[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:14

dat doen ze hier ook... :+

Grit

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:11

Die van ons ook, dan wel bij 3*3, maar bij 2*2 gaat ze dat ook geheid lukken. Daarom hebben we ook weer iets anders bedacht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 03:07

Doen ze hier ook. 3x3 of 2x2 maakt geen verschil. Heb wel 2 netten over elkaar gedaan, maar dan trekken ze alles inclusief bak omver of door de lucht. En ze werken erg goed samen als het moet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:50

Hoe lossen jullie dit op dan zodat het wel slowfeeden blijft ?

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:45

Ik meng graszaadhooi met hun gewone hooi. Zo hebben ze wel de hele dag. Omdat ze het graszaadhooi niet zo lekker vinden moeten ze meer uitzoekwerk doen en nemen ze meer pauze. Ik had ze eerst op alleen gewoon hooi maar dat blijft wel heel snel gaan en ze werden veel te dik. Ik meng nu 1/3 graszaadhooi er door heen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:30

Ik gooi stro onderop, daar doen ze ook langer mee. Vooralsnog kunnen die van mij alleen friemelen hoor. Oja het net is nog heel! :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:57

In mijn slowfeeder zit enkel tarwestro...heb nu een erg goede kwaliteit hooi dus daar mogen ze niet zoveel van.Dat gaat in andere netjes in de stal.

Ze zijn dus echt rustig aan het mutsen met een sprietje links en rechts :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:01

Ik wil nu voor twee pony's die ik en een vriendin opgevangen hebben van een pallet box een slow feeder maken.
Waar pony's staan kan alleen wat op de grond staan niet hangen vandaar mijn keuze van een pallet box.

Er zijn meerdere hier die zo een systeem hebben hoe bevestigen jullie het net in de box?
Zat zelf te denken om in elke hoek een oog te maken maar dan?

Pmarena dan bestel ik vd week weer een net bij je haha. En dan weet je dat het niet is dat die andere stuk is haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:30

Hihi ja is altijd wel fijn om te weten, tot nu toe nog geen bijzondere verhalen gehoord qua slechte levensduur ofzo, gelukkig eigenlijk alleen mensen die nogmaals bestellen omdat ze meer netten willen :)

Zelf gaan we ook weer een palletbox proberen, en hebben ervoor gekozen om de baal in te pakken in een net en die zo in zijn geheel in de box te leggen. Lijkt toch makkelijker dan iets maken dat de kist afdekt.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:26

Die van mij trekken ook hele plukken uit m'n 2x2 net. Vind ze er erg handig mee . Zal proberen een filmpje te maken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:52

Oh dat geeft hoop, ik vind die van mij bijna sneu eigenlijk. :') het is natuurlijk jarenlangeen all you can eat vreetfestijn ggeweest en dan krijg je plots zo'n fijne maas.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:37

pmarena schreef:
Hihi ja is altijd wel fijn om te weten, tot nu toe nog geen bijzondere verhalen gehoord qua slechte levensduur ofzo, gelukkig eigenlijk alleen mensen die nogmaals bestellen omdat ze meer netten willen :)

Dit bedoel ik absoluut niet banketstaaf, dus vat het ook vooral niet zo op en wellicht dat ik enorme slopers heb gecombineerd met verkeerd ophangen of te vol proppen, maar mijn 2x2 net is binnen 6 maanden volledig naar zijn gruzelementen. Ik heb inmiddels weer mijn oude trouwe, al lang niet meer slowfeedende netten met knoopjes in gebruik.
Van het voorjaar misschien weer nieuwe poging wagen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:00

Oh wat vervelend Estera... (Hoewel ik moet toegeven dat ik met 6 maanden dolblij zou zijn. :') )
Misschien dat het met een andere constructie wel gaat?

Even spammen, ik zit met iets, en aangezien er hier meer handige doe het zelf mensen, en creatieve denkers zitten... [HTT] Automatisch 20 ml olie voeren?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:08

Ik kom hier even een vreugdedansje doen! *\o/*

Na een paar weken plannen maken, bestellen en dit weekend knutselen, heb ik dan eindelijk twee enorm grote, op maat gemaakte slowfeeders! We hebben gebruikt:

- slowfeedernet van pmarena met mazen van 20 mm, voor deze 2 slowfeeders ongeveer 4 bij 2 meter.
- 13 meter nylon koord in vrijwel exact dezelfde kleur als het net, met een breeksterkte van 600 kg. Mijn IJslander zou eraan kunnen gaan hangen, als de boom het zou houden :))

Het ene net is een meer 'standaard' model dat we in de boom hangen. Het andere model is een soort langgerekte rolmops voor in de badkuip. Aan beide uiteinden zit hij vastgeknoopt aan het bad, maar wel zo dat het net niet strak getrokken kan worden. Op deze manier kunnen ze hem dus niet uit de kuip gooien :)

Vandaag was dan de primeur! Geen van de vijf pony's is een slowfeeder gewend, dus ik was een beetje bang voor gefrustreerde pony's en we wilden de eerste tijd dan ook los bij blijven voeren. Niets bleek minder waar, ze trokken en plukten er meteen vrolijk op los met z'n allen. Nadat ik terugkwam van mijn rit waren beide netten nog heel, dus ik hoop dat dat voorlopig zou blijft :j Ze voelen wel heel stevig en degelijk aan, dus ik ben benieuwd met 5 enthousiaste pony's.

Op de foto's zit in elk net een kilo of 7 voordroog, maar er kan nog veeel meer in.

En nu hopen dat de nieuwe bokt uploader ook bij mij werkt...
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 14-12-14 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu dan..?

Oeps, beetje groot, maar wel lekker duidelijk zo :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:25

Netjes hoor! Fijn dat ze het meteen snapten!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:47

Gypsy schreef:
Oh wat vervelend Estera... (Hoewel ik moet toegeven dat ik met 6 maanden dolblij zou zijn. :') )

Na 6 maanden maar definitief in de prullen bak gegooid, na 40x gaten dichten met strotouwtjes -O- .
Ik ga van het voorjaar nieuwe poging wagen, maar acht het zinloos dat nu met voordroog te gaan doen, dan gaan ze helemaal volle vak trekken aan het net.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:49

Voor droog valt denk ik ook lastiger uit elkaar. Misschien grotere mazen proberen of moet het echt traag gaan?

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:23

Hier ook hoor, als ik voordroog gebruik(en dan heb ik 3,5x3,5), gaan ze echt keihard eraan lopen trekken, niet normaal.
Met hooi, heb ik altijd over, en doen ze op het gemakje eigenlijk.
Maar wil ook eigenlijk over naar 2x2

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:29

Grappig, wij hebben er nu weer voordroog in liggen, maar geen problemen het rukken en trekken. Ze staan alle drie rustig te eten. Maar nu hebben we ook een dubbelgevouwen aanhangernet eroverheen liggen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:22

Mijn haffies hebben de 2x2 netten oop gesloopt. Binnen 2 maanden!! Nu nog 2 netten in gebruik (gaten met strotouwen dicht geknoopt). En in de avond gebruik ik weer een 3x3 net. Die is toch van dikkere kwaliteit.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:46

Ik zie hier soms de palletbox met het 2x2 net los van de grond komen, maar ik ben tot nu toe zelf de enige die er iets aan gesloopt heeft door een beetje lomp vast te rijgen.

M'n 3 Tinkers is het nog niet gelukt.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:20

Na een (achteraf naieve...) aankoop van drie goedkope slowfeeder-netten van Kerbl heb ik bij Heunetz shop in Duitsland 3 x 3 netten gekocht van 5 mm dik draad (versie Extra Strong). Ik heb ze nog niet lang in gebruik, maar het zou me verbazen als onze meiden en jongens deze netten snel een kopje kleiner zouden maken. Ik ben er erg tevreden mee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:30

Bij ons is er alleen een gat gekomen op een plek onderaan het net waar het op 1 puntje vast gezet was, dat is dus echt een afrader want dan komt alle trekkracht op 1 of 2 maasjes en dat wordt wel een beetje te gek met lompe snokkers :=

Maak je gewoon een hele lengte dicht zodat de trekkracht netjes verdeeld wordt over een grotere oppervlakte, dan lijken ze het toch niet zo snel kapot te trekken met hun tanden ofzo, de vastmaak-punten zijn het grootste risico volgens mij :j

Maargoed dat was bij de voorgaande netten ook zo dat die kapot gingen als ik die vast zette aan de onderste hoekjes, die gingen altijd kapot ook bij de 5 of 6 mm dikke netten :=

Ik blijf het wel jammer vinden dat ik geen dikke kwaliteit dan deze heb kunnen vinden, was allang blij dat ik deze na maanden zoeken tegen kwam, de meesten zijn nog een mm (of meer) dunner :=

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:04

Ja klopt bij mij zijn de hoeken van de netten ook kapot! Wellicht dat ik ze voortaan in 3 x 3 netten doe..dan word het nog moeilijker voor ze. Ze eten zo snel :(