[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:09

Ik ben helemaal blij. We hebben sinds vorige week echt opvallend minder mest (oké, nog steeds 9 hopen per paard, wat bovengemiddeld is, maar toch) , en zeker minder rotzooi. Er word niet meer zo geknoeid. Ook kunnen we misschien eens in de 2 dagen gaan voeren ipv elke dag, ze doen er echt langer mee.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:21

Nog niets kapot? Ik heb foto's van jou systeem laten zien aan de stalhouder, die is erg handig. Hij vond het er goed uitzien :) waarschijnlijk wordt het dus zoiets als die van jou.

Heb jij er ook gaten in zodat het water weg kan?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:24

Goh, bijhouden hoeveel hopen mest per paard, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Per 24 uur 9 hopen?

Hier komen als het goed is vandaag de netten binnen. Heb nog geen elastiek en karabijnhaken, wel al gaten in de hoeken vd bak gemaakt en heb het idee dat met stro-touwtjes ook eerst prima gaat lukken, dus hoop ze er vanavond over te kunnen doen. Ben dat harken zo zat :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:31

Ben ook megablij met mijn slowfeeder :)

Ik druk er een groot AJ-net in volgepropt met stro en daar zijn ze met z'n 3en zo'n 9 uur zoet mee.Fijn nu de nachten langer worden en overdag prutweer is.
Met de regen staan ze lekker met hun kont onder de pony-poort en vaak genoeg met hun bakkes in de bak,lekker aan het frummelen en stoeien met het net.

Voordeel van een "normaal"model net vind ik wel dat ze aan alle kanten kunnen frutten.Ook de restjes onder het net weghalen.
Met een vierkant net was dat toch lastiger en bleven de lekkerste stukjes onder het net liggen waar ze niet bijkonden.

Voor mij ook de belangrijkste reden om nu gewoon met fijnmazige hooinetten ze werken en niet met een frame of rechthoekig net.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:43

dat vind ik ook prettiger, heb ook de kussen netten weggedaan en gebruik de grote ej netten, onverwoestbaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:49

Hier poept het grote paard elke 2 tot 3 uur een hoop.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:52

Is het nou heel raar dat ik me afvraag hoe jullie dat weten. Ik moet nog een paddock mesten, zal eens tellen _O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:56

Ooit in een boekje gelezen en door regelmatig te controleren (het paard staat aan huis in een paddock) weet ik dat het zo is. Van de shetten is het niet te zien want die klossen er doorheen en schoffelen het in hun stalletje onder.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:02

Caily schreef:
Goh, bijhouden hoeveel hopen mest per paard, dat kan ik ook wel eens gaan doen. Per 24 uur 9 hopen?

Ja, 7 tot 9 is normaal voor een paard, zeggen ze? Nou mijne scheet echt wel meer. En dat zijn potverdorie geen kleine hopen ook!!! Vandaag toevallig op gelet, omdat mijn vriend gisteren ook al vond dat er zo weinig mest lag. Arme jongen, helemaal gewend aan zijn slaafse bestaan als poepschepper...

Hier komen als het goed is vandaag de netten binnen. Heb nog geen elastiek en karabijnhaken, wel al gaten in de hoeken vd bak gemaakt en heb het idee dat met stro-touwtjes ook eerst prima gaat lukken, dus hoop ze er vanavond over te kunnen doen. Ben dat harken zo zat :(

Oh ik weet precies wat je bedoelt, elke keer die rotzooi overal, proberen het nog eetbare eruit te vissen, maar als je het oppakt blijkt er op gepiest of gepoept te zijn.... Ik ben als een kind zo blij dat dat niet meer hoeft!!!

Leen, leuk zeg! Hij is makkelijk bij te vullen, ben er erg blij mee. Ja we hebben er wat gaatjes in geboord, en eens in de week haal ik stof/restjes/nat spul van de bodem. Voor de rest vul ik gewoon aan.

Er zijn twee mazen kapot op de plek waar het touw om het rek op zijn plek te houden, door de mazen loopt. Achteraf gezien hadden we beter een ringetje aan een taireppie kunnen doen en dan daar dat touw door, niet door de mazen. Maar ach, de schade is zo minimaal, de paarden hebben het niet eens door.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:16

Nou, ik heb geteld hoor, 51 hopen van 5 paarden. 2 Tinkerveulens, een BP jaarling, een Haflinger en een Welsh. Moet wel zeggen dat ze wat last hebben van slappe mest door de natte weide, maar ben wel benieuwd of het verandert straks met de netten.

Helaas zijn ze nog niet binnen, postbode zou tussen 08.30 en 21.30 komen dus t is nog niet verloren, al geloof ik er niet meer in.

Welke maat karabijnhaken hebben jullie?

Omdat ik bang ben voor teveel kracht op het net wil ik dus elastiek rondom het net rijgen (https://www.trailerplus.nl/detail/74395 ... -meter.htm), en dan daaraan de karabijnhaken vast klikken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:48

Ga ook maar eens tellen dan :Y) :D

Ik durf zo niet te zeggen welke maat karabijnhaak, in elk geval een goede degelijke. Bij de kleinere gingen de sluitingen snel kapot of bleven open staan.
Ben heel benieuwd hoe en of dat elastiek gaat werken? Dat doe je dan in plaats van een buizen frame?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:54

Ja klopt. Is wel zo dat bij mij eerste prio het verspil is, als ze niet helemaal slowfeeden kan me weinig boeien. Ik heb van de 7 paarden er slechts een tussen lopen waarvan ik zeg die zou wel met wat minder door kunnen, de rest is allemaal in de groei of moeilijk op gewicht te houden en dus ook zeker niet te dik. Heb mazen 3 x 3 dus iets langzaam zal het hoogstwaarschijnlijk ook wel gaan. De twee echte zorgenkindjes wbt gewicht krijgen hooi, de anderen voordroog dus ik denk dat de boel wel beter in evenwicht komt met een net (dwz dat de hooipaarden wat minder moeite hebben met eten dan de voordroog-groep)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:05

Poeh, de 5 kleine boefjes hier kunnen na een dag al érg goed overweg met de 20 mm netten := Ze trekken er gewoon plukjes doorheen! Misschien op termijn dan het net maar dubbel eroverheen doen ofzo? Ze mishandelen de netten ook flink, tillen ze op en rukken en plukken eraan... Van rustig eten is in ieder geval geen sprake 8)7

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:26

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:12

Jemig, al dit relatief rustig is, dan heb ik echt onwijs beschaafde paarden :')

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:14

Zo die kan flink trekken...zijn ze bij mij nog redelijk rustig en dacht al dat ze hard trokken!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:15

Fjord...eten.....kill en attack ofzo

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:15

Oh wat doet hij dat netjes...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:45

Herkenbare beelden...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:08

Dat zou hier ook in de categorie "relatief rustig" vallen :))

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:52

Zo eten die van mij ook. Alleen volgens mij trekken ze er nog harder aan hihi

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:47

Ben blij dat ze dat met het gras niet doen _O-

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:35

Topic zomaar weg uit m'n lijst, vond het al zo rustig!

Iemand nog een tip waar ik een net van ongeveer 115cm bij 100cm met grote mazen kan vinden?
Ik heb nu een palletbox staan, maar de paarden vinden het nog leuk om met hun snuit de boel uit de kist te gooien, dus nu wordt het alsnog een puinhoop. Het gaat mij niet om het vertragen van het eten, vandaar de keuze voor grote mazen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:24

Aanhangernet?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:45

Die heb ik al, maar dat zijn gaten van 45mm en kan nergens groter vinden. Heb nu koord gehaald en die ben ik in het frame aan het vlechten :D