar het erf is niet eens nat.

Hier niet eens genoeg gevallen totaal gisteren en vannacht om de bodem van een (een beetje bolle emmerbodem te bedekken :+

Heel eerlijk hier had ik me 2 jaar geleden echt niet druk om kunnen maken :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:01

Hier is de stof net weg. Ook lekker, maar mag wel iets meer.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:06

Wat een leuk topic! Mag ik mee lezen? Wij zijn op zoek naar een huisje met wat grond er bij! Gisteren gekeken bij een huis met een halve hectare weiland. Op totaal perceel van 6000.

We zijn super te spreken over de plek! Het huis moet echt opgeknapt worden/verbouwd! Hier zijn we gelukkig niet bang voor. We gaan aanstaande maandag nog een keer kijken!

We rijden nu nog paarden van een ander. Maar mochten we de grootste dingen gedaan hebben aan het huis, dan komt er tzt 1 van die paarden sowieso onze kant op. (Als de verkoop van het huis door gaat natuurlijk!) oh, mijn vriend rijd ook paard. We zijn beide niet gewend om de paarden aan huis te hebben... maar kunnen het dus wel echt samen doen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:39

Leuk kusvoorjou! Wij zijn ook bezig te kopen nu zodat paard mee kan

Hier is het echt noodweer geweest vannacht :oo

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:27

Jeetje Fabster.. Gelukkig tikt het nog!
Leuk kusvoorjou! Wij gaan morgen weer bij 2 panden kijken.

Nou Maartje bij ons dus ook! Ik heb van 6 tot half 12 non stop onweer en slagregens gehad. Daarna rond half 2 's nachts nog meer. Mijn arme Hortensia's hebben het amper overleefd..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:47

Wat fijn zo'n verzorgster Anke! Lekker gereden?
Onze shet wordt 1x per week gepoetst/ geknuffeld/ soort van gelongeerd door een meisje van 13 en die mest ongevraagd de wei uit. Zo fijn!

Leuk kusvoorjou! Wij hebben in november dezelfde keuze gemaakt, een opknaphuis met iets meer dan 6.000 m grond. Voor de paarden zijn we nu nagenoeg klaar, die staan sinds mei aan huis. Nu zijn we zelf verder binnen aan het klussen. Ik vind het echt genieten!

Phoe Fabster, heftig! Hier vannacht ook 1x een knal gehad waarvan ik stijf rechtop in bed zat. Ik was blij dat ik niet in de wei stond op dat moment!

Het heeft hier de hele nacht geregend en geonweerd. Steeds als het heel even rustig was begon het weer. Van mij mag dat de hele zomer zo wel: overdag lekker warm, 's nachts regen. Qua vliegen en dazen hebben we het even aangekeken, maar nu toch m'n ruin maar ingepakt. Hij bleef maar heen en weer rennen tussen de stal en de wei. Nu staat hij rustig.

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:09

Ik kruip weer even uit meeleesstand. Ik lees mee vanaf deel 1 en heel af en toe reageer ik.
Mijn droom is nog steeds paarden aan huis en ik haal hier veel inspiratie en tips uit.
Mijn eigen paard kan niet meer op gras, dus zal ik in de toekomst een paddock paradise willen maken. Hij staat nu ook op paddock met onbeperkt hooi, verharding, veel bomen en schuilstal. Het had wat groter gemogen, maar verder bevalt deze wijze van houden super goed.
Mijn paard is zelfs zo zindelijk dat hij zelf op 1 plek een mesthoop creeert, af en toe in de schuilstal of op t zand, maar ideaal qua onderhoud.
Met een grotere ruimte en meer een track zal dat vast weer anders worden. Hoe maken jullie het verwijderen van mest uit paddocks/weiland zo makkelijk mogelijk?
Ik ben zelf door een aanrijding enorm beperkt, dus machinaal zou het handigst zijn. Maar dan nog weet ik niet zo goed waar ik het zoeken moet.
Ik denk nu aan met een shoveltje de track af gaan, mest erop gooien en dat aan t eind legen.
Maar zijn er betere manieren? Of goedkoper? Bijv een quad met aanhanger?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:15

kusvoorjou welkom :wave:

hier ook geen regen gevallen
had de hondenclub afgezegd omdat er enorm slecht weer aan kwam, kwam er niks -O-

paar foto's van Tika gisteren, nu ook in de zomer roan en ze blinkt, niet normaal
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:17

Zo Tika ziet er goed uit zeg :j

Niet zo veel last van de vliegen zie ik, hier zitten ze met honderden rond de ogen als ik even het masker af haal -O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:18

Endure en plakemmers }>

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:18

Wij hebben ook een track; momenteel rijden we gewoon een rondje met de kruiwagen (we volgen de route die de paarden ook kunnen maken). Op een stal waar een van onze paarden gestaan heeft, werd het uitmesten gedaan met een quad en een aanhanger. Die aanhanger had een kiepfunctie op accu, dus achteruit de mesthoop oprijden, achterste plaat verwijderen en kiepen maar.
Afbeelding

Mochten we ooit onze paarden echt aan huis krijgen (niet gehuurd, zoals nu) dan wil ik een mini-tractor, met kiepwagentje, sleep, frees, maaibalk etc. Dan kun je je trekkertje namelijk voor alles handig gebruiken, bij een quad is dat toch iets minder makkelijk.

Bij Tika heb je geen spiegel meer nodig *D