Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:08

yakari123 schreef:
Ik denk niet dat het niet de bedoeling is dat je opeens over asiellen gaat beginnnen.
Je kunt daarover beter een nieuw topic beginnen!

Ik trek toch duidelijk de vergelijking door naar de paarden. Trouwens, na meer dan 100 pagina's over dit onderwerp mogen er hier en daar toch verwante zijweggetjes ingeslaan worden zolang het maar is om het hoofdpunt te verduidelijken. :+

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:08

Gini schreef:
In Nederland zijn ze dan precies inderdaad veel strenger, excuseer Bowen, ik sprak vanuit Belgische ervaring.
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant positief, maar aan de andere kant lijkt het me dan soms zo verstikkend om in Nederland te wonen. Allemaal regeltjes en richtlijnen waaraan je moet voldoen en iemand anders die dan maar even beslist of je wel "waardig genoeg" bent. Terwijl je misschien wel in hart en nieren een dierenvriend bent die niet te beschaamd is om zich in allerlei bochten te wringen om de hond een perfect leven te bieden, maar jammer genoeg nog even in een appartementje huist. En de man die zijn hond buiten in een kennel laat slapen en er nooit mee gaat wandelen, wel een hond meekrijgt omdat die toevallig een grote tuin heeft en in een buitengebied woont.

En dat is net hetzelfde als bij paarden. Je kan een situatie zo goed en zo slecht maken als je zelf wilt.
Een donkere, lekkende stal van 3 x 3 met een halve meter stront en amper hooi versus een grote, lichte, droge stal met sociaal contact en onbeperkt hooi. Een modderig weiland zonder gras en zonder schuilstal waar de paarden doorweekt tot hun knieën wegzakken versus een gedraineerde paddock met bestrating, een inloopstal en een slowfeeder.

Ja, soms is het lastig met al die regeltjes en soms werken ze inderdaad averechts. Maar het dwingt je rationeel na te denken, dat dier vraagt er niet om om door jou of mij gekocht te worden, wij doen dat omdat wij dat leuk vinden, omdat het ons leven verrijkt. De vraag die je, denk ik, jezelf altijd moet stellen is verrijk ik ook het leven van dat dier ermee, of iig verarm ik het leven van dat dier niet?

Bij 24/7(afgezien van arbeid) op stal blijf ik erbij dat je het leven van een paard ernstig verarmt. Dan kan je een prachtige open, lichte stal van 5 bij 5 hebben, met onbeperkt ruwvoer, alles perfect afgesteld op de persoonlijke behoefte van dat paard en met direct sociaal contact(halve wanden en een maatje ernaast). Nog zal het niet voldoen, nog is het een verarming tegenover die minimale 4 uur buitengang met sociaal contact.
Voldoe je aan die minimale buitengang van een dagdeel en je hebt zo'n perfecte stal dan zal je mij niet horen sputteren, dan zal je me alleen zien knikken en horen zeggen dat je het netjes voor elkaar hebt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:12

En daarin denken wij dus absoluut hetzelfde Bowen (voor de tweede keer dat ik dit zeg toch :D ).
24/7 op stal is niet goed, zelfs al spreken we dan over de beste en mooiste stal die je je kan indenken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:19

Zo zeg, wat gaat dit topic hard. Heb heel wat bij moeten lezen en wil nu op een aantal dingen reageren.
1. Ik vind een half uur reistijd acceptabel. Maar ik moet alles met fiets f ov doen dus dan kom je nog niet ver. Ik zou mijn paard nooit dusdanig ver weg zetten dat ik er niet elke dag naartoe kan. Voor mezelf niet, maar ook voor mijn paard niet. De opmerking dat het een paard niet uitmaakt wie hem zijn eten geeft ed gaat niet voor mijn paard op. Heeft ze een bepaalde pet op dan laat ze zich moeilijk door een ander dan ik uit het land halen. Mijn stalgenootje grapt al dat hij mijn jas aantrekt als hij de paarden binnen moet zetten, in de hoop dat ze denkt dat ik het ben :D
Met de storm afgelopen donderdag was ze in paniek geraakt en ik was er niet... dat is niet mijn norm: ik hoor er te zijn als er iets is, om haar te laten weten "nu komt alles goed".

2. Een paard moet meerdere uren vrije beweging hebben met soortgenoten. Elke dag, het hele jaar door. Dat dàt nog ter discussie staat bij sommige mensen begrijp ik niet :n

3. De mening van anderen "dat je dan maar geen paard moet nemen" word ik echt niet goed van. Ja, als je weloverwogen besluit een paard te nemen als je die niets te bieden hebt gaat dit op ja. Maar meestal is het een stuk grijzer hè, heb je te maken met veranderende omstandigheden en onverwachte situaties.

4 Ik heb er voor gekozen om mijn paard verder weg te zetten (half uur fietsen ipv 7 minuten)
Omdat ze hele dagen naar buiten komt met andere paarden, nu nog steeds op het land > en dat is echt uniek in deze regio.
Maar het constante gemis van het bos (de stal op 7 min afstand ligt er middenin) frustreert me enorm. Ik hou ontzettend van buitenrijden en mijn paard ook. Dit is nu echter niet meer zo goed mogelijk, ik moet er behoorlijke risico's voor nemen en maakt het voor mijn paard ook minder ontspannen. Die compromis is moeilijk hoor! En dan hebben mensen in andere regio's soms echt wel makkelijk praten! De vader van mijn stalgenootje heeft een manege aan het Drents Friese Wold. Eindeloze uitrijmogelijkheden en de paarden staan het hele jaar door op het land. Paddocks hebben ze er niet omdat het land gewoon altijd goed blijft.
Ik wil zó verhuizen hoor! Als iemand even mijn vriend overtuigd en mijn baan verplaatst ben ik de eerste die vertrekt...
Niet alles is een kwestie van willen helaas. -O-
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-12-13 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:19

Toch mooi als we overeen komen :)

Ik kan me ook vinden in de uitleg die Bowen geeft, al vind ik (persoonlijk!!) 4 uur vrijheid per 24u echt veel te weinig, maar zeker en vast al beter dan de volle 24u op stal.

Ik vind van mezelf trouwens dat mijn paarden nog beter verdienen. Ze staan nu namelijk 24/7 op de paddock, kunnen vrij de stal in en uit, paddock is bijna nooit modderig, tenzij het echt dagen aan een stuk regent, krijgen twee maal daag een grote portie hooi in een slowfeeder en mogen een paar uur per dag op de wei. Jammer genoeg kan meer niet, omdat ik er de plaats niet voor heb en de weide nu eigenlijk al helemaal kaal is. Paarden staan aan huis trouwens. Maar, we werken eraan, want we hebben vorige week getekend voor een huis in Duitsland, waar in totaal maar liefst 11,4 ha grond aan is, waarvan 1,4 ha meteen aan het huis. Wat zal ik blij zijn als we daar eindelijk naartoe kunnen verhuizen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:26

Nelleke, jij hebt een prachtig uitrijgebied moeten inruilen voor geen uitrijmogelijkheden. Hoe ga jij daarmee om? Mis je dat niet ontzettend?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:56

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:40

:')

Ik reageer later op de rest, nu geen tijd :D

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:30

VragenKop schreef:
De paard van een vriend van me, een hele leuke Shire. Je paard kan gerust hele jaar lang op stal staan, met een grote stal is daar geen probleem mee! Het gaat natuurlijk ook om de paard, maar ik vind het vooral dom dat mensen (die der helemaal niks van af weten) steeds gaan zeuren dat dit en dat zielig is.

het is oo zielig als heeen paard alleern uit zijn stal komt om bereden te worden dus ongeveer 23 uur per dag op stal staan

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:04

Voor iedereen die nog niet overtuigd is... kijk eens op http://www.pferdehof-montferland.de Dit is absoluut mijn droomstal!! Helaas ligt de stal iets te ver bij Amsterdam vandaan -O-
Als ik een mogelijkheid zie om die kan t op te verhuizen (of naar een soortgelijke stal in een andere regio) pak ik wmb zo mijn spullen!

nb: kijk even bij pensionstalling en dan het filmpje over groepshuisvesting.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:12

Nikass schreef:
Zo zeg, wat gaat dit topic hard. Heb heel wat bij moeten lezen en wil nu op een aantal dingen reageren.
1. Ik vind een half uur reistijd acceptabel. Maar ik moet alles met fiets f ov doen dus dan kom je nog niet ver. Ik zou mijn paard nooit dusdanig ver weg zetten dat ik er niet elke dag naartoe kan. Voor mezelf niet, maar ook voor mijn paard niet. De opmerking dat het een paard niet uitmaakt wie hem zijn eten geeft ed gaat niet voor mijn paard op. Heeft ze een bepaalde pet op dan laat ze zich moeilijk door een ander dan ik uit het land halen. Mijn stalgenootje grapt al dat hij mijn jas aantrekt als hij de paarden binnen moet zetten, in de hoop dat ze denkt dat ik het ben :D
Met de storm afgelopen donderdag was ze in paniek geraakt en ik was er niet... dat is niet mijn norm: ik hoor er te zijn als er iets is, om haar te laten weten "nu komt alles goed".

2. Een paard moet meerdere uren vrije beweging hebben met soortgenoten. Elke dag, het hele jaar door. Dat dàt nog ter discussie staat bij sommige mensen begrijp ik niet :n

3. De mening van anderen "dat je dan maar geen paard moet nemen" word ik echt niet goed van. Ja, als je weloverwogen besluit een paard te nemen als je die niets te bieden hebt gaat dit op ja. Maar meestal is het een stuk grijzer hè, heb je te maken met veranderende omstandigheden en onverwachte situaties.

4 Ik heb er voor gekozen om mijn paard verder weg te zetten (half uur fietsen ipv 7 minuten)
Omdat ze hele dagen naar buiten komt met andere paarden, nu nog steeds op het land > en dat is echt uniek in deze regio.
Maar het constante gemis van het bos (de stal op 7 min afstand ligt er middenin) frustreert me enorm. Ik hou ontzettend van buitenrijden en mijn paard ook. Dit is nu echter niet meer zo goed mogelijk, ik moet er behoorlijke risico's voor nemen en maakt het voor mijn paard ook minder ontspannen. Die compromis is moeilijk hoor! En dan hebben mensen in andere regio's soms echt wel makkelijk praten! De vader van mijn stalgenootje heeft een manege aan het Drents Friese Wold. Eindeloze uitrijmogelijkheden en de paarden staan het hele jaar door op het land. Paddocks hebben ze er niet omdat het land gewoon altijd goed blijft.
Ik wil zó verhuizen hoor! Als iemand even mijn vriend overtuigd en mijn baan verplaatst ben ik de eerste die vertrekt...
Niet alles is een kwestie van willen helaas. -O-

_/-\o_

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:36

Nikass schreef:
Voor iedereen die nog niet overtuigd is... kijk eens op http://www.pferdehof-montferland.de Dit is absoluut mijn droomstal!! Helaas ligt de stal iets te ver bij Amsterdam vandaan -O-
Als ik een mogelijkheid zie om die kan t op te verhuizen (of naar een soortgelijke stal in een andere regio) pak ik wmb zo mijn spullen!

nb: kijk even bij pensionstalling en dan het filmpje over groepshuisvesting.

Ik ken die stal. Maar in het Montferland loopt alles in de winter nog buiten...
Kan daar ook heel goed.

Nikass

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:49

En helaas bestaat zoiets niet in mijn regio. Maar bestaan er echt mensen die dit niet zouden WILLEN voor hun paard? Die als ze dit zien nog steeds zeggen: "mijn paard is gelukkig met hele dagen op stal staan"...?
Ik denk dat er heel wat animo is voor zo'n stal hier in de randstad. En wat niet is kan hopelijk nog komen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:59

Als er zoiets opgericht zou worden ergens in een straal van 30 minuten rijden rond mijn huis, dan ben ik meteen klant.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:00

Op onze stal staan ze in de winter dag en nacht binnen. Eigenaren van eigen paarden moeten zelf voor genoeg beweging van hun paarden zorgen. Kan doormiddel van longeren, rijden of paddock. Andere paarden worden ook in de paddock gezet en vaak ook gelongeerd of soms gereden. Vinden het heel belangrijk dat de paarden, vooral in de winter, genoeg beweging krijgen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:01

Nikass schreef:
En helaas bestaat zoiets niet in mijn regio. Maar bestaan er echt mensen die dit niet zouden WILLEN voor hun paard? Die als ze dit zien nog steeds zeggen: "mijn paard is gelukkig met hele dagen op stal staan"...?
Ik denk dat er heel wat animo is voor zo'n stal hier in de randstad. En wat niet is kan hopelijk nog komen!

Niks voor ons, ze hebben geen 20 x 60 buitenbaan :Y) dat is toch echt wel een vereiste :))

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:06

Hahaha ja daar had ik ook al aangedacht :D
De binnenbak en 40km ruiterpad maken heel wat goed *\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:09

Stel, je wint de jackpot en je wilt zo'n stal realiseren. Inclusief uitrijmogelijkheden, maar wel in de randstad. Zou dat wel mogelijk zijn? Waar zou je de ruimte kunnen vinden?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:11

Nikass schreef:
Stel, je wint de jackpot en je wilt zo'n stal realiseren. Inclusief uitrijmogelijkheden, maar wel in de randstad. Zou dat wel mogelijk zijn? Waar zou je de ruimte kunnen vinden?

Die stal is niet voor niks in Duitsland waarschijnlijk...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:14

Nikass schreef:

De ruimte misschien nog wel...maar de bodemgesteldheid. Dat is echt een probleem. Naast de ruimte uiteraard.

Zoals gezegt. Overal in het Montferland staan de paarden nu nog buiten. Wat,...in de hele achterhoek staan ze nu nog buiten.

Het is hoog gelegen zandgrond.

Utrechtse Heuvelrug,...zelfde situatie. Hier staan ook de paarden overal nog buiten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:15

tess_84 schreef:
Nikass schreef:

Die stal is niet voor niks in Duitsland waarschijnlijk...

Ligt letterlijk op de Nederlands Duitse grens.

Nogmaals....in die hele streek staat alles, iig overdag, buiten.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:17

Wel ja, alleszins niet bij de grootsteden hé?
En ja, de bodem doet ook heel veel. Zandgrond kan nu eenmaal meer water aan dan klei of leem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:17

tess_84 schreef:
Wel ja, alleszins niet bij de grootsteden hé?
En ja, de bodem doet ook heel veel. Zandgrond kan nu eenmaal meer water aan dan klei of leem.

Helemaal mee eens.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:57

Nikass schreef:

Hier in Rhoon !!
Ze zoeken ondernemers voor de Rhoonse Weide.
Moet pension/manege gevestigd worden met vlakbij eventueel hotel/restaurant.
Hier kun je dan de Grienden (langs de oude Maas) in rijden.

Kom ik er ook meteen staan :D :D :D
Grond alleen moet geloof ik wel 6 miljoen kosten :$

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:06

Ik sta op Veen hier, regio Amsterdam en ik merk nu dat het hier ook kan, mits je niet teveel paarden op te weinig land zet. Bij ons staan de paarden nu dus ook nog buiten. Dus als je genoeg ruimte hebt zou het moeten kunnen, zeker als je een soort paddock paradise maakt met verschillende ondergronden. Zo ideaal als in het oosten van het land wordt het dan wellicht niet, maar je zou een heel eind moeten komen. Als ik bijvoorbeeld ook zie hoe ze sinds een paar jaar de ruiterpaden in het Amsterdamse bos beheren, die waren altijd één grote modderpoel maar nu kun je vrijwel het hele jaar op nagenoeg droge paden rijden. Met veel geld en inspanning zijn er dus denk ik mogelijkheden.