Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:00

Ja daar moet ik inderdaad ook wel aan wennen.
Nu is onze uitloop niet heel groot en bestraat. Dat scheelt al. Maar de longeercirkel zit er aan vast en die is wel zwaar om te mesten. Plus dat ze al het zand op de uitloop lopen, dus elke dag weer vegen.
Water bijvullen, hooi bijvullen, enz.
Ik had de afgelopen 2 weken vrij en de eerste dagen was ik echt een uur langer bezig dan voorheen. Nu heb ik een beetje vaste routine en wat handigheidjes ontdekt en gaat het een stuk sneller.
We zijn met meer op stal (ook bijrijders), dus verdelen de klussen. Dat is wel prettig.
En via de appgroep is het makkelijk elkaar even op de hoogte houden wat er is gebeurd die dag en wat er nog gedaan moet worden.

Maar ondanks dat het veel werk is vind ik het heerlijk. Ik weet nu echt precies wat mijn haflinger binnen krijgt en wat er gebeurt op stal. Erg prettig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:10

dat je het kan delen scheelt ook, ik heb er nu 4 staan en met voeren, buitenzetten, stallen, voer, hooi en water en dan weer binnenhalen, s'avonds nog een x voeren, toch zeker wel 1,5 uur per dag kwijt.

vooral het feit dat het elke dag mijn verantwoordelijkheid is vind ik pittig, al krijg ik somds wel wat hulp van mijn man en dochter, Maar mijn man wil ik daar ook niet teveel mee belasten, het zijn mijn paarden. En dochter is echt heel druk met dr school.

gelukkig heb ik wel mijn werk aan kunnen passen, zodat ik 6 uur per dag werk en met ww verkeer 7 uur per dag van huis ben. zo hoef ik iig niet in het donker de stallen te doen.

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:13

Zooo daar ben ik weer...
Veels te druk en een hoofd die nergens naar stond... :+

Nu na de feestdagen en het vuurwerk, waar mijn shetten overigens van stond te genieten :o?
Tijd voor het normale leven. Weer op stage en dus weer in de donker alles doen, al blijft het alweer langer licht.!!! *\o/*

Wat een bagger weer hier zeg, regen regen en nog meer regen. Alles een zwembad hier. Blij met mijn aangeschafte regendekentje voor mijn shetten :Y) en een zeecontainer waar ze in rond kunnen rennen..

Heel stiekem weer naar de toekomst kunnen kijken. Ik ben het er met mijn moeder over eens dat ik terug een eigen paard wil. Dat lekkere tutten ernaar toe wanneer ik wil en alles er om heen mis in, en zelfs mijn moeder mist het.
Ook zijn we er over uit dat dit paardje dan gewoon lekker thuis moet komen te staan, we hebben de ruimte, de plek en het materiaal. Dus het kijken is stiekem is stiekem al begonnen. ( Dus als iemand iets weet: Een ruin, tussen de 4-10 jaar en groot formaat met een beetje pit, maar wel normaal.? :D ) Maar eerst ga ik proberen af te studeren en dan pas echt serieus kijken... Maar als hij eerder komt ook prima.

Zo kan ik er weer vol goede moet tegen aan en heb ik weer nachtrust.!

Er is hier teveel gebeurd om echt overal op te reageren.
Voor degene die ook paardje in heeft moeten laten slapen, nog sterkte.!
Voor de nieuwkomers, Welkom.!
Voor degene met vuurwerk overlast is het hopelijk eindelijk klaar...
En voor degene die last hebben van sneeuw, vries, regen of wind, ik leef mee en ploeter met jullie voort...!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:16

Ik ben heel eerlijk gezegd niet zo blij met de paarden "aan huis". Mijn rijpaard gaat met vervroegd pensioen en die mag blijven tot het niet meer kan samen met zijn maatje. Helaas betekent dat voor mij niet meer rijden want ik wil er echt onder geen beding een 3de paard bij. (Zeg ik nu, tot er waarschijnlijk wel weer eens iets op mijn pad komt)
Maar als het aan mij ligt, gaat een eventueel volgend paard zonder pardon weer op pension.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:18

fokfanaat schreef:
dat je het kan delen scheelt ook, ik heb er nu 4 staan en met voeren, buitenzetten, stallen, voer, hooi en water en dan weer binnenhalen, s'avonds nog een x voeren, toch zeker wel 1,5 uur per dag kwijt.

vooral het feit dat het elke dag mijn verantwoordelijkheid is vind ik pittig, al krijg ik somds wel wat hulp van mijn man en dochter, Maar mijn man wil ik daar ook niet teveel mee belasten, het zijn mijn paarden. En dochter is echt heel druk met dr school.

gelukkig heb ik wel mijn werk aan kunnen passen, zodat ik 6 uur per dag werk en met ww verkeer 7 uur per dag van huis ben. zo hoef ik iig niet in het donker de stallen te doen.

Ik werk 4 dagen kantooruren. Dat zijn de dagen dat ik het ook wel pittig vind. Nu heb ik voor 1 dag wel een bijrijdster, dat scheelt. 1 dag ga ik niet, maar die dag is toevallig de eigenaar van het andere paard vrij. En op haar lange werkdag ben ik vrij. Dus dat komt heel goed uit :j
Vandaag werk ik bijvoorbeeld de hele dag, maar vanavond komt ook de bijrijdster van het andere paard. Wat betekent dat ik vandaag maar een deel hoef te doen en zij het andere deel.
Op de vrijdag ben ik vrij, dan doe ik alles weer alleen. En zo is het elke dag kijken hoe het uitkomt. Op zich wel fijn dat ik niet elke dag alles hoef te doen. Ik vind het met 2 paarden al best pittig, laat staan 4 inderdaad. Zeker als je ook nog wil trainen.

Yontheke: waarom niet als ik vragen mag?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:20

Welkom Amanda :wave:

Och...Yontheke moet nog even aan het idee wennen dat als het met 2 lukt...het met 3 ook prima gaat ;) :P

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:22

Amanda welkom!

Yontheke waarom zet je ze dan niet op pension?

Ik vind het heerlijk om ze aan huis te hebben, maar dat had ik ook niet anders verwacht. Ik stond al jarenlang doe het zelf en op 2 verschillende plekken dus naast de dagelijkse werkzaamheden ook nog reistijd. Daarnaast toch altijd wel wat rekening houden met stalgenootjes, ook al waren dat over het algemeen leuke mensen. Ik vind het heerlijk om alles 100% zelf in de hand te hebben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:22

Kruipt veel te veel tijd om in om alle onderhoud en dergelijke te doen. Ik sta mezelf dood te ergeren aan de blubber. Mijn pistebodem is in de winter niet te rijden als het 2 keer regent (toch niet met huidige paard) dus we moeten sowieso 2x per week met de trailer weg naar een binnenpiste wil ik mijn hobby (het effectieve rijden dus en niet stront scheppen :) ) kunnen beoefenen..

Het is niet dat ik er niets voor over heb hoor. Maar na 5 jaar 2x per dag allerlei klusjes doen en gelukkig ondertussen wel manieren gevonden om alles makkelijker te maken maar toch. Het enige positieve is dat hij wel 24/24 buiten kan lopen en dat ik zelf kan voeren. Maar de rest hoeft van mij niet zo nodig :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:24

Omdat ik niet de lening van de weide kan afbetalen + paarden op pension kan zetten :)
Ook niet echt de bedoeling met een paard dat meer blessures heeft dan ik kan tellen op 2 handen en voor de shetlander betaal ik dat al helemaal niet :D

Tinky: Ik heb al vaker 3 paarden op de weide gehad. Zelfs de afgelopen 5 maanden nog en dat is met ons stukje echt niet handig en dan heb ik niet genoeg gras in de zomer om ze er 9 uur per dag op te zetten en dat lukt helaas niet anders.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:27

dat is wel vervelend, is je bak niet goed te krijgen?

Die is hier altijd goed. en puur grond omgezet met vlokken erdoor (en stront uithalen en niet als paddock gebruiken)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:27

Ja dat snap ik Yontheke :j
Ik heb ook echt wel gekeken naar een stal met een goede bak (bij stal of in de buurt waar in gereden mag worden) en in de winter redelijk droog staan. Ik heb ook geen zin in baggerpraktijken :n
Is een stuk draineren en/of zand geen optie?

Longeercirkel is trouwens wel snel nat. Maar goed, als dat het enige is...
Dit was de 1e dag dat hij er stond. Stal met uitloop en daarachter de cirkel. Alles staat nu open. De 1e dag stonden ze even apart om te kijken hoe het ging, maar de 2e dag konden ze al samen :D
Afbeelding

Dag 2 :D
Afbeelding

En onze bak. Ligt op het perceel ernaast, iets hoger. En dat merk je wel. Minder water :D
Afbeelding

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:37

Hallo allemaal,

Ik lees al een aardige tijd mee, en vind dit een heerlijk topic. Begin me zo langzamerhand wel een tikkeltje bezwaard te voelen dat ik al een jaar ofzo meelees, en het gevoel heb jullie gewoon een beetje te kennen, en jullie geen idee hebben wie ik ben of dat ik er überhaupt ben :D
Dus wil me bij deze voorstellen: Ik ben dus Gingerale, 38 jaar en woon met 2 paarden, hond, 3 katten en vriend ergens in de Achterhoek. We hebben de paardjes nu bijna een jaar aan huis en man ó man, wat was dat wennen! We hebben een paddock-Paradise light ingericht, met weides. Tot vorige week stond het paard van een vriendin ook nog bij ons. Nu die weg is, ervaar ik alles vele malen makkelijker. Dat was ook een giga veelvraat, en een vervelende baas en dito smeerdonder. Scheelt serieus de helft nu die opgehoepeld is }>
Mijn jongste van 2,5 heeft wel een beetje de blues nu zn stoeimaatje weg is, en dat vind ik wel erg lastig. Sowieso zal alles weer erg wennen worden, als ik bijv met m'n rijpaard naar buiten wil of met de uk een stuk wil wandelen. Hoe doen de achterblijvers van de 2-paard eigenaren dat hier?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:40

Oefenen oefenen oefenen.
Eerst kleine stukjes weg, en dat steeds langer maken. En zorgen dat er voor de achterblijver genoeg te eten is voor de afleiding, stroom goed op het draad.
Bij ons gaat het op deze manier wel goed. Nu heeft Jim (mijn haflinger) verlatingsangst, dus hij loopt zich druk te maken. Gaat niet door het draad, maar rent wel heen en weer en houdt de weg in de gaten.
Zijn maatje (de arabier) is een stuk koeler. Hinnikt wel, maar maakt zich verder niet zo druk.

Maar als je de ruimte hebt, zou je misschien aan een shetje erbij kunnen denken. Dan heb je daar geen last van.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:48

Hoi Gingerale, welkom!

Ik heb ook van die aanstellers met achterblijven. Soms zet ik de achterblijver op stal en voor de rest negeer ik alles. Het paard dat mee gaat negeert ook alles, maakt niet uit welke..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:51

Op stal zetten werkt bij die van mij juist averechts. Komt gerust over de deur of laat zich tegen de wand vallen. Vervelende gewoonte die hij zichzelf eens aangeleerd heeft :\
Dus ik laat hem maar juist vrij lopen, desnoods even deken af zodat hij niet gaat lopen zweten en als zijn maatje weer terug is deken weer op. Berijders en eigenaar van de arab houden hier nu ook rekening mee als ze weg gaan. Heel fijn :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:52

Helaas zitten wij middenin een natuurgebied waarbij je absoluut niets aan de bodem mag veranderen. Er zijn ook heel wat veranderingen op til binnen dit natuurgebied dus eerst maar eens kijken of ze ons uiteindelijk zelfs niet gaan onteigenen.
Ik moet wel zeggen we hebben dit stuk eerst 2 jaar gehuurd en daarna gekocht en nu dus 2,5 jaar in bezit maar de jaren dat we huurden vroor het -20 en was het bijlange na zo nat niet als dat het de afgelopen 2 jaar geweest is.

Ik mag dus helaas niets veranderen aan de grond. Op zich valt de piste nog wel te doen en zeker om in te longeren maar niet om echt dressuurmatig te trainen.

Mijn man vond een stuk grond uiteraard een veel betere investering dan jarenlang een pensionstal betalen en daar nooit een euro van terug te zien. Ik kan hem hier natuurlijk wel een groot deel in volgen en Andor is ooit dankzij al zijn blessureleed naar de weide verhuisd omdat ik er vaak niets mee kon doen en dan is een dure pensionstal ook niet alles.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:54

Gingerale schreef:
Hallo allemaal,

Ik lees al een aardige tijd mee, en vind dit een heerlijk topic. Begin me zo langzamerhand wel een tikkeltje bezwaard te voelen dat ik al een jaar ofzo meelees, en het gevoel heb jullie gewoon een beetje te kennen, en jullie geen idee hebben wie ik ben of dat ik er überhaupt ben :D
Dus wil me bij deze voorstellen: Ik ben dus Gingerale, 38 jaar en woon met 2 paarden, hond, 3 katten en vriend ergens in de Achterhoek. We hebben de paardjes nu bijna een jaar aan huis en man ó man, wat was dat wennen! We hebben een paddock-Paradise light ingericht, met weides. Tot vorige week stond het paard van een vriendin ook nog bij ons. Nu die weg is, ervaar ik alles vele malen makkelijker. Dat was ook een giga veelvraat, en een vervelende baas en dito smeerdonder. Scheelt serieus de helft nu die opgehoepeld is }>
Mijn jongste van 2,5 heeft wel een beetje de blues nu zn stoeimaatje weg is, en dat vind ik wel erg lastig. Sowieso zal alles weer erg wennen worden, als ik bijv met m'n rijpaard naar buiten wil of met de uk een stuk wil wandelen. Hoe doen de achterblijvers van de 2-paard eigenaren dat hier?

Welkom!

Toen onze kudde nog maar twee paarden groot was, maakten we er niet teveel gedoe rond. Gewoon stroom op de draad en de achterblijver redt zich wel. Goed, die gaat dan wel wat lopen en hinniken, maar kan geen kwaad.

Nu staan ze met vier, en als ik met eentje vertrek, gaan de drie achterblijvers lopen en hinniken _O- dat hou je toch.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:54

Dat is ook zo. Lastig inderdaad als je er niets aan mag doen. Zeker nu met de natte winter die we nu hebben is dat waardeloos :j

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:57

Welkom aan alle nieuwe!

oh men ik heb zon pijn aan mijn voet, precies 1 week geleden sprong de grote met zijn ijzers door een schrikreactie op mijn voet, je zou haast denken dat er wat gebroken is zon scherpe pijn. Lig dus maar weer met pootje omhoog.

met rijden heb ik geen last alleen met lopen en met rust.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:58

Hier nog zo'n pieperd als hij alleen moet blijven, doe de deken af om een paard vol met schuim te voorkomen als we weer terug komen van het mennen. Hij houdt zich wel warm met heen en weer lopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:59

dynamiek schreef:
Welkom aan alle nieuwe!

oh men ik heb zon pijn aan mijn voet, precies 1 week geleden sprong de grote met zijn ijzers door een schrikreactie op mijn voet, je zou haast denken dat er wat gebroken is zon scherpe pijn. Lig dus maar weer met pootje omhoog.

met rijden heb ik geen last alleen met lopen en met rust.

even naar de huisarts of een foto maken als het zolang aan houdt dynamiek!
Als ik je ergens mee kan helpen moet je het laten weten hé!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:00

@dynamiek: ik zou ook even langs het zkh en een foto laten maken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:02

Vroeger had ik er ook 2 aan huis vond het een drama om er dan met 1 van huis te gaan, zat vewoon niet lekker op het paard als de andere overstuur thuis stond. Nu heb ik er 3 dus de 2 shetten blijven achter die gillen niet en zijn niet overstuur ga nu dus heerlijk op pad met het rijpaard en nu lekker ontspannen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:05

meggiemeg schreef:
Hier nog zo'n pieperd als hij alleen moet blijven, doe de deken af om een paard vol met schuim te voorkomen als we weer terug komen van het mennen. Hij houdt zich wel warm met heen en weer lopen.

Goed voor de lijn ook in het geval van de mijne :D
Gelukkig loopt hij zich niet in het schuim, hij is alleen onrustig. Nou ja, prima. Dat vind ik niet zo erg.

Dynamiek: klinkt pijnlijk. Misschien toch maar een foto maken? Klinkt als de pijn die ik had toen ik een middenvoetsbeentje gebroken had. Kon er nog op lopen (wel pijnlijk), pijn werd heel scherp juist met rust.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:06

Ik wil er ook een shet bij. De man niet. :')