Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:46

Mijn smid zijn vrouw maakt de planning. Ik sta nu op 10 weken dus meestal krijg ik een week of 2 van te voren een appje met welke dagen het kan.
Zo hoef ik het niet zelf te onthouden en is het eigenlijk altijd stipt op de 10 weken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:48

Gefeliciteerd, Flew! Klinkt als een mooie stap :)

DF fijn dat de eetlust te wijten was aan de voersoort :)

Mijn hoefsmid heeft er nog twee banen naast, maar heeft ook niet heel veel klanten meer. Hij selecteert een beetje de leuke mensen en brave paarden eruit, dan kan hij het lichamelijk wat beter aan. Qua interval: ik gebruik hoefschoenen voor mijn ruin en als ik naar een maat groter moet, app ik altijd voor een afspraak. Hij komt dan voordat de maat groter ook niet meer past. Tussendoor hou ik het zelf een beetje bij met een vijl en evt de nijptang voor de steunsels. Stralen durf ik niet aan te zitten, tenzij er echt een flapje los hangt oid.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:58

Lynn_Nikita schreef:
-Namiro- schreef:
Ik wist dat hij geen nieuwe klanten meer aanneemt.. maar ik stuurde ook altijd een berichtje week of 2 van tevoren en dat lukte eigenlijk altijd. Zal hem nu alvast appen voor een afspraak. Goed dat ik dit weet! :j

Ben benieuwd of het bij jou wel eerder lukt. Ze hebben net 2 weken vakantie gehad dus vermoed dat dat ook meespeelt en dat ik geen 5 werkdagen overdag tijd heb, wel 3 middagen en weekend. Twijfel nu wel wat ik moet als hij niet eerder een gaatje heeft, ng 5 weken afwachten is wel heel erg lang, 2 a 3 red ik misschien net.
Ze zijn super braaf maar de ruin kan ik niet vastzetten en allee laten, die gaat hangen als niemand meer in het zicht is maar mijn man kan ook niet en voor 8 uur in de ochtend kan hij ook niet

Ik heb hem net een berichtje gestuurd.. ik kan in beginsel alleen op dinsdag, donderdag en weekend.. dus dat maakt het niet makkelijker..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:52

Ik moest laatst ook een nieuwe smid omdat we verhuisd waren. Dra-ma!

Net hooi gehaald. Iets meer dan anders _O- had spijt (ben zelf 4 baaltjes hoog)

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 06:23

Mooi hooi!

Ik plan altijd meteen een nieuwe afspraak als de amid weg gaat, anders vergeet ik het vast haha. Hij komt tegenwoordig op vrijdag om half 9, als de kinderen net op school zijn. Ideaal haha

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 06:40

Ik plan ook altijd direct een nieuwe datum met de hoefsmid, meteen als ze klaar is. Hier rond de 10 weken meestal.

Gister even een tegenvaller. Rond lunchtijd de paarden zoals vanouds in de wei gezet, niets aan de hand. Toen het tijd was voor de avondmaaltijd, stond mijn oude merrie ineens kreupel, rechts voor. balen. Ik dacht eerst aan een hoefzweer, maar dit lijkt het toch niet te zijn. Ze is niet stokkreupel, staat wel op die voet. Alleen in beweging duidelijk heel gevoelig, hoef is warm met pulsatie. De rest van het been lijkt niets bijzonders, gevoeld, gedrukt, geknepen; geen reactie. Dus ik denk misschien toch vergelijkbaar als twee jaar geleden. Toen had ze blessure aan de collateraal bandjes op dezelfde voet. Maar toen wel met meerdere hoefzweren... Maar dat kan alleen met een foto vastgesteld worden. Ik kijk het nog even aan, maar anders toch weer de lingehoeve bellen...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:56

Heeft iemand hier ervaring met kunststof palen? De huidige palen zitten er nu 20 jaar in (geteerde??) en we willen wat gaan verzetten dus ik verwacht dat er hier en daar wel enkele niet helemaal meer goed eruit gaan... LN weet jij anders of die geteerde palen bij ons in de buurt nog ergens te koop zijn? Moet even thuis opmeten welke lengte we nu erin hebben gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:11

@greendragon: klinkt wel als een hoefzweer, maar kan ook een stevige verstapping zijn. Hopelijk snel verbetering.

@marjan: hooi ziet er smakelijk uit :)
Waarom zo hoog stapelen als je de ruimte hebt ?

@joyce: je hebt verschillende soorten kunststof palen; holle en massieve. Ik heb aan één rand hoge 180 cm kunststof palen staan; die zijn iets krom getrokken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:35

Hahaha ik had geen pallets meer :+

Klinkt idd als hoefzweer met warme hoef en pulsatie

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:46

Hoefsmid is net weg hier ;) Met gelijk weer een nieuwe afspraak over 8 weken. Dat doen we standaard en ik vind het ideaal. Bij de ene is het dan alleen wat bijvijlen, die hoeft niet iedere keer volledig, de anderen worden wel volledig gedaan.

Geteerde palen mogen toch niet meer dacht ik?
Ik heb een aantal (massieve) kunststof palen en die zijn echt perfect! De rest is hier ook nog geteerd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:14

Ai, sterkte met de mogelijke zweer :(:)

[ITP] PRE Modesta in smaragdgroen

Heb weer een topic gebouwd van mijn grote liefde <3

Ik ben heerlijk iedere dag aan het slepen, dat is echt mijn nieuwe levensdoel zeg _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:23

Ik vind ze erg mooi, maar is het ook om mee te rijden ?? Lijkt me dat het dan zo gaat 'klotsen/zwabberen' ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:23

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:55

Bij warme hoef en pulsatie gaan bij mij gelijk de hoefbevangenheid-alarmbellen rinkelen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:57

Bij mij ook, zeker na weidegang :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:59

Ik heb verschillende soorten kunststof palen.
Van Gallagher maar die zijn eigenlijk net te kort maar we super kwaliteit, van een bedrijf hier in de buurt, prima palen betaalbaar maar verkleuren na verloop wel en holle dikwandige buizen. Fijn maar kan geen isolator normaal in

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:54

Hilary schreef:
Bij warme hoef en pulsatie gaan bij mij gelijk de hoefbevangenheid-alarmbellen rinkelen.

Meestal aan 2 hoeven tegelijk toch ??

Vandaag de linker klok afgemaakt, vorige week de rechter al. Hout is beuken en bamboe. Kan niet kiezen welke ik leuker vind :)

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:02

belle_boef schreef:
van een bedrijf hier in de buurt, prima palen betaalbaar maar verkleuren na verloop wel en holle dikwandige buizen. Fijn maar kan geen isolator normaal in

Ik weet niet hoe dik die buizen zijn, maar ik heb deze spanbeugels gebruikt met een tierapje om ze goed dicht te houden en dan een 4mm gaatje geboord in het dikke stuk zodat er een simpele schroefisolator in kan
https://www.vandeweerdtshop.nl/?route=p ... t_id=13248

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:27

HB hoeft niet aan 2 voeten tegelijk hoor, Cheetah was ook maar aan 1 voet bevangen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:35

O, ik dacht dat het altijd tegelijk aan beide voorvoeten óf beide achtervoeten was.
Dan is HB idd ook mogelijk met die symptomen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:57

DubbelFun schreef:
belle_boef schreef:
van een bedrijf hier in de buurt, prima palen betaalbaar maar verkleuren na verloop wel en holle dikwandige buizen. Fijn maar kan geen isolator normaal in

Ik weet niet hoe dik die buizen zijn, maar ik heb deze spanbeugels gebruikt met een tierapje om ze goed dicht te houden en dan een 4mm gaatje geboord in het dikke stuk zodat er een simpele schroefisolator in kan
https://www.vandeweerdtshop.nl/?route=p ... t_id=13248

Slim. Je hebt ook buisklemmen waar je de isolator zo op kan schroeven. Of zelfs isolatoren op een klem.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:12

joyce83 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met kunststof palen? De huidige palen zitten er nu 20 jaar in (geteerde??) en we willen wat gaan verzetten dus ik verwacht dat er hier en daar wel enkele niet helemaal meer goed eruit gaan... LN weet jij anders of die geteerde palen bij ons in de buurt nog ergens te koop zijn? Moet even thuis opmeten welke lengte we nu erin hebben gedaan.

Probeer eens bij Mooren in Montfort, die willy wortel heeft er ook volgens mijn bijrijder, maar is erg duur
Bijna overal is alles geïmpregneerd, niet meer geteerd
Buurvrouw smeert ze zelf in met oude olie

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:08

Ik heb creosoot palen gezet anderhalf jaar geleden maar bij sommige palen en planken lijkt het gewoon terug blank hout. Ik verwacht niet dat ze 20 jaar meegaan :n .

Ik heb daarentegen vorig jaar een partij tweedehands palen op de kop kunnen tikken. 15 jaar oud, echt de ouderwetse creosoot palen. Nou, nog niks aan de te zien. Ik verwacht dat die langer mee zullen gaan dan mijn nieuwe omheining :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:57

Mijn geimpregneerde blank/ groene palen van 3 jaar zijn al deels rot. Hiervoor had ik geteerde en die heb ik zelfs 3 keer verhuisd en staan nu 20 jaar later nog steeds

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:02

@dais: ik vermoed dat je palen van 1,5 jaar geleden geen creosoot geweest is maar een 'nep'substantie die er op lijkt.