Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:07

Zapje schreef:
Haha ze kunnen 40 worden he!

Precies, dan zijn de kinderen ook bijna de deur uit :D

mentjuh

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:11

Ik zit er inderdaad ook mee dat ik ze alle 2 binnen moet halen als ik ga rijden, voel me ook altijd heel schuldig als ik maar tijd heb voor 1 en de ander van de stal weer de wei op gaat zonder iets te doen haha!
Plek is er gewoon.
Ze vragen voortaan wel veel voor die kleine pony’s is me opgevallen, zou ze bijna gaan fokken haha! Dat laatste is een geintje natuurlijk.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:24

Als je geen haast hebt dan zou ik gewoon hier en daar laten vallen dat je een pony zoekt. Zo zijn wij ook aan onze pony gekomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:36

Chasey, leuk stel!!

Mentjuh, toen onze zoon 3 was een shet voor hem gekocht. Gingen voor een andere, maar toen hij deze zag, was hij verkocht en liep er zo mee weg. In verhouding was de shet nog best groot. Voetjes konden nog niet in de beugels.
Toen hij 5 was nam ik ze mee naast mij en mn ruin door het bos en werd het rijden serieuzer.
Shet stond jaren bij de ruin in de box en dat ging altijd super. Kon de shet ook wel alleen laten als ik alleen wilde rijden, maar zette hem vaak in de bak of nam hem aan de hand mee bos in.
Toen we een periode serieus trainden, ging zoonlief ook een stap verder en kon de shet best wat. Zoonlief werd te lang, maar niet te zwaar. Mensen wilden hem graag hebben, omdat zoon te lang was, maar hij wilde hem echt niet kwijt. Was zelf toen 10jr,
Beetje zoekende geweest en uiteindelijk beleerd voor de sulky wat de shet echt super vindt. We hebben hem nog steeds, hij is ong 20 en blijft bij ons.
Ze staan met zn 4en en dat gaat prima zo. Als ik mn ene ruin moet laten gaan, gaat hij gewoon mee aan de hand naar het bos of we staan misschien open voor een opvang pony.
We hebben eigenlijk nooit problemen met de shet gehad, gewoon normaal onderhoud. Tot 2015, toen moesten zn snijtanden eruit. Maar zoiets op de 18jr dat we hem hebben, mogen we niet klagen.

De mollen vangen ze hier met klemmen, maar momenteel zitten er geen mollen. De konijnen zijn echt wel een plaag. De eigenaren hebben geen katten. Er lopen er wel wat uit de buurt en mn voer is goed afgesloten, maar soms kijken de muisjes me gewoon aan.

De eigenaar schiet de konijnen, maar dat gaat ons niet lukken. Ik vind mn paarden echt belangrijker en wil niet dat ze in een hol stappen, maar een beest afschieten, dat kan ik gewoon niet.
Nu 1 hol die steeds open blijft gaan, dus misschien stenen in gooien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:10

Anke schreef:
Ik hoop dat het je de ruimte en rust geeft waar je naar verlangt

Hier 2 drukke en lange dagen gehad.
Gistere het NK gejureerd in Gaasterland.
Vandaag opleiding Equine Bodywork.

Wat leuk! De dochter van kennissen van de rijvereniging is Nederlands Kampioen geworden met haar pony enkelspan samengesteld!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:16

zoefie schreef:
Azmay, wat jammer dat je het topic (misschien) gaat verlaten. Ik hoop dat het je wat rust geeft nu de paardjes wat minder werk geven.

Anke, volgens mij ben jij altijd mega druk....wauw jij propt een week in een dag :+

Karin de B, geen idee maar succes met de waterbak

Nils, dat herken ik balen dat het niet lukt met de zitmaaier, die kleine tractors zijn echt loeiduur ja....

greendragon, drie keer in de week 15 minuten klinkt als een haalbaar plan....zou ik ook moeten doen met mijn fjord :D

Flew, alles is hier af en 2 keer in de week rijden......dat is waarschijnlijk ook het maximum hier qua tijd -O-

Djoena, je pup groeit als kool

Fabster….dat klinkt helemaal niet goed. Ik hoopte toch als ze naar het vervolg onderwijs gaan dat ik dan wat meer tijd krijg.....Echt af en toe leef ik in de auto. Ik werk 45 minuten hier vandaan. De kids zitten op 10 á 15 minuteren met de auto hiervandaan op school. Daarnaast rij ik dagelijks naar clubjes, judo, scouting enzo...En dat gerij alleen maar omdat ik zo nodig wil samenwonen met mijn paardjes -O- Waar ik maar 2 keer per week op kan rijden. Qua drukte en qua energie....Ik vraag me serieus af (voor de zoveelste keer) of ik niet moet verhuizen naar de "bewoonde" wereld en mijn paarden in pension moet zetten -O- Blijft zooo moeilijk. Ik heb ook geen idee van pensionkosten....volgens mij sla ik stijl achterover :') en mijn paarden ook....ik wil ze niet meer "opsluiten".
Tja, keuzes in het leven...….zo moeilijk voor een eeuwige twijfelaar.
Vandaag overigens wel een superfijn ritje gemaakt met mijn fjordje :j (dan weet je ten minste weer waar je het voor doet <3 )

Is misschien nog wel grappig om te vermelden hier. Ik hou altijd de kosten van de paarden bij. Maar dan ook alles (een nieuwe rijbroek, voer, paaltjes, dierenartskosten). Daarnaast hou ik sinds januari eens bij hoe vaak ik nou eigenlijk kan rijden. Nu heb ik de kosten tot nu toe, gedeeld door het aantal ritjes van dit jaar. (de teller staat op 53 ritjes). Ik kom uit voor ieder ritje moet ik € 56 euro betalen. :+ Tjé wat is een manege dan goedkoop :') (uiteraard niet te vergelijken, maar ik vond het gewoon wel eens grappig om te berekenen).

Zoefi; zet die extra tijd maar uit je hoofd. Ze kunnen alleen wel op een gegeven moment zelf naar school fietsen. Dat scheelt wel. En 56 euro per rit is wel grappig. Wat kost je kind per uur? <<) (Dat is maar een grapje hoor).

Voordeel tov een manege is dat je zelf mag weten wat he doet. Een rondje rijden in de bak is niet mijn ding en ik kan heerlijk genieten van mijn ritjes met paard (en soms de hond ook mee) buiten in het bos. Toen ze bij mij nog op pension stonden, vond ik het altijd nog erger, dat gejakker. Nu ze aan huis staan, is het meer werk, maar dan hoef ik tenminste niet meer steeds op en neer. En kan ik iok gewoon even een half uurtje tussendoor wat doen. Geeft me wel meer rust.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:23

Azmay schreef:
ClaudiaHS schreef:
Hooi op zand voeren is niet wat nee.
Ergens een ibc op de kop tikken en dan een groot slowfeedernet er in?

Nee ze staan op een zandpaddock maar krijgen gewoon om uiterlijk 9 uur de laatste maaltijd in normale netten en dan tot de ochtend niets meer. Ze krijgen met zijn vijven 3 netten dus dat zal wel zo op zijn.

Slowfeedernetten heb ik maar niet genoeg voor 5 paarden.

Kan je evt met de andere eigenaren overleggen om gezamenlijk een aantal slowfeedernetten te kopen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:30

nils schreef:
Ik ken het probleem met de zitmaaier... nu op zoek naar een mini tractor maar die zijn behoorlijk prijziger...

Ik doe dat liever met de zitmaaier dan de (mini)tractor.
Onze zitmaaier heeft wel quadbanden

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:17

Anke schreef:
nils schreef:
Ik ken het probleem met de zitmaaier... nu op zoek naar een mini tractor maar die zijn behoorlijk prijziger...

Ik doe dat liever met de zitmaaier dan de (mini)tractor.
Onze zitmaaier heeft wel quadbanden

Waarom dat dan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:05

HOeveel m2 hebben jullie allemaal? Voor de paarden dan....

We bekijken huizen, maar sommigen liggen zo nadelig op een kavel of de kavel zelf heeft onhandige afmetingen....Dan klinkt een aantal m2 erg leuk, maar als het erg smal is, vind ik het een nadeel.

Omdat de eigenaren nooit hun blad weghalen, waait het altijd onze paddock in en paarden eten al het blad, ook de niet gewenste. Ik doe alles met de bladhark, maar omdat laatst iemand begon over blad opzuigen, zit ik even te kijken. Maar ik ben een beetje bang dat hij ook veel zand opzuigt.

Op stroom kan niet, dus kom je al in wat duurdere apparaten.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:22

Superpony, wij hebben 4400m2 maar hebben wel 2 stukken weide naast ons huis wat we willen kopen mocht dat lukken. De "weide" die we nu hebben ligt wel gunstig maar voor het mooie is het te klein. Wel kunnen de paarden 24 uur per dag buiten lopen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:25

5 ponies, waarvan 3 groten en ik heb 1,2 ha voor ze. ;)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:26

Ik zou minimaal 5000m2 willen. Ik heb nu 1 hectare, perfect voor 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:31

Ik heb 2 hectare voor de paarden, 2grote Tinkers en een mini Shetlander, gebruik alleen maar heel weinig omdat die van mij bijna alleen maar op zand staan en we er met aanleggen vanuit waren gegaan dat ze wel op gras konden. :\

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:13

Ik heb ongeveer 6000 weide waarvan een groot deel lang en smal.
Eerlijk gezegd vind ik het prima, ze kunnen zo lekker een sprintje trekken en het is gemakkelijk voor een deel af te zetten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:36

Thuis hebben we 3ha, einde van de weg 1ha van de buren die we mogen gebruiken, in het bos nog een wei van bijna 5ha waarvan ongeveer 2 omheind en nog 2ha die we voor hooi willen gebruiken maar die moet opnieuw gezaaid worden.

Mocht de boerderij die we op het oog hebben door gaan dan zitten we op ongeveer 150ha maar dat is uiteraard niet alleen voor de paarden :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:42

niet aan huis maar 8000m2 verdeeld in 3 stukken, een rijbak en paddock

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:46

Zit er al schot in de zaak met jullie nieuwe boerderij Palousa_boy? Al serieus aan het bieden of nog steeds in de oriënterende fase?

Wij hebben 2,4 ha voor 2 paarden en een pony maar verpachten een deel vanwege het belastingvoordeel bij de overdracht. Na de laatste keer maaien gaan ze wel op het hele stuk, tot aan de eerste keer injecteren in het voorjaar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:56

De paarden gebruiken nu denk ik 6000m2. Ons hele perceel is een ruime hectare. Paarden krijgen er ongeveer nog 2000m2 bij als alles klaar is.

Azmay kan je al wat rust vinden nu de paarden op pension staan? Al geïnteresseerde voor Kim?

Leuk om vertrouwenspersoon te worden.

Ik zag ook mooi hekwerk bij een paddock voorbij komen.

Claudia met een handdoek nagerold. Wij hebben dat destijds niet gedaan. Poging tot provosorisch slepen gedaan maar dat werkte ook niet. Gras is wel opgekomen.

We hebben hier beide vakantie en lekker buiten aan het rommelen. We gaan de mestvaalt naar voren halen zodat we niet meer door de modder hoeven en vanavond komt nog 14 kuub zand voor een pad. Kunnen de paddockroosters er verder ingelegd.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:00

Wij hebben bijna een hectare. Dit is incl rijbak, paddock en stalgebouw.
1 paard, 1 d-pony en een minipony
Ongeveer 8000m2 is gras.
We willen er graag nog 2000-2500m2 bij kopen of evt huren aan de andere kant van ons huis. Dan hebben we rondom weide.

Bb: het was vrij diep gefreesd dus moest wel rollen. Je zakte er echt een eind in.
Kan je nagaan hoever Melle zakt met zn 650kg.
Hopelijk kan ik volgend voorjaar een paar schaapjes regelen die het mooi kunnen aantrappen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:16

MizzMontana schreef:
Zit er al schot in de zaak met jullie nieuwe boerderij Palousa_boy? Al serieus aan het bieden of nog steeds in de oriënterende fase?

Wij hebben 2,4 ha voor 2 paarden en een pony maar verpachten een deel vanwege het belastingvoordeel bij de overdracht. Na de laatste keer maaien gaan ze wel op het hele stuk, tot aan de eerste keer injecteren in het voorjaar.

Nee weten nog niet zo veel, dingen gaan hier vrij langzaam, als het door gaat is het toch pas voor januari 2020.
Zo kunnen we het huis hier afmaken en verkopen en Lisette nog "even" een opleiding doen :+

Gaan nu vooral van afspraak naar afspraak maar vaak zit daar 1 of 2 weken tussen dus dat schiet niet zo op.
Ook gaat er wel wat tijd zitten in de subsidie aanvraag met het hele traject dat daarbij hoort.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:02

Zitmaaier is minder zwaar. Zakt niet weg. Wendbaarder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:36

Hey, bedankt voor jullie reacties.

Wij willen sowieso weer een pp, dus overwegend zand en wat bestraat. Ik zag laatst ook iets met wei aan andere kant van de weg dat er al bij hoorde, maar dat is dan niet zo makkelijk. Als het verder ideaal was geweest had ik gewoon een mini pp gemaakt en ze wel zelf op weitje gezet hoor, maar we hebben nu nog keus.

Ik vind lang en smal niet erg als smal wel 30-40m is en niet 10-15 meter bijv. Dan kan je geen bak aanleggen en je buren zitten vrij dicht op je.

Maar soms staat een huis ook net verkeerd op de kavel en verlies je best wat ruimte daardoor. Zelf zou ik ze net zo makkelijk dan langs zijkant naar voren laten lopen, maar da moet weer alles kloppen verder.

eerst dacht ik geen rijbak te willen als het dichtbij bos is, maar misschien is een rijdbare paddock wel verstandig.

ClaudiaHS, flink gefreesd dus. Liep door de Gamma en zag een tuinfrees en wilde hem bijna meenemen om de bak te frezen, want baal enorm dat hij zo enorm vastzit, maar dat gaat natuurlijk ook geen zoden aan de dijk zetten en we moeten niet blijve investeren in deze plek.

Palousa_boy, jeetje 150ha. Ik lees dat wel vaker van mensen in buitenland, maar vraag me echt af hoe je dat allemaal gaat onderhouden en of je wel terug kan vinden wat van jezelf is. Maar dat heb ik bij meer dan 5ha geloof ik al :)

Jammer dat het daar allemaal zo lang duurt, maar zo te lezen komt het goed uit. En vaak lijkt het ver weg, maar gaat het aan het eind opeens razendsnel.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 02:51

Wij hebben 2,5ha en nog 7ha van de buurman wat we nogen gebruiken. Heb 3 warmbloeden, 1 veulen en 2 mini's :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:35

Scheelt dat het dan gewoon m'n werk is en er dus de hele dag mee bezig kan zijn.
Zullen ook een berg schapen lopen die helpen met maaien en snoeien :+