Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:37

kvulden schreef:
Ja haha ik was het ook echt nog niet van plan haha. Maar ik wil wel het goede zeggen tegen de kinderen. En Rosie zal in zoverre niet onbeleefd zijn. Maar ik denk niet dat het perse nodig is dat ik op haar heb gereden. Als dat wel zo zou zijn dan is de voorbereiding niet goed. De stap naar het erop gaan zitten zou een aanvulling moeten zijn en niet een grote stap in het leerproces. Het zal nog blijken hoe ik het uit eindelijk ga doen. Maar zoals ik Rosie nu inschat en zoals ze de dingen nu oppikt denk ik niet dat ze al helemaal ingereden hoeft te zijn. Ik loop er dan zelf naast en geef dan net als met grondwerk de commando's. Ik denk dat dat goed kan werken. Ik breng mijn kinderen en Rosie natuurlijk niet in een gevaarlijke situatie. Ik ga er vanuit dat we tegen die tijd ook al vaak zo'n wandeling hebben gemaakt. Ik met Rosie samen. Wat ik me ook nog afvraagt. Het wandelen, dus alleen Rosie en ik. Hoe ver kan ik dat opbouwen. In km bedoel ik. Dus voor haar 3 jaar.

Diva kreeg ik met 11 maanden en ik ben dus in de wei begonnen. Ik merkte wel dat tot ze twee was ze me met een kwartier eigenlijk al wel beu was en echt even helemaal niets moest doen om verder te kunnen. Dus los zetten in de bak of wei en ook echt niet vast houden of iets vragen. Toen ze twee en een paar maanden was kon ik een half uurtje wandelen en daarna kon ik het zelf niet meer maar het geeft een idee ;)

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:47

Kwa wandelingen waren ze hier meestal niet zo lang, meer dat ze ff bij de andere paarden weg was. Rondje wijk en dan hadden we het wel gehad ;)
Na 3 of 4 van die wandelingen hebben we ze vorige zomer verhuisd naar de andere wei en dat is dan wel meteen 45 minuten lopen ongeveer.
Langs andere paarden, de weg over, door het bos.. Komen alles wel tegen.
Maar denk dat het wel scheelde dat het hele kudde er bij was.
En toen we er waren gingen meteen alle 4 de neusjes het gras in _O- je hoeft immers niet te kijken waar je bent, als er maar gras is :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:58

Dat bodywarmertje is fijn, hebben wij ook geleend van iemand met het leren fietsen. jammer voor zoonlief maar die was ook roze.

Flink doorgezaaid zo. met inzaaien wacht ik minimaal 3 maanden en maai het 1 keer van te voren. Met doorzaaien kan het normaal sneller. Kun je niet ook eerst een keer maaien?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:09

Dat gaat m niet worden vrees ik met aan handmaaiertje op benzine haha!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:10

Nieuw gras wordt hier toch ook 1 of liefst 2 keer gemaaid voordat paarden erop mogen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:15

mentjuh schreef:

ik op een zitmaaier, ben ik ook 2uur bezig voor halve hectare is er nergens een boertje die dat eenmalig kan doen tegen kleine vergoeding?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:24

Hmm misschien de aannemer weer bellen al zei hij dat ze er gewoon op kunnen na t doorzaaien. De zon heeft alleen te weinig geschenen vrees ik. In de buurt hier ook niemand die het eerst maait. Of de schapen er op of de paarden.
waarom is maaien beter?

Ik ben trouwens heel blij! Ik hoef niet op zoek naar een nieuwe trainer, hij komt naar Boekel! Zo blij!! Binnenkort weer aan de slag

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:36

mentjuh schreef:

Ik heb 3 keer 0,75 ha met de hand gemaaid. Nu maai ik het met de tractor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:42

Ik neem Tika mee als handpony naast Blue en dan loopt ze toch best wat km's mee.
Ze loopt dan natuurlijk wel mee en ik doe dan ook draf .
Tika wordt in juli 2 jaar en ik wil dat meenemen steeds meer uitbreiden naar langere stukken zodat ze sterk wordt.

antheman lastig zulke paarden
die eene moet gewoon manieren leren

Blue is een kei in struikelen , komt door de scheve stand van zijn hoef, dus buiten goed opletten en niet met te los teugeltje rijden want hij kan zomaar op zijn knieen liggen.
Toen hij jong was , was de overgang van galop naar draf al een reden om op zijn knieen te belanden.
Laatste keer is gelukkig al weer 2 jaar geleden, uitgesleten smal ruiterpad en onbalans en hop daar lag hij en ik ben er zijlings afgerold om te voorkomen dat hij zijn nek zou bezeren.

kvulden ik zou wachten tot 2.5 jaar eer er gewicht op je paardje komt.

horsie sterkte met je vader, hopelijk knapt hij snel weer op :(:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 10:43

Hier ook eerst 2x maaien wat ik heb gehoord.

Ik zou nooit een kind eerder op een paard zetten dan de leeftijd van beleren. Puur om het kind ook te leren dat je op jonge paarden niet kan rijden nog, en je moet wachten.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:47

Haha mij niet gezien maar ook simpelweg omdat we daar geen tijd voor hebben... We werken beide 4 volle dagen en 1 mama/papa dag en n kleine van n half jaar oud. We kunnen in de weekenden omstebeurt wat doen plus dat er ieder weekend wel visite binnen komt droppen... Dit weekend ook nog eens verjaardag... Dus we lopen al regelmatig achter de feiten aan te hobbelen kwa onderhoud. Veel te doen en te weinig tijd... Zitmaaier kopen we volgend jaar. Zit er even niet in na de verbouwing van de tattoo shop..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:47

Als je maait, dan krijgt het energie om in de breedte te groeien ipv in de hoogte. Dan gaan je kale stukken ook beter dichtgroeien. Daarnaast omdat nieuw gras niet goed is voor een paard.
Schapen is dan weer ideaal om te bemesten en ze lopen ook de grond nog eens vast.
Als je paarden direct op nieuw gras zet, dan trekken ze veel met wortel en al terug uit en heeft bijzaaien weinig nut gehad. Althans dat is mijn ervaring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:55

Klopt... maaien activeert de wortels om te groeien waardoor het vaster gaat staan en het zorgt voor een bredere plant, dus een dichter grastapijt.
Schapen lopen het misschien wel vast, maar vreten het ook té kort af (iig de paardenmengsels), dus dan maai ik liever.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:58

Weinig tot geen nut? Is het zo erg als je niet maait? Vreemd toch dat de aannemer zegt dat ze er gewoon opkunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:00

oeh!! tattooshop... :9 Maar goed dat ik al vol genoeg zit...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:02

Bijzaaien is natuurlijk minder erg als inzaaien, maar als er veel is bijgezaaid heb je idd grote kans dat je het volgend jaar weer kunt doen.
Vindt die loonwerker vast niet erg ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:03

Ja als al het jonge gras niet sterk genoeg is en terug uit de grond komt, dan heeft je investering weinig nut gehad.. mi.
Een aannemer, dat is hier iemand uit de bouw, dus weet niet waarom die kennis zou hebben van gras en paarden. :+

Zelfs op foto zie je nog grond door het gras. Als ze daar een sprintje op trekken, schiet er niks van over.
Als het bijna een paddock was, dan lijkt het me meer inzaaien, dan bijzaaien en dan kom je met 3 weken nergens.
Gras staat ook nog erg kort vind ik.. Bij ons staat alles tot aan je middel.
Zowel het nieuwe gras als het oude.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:07

Hier ook nog nooit gemaaid als er nieuw gras is ingezaaid maar wij zaaien in rond september en dan mogen ze er pas het volgende weideseizoen in april weer op. Dus 3 weken is wel erg kort. Hoe het er uitziet op de foto zou ik er geen paarden opzetten. Dat is zo weer kapot gelopen en ze trekken het gras er met wortel en al uit.

Ik zou zelf geen echte "ritjes" maken met een kindje op een onbeleerd paard zijn rug maar mijn haf van 2 heeft ook wel eens stilstaand een kindje opgezeten hoor. Die deed helemaal niets en had ook al wel eens een zadel opgehad. Vanaf jaarling ging hij al mee wandelen in het bos en ik deed er gemiddeld 2 keer per week grondwerk mee. Achteruit en opzij gaan, uiteindelijk ook stap, draf en galop, balkjes lopen, over zeilen lopen etc.
Hij was super dominant maar wel kuikenmak. Wilde niet liever dan ook opgezadeld worden en een bit in doen. Dan hoorde hij er helemaal bij. Tjah, ik gaf hem zijn zin.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:16

Loonwerker sorry... Nouja maakt ook niet uit. Dit is alleen op het begin stukje dat was kaal... De rest niet.
Tot op je middel??? Daar zou ik die van mij dan weer niet snel in zetten.
Ik laat hem zelf wel ff kijken. Waar ze nu staan kunnen ze ook niet blijven en denk er niet aan om ze 24/7 op stal te zetten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:19

Nee uiteraard gaan ze daar ook niet in. Dat is nu klaar om te maaien en wordt dan hooi voor de koeien van de boer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:19

Misschien een idee om dan een kleiner stuk af te zetten zodat ze niet de hele boel kapot lopen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:24

Hier is het gras dus pas ingezaaid in april. Vorige week bemest. Groeit nu goed (onkruid ook). Beste is dan een keer gewoon afmaaien en wanneer? (Hoelang moet het zijn)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:25

Ja dat was ik ook van plan Indd... Even kijken hoe, prikpaaltjes loopt m'n tinker gewoon omver... Misschien permanent splitsen. Volgend jaar willen we het stuk wat kaal was ook gaan verharde. Ze staan 24/7 buiten en de voerplek is zo kaal als t weer enorm blijft regenen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:26

Ik maai elke week op advies van de loonwerker. Na de trektochten ga ik voorzichtig de jongens op t nieuwe land doen, met een half uurtje per dag, de rest op hun oude bultenwei.
Ik heb in september laten inzaaien, bijna oktober.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:28

Ik heb vorig jaar mijn op puur zand ingezaaide paddock 3 a 4x gemaaid en toen heel voorzichtig de paarden er op gedaan. Die doen echt niet anders dan de kop omlaag en eten en die 5 a 10 minuten per keer werd het mooi aangetrapt en niet te kort gegeten.
Nu ligt het een jaar en is het een mooie grasmat geworden.