Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:47

Hoe oud is Rosie..?

Ik heb BV in de planning met mijn jonkie om straks gewoon een half uur in de voortuin te gaan staan, waar al het verkeer lans komt.. Als dat goed gaat, op zondags een klein wandelingetje te maken ( praat wel over een termijn van 6 tot 8 weken) doe ik niet meteen natuurlijk.

Goed nieuws... En ik ga op vakantie en mijn paardje komt 4 juni thuis... Heb met een collega geregeld dat zij haar paardje komt brengen voor die paar dagen dat ik weg ben met Ikja. Ze komen wel niet bij elkaar te staan..., maar met een draadje ertussen. Is ze niet alleen. Ik ben helemaal happy....

Net nog ff gereden... Komt de logeerTinker toch ten val, door te struikelen... Schrok me dood... Daarna struikelde ze nog twee keer.... Hmmm niet fijn.

Waren je pony's zo stout antheman?... Ikja in het begin ook.. Nu geeft ze braaf haar voetje en gebruikt ze de bibs van de smid als steuntje.... Die van mij komt de 30e weer of Iig die week.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:50

O, dat is schrikken, monmaster!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:52

Nou, zeg dat wel... Ruiter kon zichzelf nog net tegenhouden.... Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt, maar dan lijk je er wel minder van te schrikken, dan wanneer je ernaar kijkt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:56

Mijn ruin is verkeersmak geworden omdat hij na aankomst in Nederland ruim twee maanden in een paddock langs een 50 km/u weg heeft gestaan, aan de rand van een park. Daar kwam echt alles langs, fietsers (met paraplu!), wandelaars (met honden, paraplu's, kinderwagens, stuiterende kinderen met voetballen), auto's, motoren, tractors, bussen en vrachtwagens. Hij kon over de heg de weg en het park in de gaten houden en stond dan ook uren TV te kijken in het begin :wow:

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:13

Verkeers mak kan ik al wel zeggen dat Rosie is. We zijn nu bezig dat ze goed gehoorzaam kan wandelen. Rosie is 15 april 1 geworden. Dus nog erg jong.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:17

Met Ikja ben ik na aankomst, de volgende dag direct de weg uitgegaan, in mijn eentje.... Geeft ook nergens om. Behalve vissers met hengels... Maar dan stopt ze alleen.... In het begin stapte ik dan af... Nu loopt ze er gewoon voorbij. Brommers die knetteren vind ze niet fijn, maar dan gaan haar oren in haar nek... Dat zit ik ook nog uit... Hahaha i. Ik hoop dat Luna net zo wordt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:29

Monmaster schreef:
Waren je pony's zo stout antheman?... Ikja in het begin ook.. Nu geeft ze braaf haar voetje en gebruikt ze de bibs van de smid als steuntje.... Die van mij komt de 30e weer of Iig die week.

:Y)

Wisten we van te voren. Het zelf bekappen deed ik ook te weinig omdat ze allebei een ramp met die voeten zijn. Floki kreeg ik met 1 kunststof ijzer, die zat meteen achterstevoren. Kreeg hem er niet af. Uiteindelijk met hulp eraf gesloopt, maar hij heeft ons de hele stal laten zien en voelen. Floki wil geen benen geven.
Andor kan niet op 1 been staan, die trekt hij continu terug. Zijn schouder aan het andere been is aan t verbenen, op hem kan ik dan ook niet boos worden.
Vandaag wel heerlijk op die ijzers gereden, ook door gravel.
Ik heb de smid eerder laten komen voor een bekapbeurt. Hij mocht sederen, maar deed t niet. Maar mopperde wel. Ik vond t genant.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:36

Jenny: groot gelijk dat je voorzichtig bent met je paarden tussen de fruitbomen. Ik heb jaren geleden weleens dronken schapen gehad, nadat ze van het gevallen en gistende fruit gegeten hadden...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:43

Hihi...dronken paarden. Ik raapte de oudere vruchten op en gooide ze weg. De rest lekker gratis voer. Paardjes zijn er dol op. Vriendlief maakt er tegenwoordig cider van.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:44

Struikelen ziet voor de toeschouwer veel enger uit dan het aanvoelt voor de persoon erop.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 01:03

Ik heb het eens op buitenrit gehad.. we stapte een heuveltje op dus ik zat iets naar voren.. Hij struikelt en ik rol er gewoon voorover af.. was verder niets aan de hand me ook geen pijn gedaan ofzo maar ging gewoon heel stom..

Daarna schrok paard overigens van t vallen en ik hielt de teugels met man en macht vast omdat ik bang was dat hij in paniek terug naar stal zou gaan en daar n 80 km weg tussen had (heeft ie ooit eerder gedaan maar toen zaten er gelukkig alleen achteraf wegen tussen).. Dus wel een blaar op mn hand en mn rijbroek had goed zandgeschept haha.. dat reed niet echt prettig :+

Hier hebben de paarden extra lang op de wei mogen staan.. mn vader is met spoed in t ziekenhuis opgenomen ivm (zo blijkt nu) galstenen in de galwegen.. Hij gaat gelukkig weer beter en moet n nachtje blijven.. maar daardoor dus na t werk niet lang thuis geweest dus hebben de paarden geluk gehad.. geloof dat ze dat niet erg vonden haha

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 06:56

Sterkte horsie

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:24

Sterkte horsies.

Vandaag bedacht om naar een ander bis te gaan dan normaal. Aangezien Caj die kant op niet prettig vindt, gaat ze heen aan de fiets, doe ik het rondje bos erop en terug ook weer aan de fiets. Is 26 km ongeveer, dus ben benieuwd. Zou moeten kunnen in een ruime 3 uur.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:02

Ik was t straal vergeten, maar ik had iemand de bodywarmer met handvat aangeboden (was er geen 3 jarige die kwam lessen?). Ik kom hem nu ineens tegen en ik dachtver weer aan. Dat ding is eigenlijk bedoeld voor het leren fietsen (kun je het kind vasthouden aan het handvat op de rug), maar wij hebben get gebruikt bij het paardrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Hij gaat met een flinke strook klitteband dicht, met extra beveiliginsclip. Je kind schiet er dus niet zomaar uit. Wordt op maat dichtgemaakt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:09

Die had je mij aangeboden :) Maar mijn 3 jarige leerling zit vaster dan de 9 jarige. En ik vind t de verantwoordelijkheid van ouders hoe ze t kind aankleden. Afg. week heb ik alle leerlingen over de heuvels in de wei laten gaan, omhoog en omlaag, dan vonden ze superstoer! Ik vind t heel lief aangeboden van je, dat wel!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:30

Hey ik heb 3 weken terug t weiland door laten zaaien, paar weken daarvoor bemest. Het weiland was bijna een paddock en is heel goed bij getrokken. Na 3 weken zouden de paarden er weer op mogen maar ik vind eigenlijk een aantal plekken nog te iel en ben bang dat ze het gelijk weer kapot lopen..
Afbeelding
Afbeelding

Het weitje waar ze nu in staan begint ook langzaam vertrapt te worden en de bak is net gespoten dus durf ze daar niet langs te zetten. Hoe lang moet ik nog wachten denken jullie?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:40

Ik hebbtoen in maart gezaaid en in juni erop. Had ik het wel al een paar x gemaaid. Maar toen zat t wel goed vast.

Ok Antheman, prima. Mocht er iemand interesse in hebben. Ik hoef er niks voor te hebben. Alleen eventuele verzendkosten. Anders gaat ie in de kledingbak.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:51

Nog even weer mijn vraag, want ik ben wel benieuwd naar jullie antwoord/mening. Voorbereiding, zadelmak, beleren, doorrijden. Maar vanaf wanneer zou je een wandeling kunnen maken met een kind erop van ongeveer 30/35 kilo? Dus gewoon aan een touw stappen langs de weg en in het bos? In dit geval gaat het dus om een Tinker (Rosie) en zo'n wandeling natuurlijk ook niet elke dag, maar zeg 1x in de week? Dit is geen vraag om overhaast er mee te starten. Maar ik kan me zo voorstellen dat het wel verschilt dan met echt doorrijden beginnen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:53

kvulden schreef:
Nog even weer mijn vraag, want ik ben wel benieuwd naar jullie antwoord/mening. Voorbereiding, zadelmak, beleren, doorrijden. Maar vanaf wanneer zou je een wandeling kunnen maken met een kind erop van ongeveer 30/35 kilo? Dus gewoon aan een touw stappen langs de weg en in het bos? In dit geval gaat het dus om een Tinker (Rosie) en zo'n wandeling natuurlijk ook niet elke dag, maar zeg 1x in de week? Dit is geen vraag om overhaast er mee te starten. Maar ik kan me zo voorstellen dat het wel verschilt dan met echt doorrijden beginnen.

Ik zou zeggen vanaf een jaar of 3.
Lijkt me wel een groot risico om te doen voor het echte inrijden maar dat moet je zelf inschatten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:58

Sluit me bij Amay aan kvulden!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:11

Ik ook... ik ken rosie natuurlijk niet, maar ik vind het toch een flink risico om er een jong kind op te zetten.
Qua belastbaarheid van de rug van rosie sowieso niet doen voor het 3e levensjaar...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:13

Fabster schreef:
Ik was t straal vergeten, maar ik had iemand de bodywarmer met handvat aangeboden (was er geen 3 jarige die kwam lessen?). Ik kom hem nu ineens tegen en ik dachtver weer aan. Dat ding is eigenlijk bedoeld voor het leren fietsen (kun je het kind vasthouden aan het handvat op de rug), maar wij hebben get gebruikt bij het paardrijden.

[ [url=m/D8l1mZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2POlFH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij gaat met een flinke strook klitteband dicht, met extra beveiliginsclip. Je kind schiet er dus niet zomaar uit. Wordt op maat dichtgemaakt.

Oh die is wel handig voor hier. De jongste spruit. Wat wil je ervoor hebben?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:14

Rosie is toch pas van 2015? Dus nog ff een hele poos geduld. Tinkers zijn sowieso laatbloeiers.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:25

Sterkte horsies!

Wat betreft een jong kind op een onbeleerd paard zetten. Ik ben een grote tegenstander.
Als er een ongeluk van komt vergeef je het jezelf nooit. Terwijl als ik te pletter val het mijn eigen schuld is.

Sowieso ben ik van het wachten. De jongens zijn ruim 5 en zullen als ze 5 1/2 jaar oud zijn pas beleerd worden. Misschien een maandje eerder als het zadel er eerder is :) En of ik er zoveel profijt van heb als ik denk dat weet ik na het beleren pas zeker. Maar ik heb twee sterke, stabiele paarden die mentaal en fysiek tegen een stootje kunnen. Dat was wel anders met de driejarige die ik zadelmak heb gemaakt of heb gezien.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:32

Ja haha ik was het ook echt nog niet van plan haha. Maar ik wil wel het goede zeggen tegen de kinderen. En Rosie zal in zoverre niet onbeleefd zijn. Maar ik denk niet dat het perse nodig is dat ik op haar heb gereden. Als dat wel zo zou zijn dan is de voorbereiding niet goed. De stap naar het erop gaan zitten zou een aanvulling moeten zijn en niet een grote stap in het leerproces. Het zal nog blijken hoe ik het uit eindelijk ga doen. Maar zoals ik Rosie nu inschat en zoals ze de dingen nu oppikt denk ik niet dat ze al helemaal ingereden hoeft te zijn. Ik loop er dan zelf naast en geef dan net als met grondwerk de commando's. Ik denk dat dat goed kan werken. Ik breng mijn kinderen en Rosie natuurlijk niet in een gevaarlijke situatie. Ik ga er vanuit dat we tegen die tijd ook al vaak zo'n wandeling hebben gemaakt. Ik met Rosie samen. Wat ik me ook nog afvraagt. Het wandelen, dus alleen Rosie en ik. Hoe ver kan ik dat opbouwen. In km bedoel ik. Dus voor haar 3 jaar.