Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:59

Azmay, wat jammer dat je het topic (misschien) gaat verlaten. Ik hoop dat het je wat rust geeft nu de paardjes wat minder werk geven.

Anke, volgens mij ben jij altijd mega druk....wauw jij propt een week in een dag :+

Karin de B, geen idee maar succes met de waterbak

Nils, dat herken ik balen dat het niet lukt met de zitmaaier, die kleine tractors zijn echt loeiduur ja....

greendragon, drie keer in de week 15 minuten klinkt als een haalbaar plan....zou ik ook moeten doen met mijn fjord :D

Flew, alles is hier af en 2 keer in de week rijden......dat is waarschijnlijk ook het maximum hier qua tijd -O-

Djoena, je pup groeit als kool

Fabster….dat klinkt helemaal niet goed. Ik hoopte toch als ze naar het vervolg onderwijs gaan dat ik dan wat meer tijd krijg.....Echt af en toe leef ik in de auto. Ik werk 45 minuten hier vandaan. De kids zitten op 10 á 15 minuteren met de auto hiervandaan op school. Daarnaast rij ik dagelijks naar clubjes, judo, scouting enzo...En dat gerij alleen maar omdat ik zo nodig wil samenwonen met mijn paardjes -O- Waar ik maar 2 keer per week op kan rijden. Qua drukte en qua energie....Ik vraag me serieus af (voor de zoveelste keer) of ik niet moet verhuizen naar de "bewoonde" wereld en mijn paarden in pension moet zetten -O- Blijft zooo moeilijk. Ik heb ook geen idee van pensionkosten....volgens mij sla ik stijl achterover :') en mijn paarden ook....ik wil ze niet meer "opsluiten".
Tja, keuzes in het leven...….zo moeilijk voor een eeuwige twijfelaar.
Vandaag overigens wel een superfijn ritje gemaakt met mijn fjordje :j (dan weet je ten minste weer waar je het voor doet <3 )

Is misschien nog wel grappig om te vermelden hier. Ik hou altijd de kosten van de paarden bij. Maar dan ook alles (een nieuwe rijbroek, voer, paaltjes, dierenartskosten). Daarnaast hou ik sinds januari eens bij hoe vaak ik nou eigenlijk kan rijden. Nu heb ik de kosten tot nu toe, gedeeld door het aantal ritjes van dit jaar. (de teller staat op 53 ritjes). Ik kom uit voor ieder ritje moet ik € 56 euro betalen. :+ Tjé wat is een manege dan goedkoop :') (uiteraard niet te vergelijken, maar ik vond het gewoon wel eens grappig om te berekenen).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:40

Nils, in Emmen zit een bedrijf die minitrekkers verkoopt met van alles aan toebehoren.
Op zich vind ik hem niet schrikbarend duur.
Een iets grotere trekker is meestal wel iets goedkoper in aanschaf, maar misschien wel overbodig als je niet zo veel land hebt.
Ik ben lid van een groep op fb: verkoophoek voor tractoren landbouw-machines en div, daar komen echt regelmatig mooie dingen voorbij.

Zoefie ik heb ook wel eens mijn uitgaven bijgehouden, in principe ben ik goedkoper uit dan op pension als ik uitga van de 3 die ik nu heb (had vroeger alleen Melle op pension) alleen kom niet toe aan rijden terwijl ik Melle vroeger bijna dagelijks reed haha.
Veel in de auto moet ik ook. Niks hier op fietsafstand helaas.
En sinds alle 3 de kids naar school gaan hou ik nog geen tijd over :')

Puck is ook te dik, nog maar 3.5j en heb hem slechts 2x (poging tot) gelongeerd.
Hij loopt wel netjes een rondje alleen dan op standje knetterhard galop waardoor hij na een paar minuten al moe is.
Toch maar eens mee aan de gang.

Vandaag wei gezaaid #)
Wordt echt wel eens tijd dat we een trekker gaan kopen hoor.
Eerst de kuilen er een beetje uit geharkt.
Toen het hele stuk geharkt.
Daarna lopend met het strooiwagentje de graszaden verspreid, kreeg ik op gegeven moment het doseerklepje niet meer dicht waardoor er aan de bermkant nu heel erg veel graszaad ligt :roll:
Daarna met de hand met de landrol er overheen.
K*lere wat is dat ding zwaar.
En daarna nog heel lichtjes alles iets geharkt en de sproeier er op gezet.
Was helemaal kapot toen het klaar was.

MizzMontana

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:52

Och erm! Jij hebt echt hard gewerkt vandaag!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:55

En dan zul je net zien dat de helft niet op komt of als het net een beetje groeit, het gaat vriezen _O-
Al het werk voor niks...
Als dat zo is laat ik het wel machinaal doen.
Loonwerker die van de week heeft gefreesd zei dat machinaal daar niet handig is om dat het een smal stuk is.
Handmatig was beter....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 00:32

Pff, jullie blijven hard gaan en ik heb weekend weinig op internet gezeten.

Wij hebben zo een bak op de grond met bal en ben er best blij mee. Hij is hele winter vorst vrij geweest en ze drinken vanaf de grond, dus zou die wel weer overwegen als we een huis vinden. Die van ons is alleen slecht onderhouden, net als de rest en de vlotter werkt soms iets langzaam, maar hij blijft zich goed vullen en er zit wel genoeg water in ook.

Wij slepen nu met de auto. Wel de 4x4, want daar zit een trekhaak onder. We hebben een sleep met pennen om de bak echt los te halen, omdat dat echt nodig is hier. Het werkt niet perfect. De bak is echt jaren en jaren niet onderhouden, dus heel jammer, want wij hebben geinvesteerd in een sleep, maar er ligt gewoon niet genoeg zand. En de eigenaren vinden dat een toekomst plan en niet belangrijk.

Azmay, hopelijk geeft het even rust en dan kun je misschien in het voorjaar weer verder kijken.

Dinsdag was de tandarts geweest, ik moest zelf naar de huisarts en het ziekenhuis deze week, dus maar even rustig aan gedaan. Vandaag weer buitenritje met mn man samen en het was echt super lekker weer.
Rond etenstijd weer even met de hondjes gelopen en was nog steeds erg mooi.

Vandaag bij de paarden minder vliegen, maar er waren opeens weer wat dazen en die had ik echt al weken/maanden niet gezien. Sowieso amper dazen gezien.

Ik had het al eens gevraagd, maar; Heeft iemand weleens bodem onderzoek laten doen voor de aankoop? Ik las een huis die vervuilde bodem had en kwam een ander huis tegen waar je grond bij kon kopen, maar daar qua ligging ook vraagtekens bij. Ook geen interesse in deze woningen, maar het zet me wel aan het denken....

En 2e vraag; wat doen jullie tegen konijnen? Ze graven bij ons holletjes en dat is natuurlijk gevaarlijk. We gooien alles dicht, maar ik heb het daar wel moeilijk mee. Maar goed, mn paarden zijn belangrijk. De eigenaar heeft wel een oplossing, maar daar sta ik ook niet geheel achter en wij zijn daar toch niet toe in staat.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 02:00

@Claudia, jeetje hard gewerkt! Hopelijk niet voor niks.

@superpony, hopelijk niks ernstigs waarvoor je naar het ziekenhuis moest?
Wij hebben bij ons huis geen bodemonderzoek hoeven verrichten omdat dat al gedaan was in verleden.
Geen ervaring met konijnen sorry.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 05:25

Hier wel konijnen. Een ingang blijft hardnekkig aan de rand van de wei terugkomen. Nu een aantal stenen erbij in gegooid zodat het wat minder snel weer opengegraven wordt. Maar elk hol heeft eigenlijk wel altijd meerdere uitgangen en ik val liever niet zelf in zo’n hol als ik de paarden binnenhaal. Of de paarden, dat zou nog erger zijn. Er zijn genoeg veilige andere plekken om holen voor ze te maken..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 05:49

Wij hebben geen bodemonderzoek laten doen :=
Zijn niet van plan om hier ooit weg te gaan of om iets te (ver)bouwen. Lekker naïef, ik weet het, maar soit.

Claudia loonwerkers houden inderdaad niet zo van kleine stukjes land.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:52

Geen bodemonderzoek, alleen gedaan om te weten hoe het met bemesten zit, ander soort onderzoek dus

Konijnen buiten de wei bind ik lief en leuk maar konijnen en mollen in de wei gun ik allemaal een snelle dood. Mollen laat ik mijn vader vangen, ik krijg dat niet voor elkaar en konijnen heb ik eens een fretteur voor laten komen en gooi zelf telkens de gaten dicht. Ook zitten er 2 roofvogels naast mijn wei en die vraag ik elke dag om die *** beesten te vangen.
Ook heb ik jarenlang geen gif willen voeren aan muizen maar stalkatten gehad. Nu helaas geen meer en er ik zag in een korte tijd steeds meer muizen komen dat ik helaas toch maar ben gaan voeren.

Alweer de hele week niet gereden alleen snel snel gevoerd en that`s it
Nu heb ik mijn rijbroek aan en voor ik ga schilderen in huis ga ik meteen als ik mijn dochter op school heb afgezet erop. Half uur later verven kan ook nog wel

Vloer is eruit, wij wonen nog in de keuken, de speelkamer is geverfd ( iets rozer dan gedacht, maar ach, is weer wat anders) en een mooie biels ligt in de vensterbank.
Afbeelding
die lag er al 10 jaar in lelijk donkerbruin en mijn man wilde hem weggooien. Nu blank geschuurd en wat is die mooi <3
De woonkamer is nu voor de helft behangen en die ga ik zometeen al verven, de andere helft heeft mijn moeder vanavond hopelijk af en kan ik woensdag afmaken. Deze week moet ik extra werken door de drukte ivm de veulenveiling dus kom ik nergens aan toe. Over eek week worden de sleuven voor vloerverwarming gefreesd en kan de tegelzetter gaan beginnen en komt er bijna een eind in zicht (alleen nog de keukenmuren verven aangezien ik daar nu niet aankom ivm de meubels, dan nog de deuren lakken en de meubels waren ook beschadigd zag ik dus die wil ik ook opnieuw lakken voor ze erin gaan dus nog zeker een 2 weken extra werk als de vloer erin ligt
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 10-09-18 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:52

Oh wat staat dat mooi met die biels! Dat ga ik onthouden voor bij ons, past ook mooi bij ons huisje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:19

Die biels vind ik ook mooi!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:20

Hier geen last van konijnen.
Wel van mollen maar daar maakt 1 van onze katten regelmatig korte metten mee :D

Leuk zo met die biels zeg!!

Ik had net een soort van sollicitatie :=
Zag gisteravond een vacature op FB voorbij komen bij een stal hier vlakbij voor stalhulp.
Uren en dagen in overleg.
Ik heb gewoon een baan, maar slechts voor 12u in de week.
Dacht als ik dat nou met elkaar kan combineren zou het mooi zijn en een paar uurtjes extra kan werken...
Dus gisteravond via messenger berichtje gedaan en net even langs geweest.
Ben benieuwd of dat wat gaat worden haha.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:22

Spannend Claudia! Ik heb ook gesolliciteerd. Als vertrouwenspersoon.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:28

Ik zou uitkijken met dat gif hoor Lynn_Nikita, dadelijk vergiftig je per ongeluk je roofvogels :o

Ben inmiddels de achterstallige mest hier op aan het ruimen, gek hoor.
Gisteren de paarden in de kudde gegooid, had de camera mee maar er was maar weinig actie. Een paar sprintjes en boze blikken maar vooral een beetje rond elkaar stappen.
Afbeelding
Afbeelding
Toen ik in de middag ging kijken trof ik ze zo aan.
Afbeelding

Ze staan er eigenlijk super, zit er alleen wel echt mee dat ze in de nacht 8-12 uur zonder ruwvoer staan. Daar moet nog echt een oplossing voor komen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:36

Krijgen ze helemaal geen hooi op stal? >;)
Dat is wel slecht zeg zo lang zonder.
Misschien kan je het oplossen met grote slowfeeder netten met kleine maas?
Dan zijn ze in ieder geval een paar uur zoet ermee

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:38

ClaudiaHS schreef:
Krijgen ze helemaal geen hooi op stal? >;)
Dat is wel slecht zeg zo lang zonder.
Misschien kan je het oplossen met grote slowfeeder netten met kleine maas?
Dan zijn ze in ieder geval een paar uur zoet ermee

Ze staan nu helemaal niet op stal maar krijgen hooi in gewone netten dus dat is zo op.
Maar om Diva nou op stal te zetten voor 8-12 uur is ook niet wat ik wil. Maar als er verder een eten komt weet ik het ook niet. Op stal z9u ze nog stro kunnen eten maar nu staat ze op zand dus echt niets te eten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:47

Dat is wel een inschakeling dat ze ineens uren geen eten heeft.
Hopelijk vindt je een oplossing.

Ik ben in meelees modus. Ben door omstandigheden helemaal kapot. Zit er compleet door heen op het moment, maar dat zal wel weer goed komen.
Ff een pas op de plaats... dus ik doe ff kalm aan.
Vandaar dat ik zo stil ben.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:57

Als het gras hier hoog staat krijgen ze ook geen hooi bij en ze doen het er super op!
De weilanden moeten er dan wel goed bij liggen met voldoende gras natuurlijk.

Er zitten hier meer ouders toch?
Af en toe betrap ik me er toch wel op dat ik aan het rond kijken ben voor een leuke kinderpony. Een leuke Btje jaar of 10 bijv. Dochter word bijna 3 en eigenlijk misschien een stom idee? Ze is dol op de paarden maar die van mij zijn echt te groot en niet geschikt. Ze zegt zelf ook dat ze een kleine pony wil haha!
Helaas geen kleine pony’s in de buurt.. de manege waar ik vroeger reed mag ze soms rijden maar is 45 min rijden...
Hebben jullie pony’s voor de kinderen?
Meningen zullen hier vast ovet verdeeld zijn?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:18

Op gras geef ik ook geen hooi maar dit is in een zandpaddock -O-

Denk dat ze dadelijk de muur gaan opeten, is een lemen muur met stro erdoor. Misschien gaan ze dan wel snel bijvoeren _O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:19

Hooi op zand voeren is niet wat nee.
Ergens een ibc op de kop tikken en dan een groot slowfeedernet er in?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:23

ClaudiaHS schreef:
Hooi op zand voeren is niet wat nee.
Ergens een ibc op de kop tikken en dan een groot slowfeedernet er in?

Nee ze staan op een zandpaddock maar krijgen gewoon om uiterlijk 9 uur de laatste maaltijd in normale netten en dan tot de ochtend niets meer. Ze krijgen met zijn vijven 3 netten dus dat zal wel zo op zijn.

Slowfeedernetten heb ik maar niet genoeg voor 5 paarden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:26

Wij hebben een pony mentjuh. In principe als gezelschap voor de twee wpn’ers, dan staat er geen alleen als ik ga rijden. Maar voorwaarde was wel dat het een super brave kinderpony zou zijn. Het is een 25 jarige kleine C geworden met een gouden karakter. Kinderen zijn 2 jaar en 8 maanden, wat dat betreft vroeg zat. Zoontje vindt het soms leuk om er mee te wandelen en brokjes en hooi te voeren maar kijkt er de meeste dagen niet naar om. Maar mochten ze interesse tonen dan is ons exemplaar in elk geval geschikt :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:37

Mentjuh, Ja wij hebben een kinderpony. Shetlander Bliksem.
David (8) is er al af gegroeid, maar Marloes (4) kan er nog op rijden.
Bliksem hadden we eigenlijk aangeschaft als weidemaatje voor onze vorige Haflinger.
Bliksem was niks gewend, zenuwachtig, bang etc. We zijn er gewoon heel veel mee gaan doen.
En omgetoverd tot een echte kinderpony. Het is alleen jammer dat hij zo klein is.
Het voordeel daarvan is dat Bliksem op kleine kinder formaat is. Verhouding samen met Marloes is nu precies goed. Zelf opzadelen, poetsen, wandelen etc.
En zo kan ze zelf alles doen. Halster op, tutten, poetsen, wandelen etc. Want ze kan overal makkelijk bij en kan Bliksem ook een pas opzij zetten als het moet.
David rijdt niet meer op Bliksem, maar mag nog wel graag met hem wandelen. Heeft in het verleden met veel plezier bosritjes met hem gemaakt.
Nu is Bliksem wel een kleine shetlander hoor en begint Marloes ook langzaam van Bliksem af te groeien. Maar Bliksem gedraagt zich als een grote hond, dus het wandelen met hem zal altijd leuk blijven.
Het is gewoon jammer dat Bliksem niet mee groeit met Marloes, want ze zijn samen heel leuk team.

Mensen zeggen wel eens, neem een opvolger voor Bliksem, een leuke B pony. Maar dat wil ik helemaal niet. Bliksem gaat sowieso niet weg, maar als er nog een pony bij komt, is het minstens een formaat Haflinger. Waar ik ook op kan rijden. Er komt geen speciale kinderpony bij. Althans, qua maat dan. Want ook onze Haflinger Nick is een echte kinderpony qua karakter Alleen niet zo handzaam voor een kind. David kan best goed met hem overweg hoor, maar hij blijft te groot voor hem om alles alleen te doen.
Nou ja, hij is nooit met ze alleen hoor. Ik sta er natuurlijk altijd bij. Maar hoe leuk is het als je zelf het zadel op de rug kan leggen. Zelf halster, hoofdstel etc. Dat soort dingetjes kan nog niet met Nick. Hij komt er gewoon niet bij. Maar het rijden kan wel prima. Daarin is Nick heel braaf.

Dus een kinderpony kopen voor je kind. Ja wat zal ik er van zeggen? Als je de ruimte en financiën er voor hebt: Waarom niet?
Maar.... alleen als het kind het ook zelf wilt.
Ik ken iemand die haar kind op het paard wil hebben, terwijl het kind het eigenlijk niet wilt. En dan weer foto's op FB posten... kind ziet er altijd ongelukkig uit op die foto's, die wil dat helemaal niet. Maar moeders wil dat ie gaat rijden. En dat vind ik dan niet eerlijk.

David heeft ook niet altijd zin om te rijden. Ik vraag hem gewoon. "Wil je mee op Nick of ga je liever met de fiets?" De ene keer is het de fiets en de andere keer kiest ie voor Nick. Prima.

Marloes en Bliksem:

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:55

Jouw Nick en bliksem zijn echt fantastisch! Heel leuk altijd om jullie filmpjes te zien.

Laat ik voorop stellen dat ze bij ons ook niets hoeven met de paarden. Alleen had ik geen zin om eerst een groot weidemaatje te kopen en dan alsnog een pony aan te schaffen als ze het leuk vinden. Ben dan ook blij dat deze pony al 25 is, als ze er dan niets aan vinden dan stopt ie er tenminste ook nog een keer mee. :x

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:00

Haha ze kunnen 40 worden he!