Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PhiaBink schreef:granu schreef:Granu heeft geen paarden, gebruikt strokorrel enkel als bodembedekker in de tuin en als strooisel voor de kippen.
Hoe kan je dan in godsnaam kippestront met paardenmest vergelijken????
Kippen en paarden, tsja het zijn dieren, ze scheiten en dat zijn ongeveer de enige overeenkomsten. Verder......Scheiten plantjes ook dan?
russel schreef:PhiaBink schreef:
Hoe kan je dan in godsnaam kippestront met paardenmest vergelijken????
Kippen en paarden, tsja het zijn dieren, ze scheiten en dat zijn ongeveer de enige overeenkomsten. Verder......Scheiten plantjes ook dan?
Maar kippenstront stinkt?? Heb je dat al eens geroken? Een schuur vol kippen met kippenstront??
craje schreef:ik heb het een lange tijd geprobeerd in mijn stallen. We hebben 6 stallen en ik wilde er tijdvoordeel uit halen en kosten mee besparen. Ik ben nu weer overgestapt op stro en doe voor de stallen die altijd heel nat zijn op 1 plek de korrels onder het stro, dus niet in de hele stal.
Het probleem was dat ik wilde dat de paarden wel aan stro konden knabbelen. Dus ik legde ook wat stro in de hoeken. Maar daardoor was ik meer tijd kwijt met mesten omdat ik alles schoon wilde hebben. je staat dan heel lang met de mestvork te schudden om maar alles uit de stal te krijgen. Het principe bevalt me wel, alleen miste ik voor de paarden het geknabbel aan het stro en ik was meer tijd kwijt met mesten. De kosten zijn lager dan bij stro, omdat je maar minimaal hoeft bij te vullen. Dat de paarden in eerste instantie op korrels liggen is niet waar. Als je het spul de eerste keer in de stal gooit moet je er een gieter water overheen gooien zodat de korrels meteen uiteen vallen. Het is niet glad of hard. De paarden eten er niet van dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Diegene die bij mij de mest komt ophalen spreidt dit over zijn land en had er geen bezwaar tegen dat dit spul erbij zat. Kortom, als je tijd genoeg hebt is het een mooi alternatief, alhoewel ik het altjid zou combineren met stro ivm het knabbelen.
karev schreef:Even een vraag van een beginner. Ik wil ook stro korrels gaan gebruiken. Mijn stal is 3x3.20 en een stal van 1.60x 2.oo voor een shet. Met hoeveel zakken begin je in elke stal? En hoeveel water moet er dan over, een gieter vol lijkt me zo weinig? En doen jullie elke dag na het mesten ook nieuwe korrels er bij? En elke dag natte plekken verwijderen, of 1x per week?
Jannepauli schreef:Dat had je natuurlijk best kunnen oplossen door een hooinet met stro te vullen en dit in de stal te hangen. Dat spaart heel wat rommel in de stal en de paarden hebben langer iets te knabbelen.