Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:27

Hier ook be gehaald omdat ons het risico te groot was om aangehouden te worden tussen Nederland en Frankrijk. Ivm het emigreren regelmatig met grote volle aanhangers deze kant op gekomen maar nooit naar rijbewijs gevraagd ;)
Verder is het natuurlijk wel makkelijk dat je niet moeilijk hoeft te rekenen etc. Zeker als we "straks" 2 trekpaarden achter de auto hebben hangen zal het wel wat krap worden. Als alternatief kunnen we nog kijken voor een vrachtwagentje (groot rijbewijs heb ik ook ooit gehaald).

Vliegen zijn hier ook in grote getalen aanwezig maar zolang het geen grote horzels etc zijn is het slechts vervelend voor ze.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:02

Endure is echt veilig voor paarden hoor. Als je het weet te vinden Fabster houd ik mij aanbevolen. Nog steeds niet gevonden en het is super fijn spul.

Al vallen de dazen tot nu toe mee. *klopt heel hard af op hout*. Staat een heel leuk huis aan de rand van de LDD te koop. Maar het hele dazengedoe weerhoud mij te gaan kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:12

Bacardi geeft zich al heel de dag stal arrest, ik vermoed dus dat er op de wei veel dazen zitten. Meneer zeurt nu wel, wil roomservice, zucht

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:18

Ik las net in een ander topic dat er mensen zijn die het zelfs iedere keer op-sprayen als ze gaan rijden , die hebben volgens mij dan weer niet door wat voor spul het is.

arme Bacardi :(:)
maar hier staan ze ook onder het afdak in de schaduw, zeker Nina, de donkere merrie, wat dat betreft , geef mij maar witte knollen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:20

Hier zitten helaas ook dazen..
Gisteren samen met pensionklant de lijm op de dazenval gedaan. Vanmorgen zat er al een boel op.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:14

Hier stikt het vd dazen paarden kiezen er voor om de hele dag op stal te staan en van juni tot september hoef je hier het bos niet in (ook niet zonder paard) ik heb 3 dazenvallen staan en ik vang veel.....wie weet als ik zo doorga dat er over 1000 jaar hier geen daas meer te zien is

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:52

rover_ schreef:
Volgens mij mag je in jouw geval niet zonder E rijbewijs rijden Engel, zou het goed nagaan.
Dacht dat het zo is: gewicht maximaal beladen trailer moet minder zijn dan gewicht van de auto en het geheel moet onder de 3500 vallen. Met 1,5 paardstrailer mag dan wel.

Jakkes al die dazen. Hier valt het dan nog mee in verhouding. Ging 15 jaar geleden een paard kijken in Brabant en vroeg waarom ze niet in de wei stonden. Eigenaar haalde paard uit de box om te laten zien en er zaten gelijk 50 dazen op. Echt niet te geloven...

Klopt helaas. Ik het helemaal verkeerd. Maximum teolaatbaar gewicht auto is 1900kg een hyuandai i30 en de max massa trailer is 2000kg een atec . Kom ik uit op 3900 kg. Volgens mij is dat de juiste som.

Echt balen kon een prima 2 paards overnemen voor weinig. Twijfel nu om BE te halen of voor 1.5 paards te gaan. 2 paards was zo makkelijk geweest, super prijs, van een bekenden en hij staat al op de laan bij me

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:56

Ga je tich je rijbewijs halen?! Altijd handig en je hebt m zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:46

_ENGEL_ schreef:
Ik heb hier op 200 meter een binnenbak. Hier mag ik gebruik van maken voor 5 euro per keer of 50 euro per maand voor onbeperkt gebruik. Als ik in de groeples mee rijd kost me dit 10 per keer en priveles 15 euro per keer. Wekelijks probeer ik een lesje mee te pakken, soms train ik nog een keertje extra of pak ik dat op strand mee. Ideaal dus! Enige jammere is dat ik geen goede longeercirkel heb waar ik los kan longeren of grondwerken. Dit doe ik ook vaak op een grasveld, maar dan kan ik minder spelen.

Van het weekend hebben we een andere auto gekocht, een slag groter.
Binnenkort even een trekhaak laten plaatsen en ook een mijn eerste trailer gekocht! Yes.
Hebben degene met trailer allemaal een BE of gewoon zonder omdat je onder de 3500kg blijft.

Vanmiddag een dood babyeendje gevonden in de sloot, bah word daar zi verdrietig van. Van de week al 2 zwaluwjonkies uit het nest gevallen waar mijn paard op is gestaan. Echt sneu....

Ik heb be. Ik mag zonder maar altijd handig om te hebben.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:17

[***], mijn ruin heeft een vliegenkap om (met oren, zonder neusflap) en dat helpt al goed. Helemaal ophouden met schudden doet ie niet, dat zal wel een beetje ingebakken gedrag zijn. Mijn merrie is makkelijker met vliegen; als ze op haar vliegenkap zitten, doet ze geen extra moeite om ze weg te jagen.

Dazen beginnen bij ons nu te komen; ik heb gisteren de dazenval opgezet. Wel al een weekje geleden een vliegenval opgehangen, zo een als azmay ook heeft. Tot nu toe doet ie het matig, maar ik denk dat de plek waar ie hangt niet ideaal is, te veel schaduw. Dus daar gaan we nog even wat aan doen.

Ik heb m'n BE-rijbewijs. Behalve voor het gewicht vond is het ook wel handig om te leren rijden met een aanhanger. Dat leer je wel, rijden met een paard in een trailer leer je niet :P En dat is minstens net zo belangrijk, want ze laden echt een stuk makkelijker als je als chauffeur goed kunt rijden. Onze pony's lopen zelf de trailer in (deden ze niet toen ik zelf nog niet reed), daar ben ik elke keer als ik op terrein kom met (veel) andere paarden weer blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:25

Ik ga ook eens kijken voor een vliegenkap met oren. Misschien dat, dat nog iets scheelt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:30

Ik heb geen aanhangerrijbewijs, ik heb niet eens een trailer :')

Pff dazen, hier ook ineens sinds 2 dgn heel veel.
Met de hond uit laten heb ik een hele zwerm om me heen.
Amel en Melle staan overdag onder de bomen in de schaduw en de mini's staan in de wei te vreten.
Die ukken trekken zich weinig aan van de dazen.
20 juni had ik een nieuwe vliegendeken voor Melle besteld maar er was een miscommunicatie met de verkoper op eBay dus ik heb hem nu nog niet :(
Inmiddels wel verzonden dus hoop dat hij er snel is.
Die van Amel zit te krap bij de borst dus ik wil even kijken of ik de oude van Melle kan repareren, die heeft een scheur in de hals.

Inmiddels ook 1 van de 2 ponys verkocht, die wordt zondag opgehaald.
Heb een goed gevoel bij deze mevrouw en ze woont ook vrij dichtbij, maar vind het toch best moeilijk om mijn kleine vriendje weg te doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:00

Hier ook nog geen trailer hoor ;) maar bijvoorbeeld wel een grote aanhanger van 6 meter.
Met het verbouwen is het wel makkelijk als we zelf spullen kunnen halen en niet alles hoeven te laten brengen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:13

Hier ook BE. Wel zo handig. Een koetstrailer is vaak ook wat zwaarder. Heb ook een zware auto.

Vliegenkap met oren bevalt goed.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 02:07

Hier ook geen BE, is in de USA niet nodig :D Wel een lekkere zware truck maar dat moet ook wel met mijn trailer

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:06

Libera schreef:
Hier ook geen BE, is in de USA niet nodig :D Wel een lekkere zware truck maar dat moet ook wel met mijn trailer

Ik heb me dat destijds af zitten vragen, toen ik stage liep in Texas. Mijn stagebieder zei op een gegeven moment "rij jij maar verder, ik heb geen zin meer". Ik had toen a) nog nooit met een trailer gereden en b) nog nooit in een automaat gereden. Kan ik nu niet meer als excuus opvoeren. Dat ging trouwens ook nog om een goose neck trailer, dat rijdt toch net even anders als een bumper pull.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:19

Hallo.
We gaan vanmiddag naar een stal kijken bij iemand. Iemand tips waar we zeker voor moeten uit kijken ? Rot hout weet ik al maar verder ..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:36

Idifix schreef:
Hallo.
We gaan vanmiddag naar een stal kijken bij iemand. Iemand tips waar we zeker voor moeten uit kijken ? Rot hout weet ik al maar verder ..

Zitten er ergens tralies in? Dan kijken of die smal genoeg zijn (of breed genoeg) en of ze niet verbogen zijn. Ik neem aan dat het gaat om losse wanden die je weer in elkaar moet zetten; zijn alle bevestigingspunten nog goed?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:01

Wat betreft Endure (Farnam Endure): dat hebben wij in het begin van het seizoen gewoon in Nederland kunnen bestellen bij deze westernshop. Alleen nu uitverkocht...
http://www.uhg-shop.nl

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:04

Weet niet of ze het in NL ook verkopen, maar ik gebruik altijd Pyranha vliegenspray. Werkt echt super, is een gele fles met zwarte letters

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:47

Vreselijk die dazen hier. Echt sneu. Er zit ook een beest wat mijn paard kale plekken bijt, waar witte haren voor terug groeien. Word ik ook niet blij van. Iemand een idee welk naar insect dit doet?

Graszaad is goed opgekomen hier, gelukkig aardig wat regen gehad. De verdeling ervan ben ik niet zo tevreden over. Er zitten meerdere kale plekken/banen in het land terwijl het op andere plekken heel dicht is. Iemand een idee of dit normaal is bij inzaaien? Het lijkt alsof het zaad niet goed verdeeld is.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:06

Hilary schreef:
Idifix schreef:
Hallo.

Zitten er ergens tralies in? Dan kijken of die smal genoeg zijn (of breed genoeg) en of ze niet verbogen zijn. Ik neem aan dat het gaat om losse wanden die je weer in elkaar moet zetten; zijn alle bevestigingspunten nog goed?

Nee net niet het gaat over dikke planken om in elkaar te klikken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:19

Zapje, is het gras tussentijds gemaaid?
Als het goed is wordt er geadviseerd om gras bij 10 cm hoogte te maaien.
Gras groeit namelijk omhoog en door het te maaien gaat het ook meer de breedte in.
Is er ook gekalkt en bemest?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:30

claudia dank je! Er is idd gemaaid, gekalkt en bemest. Gras groeit heel goed. Het gaat echt om de verdeling. Op sommigen banen er lijkt bijna niks gezaaid. Zal foto maken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:33

Als er met een machine is ingezaaid zou je moeten verwachten dat er overal evenveel ligt.
Heb je waar er weinig gras staat andere beplanting die het vocht kunnen wegtrekken uit de grond?
Ik kan bij mij ook heel duidelijk zien dat het gras aan de rand waar een aantal bomen staan veel minder hard groeit dan in het midden.