En daarom quotte ik juist dit stukje van Granu:
.Citaat:Dit verklaart o.a. waarom pellets goed zijn tegen ammoniakgeur
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
granu schreef:schimmels/ziekten op stro/vlas of andere materialen zullen in een daartoe gunstig milieu, warm, vochtig, opnieuw kunnen ontwikkelen, en zodoende eventueel geuren ontwikkelen.
Pellets worden verhit waarbij de eventuele ziektes/schimmels worden vernietigd.
granu schreef:Dit verklaart o.a. waarom pellets goed zijn tegen ammoniakgeur
U leest het zoals u het wenst te lezen, ik wens enkel te zeggen dat door de verhitting van het stro bij het pelleteren, hierdoor minder problemen met ammoniakgeur optreden.
Er staat niet dat strokorrel ammoniak opneemt.
granu schreef:.[/quote]Dit verklaart o.a. waarom pellets goed zijn tegen ammoniakgeur
Hmm, hoe kun je dan verklaren waarom wij juist last hadden van schimmelvorming bij gebruik van de strokorrel (stropellets) en nu ze weer op vlas staan niet? Ook op de mestvaalt enorme schimmelvorming bij de afgevoerde strokorrels.[/quote]Citaat:
granu schreef:Hmm, hoe kun je dan verklaren waarom wij juist last hadden van schimmelvorming bij gebruik van de strokorrel (stropellets) en nu ze weer op vlas staan niet? Ook op de mestvaalt enorme schimmelvorming bij de afgevoerde strokorrels.Citaat:Citaat:Zo maar een verklaring geven zonder iets te zien of te weten omtrent de omstandigheden kan niet zo maar.
Enkele mogelijke oorzaken , zonder andere oorzaken uit te sluiten.
Het zou de korrel kunnen zijn :
1. slecht basismateriaal of verkeerd basismateriaal
2. slechte persing
3. slechte afkoeling
4. verkeerde verpakking
5. slechte opslag
6. ...andere
Bij het openen van de zak even ruiken aan de korrels doe ik altijd
Het zou ook de aanwending en/of de omstandigheden kunnen zijn :
1. te weinig gestrooid
2. te veel bevochtigd
3. ondergrond te weinig doorlatend
4. te weinig stalhygiene
5. verkeerd gebruik van de korrel
6. slechte verluchting
het lijkt me niet onlogisch dat de mesthoop ook schimmel bevat als er in de stalmest al schimmel was.
Citaat:Granu: Geplaatst: Gisteren, 16:09
Koolzaad geeft in bloei fel gele bloemen, waardoor je ze goed kan herkennen in het voorjaar.
Koolzaadstro is heel goed absorberend.
Het stro van koolzaad is van uitstekende kwaliteit, maar geeft beduidend minder opbrengst per ha dan bvb tarwestro, waardoor de opraapkosten fel stijgen.
Er is normaal ook minder koolzaadstro beschikbaar dan ander stro.
In principe kan koolzaadstro verwerkt tot pellets, evenals bvb hennep of vlas, maar gezien de kleine beschikbaarheid in koolzaadstro gebeurt dit bij mijn weten niet.
Citaat:granu Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:40
Enig idee waarom er geen koolzaadstrokorrels meer worden geleverd?
granu schreef:Granu heeft geen paarden, gebruikt strokorrel enkel als bodembedekker in de tuin en als strooisel voor de kippen.
madamX schreef:@ granu: volgens mij suggereerde je eerder dat dankzij het pelleteerproces ammoniak wordt gebonden, cq verdwijnt. Dat schimmels e.d. voor geur kunnen zorgen is mij bekend, maar dit is totaal iets anders.
Het komt erop neer dat het volstrekt onzin is te beweren dat strokorrels ammoniak binden, alleen maar omdat deze geperst zijn! Wanneer strokorrels daadwerkelijk ammoniak binden, dan is er gebruik gemaakt van een toevoeging. De celwanden van enkel stro kunnen nl geen ammoniak binden, ook niet na bewerking. Dat zou mooi geweest zijn als dat kon.