Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:30

In principe heeft hij gelijk, alleen mijn ervaring is als ze plassen op de laag strokorrels, heeft het tijd nodig te zakken en in die tijd komt het gas vrij en dan stinkt het al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:32

PhiaBink schreef:
granu schreef:
Granu heeft geen paarden, gebruikt strokorrel enkel als bodembedekker in de tuin en als strooisel voor de kippen.

Hoe kan je dan in godsnaam kippestront met paardenmest vergelijken????
Kippen en paarden, tsja het zijn dieren, ze scheiten en dat zijn ongeveer de enige overeenkomsten. Verder...... := Scheiten plantjes ook dan? _O-

Maar kippenstront stinkt?? Heb je dat al eens geroken? Een schuur vol kippen met kippenstront?? :D

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:15

russel schreef:
PhiaBink schreef:

Hoe kan je dan in godsnaam kippestront met paardenmest vergelijken????
Kippen en paarden, tsja het zijn dieren, ze scheiten en dat zijn ongeveer de enige overeenkomsten. Verder...... := Scheiten plantjes ook dan? _O-

Maar kippenstront stinkt?? Heb je dat al eens geroken? Een schuur vol kippen met kippenstront?? :D

Eh ja, er zijn hier nog al wat schuren in de buurt met minimaal 30.000 kipjes. Ben er van zomer een paar keer in een kippe schuur geweest. Het was ook nog snik heet. Een oude schuur en een gloednieuwe schuur. De nieuwe schuur had alle moderne snufjes wat je maar kan bedenken. Maar wat kan een korrel daar aan doen. Het neemt de lucht niet weg, neemt wel de vocht op en je kan dat niet vergelijken met paardenmest. Andere samenstelling en geur. Zelfde als korrels in de kattebak. Andere samenstelling en andere geur. Neemt vocht op en neemt niet de stank weg.

masja

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:28

Ik heb mijn paarden op vlas staan, gaat prima.
Alleen nu heb ik er een die zich als een centrifuge gedraagt en zijn hele stal om ploegt. Hij staat zelfs te graven.
Mijn mooie vlas kan hier dus niet tegen, want dat moet je echt met rust laten.
Nu vroeg ik me af of Strokorrels niet beter zijn dan?
Want dat mag je wel steeds omwoelen toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:19

Het vlas in de stal bevalt mij nog wel ook al vergt het een andere manier van uitmesten. Het zeeft lang zo lekker niet als de strokorrels. En nog een nadeel is die gladheid.. vannacht nog maar 's bewezen omdat een van mijn paarden vastlag in de stal en met geen mogelijkheid omhoog kon komen ( gleed telkens weg) -- pfoe.. heftig hoor, en dat om 4 uur in de morgen.. gelukkig is het goed afgelopen hoewel ze nadien stond te trillen op haar benen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:21

@JP: dat is scary ;(
Ik merk nu met die kou dat het nattige vlas gewoon bevroren is, maar dat zal met de korrels niet anders zijn.
Ik heb vooral een hekel aan die pijnlijk stekende vlasjes in je sokken :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:29

Ja het was zeker eng.. vooral die wanhopige blik in haar ogen - zo hulpeloos als zo'n dier dan is. Gelukkig heeft ze er niet lang gelegen - Mijn man hoorde wat gebonk en, alsof hij een soort 6e zintuig had, vloog hij meteen uit bed met de kreet "er ligt een paard vast".. Ik heb nadien ook nauwelijks meer geslapen, je blijft gespitst op geluiden.

Ja, hihi, die vlasstrootjes.. bij mij in huis ligt ook telkens een spoortje ( vergeet nog wel eens laarzen uit te trekken).. en ja, ze prikken akelig!

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:31

Hebben jullie ook vogels (mussen) in stal die heerlijk van de strokorrels zitten te eten?

Ik heb normaal gesproken altijd vlas en ging toch de korrels eens proberen. Bizar dat daar ineens mussen op af komen. Bij de stallen waar nog vlas in ligt zitten ze helemaal niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:42

Mussen niet nee, maar de kippen vinden het verblijf in de strokorrelstallen wel erg aangenaam ( als de paarden er tenminste niet in staan) :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:43

Nee ik heb geen vogels die ze eten, alleen de paarden :D
Zelfs de muizen schijnen die van Strovan niet te lusten.

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:56

Ik heb op de een of andere manier een mussenpopulatie aangetrokken die het geweldig vind om in dat spul te knoeien. Ze zitten echt alleen daar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:24

Nou als ze er veel in graven/pikken houden ze de bovenlaag iig mooi los :D

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:06

in strokorrel kan er altijd een graanrestje verwerkt zitten, daar zoeken de kippen naar

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:22

ik heb het een lange tijd geprobeerd in mijn stallen. We hebben 6 stallen en ik wilde er tijdvoordeel uit halen en kosten mee besparen. Ik ben nu weer overgestapt op stro en doe voor de stallen die altijd heel nat zijn op 1 plek de korrels onder het stro, dus niet in de hele stal.
Het probleem was dat ik wilde dat de paarden wel aan stro konden knabbelen. Dus ik legde ook wat stro in de hoeken. Maar daardoor was ik meer tijd kwijt met mesten omdat ik alles schoon wilde hebben. je staat dan heel lang met de mestvork te schudden om maar alles uit de stal te krijgen. Het principe bevalt me wel, alleen miste ik voor de paarden het geknabbel aan het stro en ik was meer tijd kwijt met mesten. De kosten zijn lager dan bij stro, omdat je maar minimaal hoeft bij te vullen. Dat de paarden in eerste instantie op korrels liggen is niet waar. Als je het spul de eerste keer in de stal gooit moet je er een gieter water overheen gooien zodat de korrels meteen uiteen vallen. Het is niet glad of hard. De paarden eten er niet van dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Diegene die bij mij de mest komt ophalen spreidt dit over zijn land en had er geen bezwaar tegen dat dit spul erbij zat. Kortom, als je tijd genoeg hebt is het een mooi alternatief, alhoewel ik het altjid zou combineren met stro ivm het knabbelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:26

Dat had je natuurlijk best kunnen oplossen door een hooinet met stro te vullen en dit in de stal te hangen. Dat spaart heel wat rommel in de stal en de paarden hebben langer iets te knabbelen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:38

Even een vraag van een beginner. Ik wil ook stro korrels gaan gebruiken. Mijn stal is 3x3.20 en een stal van 1.60x 2.oo voor een shet. Met hoeveel zakken begin je in elke stal? En hoeveel water moet er dan over, een gieter vol lijkt me zo weinig? En doen jullie elke dag na het mesten ook nieuwe korrels er bij? En elke dag natte plekken verwijderen, of 1x per week?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:09

craje schreef:
ik heb het een lange tijd geprobeerd in mijn stallen. We hebben 6 stallen en ik wilde er tijdvoordeel uit halen en kosten mee besparen. Ik ben nu weer overgestapt op stro en doe voor de stallen die altijd heel nat zijn op 1 plek de korrels onder het stro, dus niet in de hele stal.
Het probleem was dat ik wilde dat de paarden wel aan stro konden knabbelen. Dus ik legde ook wat stro in de hoeken. Maar daardoor was ik meer tijd kwijt met mesten omdat ik alles schoon wilde hebben. je staat dan heel lang met de mestvork te schudden om maar alles uit de stal te krijgen. Het principe bevalt me wel, alleen miste ik voor de paarden het geknabbel aan het stro en ik was meer tijd kwijt met mesten. De kosten zijn lager dan bij stro, omdat je maar minimaal hoeft bij te vullen. Dat de paarden in eerste instantie op korrels liggen is niet waar. Als je het spul de eerste keer in de stal gooit moet je er een gieter water overheen gooien zodat de korrels meteen uiteen vallen. Het is niet glad of hard. De paarden eten er niet van dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Diegene die bij mij de mest komt ophalen spreidt dit over zijn land en had er geen bezwaar tegen dat dit spul erbij zat. Kortom, als je tijd genoeg hebt is het een mooi alternatief, alhoewel ik het altjid zou combineren met stro ivm het knabbelen.

mijne vind ze echt heerlijk anders...
en als ik er geen azijn over doe... eet ze met happen vol van de korrels :S

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:22

@karev : in de grote stal 4 a 5 (ligt aan het aantal kilo's per zak) en in de kleine stal 2.
Voor de grote stal heb je echt genoeg aan 1 gieter van 10 liter, de kleine is een halve meer dan genoeg.

Of je elke dag de natte plekken wilt verwijderen of eens per week is een beetje afhankelijk van wat je zelf het beste resultaat vindt geven. Daar gaat iedereen anders mee om.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:00

karev schreef:
Even een vraag van een beginner. Ik wil ook stro korrels gaan gebruiken. Mijn stal is 3x3.20 en een stal van 1.60x 2.oo voor een shet. Met hoeveel zakken begin je in elke stal? En hoeveel water moet er dan over, een gieter vol lijkt me zo weinig? En doen jullie elke dag na het mesten ook nieuwe korrels er bij? En elke dag natte plekken verwijderen, of 1x per week?

Ik gooi een zak korrels in een krui en doe er 1 emmer water bij. Half uurtje laten staan en dan alles proberen om te roeien/gooien. Gooi die krui in je stal en kijk dan hoeveel zakken je nodig heb. Ik heb een 4 x 4 en 3 x 3 stallen. In de 4 x 4 heb ik 5 zakken en de ander 4 zakken. Ik meng er ook nog vlas doorheen. Je krijgt dan een hele mooie dikke laag waar je heel wat weken lang alleen mest moet scheppen. Zie je een natte donkere plek, dan die verwijderen en als het moet aanvullen met weer een zak in de krui met 1 emmer water.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:49

Jannepauli schreef:
Dat had je natuurlijk best kunnen oplossen door een hooinet met stro te vullen en dit in de stal te hangen. Dat spaart heel wat rommel in de stal en de paarden hebben langer iets te knabbelen.

Ik gebruik ook hooinetten, om rommel te besparen. Maar heel erg geweldig werkt het niet. Die gekke paarden trekken eerst alle hooi uit de netten en gaan het dan pas opeten. ;(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:04

Dat is wel heel apart :)
Kan begrijpen dat je daar niet blij mee bent.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:28

Die paarden zijn wel heel creatief!
Heb je wel de juiste netten? Ik gebruik die van http://www.hooinet.nl ( de trailervariant werkt heel goed in stal) - daar valt natuurlijk wel 's een strootje uit maar rommel kunnen ze er niet mee maken..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:50

Jazeker, die heb ik, met de kleinste mazenwijdte. En helaas, rommel kunnen ze er dus echt wel mee maken.

Vooral mijn wedstrijdpaard haalt eerst zo goed als hele net leeg. Bij het net dat ik in de wei heb hangen, hebben ze dit nog niet zo gedaan. Maar hij doet dit pas de laatste maand ongeveer. En ze staan al paar maanden in de bak ivm vorst en sneeuw. Dus hoop wel dat hij het straks in de wei niet ook gaat doen. Waait nog alles weg.

Gek paard 8)7 , maar wel lief hoor :))

Bij de andere 2 vind ik ook nog steeds hooi door hele stal heen. Maar bij mijn wedstrijdpaard hebben we dus echt een paar keer gezien dat hij eerst alles eruit haalt. Zeker een leuk spelletje.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:53

Ben vandaag zowaar blij dat mijn wedstrijdpaard klompjes heeft van de strokorrels. Nu krijgt hij namelijk haast geen sneeuwklompen :)) :))

Normaal loopt hij ze ook eigenlijk altijd wel eruit als we richting wei/bak gaan, maar vandaag door de sneeuw "dreunt" het minder en is het blijven zitten. Nou goed, toch een voordeel haha.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:04

russel schreef:

En ik heb ze binnen (maar meteen twee besteld) en man wat bevalt dat goed! Veel beter dan de bij de mestboy behorende hark. Misschien dat die het in de zomer in het lange gras beter doet maar voor nu is 'jouw' hark een gouden vonst! Thanks!