Zo zeg, wat gaat dit topic hard. Heb heel wat bij moeten lezen en wil nu op een aantal dingen reageren.
1. Ik vind een half uur reistijd acceptabel. Maar ik moet alles met fiets f ov doen dus dan kom je nog niet ver. Ik zou mijn paard nooit dusdanig ver weg zetten dat ik er niet elke dag naartoe kan. Voor mezelf niet, maar ook voor mijn paard niet. De opmerking dat het een paard niet uitmaakt wie hem zijn eten geeft ed gaat niet voor mijn paard op. Heeft ze een bepaalde pet op dan laat ze zich moeilijk door een ander dan ik uit het land halen. Mijn stalgenootje grapt al dat hij mijn jas aantrekt als hij de paarden binnen moet zetten, in de hoop dat ze denkt dat ik het ben
Met de storm afgelopen donderdag was ze in paniek geraakt en ik was er niet... dat is niet mijn norm: ik hoor er te zijn als er iets is, om haar te laten weten "nu komt alles goed".
2. Een paard moet meerdere uren vrije beweging hebben met soortgenoten. Elke dag, het hele jaar door. Dat dàt nog ter discussie staat bij sommige mensen begrijp ik niet
3. De mening van anderen "dat je dan maar geen paard moet nemen" word ik echt niet goed van. Ja, als je weloverwogen besluit een paard te nemen als je die niets te bieden hebt gaat dit op ja. Maar meestal is het een stuk grijzer hè, heb je te maken met veranderende omstandigheden en onverwachte situaties.
4 Ik heb er voor gekozen om mijn paard verder weg te zetten (half uur fietsen ipv 7 minuten)
Omdat ze hele dagen naar buiten komt met andere paarden, nu nog steeds op het land > en dat is echt uniek in deze regio.
Maar het constante gemis van het bos (de stal op 7 min afstand ligt er middenin) frustreert me enorm. Ik hou ontzettend van buitenrijden en mijn paard ook. Dit is nu echter niet meer zo goed mogelijk, ik moet er behoorlijke risico's voor nemen en maakt het voor mijn paard ook minder ontspannen. Die compromis is moeilijk hoor! En dan hebben mensen in andere regio's soms echt wel makkelijk praten! De vader van mijn stalgenootje heeft een manege aan het Drents Friese Wold. Eindeloze uitrijmogelijkheden en de paarden staan het hele jaar door op het land. Paddocks hebben ze er niet omdat het land gewoon altijd goed blijft.
Ik wil zó verhuizen hoor! Als iemand even mijn vriend overtuigd en mijn baan verplaatst ben ik de eerste die vertrekt...
Niet alles is een kwestie van willen helaas.