Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:40

@Russel, Snap ik ook wel,
En daarom quotte ik juist dit stukje van Granu:
Citaat:
Dit verklaart o.a. waarom pellets goed zijn tegen ammoniakgeur
.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:52

granu schreef:
schimmels/ziekten op stro/vlas of andere materialen zullen in een daartoe gunstig milieu, warm, vochtig, opnieuw kunnen ontwikkelen, en zodoende eventueel geuren ontwikkelen.
Pellets worden verhit waarbij de eventuele ziektes/schimmels worden vernietigd.

Hmm, hoe kun je dan verklaren waarom wij juist last hadden van schimmelvorming bij gebruik van de strokorrel (stropellets) en nu ze weer op vlas staan niet? Ook op de mestvaalt enorme schimmelvorming bij de afgevoerde strokorrels.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:53

[/quote].[/quote]

U leest het zoals u het wenst te lezen, ik wens enkel te zeggen dat door de verhitting van het stro bij het pelleteren, hierdoor minder problemen met ammoniakgeur optreden.

Er staat niet dat strokorrel ammoniak opneemt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:12

granu schreef:

U leest het zoals u het wenst te lezen, ik wens enkel te zeggen dat door de verhitting van het stro bij het pelleteren, hierdoor minder problemen met ammoniakgeur optreden.

Er staat niet dat strokorrel ammoniak opneemt.

Minder problemen met ammoniakgeur op treedt / strokorrel niet de ammoniak opneemt

Dus doet de strokorrel niks met de ammoniakdamp net zoals alle andere stalbedekkingen.
Wel schimmelvorming als het een tijdje ligt, dus ook niet echt goed voor de paarden. Met vlas en zaagsel heb ik nog geen schimmelvorming gezien, wel bij stro en strokorrels in de hoeken van de stal als het een tijdje ligt.

Wat doet het nu precies volgens jou met de ammoniak? Helemaal niks, een beetje of haalt het de geur weg?
Dan de schimmels. Waarom heb je met stro korrel schimmels in de stal en op de mesthoop als ze volgens jou door verhitting weg zijn? Ik snap het niet!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:07

Het is een leuk verkooppraatje: strokorrels bevatten geen schimmelsporen. Door het productieproces waarbij hitte ontstaat, worden schimmelsporen vernietigd.
En dat is nog waar ook, vandaar dat korrels goed gedijen bij paarden met luchtweg problemen (paarden kunnen erg heftig reageren op schimmelsporen in het stro, niet zozeer van het stof). Maar....... stro is en blijft gewoon een natuurproduct en is dus vatbaar voor schimmels. Strokorrels dus ook. Schimmelsporen komen overal voor en zoeken naar vochtige plekken met de juiste temperatuur. Bepaalde schimmels moeten organische stof als leefbodem hebben, dus zoeken zij naar plantaardige resten; dus OOK strokorrels.
Bij het productieproces dus schoon van schimmelsporen, daarna door temperatuur en vocht weer net zo vatbaar voor schimmels als anders. Houtvezel is bv ook vatbaar voor schimmels, maar door aanwezigheid van abitienezuur zal het minder snel gaan schimmelen (schimmels houden hier niet van). Pas wanneer abitienezuur voor een groot deel is afgebroken door o.a. ammoniak, komen de schimmels ook op houtvezel.
Om te gaan schermen met schimmelvrije strokorrels zonder het complete verhaal te vertellen (waardoor mensen met vragen blijven zitten en behoorlijk onaangenaam verrast kunnen worden) vind ik een zeer goedkoop verkooppraatje en riekt naar behoorlijke onkunde en onwetendheid bij de verkopende partij; of er is sprake van opzettelijke misleiding.
Als je iets wilt verkopen, licht de mensen dan volledig in en vertel ook de nadelen van een product.
Btw; over het verhaal van ammoniakbinding; mislukt verkooppraatje. Bovenstaande maakt duidelijk dat ook strokorrels in een stal vatbaar zijn voor schimmelvorming, waarbij rotting plaats kan vinden en dit gaat gepaard met het vormen van ammoniak. Een stal vrij krijgen van ammoniakdampen door strokorrels te gaan gebruiken is de reinste onzin en een bewuste poging om mensen op een verkeerd been te zetten.
Verstandig voeren, goed gebouwde stallen, een goed uitmestbeleid en juiste stalklimaat zijn de enige wapens tegen ammoniak overlast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:40

granu schreef:
.[/quote]

Er staat niet dat strokorrel ammoniak opneemt.[/quote]

Hoe verklaart u dat verhitting ammoniak geur verminderd?

Juist omdat er wel ammoniak vrij kan komen door de pellets,omdat het een stevige poeder subtantie vormt, en de urine langzaam zakt in het poederspul, komt er dus wel ammoniakgas vrij....het heeft nl kans om vrij te komen omdat het langer duurt eert het is opgenomen dan door bv vlas, dat maakt een kuiltje en komt meteen op de bodem, door het vlas wat er dan boven op komt te liggen en wordt opgenomen, heeft het gas minder kans vrij te komen....dus ruik je het niet snel.

Dat korrels meer opnamecapaciteit hebben is zeker waar. Maar het bindt niet ammoniakgas.....was dat maar waar.....dat betekend dan ook dat urine onmiddellijk opgenomen moet worden door het poeder en niet eerst een natte plek vormt waar de urine op ligt....dus de opnametijd om vocht op te nemen is net te traag voor korrels om te zorgen dat de ammoniak niet vrij komt......het heeft niets te maken met urine dat er al een tijdje ligt, dat ruikt niet naar ammoniak, misschien wel naar ureum...

Urine dat gevangen ligt in een berg vlas bv en je gaat daarin roeren, dan komt er nog wat gas vrij wat nog niet vrij is gekomen.

Beter kan ik het niet uitleggen, maar zo zit het proefondervindelijk.

De reden dat ik geen korrels meer puur gebruik. Mijn paard is binnen een week aan de slijmvorming en taaie hoest als hij een paar keer per dag na zijn plassen in zijn eigen ammoniak damp staat. Al duurt dat maar een minuut of 5.......

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:20

Stalmest
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Stalmest is een mengsel van vaste (ontlasting) stoffen, urine en stro.

[bewerken] Afbraak
In de verse stalmest ontwikkelen zich diverse micro-organismen, waarvan de belangrijkste zijn:

bacteriën
schimmels
straalzwammen (Actinomyceten)
Door de micro-organismen worden de organische stoffen, zoals eiwitten, koolhydraten en vetten tot eenvoudigere verbindingen afgebroken, zowel organische als anorganische. De schimmels, die voor afbraak van het stro zorgen en de aerobe bacteriën, die de feces afbreken ontwikkelen zich alleen als er voldoende lucht in de mest aanwezig is. De straalschimmels breken zeer moeilijk afbreekbaar materiaal af. Door de activiteiten van deze micro-organismen kan de temperatuur in de mest flink stijgen. Onder anaerobe omstandigheden werken alleen de anaerobe bacteriën en straalschimmels en wordt de mest niet alleen minder ver afgebroken, maar gaat de afbraak ook langzamer, waardoor de temperatuur veel lager blijft.

Volgens Wikipedia wordt de mest afgebroken door micro organismen eigen aan de mest.

Indien er vreemde schimmels/bacterien bijgevoegd worden via het strooisel, zo kan de ontbinding anders gaan verlopen, met als gevolg meer/minder ammoniak, schimmel enz.

Om die reden ga ik er van uit dat een product dat geen extra schimmel/bacteries toevoegt, minder problemen zal geven.

Ik ken diverse personen die hun kattebak op basis van stro korrel nemen omwille van het feit dat zij beduidend minder ammoniakgeur vaststellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:23

Niemand heeft toch een mesthoop in zijn stal liggen? :?

Dat is wel even andere koek, heb net mijn mesthoop weggebracht, nou dat proces wat er in die berg bezig is, heb ik niet in mijn stal hoor :D :D :D
Ja, misschien anderen wel???? :+

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:37

Citaat:

Hmm, hoe kun je dan verklaren waarom wij juist last hadden van schimmelvorming bij gebruik van de strokorrel (stropellets) en nu ze weer op vlas staan niet? Ook op de mestvaalt enorme schimmelvorming bij de afgevoerde strokorrels.[/quote]

Zo maar een verklaring geven zonder iets te zien of te weten omtrent de omstandigheden kan niet zo maar.

Enkele mogelijke oorzaken , zonder andere oorzaken uit te sluiten.

Het zou de korrel kunnen zijn :
1. slecht basismateriaal of verkeerd basismateriaal
2. slechte persing
3. slechte afkoeling
4. verkeerde verpakking
5. slechte opslag
6. ...andere

Bij het openen van de zak even ruiken aan de korrels doe ik altijd

Het zou ook de aanwending en/of de omstandigheden kunnen zijn :
1. te weinig gestrooid
2. te veel bevochtigd
3. ondergrond te weinig doorlatend
4. te weinig stalhygiene
5. verkeerd gebruik van de korrel
6. slechte verluchting

het lijkt me niet onlogisch dat de mesthoop ook schimmel bevat als er in de stalmest al schimmel was.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:40

[Ecobodem heeft in het verleden koolzaadstrokorrels geleverd.

Enig idee waarom er geen koolzaadstrokorrels meer worden geleverd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:40

granu schreef:
[Ecobodem heeft in het verleden koolzaadstrokorrels geleverd.

nee, vertel eens. Ook wel leuk als je zelf even verteld welke leverancier jij bent. ;)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:59

granu schreef:
Citaat:
Hmm, hoe kun je dan verklaren waarom wij juist last hadden van schimmelvorming bij gebruik van de strokorrel (stropellets) en nu ze weer op vlas staan niet? Ook op de mestvaalt enorme schimmelvorming bij de afgevoerde strokorrels.
Citaat:
Zo maar een verklaring geven zonder iets te zien of te weten omtrent de omstandigheden kan niet zo maar.

Enkele mogelijke oorzaken , zonder andere oorzaken uit te sluiten.

Het zou de korrel kunnen zijn :
1. slecht basismateriaal of verkeerd basismateriaal
2. slechte persing
3. slechte afkoeling
4. verkeerde verpakking
5. slechte opslag
6. ...andere

Bij het openen van de zak even ruiken aan de korrels doe ik altijd

Het zou ook de aanwending en/of de omstandigheden kunnen zijn :
1. te weinig gestrooid
2. te veel bevochtigd
3. ondergrond te weinig doorlatend
4. te weinig stalhygiene
5. verkeerd gebruik van de korrel
6. slechte verluchting

het lijkt me niet onlogisch dat de mesthoop ook schimmel bevat als er in de stalmest al schimmel was.

Ligt dus aan het materiaal en hoe je het gebruikt dat je schimmels heb in je stal.

1. Wat is het beste materiaal?
2. Wat is de beste persing?
3. Wat is de beste afkoeling?
4. Wat is de beste verpakking?
5. Wat is de beste opslag?

1. De beste hoeveelheid?
2. Wat is de beste bevochtiging?
3. Beste ondergrond?
4. Wat is de beste stalhygiene
5. Beste gebruik van de korrel?
6. Beste ventilatie?

Vertel dan maar wat de beste korrel is?? Wat doen we helemaal verkeerd? Hoe moet het dan wel?

Ik mest elke dag uit. Als de paarden buiten lopen, staan de deuren helemaal open. Boven luiken staan altijd open en bij 2 stallen zijn er geen bovenluiken. Verder zijn er in de nok van de stal ventilatie gaten. De vloer is van beton. 2 stalen zijn van beton en 2 van hout. Kort om, de stallen zijn goed geventileerd. Na gebruik van korrels had ik toch schimmels in de stallen. De paarden worden karig gevoert met krachtvoer en krijgen veel ruwvoer. Ik denk dat ik het niet beter kan doen dan dit, maar volgens jou gaat er toch iets fout. Maar wat?

Ze staan nu op vlas met zaagsel en geen schimmel te bekennen, ook niet op de mesthoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:04

Ik heb vlas, strokorrel, stro op mijn mesthoop, geen schimmel. Wel zie ik soms in de zomer beschimmelde drollen in de wei liggen. Hoe zit dat dan????

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:25

Het topic wordt steeds interessanter :j

Wellicht wordt er, na alle antwoorden op de gestelde vragen op een rijtje te hebben, een hoop duidelijk(er) :oo

Net weer terug van een frisse buitenrit, lekkere rode wangetjes,vandaar het blosje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:28

Ja, jij hebt bos, ben ik jaloe op ..... :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:32

Ja maar we zijn vanmiddag langs de weg geweest, gisteren stukje door het bosje (is niet zo groot hoor) en langs de maaipaden maar dat loopt niet echt lekker.

De dames zijn wel blij dat ze eindelijk na 3 wk rust weer iets mogen doen *\o/*
Ze staan nu lekker in de korrelstallen, zo zijn we weer on topic :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:37

Iets in mij zegt dat granu misschien wel iets met Imker te maken heeft.
Granu is nl hier gaan posten vanaf 12-6-2009,sinds die tijd heeft Imker hier niet meer gereageert.
Granu post ook alleen in dit topic.
Misschien mag ik dit helemaal niet zeggen maar het viel me gewoon op!

Ik heb nu in een hoek van de tuin een zak strokorrels neergegooid.
Mijn poezen gebruiken die hoek als kattebak,en met een laagje strokorrels kan ik makkelijker de poep wegscheppen.
Ik verbaas me er alleen elke keer weer over hoeveel bedekking 1 zak levert als de korrels uit elkaar gevallen zijn.
Er ligt echt al een dikke laag terwijl nog lang niet alle korrels uit elkaar gevallen zijn.
Die hoek is onder een denneboom,daar komt vrij weinig neerslag terecht(staat ook nog langs 2 kanten schutting langs).
Het bevalt mij en de poezen prima!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:54

Volgens mij kan Granu zichzelf ook niet altijd volgen, vandaar even zijn (gisteren) geplaatste antwoord op zijn (vandaag) gestelde vraag:

Citaat:
Granu: Geplaatst: Gisteren, 16:09

Koolzaad geeft in bloei fel gele bloemen, waardoor je ze goed kan herkennen in het voorjaar.
Koolzaadstro is heel goed absorberend.

Het stro van koolzaad is van uitstekende kwaliteit, maar geeft beduidend minder opbrengst per ha dan bvb tarwestro, waardoor de opraapkosten fel stijgen.
Er is normaal ook minder koolzaadstro beschikbaar dan ander stro.

In principe kan koolzaadstro verwerkt tot pellets, evenals bvb hennep of vlas, maar gezien de kleine beschikbaarheid in koolzaadstro gebeurt dit bij mijn weten niet.

Citaat:
granu Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:40

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:12

Als Diana1 weet dat Ecobodem vroeger koolzaadstropellets leverde, weet ze misschien ook waarom er nu geen meer geleverd worden?

Granu heeft geen paarden, gebruikt strokorrel enkel als bodembedekker in de tuin en als strooisel voor de kippen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:39

Ik dacht dat jij of U, Granu, al had gegeven. Dat heb ik immers gequoted.

Wel grappig trouwens dat een "hovenier" een paardenforum volgt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:43

diana1 schreef:
Ik dacht dat jij of U, Granu, al had gegeven. Dat heb ik immers gequoted.

Wel grappig trouwens dat een "hovenier" een paardenforum volgt.

Haha, of 'kippenboer'.
Nah, of gewoon 'strovan verkoper' ; dat is een ras apart, behoort niet tot paarden/kippen of tuinkenners :D

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:52

granu schreef:
Granu heeft geen paarden, gebruikt strokorrel enkel als bodembedekker in de tuin en als strooisel voor de kippen.

Hoe kan je dan in godsnaam kippestront met paardenmest vergelijken????
Kippen en paarden, tsja het zijn dieren, ze scheiten en dat zijn ongeveer de enige overeenkomsten. Verder...... := Scheiten plantjes ook dan? _O-

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:00

Altijd juiste antwoorden,met kennis van zaken.goed zo!
madamX schreef:
@ granu: volgens mij suggereerde je eerder dat dankzij het pelleteerproces ammoniak wordt gebonden, cq verdwijnt. Dat schimmels e.d. voor geur kunnen zorgen is mij bekend, maar dit is totaal iets anders.
Het komt erop neer dat het volstrekt onzin is te beweren dat strokorrels ammoniak binden, alleen maar omdat deze geperst zijn! Wanneer strokorrels daadwerkelijk ammoniak binden, dan is er gebruik gemaakt van een toevoeging. De celwanden van enkel stro kunnen nl geen ammoniak binden, ook niet na bewerking. Dat zou mooi geweest zijn als dat kon.

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:53

Over tot de orde van de dag:
De stallen gaan hier nog steeds super:
Vanmiddag nieuwe fotos gemaakt en op mijn site geplaatst.
Kayleigh dag 356 en Helianthe dag 326.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:21

Ziet er weer netjes uit Diana, jouw stalletjes zijn toch echt wel een voorbeeld! Heb meteen even je paarden in de sneeuw-foto's bekeken - leuk!

Nog even terugkomend op de beweringen van Granu: in bepaald opzicht heeft hij/zij geen ongelijk, ook al is het wat krakkemikkig uitgelegd. Het is wel degelijk zo dat fijngemalen stro ammoniak opneemt en daardoor het ontstaan van ammoniakgas deels voorkomt. A-gas vormt zich nl pas zodra A. met de lucht( zuurstof/stikstof) in aanraking komt en daar een verbinding mee aangaat. Zodra ammoniak "ingesloten" is omdat het opgezogen ( c.q. gebonden) is door een vocht-opnemende korrel, krijg je logischerwijze minder gasvorming.
Gewoon stro, dwz de langstengellige variant, neemt geen (of nauwelijks) vocht op: de celmembranen zijn in tact en sluiten vocht dus buiten. In een dergelijke stal zal het zeker snel ruiken.

Om er toch even nog andere diertjes bij te halen: varkensboeren houden hun gierputten meestal zo 'luchtdicht' mogelijk - bij sommigen wordt ook een stromengsel bovenop de gier gestrooid of e.e.a. af te dichten - e.e.a. resulteert overigens in een goede compostvorm.