Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:11

Ik heb hier op 200 meter een binnenbak. Hier mag ik gebruik van maken voor 5 euro per keer of 50 euro per maand voor onbeperkt gebruik. Als ik in de groeples mee rijd kost me dit 10 per keer en priveles 15 euro per keer. Wekelijks probeer ik een lesje mee te pakken, soms train ik nog een keertje extra of pak ik dat op strand mee. Ideaal dus! Enige jammere is dat ik geen goede longeercirkel heb waar ik los kan longeren of grondwerken. Dit doe ik ook vaak op een grasveld, maar dan kan ik minder spelen.

Van het weekend hebben we een andere auto gekocht, een slag groter.
Binnenkort even een trekhaak laten plaatsen en ook een mijn eerste trailer gekocht! Yes.
Hebben degene met trailer allemaal een BE of gewoon zonder omdat je onder de 3500kg blijft.

Vanmiddag een dood babyeendje gevonden in de sloot, bah word daar zi verdrietig van. Van de week al 2 zwaluwjonkies uit het nest gevallen waar mijn paard op is gestaan. Echt sneu....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:42

Sneu Engel

Ik heb inderdaad BE omdat ik met een tweepaardstrailer rij, met 1.5 was het niet nodig geweest.

Fabster nee, dat werkt dus niet.
Je kunt ook geen vlooienmiddel op een halsband druppelen en dan hopen dat de vlooien dood gaan.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 06:54

Ik heb ook BE. Rij ook met een 2-paards.

Spatter, die vlooiendruppel maken een verbinding met huid en bloedbaan. Is dat met dat spul dan ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:05

Hier ook BE. Ik reed altijd al met aanhanger, maar toen ik mijn paard ging vervoeren vond ik het voor mijzelf gewoon fijn om mijn E rijbewijs te halen. Rijd meestal met 1.5 paards trailer, maar kan en mag ook gewoon met zwaardere combi rijden.

Hier veel vliegen, gelukkig nog erg weinig dazen. Heb er hooguit 3 gezien.

Op de paarden zelf doe ik niet veel meer dan een vliegenmasker. Alle geursprays werken (bij mijn paarden) hooguit 5 min en dat Endure is voor mij iets te heftig. Zoveel vliegende beesten hebben we hier toch niet. En het waait hier vaak wat meer dan in de rest van het land en dat vinden vliegende beesten ook niet zo leuk.

Behalve mijn "headbangende" ruin.
@Hilary heb jij al een oplossing voor de jouwe gevonden? Ik vind het zo'n naar gezicht als hij de hele dag met zijn koppie staat te slaan......

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:46

Ik heb ook mijn BE rijbewijs. Maar ik rijd ook met een 2-paards trailer en 2 paarden. Met alleen de auto mag er niet veel meer getrokken worden dan 750 kg. Dus zonder BE paarden vervoeren is hier geen optie.

Hier zijn ook veel vliegen, maar nog niet zo veel dazen gezien. Kilometer of 2 verderop zijn er wel veel dazen...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:51

Hier blijg ik netjes onder de 3500 kg
Auto is 1385 en max massa trailer 2000 kg dus 3385 kg.
Trailer is 680 kg en ponys wegen 500 en 100 kg.
Ik ga eerst oefenen en mocht ik moeite hebben kan ik altijd wat lesjes nemen. Maar in een nieuwe auto rijd ik ook zo weg, dus zal wel loslopen.

Hier valt het mee qua vliegen. Wel een mondkap van uv 90% besteld voor Mojo. Zijn neus verbrand steeds en hij rent weg als hij de zonnebrand ziet. Hopelijk is het wat komt volgens mij uit canada, daar hebben ze aardig wat zon

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:12

Waarom hebben wij zoveel dazen dan? Zit echt in verkeerd gebied, zie ik al. Ik zei nog tegen mijn man, dat ik richting Groningen wilde. Maar het is Brabant geworden... :')

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:22

Fabster schreef:
Waarom hebben wij zoveel dazen dan? Zit echt in verkeerd gebied, zie ik al. Ik zei nog tegen mijn man, dat ik richting Groningen wilde. Maar het is Brabant geworden... :')

Hier in zuid holland aan de kust weinig vliegen en amper dazen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:48

Ik zit ook aan de kust ([***]). Ik denk dat dat ook wel van invloed is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:50

Hier belachelijk veel vliegen en dazen, ben de paarden gisteren uit ellende zelfs met veerust gaan spuiten. Ze dachten dat ik ze vermoordde maar het hielp wel :')

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:02

Hier wel wat dazen gezien, maar voornamelijk heel erg veel vliegen inderdaad.

Ik heb mijn BE ook gehaald, gewoon zodat je weet dat je altijd goed zit. Nu m'n paard nog makkelijk laten laden. :))

Hebben jullie een tip waar ik het beste een redelijk betaalbare kruiwagen vandaan kan halen? Ik mest nu uit met zo'n 80L tuinkruiwagentje, maar ik blijf heen en weer lopen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:14

Hier in Brabant nog niet zo veel daden dus het ligt er ook een beetje aan waar je zit ;)

Twee weken terug zijn wij langs een huis gereden waar we interesse in hadden. Bij het keren van de auto zaten er 20 dagen op het raam. Huis viel meteen af. Beste moment om paardenhuizen te kijken blijkt dus in het dazenseizoen :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:15

:') Dat is ook nog een tip ja :D :D

Hier valt het nog mee met de dazen en vliegen eigenlijk :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:22

Niwla schreef:
Hier wel wat dazen gezien, maar voornamelijk heel erg veel vliegen inderdaad.

Ik heb mijn BE ook gehaald, gewoon zodat je weet dat je altijd goed zit. Nu m'n paard nog makkelijk laten laden. :))

Hebben jullie een tip waar ik het beste een redelijk betaalbare kruiwagen vandaan kan halen? Ik mest nu uit met zo'n 80L tuinkruiwagentje, maar ik blijf heen en weer lopen.

Cranenbroek :o
Voor 60 euro heb je een vrij degelijke 160 liter kruiwagen (met 2 wielen), de variaties zullen wel niet veel duurder zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:25

Normaal heb ik hier geen dazen en ook niet zoveel vliegen , het is gewoon een heftig jaar.
Door het warme voorjaar waren ze er eerder als dat de mais omhoog kwam en die buffert bij mij tussen de koeien verderop en ons.
Nu dus niet en ik heb het idee dat het er ook meer zijn.

Ik heb die Endure al wel 10 jaar in de kast staan, misschien zelfs al langer en ooit eens gebruikt , vervolgens bewaard.
Dit jaar werd het me te gortig dus toch maar gebruikt nu.
Het werkt inderdaad via de huid, na veel regen moet je het weer opnieuw aanbrengen.

Hier al weer verschrikkelijk warm, bleh!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:30

Maartje_M schreef:
Hier in Brabant nog niet zo veel daden dus het ligt er ook een beetje aan waar je zit ;)

Twee weken terug zijn wij langs een huis gereden waar we interesse in hadden. Bij het keren van de auto zaten er 20 dagen op het raam. Huis viel meteen af. Beste moment om paardenhuizen te kijken blijkt dus in het dazenseizoen :=

West Brabant is dan geen goede plek :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:10

Wij zitten in het oosten dus ik denk dat je gelijk hebt :')

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:15

Volgens mij mag je in jouw geval niet zonder E rijbewijs rijden Engel, zou het goed nagaan.
Dacht dat het zo is: gewicht maximaal beladen trailer moet minder zijn dan gewicht van de auto en het geheel moet onder de 3500 vallen. Met 1,5 paardstrailer mag dan wel.

Jakkes al die dazen. Hier valt het dan nog mee in verhouding. Ging 15 jaar geleden een paard kijken in Brabant en vroeg waarom ze niet in de wei stonden. Eigenaar haalde paard uit de box om te laten zien en er zaten gelijk 50 dazen op. Echt niet te geloven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:24

Weet geloof ik ook wel weer waar ik naar toe ga verhuizen... :(:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:39

Haha! MiniMeLona. Wat dat betreft zit je hier slecht....

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:00

Fabster schreef:

Hier in Overijssel is het ook een draaaaama! Vorige week dacht ik nog; mwoah, valt best mee.. en sinds een paar dagen...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:08

Hier nog geen dazen of vliegen gezien eigenijk.... Volgens mij hebben we die hier helemaal niet (dazen)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:14

Ik wil er best een paar naar je toesturen als je ze mist :+

Engel, wat voor auto en wat voor trailer heb jij? Ben me aan hef oriënteren maar wil echt niet voor het be rijbewijs gaan. 1x afrijden was in mijn geval meer dan genoeg.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:16

Ik had met 1 paard een 1,5 paardstrailer en een Volvo en geen E rijbewijs. Nu met 2 paarden wel een E rijbewijs, een zwaardere Volvo en een tweepaardstrailer. :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:25

Zo paarden zijn weer geent, honden trouwens ook, lekker makkelijk alles aan huis in 1 keer.
Blue heeft ze nog even bekeken omdat hij af en toe nog hoest maar ze vond het niet schrikbarend, zo'n kuch kan lang blijven .