Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:19

Dat ziet er zeker mooi uit belle_boef +:)+ . Als het goed is komen ze bij mij volgende week wat rundermest injecteren.

Zijn hele rare tijden inderdaad. Werk nu al 3 weken vanuit huis, maar kan er niet echt aan wennen.....

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:36

Sterkte [***] Y;(
Soms is het net of het hele universum tegen je samenspant.

Het blijft toch altijd afwachten hoe paarden reageren als hun maatje weg valt. Toen kliek in 2018 overleed hebben esra en Twix nauwelijks reactie gegeven terwijl ze letterlijk om hem konden vechten. In januari hebben we esra in moeten laten slapen en is Twix bijna 3 weken in diepe rouw geweest. Terwijl ze bij leven niets om elkaar gaven :?

Leuk al die oude ‘bekenden’ weer terug! Word ik misschien ook weer wat actiever van :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:38

Zandsokjes :') Verder wel allemaal best klote [***], snap wel dat het ff een klote-tijd is.. :(:) Hopelijk knapt je vader snel op!!

mooie mest belle_boef =:) Ook zoiets wat alleen paardenmensen (en boeren :') ) zeggen :=

Hier ook héél veel oliebol in huis.. hond kijkt nergens naar en wij komen ook (nog) direct in de keuken binnen.. hebben wel een bijkeuken, maar daar kom je via de keuken in :? :') Iets wat we dus nog willen verbouwen: buitendeur in de bijkeuken, zodat we mooi daar naar binnen kunnen, zal al iets schelen! :D

Hier ook al ruim 3 weken thuis aan het werk... Dit wordt de 4e week alweer... Erg leuk om zoveel van je paarden te zien en elke keer met korte pauze ff naar ze toe te wandelen. En precies ook de goeie tijd, want om nu 's ochtends vroeg de dekens al af te doen is nog te koud, maar rond een uur of 10-11 wordt het vaak een stuk lekkerder! Normaal gesproken hadden we dan al een paar uur op 't werk gezeten, op een uur rijden.. dus hadden ze nu ook overdag nog met dekens op gestaan, of al vanaf 6 uur 's ochtends zonder... nu dus perfect! +:)+ Maar het blijft enorm raar.....

Edit:
Oh! Heb nog een vraag trouwens.. vanavond komt onze buurman met de cultivator voor onze bak.. hoe diep zouden jullie die tanden de grond in laten gaan? We hebben geen sleep.. kan wel wat improviseren misschien.. iets met een pallet en een Shetlander :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:00

Sterkte [***]!

Als je niet kan slepen, vooral niet te diep cultiveren want dan kun je niks meer :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:10

@xXutopiaXx: mijn ervaring is dat 20/25 cm diep genoeg is om de harde laag te breken. En 1x er over is meestal genoeg. Anders krijg je alleen maar een maanlandschap waar ze te diep in wegzakken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:12

Ja, zag 'm laatst al langsrijden met dat ding.. :wow: die punten zijn echt láng!! :oo Maar dan vraag ik inderdaad of hij het zo kan doen dat ie niet die hele punten de grond in jast.. en inderdaad niet helemaal lostrekken, anders wordt het wel heel erg mul... +:)+ Dankjullie!! Fantastische vraagbaak altijd, dat bokt <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 18:14

Hier iemand ervaring met zowel vlas als strokorrels? En wat het verschil op de mesthoop is? Verteerd stro beter, snelle, mooier dan vlas?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:39

Sterkte [***]!

BB: er is een topic over.
Mijn ervaring is dat strokorrels sneller verteren. Betere mest voor het bemesten. Toevallig kwamen 2 tuintjes mannen dit weekend wat halen en waren vol lof.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:41

Ik heb strokorrels maar ik breng alle mest elke twee/drie weken weg dus hoe snel ze composteren geen idee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 18:45

rover_ schreef:
Sterkte [***]!

BB: er is een topic over.
Mijn ervaring is dat strokorrels sneller verteren. Betere mest voor het bemesten. Toevallig kwamen 2 tuintjes mannen dit weekend wat halen en waren vol lof.

Dan ga ik daar ook evenaar op zoek. Dank je

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:02

Sterkte [***]. en leuk nieuw om naar uit te kijken, puppy! <3 <3
Wij vangen vaker tijdelijk pups op was te druk afgelopen jaar maar nu er weer een nest is wat herplaatst moest worden reageerde ik er online op en gaf mijn man een soort van groen licht om er weer tijdelijk op te vangen, Gedoe nu alleen is dat ze niet vervoerd mogen worden ( Roemenië) dus het is wachten wanneer de grenzen open gaan maar dan komt er naar alle waarschijnlijkheid weer een pup in huis *\o/*

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:48

DubbelDun schreef:
Lynn_Nikita schreef:
ook als je denkt scoon te zijn, dat dan je broekspijp iets opgerold zit en daar komt dan ook nog een kg hooi uit. of ben ik daarmee de enige?

Klinkt héél bekend... en het ergste is... het gebeurt me elke keer weer :)

Yep :') hier ook!

belle_boef schreef:
Hier iemand ervaring met zowel vlas als strokorrels? En wat het verschil op de mesthoop is? Verteerd stro beter, snelle, mooier dan vlas?

Vlas is minder volumineus. Als je makkelijk composteerbaar wil, kun je het beste (als ik de berichten mag geloven) gehakseld koolzaadstro kiezen. Strokorrels kon met mijn paard wel, maar heb ook gezien dat het echt niet fijn was bij n ander paard die veel plaste. Veel ammoniak.

xXutopiaXx schreef:
Edit:
Oh! Heb nog een vraag trouwens.. vanavond komt onze buurman met de cultivator voor onze bak.. hoe diep zouden jullie die tanden de grond in laten gaan? We hebben geen sleep.. kan wel wat improviseren misschien.. iets met een pallet en een Shetlander :')

Ik zou vragen of ze er niet met een eg / messeneg doorheen kunnen, die tanden zijn minder lang en je krijgt dan geen mulle boel... met een rotorkopeg wordt de boel meteen een beetje vlak gemaakt.

Sterkte [***] :(:)

Hier gister afscheid genomen van mijn oude werkgever, wat een ongemakkelijke situatie is dat... maandg begin ik bij een nieuwe baan, gelukkig hebben ze daar een top oplossing gevonden voor het inwerken. Blij mee!

En..... het grondverzetbedrijf schiet al heeeel erg op!

Afbeelding

Wat een pech, alles weg!! Maar het zand voor de paddock is al boven :):) *\o/*

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:02

@[***], lijkt wel alsof alles tegijk komt. Sterkte :(:)

@Irene, grootste vorderingen!!

Hier zijn de paarden vandaag lekker losgemasseerd.
En de dierenkooi is geplaatst *\o/*

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:16

Irene, ik heb juist strokorrels genomen bij paardlief waar we altijd veel last hadden van ammoniak met gewoon stro. Nu eigenlijk helemaal geen last meer van ammoniak geur, behalve een enkele keer als ik de natte plek een dag te lang heb laten liggen (haal ik eens in de zoveel dagen eruit). Andere paard geen last van ammoniakgeur en die staat nog steeds op stro vanwege het prijsverschil. Ook mooie vorderingen maken jullie daar!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:30

Karin_deB schreef:
@[***], lijkt wel alsof alles tegijk komt. Sterkte :(:)

@Irene, grootste vorderingen!!

Hier zijn de paarden vandaag lekker losgemasseerd.
En de dierenkooi is geplaatst *\o/*

dierenkooi?

MarloesHJ schreef:
Irene, ik heb juist strokorrels genomen bij paardlief waar we altijd veel last hadden van ammoniak met gewoon stro. Nu eigenlijk helemaal geen last meer van ammoniak geur, behalve een enkele keer als ik de natte plek een dag te lang heb laten liggen (haal ik eens in de zoveel dagen eruit). Andere paard geen last van ammoniakgeur en die staat nog steeds op stro vanwege het prijsverschil. Ook mooie vorderingen maken jullie daar!

Oh echt?

Wij willen een potstalprincipe. Met vlas vond ik dat wel heel prettig bij die van mij, dat stonk ook niet en was makkelijk uitmesten, maar vlas plakt overal aan vast...
Koolzaadstro heeft een hoger vochtopnemend vermogen, dat vond ik wel prettig en die ik nu heb besteld is heeeel kort gehakseld.
Gewoon stro vind ik 1. teveel rommel geven... 2. schuift teveel en 3. teveel werk met uitmesten :)

Ja we zijn er superblij mee hoe voorspoedig het gaat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ergens ook heel zonde vind, maar er stond zoveel op en daar kunnen we gewoon, ook gezien de breedte van het perceel, niets mee.

Ter illustratie wat het was (in de schuur komen de stallen) qua beplanting (er komt overigens nog wel wat terug, maar niet meer zulke wildgroei, en dat was het, dit zijn Funda foto's dus net even wat mooier voorgesteld :) ) :

Afbeelding

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:34

Bij ons op stal gebruikt 1 iemand ook strokorrels en zij vind het stukken makkelijker dan vlas (of zaagsel)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:25

BB hier ook net overgestapt van vlas. Heb eerst equibedding geprobeerd, mooi dik bed maar wat lastiger te mesten.
Nu strokorrel die als zaagsel uiteen valt en echt ideaal. Zo klaar met mesten, bijna geen mest en composteren duurt volgens mij ca 10 weken.
Als je meer info wilt of foto's of zo, pb mag je altijd sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:30

Ik heb ook strokorrels, echt ideaal! Kost weinig ruimte in de opslag en werkt hartstikke makkelijk. Uitmesten gaat zo veel sneller en makkelijker. Hier ook geen last van ammoniakgeur. Ik heb hiervoor stro gehad (werd een grote bende en kost veel ruimte op de mesthoop) en houtvezel (duur en niet erg zuinig in gebruik). Nu sinds iets van anderhalf jaar strokorrels en dat bevalt super!
De boer heeft net vorige week onze mesthoop leeggehaald en uitgereden over het land (we hebben dit jaar mais, moeten helaas opnieuw inzaaien door de droge zomer -O- ) en die was er ook erg over te spreken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:56

Allemaal bedankt voor de sterkte wensen +:)+ .

Het lijkt inderdaad of alles tegelijk komt, maar goed, als ik er dan weer allemaal tegelijk vanaf ben? :D .

Ik gebruik al jaren vlas in mijn stallen, voorheen in de boxen en in de winter gooi ik een dikke laag in de schuilstallen. Geen ervaring met strokorrels. Wel met gewoon stro, maar man, wat een werk is dat! Ben eigenlijk wel tevreden over vlas.

Ja de pup komt morgen *\o/* . Balen Lynn, dat je nu nog moet wachten. Hopelijk kun je snel een goede opvang bieden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:07

Ik gebruik beide, maar als de strokorrels op zijn, dan weer volledig over op vlas.

We hebben de Equibedding korrels. Ze ruiken fris, stoffen niet en geven door de grotere korrel een mooier bed dan de kleine korrels. Maarrrr
- 2 paarden eten er veel van, dus die heb ik op vlas laten staan
- De stal is pas fijn uit te mesten als alle korrels uit elkaar zijn gevallen. Dat duurt even en dan zit ik al zo weer aan een volgende keer bijstrooien, dus de fijnste uitmestdagen zijn beperkt.
- Het grootste nadeel voor mij was dat ik in tegenstelling tot vlas minder een boven- en onderlaag kreeg. De bovenlaag werd iets vochtig, vooral bij één paard (iets viezer op stal). Je kunt dat echter niet fijn oplossen door bij te strooien, want dat zijn harde korrels waarbij het even duurt voordat het een mooi laagje is geworden. De korrels vallen sneller uit elkaar als je ze wat mengt, maar daardoor kon ik bij het vieze paard niet vlot voor een echt kurkdroge bovenlaag zorgen.

Ik heb al duurder vlas, maar de strokorrels waren nog een slag duurder. Daarnaast kan ik ze niet buiten opslaan (vlas wel). Zou het een verbetering brengen in kwaliteit van de voeten, dan had ik dat allemaal voor lief genomen. Toch blijkt het niets uit te maken t.o.v. vlas. Mijn vlas is redelijk zacht en de hoefsmeden hadden daarom al geen verschil verwacht. In de praktijk blijkt dat dus ook zo te zijn.

Vlas is voor mij voordeliger, het is buiten op te slaan, meteen fijn om te gebruiken, kost evenveel ruimte op de mestbult, geeft een fijnere oplossing voor paarden waarbij de bovenlaag nattiger wordt en is constant met uitmesten tegenover wisselende dagen met strokorrels.

De kleine strokorrels gaven hier een soort van compacte, hardere laag in de stal en leek stoffiger/minder fris. Makkelijk mesten, maar niet iets wat ik wilde gebruiken.

Een dikke laag gewoon stro vind ik nog steeds het fijnst voor de paarden, maar door de hoeveelheid afval, meer stof en veel lastiger uitmesten doe ik dat alleen voordat een merrie gaat bevallen.

Wij zijn nooit ontevreden geweest over vlas, dus dat blijft voor ons een fijn product. Samen met hennepstrooisel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:19

Ik ben toentertijd van vlas afgestapt omdat ik het te glad en te scherp vond én ze aten het.
Toen een tijd aan de korrel geweest (zowel hout als stro), maar ook daar weer van afgestapt omdat mijn oudje er van ging hoesten (stoof als een gek als het droog is) én omdat het met grote plakkaten onder de hoeven bleef zitten waardoor ze beroerd liep. Én ze aten het ;(
Ik heb met korrels diverse methoden geprobeerd (alleen bijvullen, maar ook kompleet leeghalen) maar ik heb nooit het resultaat bereikt dat ik langdurig met een mooi bed kon doen. Bij mij was het veel duurder in gebruik dan simpele houtkrul.
Dus dat gebruik ik nu weer :)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:23

Had ook zo’n paard staan Lorette. Daar loste ik het op door natte plek eruit te halen, daar korrels en de bovenlaag opnieuw te verdelen. Dat ging prima. Vervelend dat jouw paarden het eten. Heb er de eerste keer zeepsop overheen gedaan waardoor ze uiteen vielen tot een bed. Daarna steeds alleen onderop korrels en het probleem met opeten daardoor niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:24

Ik heb van alles geprobeerd om het eten te stoppen, idd zeepsop, azijn, vies met schoon mengen. Niets hielp.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:51

Hier alleen rubber matten, verder geen stalbedekking.

[***] veel plezier met de pup! Zo leuk puppy's <3 maar ik denk dat mijn man me dan vermoordt :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 10:54

Zo klinken de stro korrels niet heel aantrekkelijk. Enige reden om over te stappen zou voor mij een verschil op de mestbult zijn. In de stal ben ik nml. Wel tevreden over vlas.