Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:35

Daan_O schreef:
Ik hoop het ook echt... Hier zou het ook niet makkelijk moeten gaan.. mensen moet eerst het hek door(met bordje verboden toegang), dan ca 100m het terrein oplopen om bij de paarden te komen. Verder kunnen ze van nergens komen want er liggen rondom sloten.

Klinkt zoals bij ons. Hier lopen soms ook mensen zomaar het erf op. }:0
Zijn momenteel aan het kijken voor een waakhond erbij te nemen, want mijn Jack Russell vindt iedereen leuk.

Hek een slot op hangen?
Papier ophangen met boodschap dat wie het erf oploopt, zal gefilmd worden en dat de politie zal verwittigd worden?
Papier ophangen met boodschap ivm gezondheid paard dat deze absoluut geen ander voer mogen krijgen dan wat je zelf geeft?

Echt hatelijk trouwens!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:35

Odetje92 schreef:
Spannende tijd komende weken, gisteren te horen gekregen dat ik over 6 week geen werk meer heb :(
Wellicht zal mijn ruin dan ook naar huis komen van pension af, wat betekent dat er dan een stal bij moet. Qua weide geen probleem, met het weide seizoen in aantocht kan ik hem vd zomer wel kwijt.
Maar wat een gedoe pff -O-

Das niet fijn. Hopelijk vind je snel weer werk.

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:00

@odetje: succes met het zoeken naar ander werk!
@coberlina: welkom :) wij zijn op dit moment een beetje aan het tekenen voor een nieuwe stal, ga onze ideetjes binnenkort eens droppen hier :j
@[***]: ben benieuwd hoe je buurvrouw reageert :D
@daan_O: dat is echt niet grappig! Ik zou, zoals een aantal anderen ook al aangeven, toch een duidelijker bord ophangen dat de paarden niet gevoerd mogen worden ivm gezondheidsredenen oid.

Hier loopt alles wel, het is goed te merken/ruiken dat de boeren weer mest mogen uitrijden :')
Heb inmiddels ook kennisgemaakt met de lokale DA, fijne vent. Lekker no nonsense.
Ik had wat vragen over mijn oudere merrie, ontwormingen etc. Geen gedoe, lekker duidelijk. Daar kan ik wel wat mee.

Ik merk ook echt dat we de goede tijd weer in gaan, 's ochtends zet ik de paarden weer bij daglicht buiten, heerlijk!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:04

Coberlina welkom!

Ik ga inderdaad nog een extra bord maken met uitleg dat de paarden er ziek van worden. Maar ik vind het echt te gek voor woorden dat dit op eigen terrein moet!

Coberlina het hek zit 's nachts wel op slot maar overdag kan dat niet in verband met de bouw van ons huis, dan zijn de mannen aan het werk... Nog 2 maandjes dan kan de boel gelukkig ook overdag op slot :)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:08

Dat scheelt ook al. Wij doen het hek eigenlijk ook niet op slot. Zitten hier redelijk rustig in mini dorpje, en hoop dat er niemand zomaar op het erf gaat komen rondlopen als we er niet zijn. Maar dat weet je dus nooit natuurlijk. Misschien toch ook maar even kijken voor slot.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:12

Fijn Wendy, een DA waar je wat mee kan.
In mei had mijn merrie zich verwond aan haar achterbeen, beste jaap er in. Eigenlijks nooit een DA op de stoep, nu kwam er een nieuwe DA bij mij van onze praktijk, super leuke meid en erg kundig dus die mag vaker komen (liever niet natuurlijk :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:14

Ik ga dit ook even volgen! Eind maart gaan ik en mn paard verhuizen, van pensionstal/vereniging naar een "privestal". Paard komt niet bij mij thuis te staan, maar bij iemand anders thuis. Samen met het paard van m'n instructrice komt ze in de wei te staan. Stallen, bak en land is er, de rest moeten we samen regelen.
Nu dus hard bezig met mestafvoer regelen, stallen opknappen en kijken wat we nog meer nodig hebben. Misschien dat hier nog wat handige tips voorbij komen :)

Het is voor mij de eerste keer dat ik echt alles zelf moet doen en er komt veel meer bij kijken dan nu, zou ik misschien wat vragen mogen stellen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:43

Wendy ik hou jullie uiteraard op de hoogte!

Afgelopen zondag waren er een aantal klanten bij de "buuf" voor een dagsessie en er werden keurig auto's op en af haar eigen paadje gereden. Dus als je eerder weggaat, moet degene die ná jou is gekomen even zijn auto van haar pad afrijden, wachten tot de ander weggereden is en je auto weer terugzetten. Is natuurlijk een heeeeeel gedoe en dat terwijl de buurvrouw wel plek heeft voor 30 auto's op haar pad :D :D .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:46

met een setje boeven paarden die iedere kans aangrijpen om te ontsnappen hebben wij geleerd het hek dicht te houden. Stond eerst ook altijd open maar dan had ik de paarden nu al 10 keer van de weg af kunnen vissen.......
wel een tip wat betreft het plaatsen van een hek (niet-automatisch) zet het zo ver van de weg af dat je er met trailer en auto vóór kunt staan. Ik kan nu vanaf de weg mijn erf oprijden, dan uitstappen en hek open doen. Ideaal. Sta je met weg rijden en terug komen niet onnodig lang op de weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:49

@[***]: wordt tijd dat de buuf haar pad wat verbreed dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:53

DubbelDun schreef:
@[***]: wordt tijd dat de buuf haar pad wat verbreed dan :D

Ja misschien dat ik haar dat van het weekend duidelijk kan maken onder het genot van een kop koffie met een koekje(hoop ik)?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:02

Dat hoeft gelukkig niet hier. Kunnen gerust een uur lang de straat versperren en niemand last van.
Komen misschien tien auto's per dag langs :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:16

Hier wel wat meer drukte, maar wij hebben nog geen hek :')

Hoe denken jullie over het volgende?
Als we de nieuwe stal plaatsen komt deze waarschijnlijk naast de bak te staan. Het idee is een inloopstal met een verhard plein ervoor, en een verhard pad langs de bak op.
Mijn bak is nu 20 bij 60 (erfenis van de vorige eigenaars, maar wel echt ideaal!).
Ik zit er aan te denken om een deel van de bak om te toveren naar zandpaddock (15 bij 20?). Dan komt het pad van de stal uit in de paddock. Aan de paddock grenzen dan de hekken naar de 2 (of 3) weides.
Op die manier kan ik dan in de winter de weides afsluiten en de paarden dag en nacht op het stuk met stal, pad en paddock laten lopen. Zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten? De bakbodem is zand, moet ik daar dan toch nog verharding onder plaatsen bijvoorbeeld?

@dreamer: dit topic was toch juist voor het stellen van vragen? Dus welkom :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:20

Welkom nieuwe :wave:

Karev...beterschap met de ziekenboeg.

Voeren terwijl er een bord staat én je moet echt het terrein op...zo verschrikkelijk asociaal.Aardappelschillen...hoe verzinnen ze het :n

Ja,mest rijden hier ook gedaan.Jongens vanmorgen voor het laatst op de winterweide geweest...ze waren "not amused" dat die grote trekker op hun bord rondreed.Ik kon het "boe"geroep binnen horen :=
Nu staat ze weer lekker in het maïsveld...nog even profiteren,begin maart is dat feest ook over.

Ik baal...mijn vriend is al de hele week ziek en hij is niet in staat om het land te frezen -O- Morgen gaat het weer regenen.Kom ik weer die bagger niet door...bleugh.Begon net iets op te knappen,hopelijk dat straks door de bagger ploegen niet weer terug bij af betekend.

[***]...jij egoïst...jij met je grote oprit en geen auto neerzetten en de anderen moeten hem op schoot parkeren.Tis toch wat :+

Wendy...ik vind het heel fijn dat bij mij alles op elkaar is aangesloten.Grote voordeel is geen gezeul met paarden maar simpel draadje open/draadje dicht.Zou wel een deel verharden,als het badkuipenweer is dan is het echt heel fijn als je normaal kunt lopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:24

Tinky12 schreef:
Wendy...ik vind het heel fijn dat bij mij alles op elkaar is aangesloten.Grote voordeel is geen gezeul met paarden maar simpel draadje open/draadje dicht.Zou wel een deel verharden,als het badkuipenweer is dan is het echt heel fijn als je normaal kunt lopen.

Maar is het dan een idee om de paddock af te kunnen sluiten van het pad? Zodat ze alleen nog maar op het pad, pleintje en in de stal kunnen? Stal moet dan in mijn ogen wel zacht genoeg worden voor een fijne ligplek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:26

Tinky12 schreef:
[***]...jij egoïst...jij met je grote oprit en geen auto neerzetten en de anderen moeten hem op schoot parkeren.Tis toch wat

Ja, ha, ha,! Ik schaam mij diep :j :j :j .

Wendy ik zou ook zorgen dat je niet door de bagger hoeft, helemaal nu je de kans hebt om het zelf in orde te maken.

Ik zou wel de mogelijkheid maken om het pad af te kunnen sluiten. Bij mij kunnen ze ook op het pad, in de stallen en naar de bak, maar ik heb ze eigenlijk overdag alleen in de bak staan in de winter. Anders ligt er overal mest :D . Ze gaan bij mij 's nachts gewoon op stal. Overdag doen ze het maar even zonder stal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-15 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:29

Ik was vooral benieuwd of jullie ook paarden met ijzers met slecht/glad weer op het land hebben?
Met heel slecht weer gaat onze paarden waarschijnlijk overdag de bak in, meerdere die dat doen?
En ze staan 's nachts in een buitenstal met open luik. Mijn merrie is geschoren en staat nu in totaal onder 300g zonder hals. Raden jullie aan wel een deken met hals te kopen? En dan 0g of 100g (of iets anders) ?
En dit voor overdag ook? (Nu komt ze overdag niet buiten, das ook één vd reden dat we gaan verhuizen!)
Of kan ik ook gewoon een 0g waterdichte deken over m'n staldeken gooien? Die is namelijk vrij nieuw en zou het zonde vinden om m niet meer te gebruiken :)

Verder ga ik van het weekend even lekker het topic een beetje doorlezen, kijken of ik nog handige tips kan geven? Alvast bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:34

Dreamer, mijn paarden hebben geen ijzers meer. Vroeger toen ze dat nog wel hadden gingen ze evengoed het land op met nat, glad weer. Nu ik ze aan huis heb gaan ze in de winter in de bak en straks gewoon weer 24/7 het land op.

Ik zou geen deken met hals kopen voor je paard. We gaan nu al richting het voorjaar. Als ze naar buiten gaan als je bent verhuist kun je een 0-grams dek over je staldeken doen om hem netjes te houden inderdaad, maar veel dikker zou ik persoonlijk niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:45

Okee bedankt! Inderdaad, we gaan alweer richting het voorjaar, helemaal niet aan gedacht ;)
Mijn merrie staat ook alleen voor op ijzers, puur omdat d'r hoeven zonder heel erg snel slijten. Had eigenlijk ook geen problemen verwacht maar was toch benieuwd :)
Die van ons mogen ook 24/7, maar met nogsteeds die nare verhalen over paardenmishandelaar enzo vind ik het zelf een fijn idee als merrie S nachts binnen staan ;) Hebben jullie dat niet dan?

En Wendy, kan je dat stuk bak missen om er een paddock van te maken? :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:24

Wendy schreef:
Maar is het dan een idee om de paddock af te kunnen sluiten van het pad? Zodat ze alleen nog maar op het pad, pleintje en in de stal kunnen? Stal moet dan in mijn ogen wel zacht genoeg worden voor een fijne ligplek.

Je zou het zo kunnen maken dat je met een hek/draad simpel het pad kunt afsluiten...of open laten.Ik houd van flexibel :D
Wat ik wel een nadeel vind is als het van dat natte weer is,je stalbedekking ook drijfnat wordt.Niet fijn als het ook weer gaat vriezen :P

Uhm...ik heb trouwens geen ijzers onder mijn haarballen zitten....(denk dat ze zo het beste omschreven kunnen worden :P )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:30

@wendy: nog één pad er bij en je hebt en PP :D
Alles afsluitbaar maken met draadjes is idd heel handig. Op die manier kan ik met vorst altijd zorgen voor een vlakke ondergrond.
Als ze op het pad ook in galop zouden gaan dan is het handig om de hoeken schuin te maken (dus een stukje hoek van de bak afsnoepen).
En voor een écht zachte ligplek kan ik de HIT-soft bedden aanraden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:26

Wendy dat klinkt als een fijne plek met goede mogelijkheden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:35

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:41

Als ik alleen de openingspost al lees kan ik me dat heel goed voorstellen ja. Sneu, maar het paard zal er wel aan wennen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:45

Inderdaad sneu, maar zoals je zegt zal het paard wel wennen. Ik vind de paarden aan huis eerlijk gezegd niet zo ontzettend veel werk. Maar dat komt hoogstwaarschijnlijk ook omdat ik voorheen ook al bijna alles zelf deed.