Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:29

Hier ook veel vlierbessen, van die irritante extreem snel groeiende reuzenstruiken ;-) Gekortwiekt tot aan de grond en hopla 1 zomer verder en het zijn weer 4 bij 2 meter -struiken.
Paarden eten -bij mij- er niet van/aan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:39

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:26

melizz13 schreef:
Mijn hooirek is klaar

Ziet er mooi uit! Maar gaat daar niet alsnog heel veel hooi door verloren? Ik denk dat ik daar nog iets van gaas achter zou spannen of zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:28

@melizz13 : ben je niet bang dat de paarden hun hoofd stoten tegen die scherpe punten van het dak ??

Ik heb ook nooit anders geweten dan dat de vlier giftig is, daarom eten de meeste paarden ze ook niet.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:18

Dani; Ja ik denk dat ik er ook nog balkje horizontaal in maak zodat ze net iets meer moeite moeten doen. Gaas zou ook nog kunnen maar snijen ze hun lippen daar niet aan?

Dubbeldun; Het kon niet anders want anders word het hooi nog nat. Ik kan even kijken of ik de hoeken nog mooi rond kan afzagen. Derest is heeft geen scherpe hoeken die heb ik allemaal rond gemaakt. ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:43

Ik kom hier weer eens binnenvallen met een vraagje, waarvan ik denk dat jullie me wel vooruit kunnen helpen.

Wij hebben 9 paarden in de kudde staan, en die willen we deze winter hooi geven uit van die houten palletkisten, met betongaas erover.
Geen probleem zou je denken, maar helaas.
Er staat een mini shet in de kudde, die is nog geen meter hoog. De rest is 1.45/1.70
Deze zal toch ook moeten kunnen eten.
Nu zat ik te denken om bij een aantal van de kratten een gat in de zijkant te maken en daar een stuk betongaas te doen, waardoor hij langs de zijkant kan eten.

Is dit een goed idee, of hebben jullie betere suggesties?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:51

@FitzChivalry : dat werkt zolang er voldoende in zit en het door de 'druk' dus tegen de zijkant aan geperst wordt. Als dit niet langer het geval is zal hij er dus niets meer uit krijgen. Nou hebben shetjes nogal te neiging te dik te worden dus of misschien dat het nog een gunstige bijwerking heeft ook :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:52

Dat is inderdaad geen ongunstige bijwerking, want billy heeft heel erg de neiging om heel dik te worden.

Bedankt voor je snelle reactie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:53

@FitzChivalry : overigens zou je wel even moeten kijken welke maat gaas voor hem het beste is. Te groot kán zijn bekje in klem komen te zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:33

Ik zou er inderdaad ook voor kiezen om bij een aantal bakken een zij-gat voor die kleine te maken.

En mochten de andere paarden toch die zij-gaten bezet gaan houden / die kleine opzij duwen dan kun je desnoods nog een draadje spannen zodat alleen die kleine er aan die kant van de kist bij kan :)

Maar een beetje klein knollie laat zich natuurlijk niet zomaar aan de kant zetten , dus of dat nodig is....? ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:35

Zeg wat anders.

Voor 2 D-ponies en een Shetje , hoeveel kuub zou je mestput daarvoor moeten zijn ongeveer als je die 2 / 3 keer per jaar laat legen ?
Gaat alleen om gewone mest uit de wei vandaan , zonder stalbedekking.

Je kunt hem natuurlijk vlak voor de winter / nattigheid nog laten legen (moet via de wei) zeg eind september , en daarna nog een keer als het vriest zo rond januari/februari , en dan weer in de zomer zo rond mei / juni als het droog is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:34

Ik heb 2 E'tjes mét stalstrooisel (vlas, strokorrels of houtkrul) en doe met een 12 m3 mestbak ruim 7 maanden. Overigens gaat de mest uit mijn wei niet op de mestbult, maar 'over de schutting' tussen het mais.
Overigens moet je hem niet te klein laten maken, want afhankelijk van de leegwijze moeten ze er wel met een grote schep inkunnen. De 'schep' die ze bij mij gebruiken is 2 m' breed.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:38

Ik heb een netje voor het Shetje, met van die kleine maasjes...vinden de anderen te veel "gedoe" en bovendien morsen die ook, waardoor Shetje genoeg binnen krijgt. Je kunt hem onderdehand rollen... :Y)

Ik heb ongeveer de zelfde hoeveelheid mest PM...en 2 relatief kleine kruiwagens vol per dag. Wanneer je af kunt meten hoeveel liter de kruiwagen is (staat er soms ook op) en je weet dat je per dag 1 of 2 kruiwagens vol hebt, maal 150 dagen.... :)*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:29

Nou, mijn paarden hebben nu een groot hooinet hoor. Jeetje wat waren ze neidig dat ze er niet door heen konden walsen en dat ze er iets voor moesten doen! Mijn haflinger was wel slim; laat het andere paard het hooi uit het net halen en jat het dan uit zijn mond! ;)

Als ze straks me meer mij elkaar staan wil ik ook nog andere voerplekken creeren. Maar ik wacht nu eerst even af hoe dit gaat. Volgens mij doen ze wel echt langer met hun hooi. Er was in ieder geval minder verspilling. Het was keurig in de paddock.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:50

Leuk en Super handig topic dit :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:37

let wel op dat je van september tot februari geen mest mag uitrijden.

ik gooi mijn mest nu per kruiwagens op de wei en verspreid t gelijk.

voor milieupolitie komt er een rol container die ik dan maandelijksvol schep en laat legen.

ze doen hier erg moeilijk nl.

hooinet xxl nu 2 dgn in gebruik, ze eten er goed van, langzamer dan uit mijn 1000 ltr kratten maar nog wel vrij snel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:36

kevje06 schreef:
hooinet xxl nu 2 dgn in gebruik, ze eten er goed van, langzamer dan uit mijn 1000 ltr kratten maar nog wel vrij snel.

Hier zelfde "observatie" ... gaat vrij snel nog via de netten ja.
Vandaag nieuwe hooinetten (Nicky's Keet) gearriveerd met nog kleinere maas: ben benieuwd hoe dat gaat.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:47

ga morgen bij nicky's keet hooinetten bestellen.
enige nadeel is het vullen van die dingen.
moet er daarvan wel een paar op hangen.
met mijn xxl net gaat dat stuk makkelijker, open en hup er in...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:43

ik heb zojuist ook bij nicky 6 netten besteld,ben benieuwd!
hopelijk zijn ze sterker als de aanhanger netten (hoopte stiekem ook makkelijker te vullen ;-) )

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:58

de eerste keren is het een hel om ze te vullen, die dingen stroppen helemaal dicht }>
maar na een paar keertjes rekken ze wat open en gaat het prima :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:07

ohh gelukkig,ik stap eigenlijk over om het me wat makkelijker te maken.(lees minder tijd) ben zo'n uur bezig om alle netten te vullen voor s nachts en de dag :+
hoeveel kilo/plakken kunnen er eigenlijk in?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:11

een uur? :oo
hoeveel netten moet je dan wel vullen?
ik stop elke dag 2 pakken hooi in 6 netten, kost me misschien een kwartiertje ;)

ik heb de kleine netten, daar past ruim een half pak hooi in.
voor zover ik weet kan in de grote netten ruim een heel pak.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:16

ohhh super! hihi dat gaat me veel schelen.

Ik moet 11 netten vullen :+
de grote gaan wel maar bij de kleintjes heb ik de openingen te klein gemaakt,dus moet alles met losse plukken erin :+

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:29

haha, dan kan ik me wel voorstellen dat je er een tijdje zoet mee bent :')

het handigste is als je een systeempje hebt om de netten open te hangen zodat jij je handen vrij hebt voor het vullen.
ik doe dat door het net tussen 2 haken te hangen, maar een paar pagina's geleden stond er en soort basketbalring om netten open te hangen voor het vullen.
(wie had dat nou weer gepost ... dubbeldun?)
je kan ook de baal hooi rechtop zetten en het net erover trekken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:52

fojoe schreef:
de eerste keren is het een hel om ze te vullen, die dingen stroppen helemaal dicht }>
maar na een paar keertjes rekken ze wat open en gaat het prima :D

Ja joh? Nu ja, had daar zelf niet zo probleem mee met dichtstroppen. Maar gaandeweg wordt het dus (nog) makkelijker. Das goed nieuws ;-)
Vooralsnog na 1 nachtje gebruik erg tevreden over de Nickys Keet-netten.
Eigenlijk wilde ik die hooinetten aanschaffen, maar jeetje.... wat zijn die dingen duur! En ik wil minstens 5 tot 8 hooi-voerplekken (liefst meer).... zodat er continue heen er weer gewandeld kan worden en de laagste in rangorde ook zijn kans krijgt om de buik vol te eten.
5 tot 8 van die dure hooinetten, is wel een hele grote investering dan!