Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:07

Nens wat zijn dat de grienden? Is dat bos?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:39

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:45

Nens77 schreef:
Nikass schreef:

http://www.recreatiezuidholland.nl/cont ... 003_000000

Er zijn ook al diverse foto meetings geweest vanuit Bokt.
Je kunt er leuk rijden, maar het is geen strand of echt bos met zandpaden.
Daar moeten we toch voor naar de andere kant.
Op Voorne Putten (Brielle, Hellevoetsluis, Spijkenisse, Oostvoorne) zou je denk ik ook nog best iets leuks kunnen beginnen. Daar is best nog wel plek, maar daar is de grond wel heel nat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 02:00

Nikass schreef:
Ik sta op Veen hier, regio Amsterdam en ik merk nu dat het hier ook kan, mits je niet teveel paarden op te weinig land zet. Bij ons staan de paarden nu dus ook nog buiten. Dus als je genoeg ruimte hebt zou het moeten kunnen, zeker als je een soort paddock paradise maakt met verschillende ondergronden. Zo ideaal als in het oosten van het land wordt het dan wellicht niet, maar je zou een heel eind moeten komen. Als ik bijvoorbeeld ook zie hoe ze sinds een paar jaar de ruiterpaden in het Amsterdamse bos beheren, die waren altijd één grote modderpoel maar nu kun je vrijwel het hele jaar op nagenoeg droge paden rijden. Met veel geld en inspanning zijn er dus denk ik mogelijkheden.

Hoe hebben ze dat opgelost Nikass?
Hier lukt het op veen echt niet de hele winter. Nu nog wel, maar moeten niet gaan rennen (zoals vandaag omdat mijn man ze pas tegen schemer en in de mist op ging halen) maar als het nu langer achter elkaar gaat regenen is het echt gebeurd. Blijft het nu droog en gaat het vanuit het droge weer vriezen zouden we deze winter heel lang plezier kunnen hebben van de wei. Maar helaas valt er vaak toch te veel water.

paden heb ik ook, maar de graspaden kun je in de winter niet (intensief) laten belopen. Dus moet inderdaad de bodem aangepast worden. Met zand, roosters, klinkers of puin kun je veel verbeteren. Als dat mag en je er de centjes voor hebt...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 08:25

Nens77 schreef:
Nikass schreef:

Ik stond op Manege Hoogvliet en vond het met dat mooie rijden edcht enorm tegenvallen in de befaamde Rhoonse Grienden. Ik sta nu in Simonshaven (in de buurt van de manege) en kan daar veel leuker rijden vind ik!
Hier zou best eens een goede pensionstal bijgebouwd kunnen worden!! Met een paddock of 10 zodat er groepen minimaal dagdelen naar buiten kunnen in de winter:-) Dat is hier echt helemaal nergens!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:58

Nens77 schreef:
Nikass schreef:

Ik stond op Manege Hoogvliet en vond het met dat mooie rijden edcht enorm tegenvallen in de befaamde Rhoonse Grienden. Ik sta nu in Simonshaven (in de buurt van de manege) en kan daar veel leuker rijden vind ik!
Hier zou best eens een goede pensionstal bijgebouwd kunnen worden!! Met een paddock of 10 zodat er groepen minimaal dagdelen naar buiten kunnen in de winter:-) Dat is hier echt helemaal nergens![/quote]

Dat was de tweede plek die ik noemde, Voorne Putten....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:07

JoyceB het is pas het eerste jaar dat ik dit meemaak en hoe ver we komen weet ik ook nog niet. Volgens de eigenaar gaan de paarden meestal max eind december de paddock in maar dat is dan omdat het gaat vriezen en de eigenaren bang zijn voor blessures op een niet helemaal vlak land in bevroren toestand.
En als je idd meer regen heb lukt het misschien ook niet.
We hebben wel de luxe positie van in eerste instantie vier paarden op drie hectare land. Nu blijkt dat we toch de ruinen en merries moeten scheiden (helaas!) wordt dit zelfs twee paarden per drie hectare. Hierdoor is er altijd gras en wordt het land -tot nu toe- niet helemaal stuk gelopen. Het meeste gebeurde bij de introductie van de nieuwe paarden (twee nieuwe bij een bestaand koppel) toen is er heel wat afgerend en toen was het juist een natte periode. Nu wordt er nog steeds wel gespeeld en gerend en je ziet echt wel dat het land gebruikt wordt zeg maar. Maar geen plassen en niet tot de knieën wegzakken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:09

Die stal in Duitsland gaat een stalgenoot van bij binnenkort heen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:32

Wat een mazzel heeft zij! :~

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:42

Ja misschien wel, misschien niet ;). Ik denk namelijk wèl dat er op iedere stal wel wat is. Op de een alleen wat meer dan op de ander ;). Ik ben zelf nog niet op deze stal geweest maar ga er zéker eens kijken als zij verhuisd is. Het concept ziet er iig veelbelovend uit! En moooooi buitenrijden daar.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:07

Als ik mijn paard niet de mogelijkheid kan geven op dagelijkse vrijheid, dan verkoop ik haar.

Ik had sowieso nooit een paard gekocht had ik niet de ruimte/tijd/geld ervoor.

Mijn vereiste zijn:

- Dagelijks minimaal 12 uren buiten met soortgenoten, liefst 24 uur(zoals nu)
- Weidegang gehele jaar zolang mogelijk is.
- s'zomers dag en nacht buiten
- goede kwaliteit ruwvoer

Mijn paard zal nooit en te nimmer(medische redenen uitgesloten) 24/7 op stal komen.
Ook weet ik dat mijn paard dan ontzettend chagerijnig wordt ( heb een keer 4 weken boxrust moeten geven aan mijn paard)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:41

Gelukkig heb je in jouw regio alle mogelijkheden om aan je wensen te voldoen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 15:59

Nikass schreef:

Inderdaad. Ben benieuwd of je ook zo veeleisend zou zijn als je in mijn regio (rotterdam/spijkenisse) zou wonen.....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:17

Zoals Martinedd vind ik overdreven, lijk ik een dierenbeul bij :+ terwijl ik vind dat mijn paard het heel goed heeft :j

Half 9 naar buiten in een kleine groep/kudde, voor het donker naar binnen (zomer is dat 22.00 uur, winter voor 17.00 uur)

Weidegang in de voorjaar/zomer en met vorst, met natte bodem staat hij in de buitenbak (20 x 60) ivm kapot lopen weiland.

S'avonds/snachts staat hij lekker op stal, met goed voer en iedere dag nieuw/schoon stro in de stal!

Ik krijg niet de indruk dat hij erg ongelukkig is :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:46

Brendaaaa schreef:
Nikass schreef:

Inderdaad. Ben benieuwd of je ook zo veeleisend zou zijn als je in mijn regio (rotterdam/spijkenisse) zou wonen.....

Uiteraard, anders verkoop of slacht, toch ? :+

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:46

Daarom zegt ze ook:

Martinedd schreef:

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 16:49

tess_84 schreef:
Daarom zegt ze ook:

Martinedd schreef:

Ja, en dat blijf ik betwijfelen, of mensen écht zo zouden handelen als ze in een andere situatie zouden zitten. Ik vind mezelf ook nog steeds geen slechte paardeneigenaar!!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:53

tess_84 schreef:
Daarom zegt ze ook:

Martinedd schreef:

Ja, en dat blijf ik betwijfelen, of mensen écht zo zouden handelen als ze in een andere situatie zouden zitten. Ik vind mezelf ook nog steeds geen slechte paardeneigenaar!![/quote]

Daar hadden we eerder ook een discussie over.... Wat nu als je tijdelijk in een andere situatie komt waardoor je je paard op een andere manier moet huisvesten (financieel, verhuizing eventueel voor werk, minder tijd door korte studie, je huidige huisvesting houdt op met bestaan en je moet op zeer korte termijn iets anders,etc) ?
Ben je dan ook zo rechtlijnig of ben je dan wel flexibel ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:56

Ik zou mijn paard liever 100 km verderop neerzetten als daar wel 24/7 buiten mogelijk is, dan dichtbij en wel meer op stal (elk uur is er 1 teveel voor hem :(:) )
Zo realistisch ben ik wel, belang paard weegt zwaarder dan mijn wensen :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:59

Voor de mensen die het eerder hadden over de onzekere toekomst van Stal Vossenburg in Rhoon (Hit Actief):

http://www.rijnmond.nl/nieuws/12-12-201 ... ring-rhoon

Het begint er zeer hoopvol uit te zien, vooral nu ook de PvdA zich bij de motie heeft aangesloten.

[/einde mededeling] :D

De Rhoonse Grienden mag je helemaal niet komen met een paard. Ik vind het niet tof dat mensen daar dan toch gaan rijden. Is slecht voor de reputatie van paardenmensen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:05

Isegrim schreef:
Voor de mensen die het eerder hadden over de onzekere toekomst van Stal Vossenburg in Rhoon (Hit Actief):

http://www.rijnmond.nl/nieuws/12-12-201 ... ring-rhoon

Het begint er zeer hoopvol uit te zien, vooral nu ook de PvdA zich bij de motie heeft aangesloten.

[/einde mededeling] :D

De Rhoonse Grienden mag je helemaal niet komen met een paard. Ik vind het niet tof dat mensen daar dan toch gaan rijden. Is slecht voor de reputatie van paardenmensen.

Had het al gezien op FB :j
Ow echt ?!
Ik dacht dat je daar op de fietspaden gewoon mocht komen ??
Zie er bij mij achter altijd genoeg rijden iig

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:06

vuurneon schreef:
Ik zou mijn paard liever 100 km verderop neerzetten als daar wel 24/7 buiten mogelijk is, dan dichtbij en wel meer op stal (elk uur is er 1 teveel voor hem :(:) )

Dan heb je een behoorlijk inkomen als je met de huidige benzineprijzen 4/5 keer per werk op en neer kunt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:07

Nens77 schreef:
vuurneon schreef:

Dan heb je een behoorlijk inkomen als je met de huidige benzineprijzen 4/5 keer per werk op en neer kunt...

Nee hoor, plek goed kiezen waar toezicht is :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:11

Nens77 schreef:
vuurneon schreef:

Nee hoor, plek goed kiezen waar toezicht is :)[/quote]

Je gaat dan zelf niet meer naar je paard toe ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:13

Niet zo vaak dan inderdaad :)
Ik ga nu ook maar 2 keer per week heen :) dus dat maakt niet zoveel uit of het dan 1 keer per week wordt.

Dierenartsrekening is duurder dan 1 keer per week even 200 km maken :)

Maar gelukkig kan ik, als ik hier weg moet, wel dichterbij terecht. Maar stel dat er in mijn direct omgeving geen mogelijkheid zou zijn, dan wijk ik absoluut uit. Nederland is niet zo groot immers.