Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:46

Hoeveel paarden heb je [***]?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:48

3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:49

Ik heb er 2, maar toen ik de 2 van de buuf er even bij deed merkte ik dat dat een fikse uitbreiding in het aantal in beslag genomen uren betekende. Nu is heb ik geen probleem met te weinig tijd, maar als dat wel een issue is dan kan ik het probleem en de uitwijk heel goed begrijpen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:55

Ik merk voor mijzelf dat het enorm veel tijd scheelt nu ik geen stallen meer hoef uit te mesten.Voordat de paarden aan huis kwamen,stonden ze 's nachts op stal.Elke dag de stallen doen is best veel werk.

Nu ik ze aan huis heb en ze 24/7 buiten lopen scheelt dat tijd en vooral energie,bolletjes wippen is minder zwaar en kost minder tijd (minder afval ook :j )

Er zijn nog wat dingen die ik in de toekomst hoop te kunnen veranderen zodat het nog minder werk is zodat ik mijn kostbare energie in andere dingen kan steken.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:58

Ik ben van 2 naar 4 gegaan en dacht dat het niet veel zou uit maken maar daar heb ik me flink in vergist! Ik ben dan ook wel erg perfectionistisch en wil alles netjes hebben en geen hooi los op de grond zien :o

Bij mij staan ze ook 24/7 buiten maar ze maken er echt een bende van, ik vind stallen uitmesten dan veel makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:13

Tinky bij jou is het natuurlijk ook zo dat je lichamelijk last hebt. Als er veel werk is sta ik gewoon een uurtje eerder op.

Ik ben net als Patricia wel een pietje precies. Heb een "veegtik" volgens mijn man.

Ik heb in de winter het werk van beide, dwz 's ochtends de stallen en 's avonds de bak. Maar ik vind het helemaal geen vervelend werk.

Verder ben ik ontzettend graag thuis, wil niet op vakantie (heb elke dag een beetje vakantie), dat scheelt natuurlijk ook. En mijn man helpt ontzettend veel. Die vindt het ook leuk, dus dat scheelt voor mij ook weer. Ik heb door een schouderoperatie in augustus 2014 soms wat moeite met de kruiwagen door het zand sjouwen tijdens het mest ruimen en dat doet mijn man dan voor mij <3 .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:17

@[***]: ik heb vergelijkbare lichamelijke ongemakken en heb de omstandigheden zo aangepast dat het mij makkelijker afgaat:
-rond mijn PP-track heb ik een strook vloerbedekking op het zand liggen. Hierdoor hoef ik niet met een zware kruiwagen door de kuilen/bagger te ploeteren
-verder heb ik een 'sling' gemaakt die aan de handvatten van de kruiwagen zit en ik rond mijn nek kan doen zodat niet het gewicht van de kruiwagen alleen op mijn arm komt te steunen. Zeker toen ik met de H2Go-bag nog water naar de wei moest rijden was dat een uitkomst.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:20

Heb vandaag weer rond de stapmolen geschept en geveegd. Pffff rot werk. Onkruid komt alweer op, dus beter nu dan een paar dagen wachten...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:37

Scheelt dat ik niet zo'n pietje precies ben en een behoorlijke boerse instelling.
Rubbermatten is gewoon een uitkomst, iedere dag even de mest in een hoek schuiven en 1 x in de week van stal naar mesthoop.

Ik snap echt niet wat het nu allemaal zoveel tijd kost?
Ik voer de paarden smorgens alleen hooi met naar buiten zetten, kwartiertje werk en savonds ben ik een klein half uurtje bezig mewt stront schuiven , brok pakken en hooi geven.
1 x in de week mest van stallen naar mesthoop is een uurtje werk.

Ik heb er 5!

Met beter weer heb ik dan natuurlijk wel nog een uurtje rijbak poep scheppen/schuiven .
1 x in de week haal ik een groot pak hooi en dierenvoer

Ik woon hier nu 17 jaar en daarvoor huurde ik een wei en moest ik daar 2 x per dag naar toe, had ik geen water dus dat moest ik meenemen van huis.
Ik ging smorgens voor mijn werk de dieren buiten zetten en savonds na mijn werk rijden en voeren en op stal zetten.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:40

Met die rubber matten ga je heel wat tijd uitsparen!
Gewoon mest opzij schuiven of vegen en dan opscheppen, zal heel wat sneller gaan dan stallen uitmesten op stro!
Wel handig dus.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:43

En heel veel energie want je hebt alleen poep te scheppen en dat schep ik gewoon met een schep, geen riek voor nodig, geen vastgetrapte mest met stro.

en ook geen verlies van hooi want er komt geen hooi tussen je strooisel

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:45

Wij zijn alles nog aan het opbouwen dus dan is het wel een hoop werk.
Ik ben bijna 2 jaar geleden begonnen met de omheining en ben voorlopig nog niet klaar, en ik ben 24/7 thuis.. Ik kan alleen niet al m'n tijd aan de paarden besteden.
Het zou wel sneller kunnen hoor, maar meestal doe ik een stukje als vul werk :P
De vorige keer moesten we wel omdat de buurman het hek vernield had over de hele lengte van de wei, maar dat is ook 3 dagen werk geweest.
Vandaag heb ik er weer 12 palen in geslagen, maar daar voor moest ik eerst weer de bramenstruik kortwieken omdat er anders niet te werken is.
Morgen proberen het stukje af te maken (prikkeldraad van de oude palen af, schrikdraad op de nieuwe palen zitten, oude palen er uit en 2e draad zetten en eventueel nog palen bij zetten, ze staan nu nog om de 6 meter wat om de 3 moet worden).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:53

Wij hadden geluk dat het hele erf 2m hoog omheind was met herrashekwerk en de buren ook nog een 2 m hoog hek hebben geplaatst er bijna tegen aan.
Wel hebben we tussen-hekwerk verplaatst en dat was zwaar werk, stalen palen met betonvoet uitgraven en meters verder weer ingraven.

De stallen heb ik zelf gemetseld en ook gedeeltelijk weer her gemetseld, want ons Atje was een kei in slopen in haar jonge jaren.
Verder zijn de muren ook verhoogd doordat er steeds meer grotere pony's/paarden bijkwamen.

Ik begon met 2 A-tjes, een D pony veulen en een welsh cob van 1.56 en op een bepaald moment had ik een appaloosa van 1.64, een appaloosa van 1.58, een paint van 1.56, een welsh cob van 1.56 en een Atje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:53

[***] schreef:
Tinky bij jou is het natuurlijk ook zo dat je lichamelijk last hebt. Als er veel werk is sta ik gewoon een uurtje eerder op.

Ik ben net als Patricia wel een pietje precies. Heb een "veegtik" volgens mijn man.

Ik heb in de winter het werk van beide, dwz 's ochtends de stallen en 's avonds de bak. Maar ik vind het helemaal geen vervelend werk.

Verder ben ik ontzettend graag thuis, wil niet op vakantie (heb elke dag een beetje vakantie), dat scheelt natuurlijk ook. En mijn man helpt ontzettend veel. Die vindt het ook leuk, dus dat scheelt voor mij ook weer. Ik heb door een schouderoperatie in augustus 2014 soms wat moeite met de kruiwagen door het zand sjouwen tijdens het mest ruimen en dat doet mijn man dan voor mij <3 .

:P Dat is wel zo...en het meest vervelende is dat ik ook een enorm pietje precies ben....met de bijbehorende veegtik :o
Daarbij komt ook nog dat niemand het beter kan dan ik :+ ( jawel...ontzettend gevalletje control-freak :Y) ...ik wijd dat maar aan het feit dat dit het enige is waar ik nog enigszins controle over heb )

Verder zijn wij ook echt geen vakantiegangers,wij zijn het hele jaar op vakantie immers...
Wat ik echt niet red doet mijn vriend <3

Ik zou dat nooit kunnen...1x per week uitmesten,vroegâh ook elke dag een schoon bed.Heb 1x op een pensionstalling gestaan waar er maar 1x p/w werd uitgemest.Ook daar mestte ik gewoon elke dag uit :P
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 19-02-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:55

Als ik niet dagelijks uit mest dan ga ik me er ook aan ergeren en lopen de paarden er doorheen. Door het 1 a 2x per dag weg te halen ben je zo klaar en blijft het ook veel schoner.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:57

Tinky12 schreef:
[***] schreef:

:P Dat is wel zo...en het meest vervelende is dat ik ook een enorm pietje precies ben....met de bijbehorende veegtik :o
Daarbij komt ook nog dat niemand het beter kan dan ik :+ ( jawel...ontzettend gevalletje control-freak :Y) ...ik wijd dat maar aan het feit dat dit het enige is waar ik nog enigszins controle over heb )

Verder zijn wij ook echt geen vakantiegangers,wij zijn het hele jaar op vakantie immers...
Wat ik echt niet red doet mijn vriend <3

Ik zou dat nooit kunnen...1x per week uitmesten,vroegâh ook elke dag een schoon bed.Heb 1x op een pensionstalling gestaan waar er maar 1x p/w werd uitgemest.Ook daar mestte ik gewoon elke dag uit :P

Hier nog 1, herken dit maar al te goed! Manlief helpt dat vind ik echt fijn maar na hem ga ik nog weer vegen :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:10

Nee, als je grote stallen hebt en het netjes op een hoopje schuift worden ze zindelijk en poepen ze het netjes bij de hoop :j
Even in de gaten houden in welke hoek ze het liefste poepen en klaar.
Haal je het iedere dag weg krijg je geen zindelijke paarden want waar is nu die wc?

Ik doe dit nu al jaren met verschillende paarden/pony's en allemaal leren ze het truckje.

Maaaa, jullie zijn gek, nog navegen, pfff, echt niet, ja, zo blijf je bezig maar zo schoon is het op een pensionstal ook niet de hele tijd.
Ben echt een boerin :o

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:41

Nee dat is pension dit is thuis!! Als ik in de tuin zit wil ik alles schoon en opgeruimd hebben.. Onze paarden kakken waar ze eten en lopen echt niet weg naar het poep plekje, ze zijn aan het eten :Y)
Ik mest en veeg alles aan om 6.00 uur voor het werk om 18.00 uur direct na het werk en om 23.00 uur voor het douchen, wil zo min mogelijk zien liggen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:54

spatter schreef:
Nee, als je grote stallen hebt en het netjes op een hoopje schuift worden ze zindelijk en poepen ze het netjes bij de hoop :j
Even in de gaten houden in welke hoek ze het liefste poepen en klaar.
Haal je het iedere dag weg krijg je geen zindelijke paarden want waar is nu die wc?

Ik doe dit nu al jaren met verschillende paarden/pony's en allemaal leren ze het truckje.

Maaaa, jullie zijn gek, nog navegen, pfff, echt niet, ja, zo blijf je bezig maar zo schoon is het op een pensionstal ook niet de hele tijd.
Ben echt een boerin :o

Ja...helaas is een van mijn zwijntjes hier niet gevoelig voor...die trapte alles door de stal.Zelfs nu hij niet meer op stal staat presteert hij het om door een hoop heen te baggeren terwijl er meer dan ruimte zat is :+

Hij haalt waarschijnlijk "loltrappen"en "droltrappen" door elkaar _O- Het liefst als je net klaar bent en de rommel hebt opgeruimt.Staat je glazig aan te kijken...laat een hoop vallen en veegt er vervolgens doorheen :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:07

_O- loltrappen versus droltrappen doet het hier goed na een fles prosecco (van de Lidl).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:08

Heb een trekker op het oog! Een mc cormick uit 1954! Vader kan er aan sleutelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:14

Goed bouwjaar... kom ik ook vandaan :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:16

tinky welk ras is dat zwijntje? :(:)
je kunt het wel mooi vertellen _O-

hier zijn ze in de rijbak ook redelijk zindelijk, in de hoeken ligt de mest, soms gaat het mis maar meestal goed

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:23

Tja kan me voorstellen dat het voor sommige mensen meer werk is om de paarden thuis te houden dan op pension. Ik zou niet meer anders willen en ben net zo'n "gek" als _PatriciaH. 's Morgens om 05:30 uur krijgen de paarden (2) compactgras en ga ik drollen rapen in de paddock en de stallen, daarna doe ik het hooi in de slowfeeder in de achterste paddock daarna krijgen de paarden wat muesli, ga de honden (4) eten geven, brood smeren voor mij en manlief. Douchen/wassen en aankleden en om 07:15 uur in de auto naar het werk. Manlief neemt het uitlaten van de honden voor zijn rekening.

Werk 32 uur voor de baas (2 middagen vrij) en de rest van de tijd gaat op aan het bedrijf van manlief, paarden masseren en 4 x per week mijn eigen dieren beweging geven. Zodra ik thuis kom uit het werk dan mest ik weer de stallen, 2 paddocks en de rijbak en ga daarna de paarden voeren en eten koken. Voor het slapen gaan voer ik de paarden weer een keer (22:30 uur) en raap de laatste drollen.

Heb de paarden op vlas staan en in het weekend haal ik de natte plekken eruit en gaat er schoon vlas bij. Nu scheelt dat ze 24/7 buiten lopen en alleen de grote merrie te beroerd is om buiten te plassen :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:27

Ik heb er van mij ook 1 bijna zindelijk. Als ik de wei in kom om te mesten en hij moet poepen dan komt hij naar me toe gelopen. Ik hoef dan alleen de kruiwagen achter zijn kont te zetten enndan poept hij daar in. Wie weet lukt het me nog dat ik gewoon een kruiwagen in de wei zet enndat ze daar in poepen _O-