Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:31

Controleer voor de zekerheid de manenkam... Staat die strak of is die gewoon los en ontspannen.

Bernadette bedankt voor je info... Ze natuurlijk al uit de opfok weg, als ik haar ophaal. Ze komt bij twee andere merries te staan.
Mijn plan is ook om het eerste jaar vooral veel aan de hand te werken... Zoals de oefeningen die je benoemde. Ook mee langs de weg lopen om haar goed verkeersmak te maken, daar moet ik het vn van hebben. Heb twee goede merries die het voorbeeld kunnen geven.

Ben ook van plan om haar mee te nemen als ik op les ga, dan mag zij kijken hoe het moet... Leert dan mee te gaan op de trailer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:47

Ik zou zelf bij mechanisch bevangen, pony niet weer terug op de wei durven te zetten, totdat het weer helemaal over is.

Weet nu sinds de laatste test bij Mien ook vrij zeker dat de ppid de hb veroorzaakt, maar als ik haar dan op de wei zou laten staan is ze met een week kapot.
Er moet voorlopig zo weinig mogelijk aan suikers in, dus dan is gras uitgesloten.

Jadybabe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:08

Bedankt voor de reacties. Net weer gevoeld, temperatuur voor en achter niet echt anders. Voel geen duidelijke pulsatie .manenkam is geen zwabber , maar ook niet hard. Nu maar paar dagen op de metacam. @ DD, als ik met piepschuim en ducttape aan de gang ga en ze reageert hier beter op, kan ik dan stellen dat het aan de bekapping ligt en dat ze niet HB is?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:30

Jadybabe schreef:
pff..vraagje, vorige week is pony bekapt tijdens de cursus onderhoudstrimmem. Ze kwam gevoelig van de trailer af. De gevoeligheid is niet minder geworden, eerder erger. Straatje wil ze niet meer op. Heb ik haar op het straatje, zet ze duidelijk haar achterhand onder de massa om voor te ontlasten. Op het zand staat ze normaal, ook met achter op rust.
Raak helemaal van de leg. Hoe zie je nou duidelijk het verschik tussen te kort bekapt / zoolkneuzing en hoefbevangenheid? Ze staat alleen op hooi en pulp en heb haar vanaf maandag van het gras gehaald en staat ze op het zand. Wel sneu, als het door de bekapping komt kan ze weer de wei op.
Dussss....hoe zie je het verschil ? Heb haar net op de metacam gezet.

oh, oliebol zeg.
Stel je vraag aan Heleen zou ik zeggen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:13

Harde manenkam is een goed en makkelijk meetmiddel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:17

Maar gaat niet altijd op, helaas. Heb er 1 die ik in de gaten moet houden, maar met manenkam niks aan de hand. Ik heb een andere die een knalharde manenkam heeft en die dus nooit iets heeft. Gekoof je ook bijna niet. Maar ook hem zet ik niet zo op het gras. Hoef t niet op te zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:24

Jadybabe schreef:
@ DD, als ik met piepschuim en ducttape aan de gang ga en ze reageert hier beter op, kan ik dan stellen dat het aan de bekapping ligt en dat ze niet HB is?

Nee, dan zegt het alleen dat de pijn in haar voeten zit (en niet bijv. in de schouders) en dat ze daar verlichting door ervaart.*
Om te zien of iets HB iets heb je wel een ander trucje. Maar dan moet ze eerst op het harde zonder problemen rechtuit kunnen lopen.

*Overigens een paard wat pijn in de voeten heeft gaat zich vastzetten in de rug en schouders en kan dus als de pijn in de voeten over is alsnog 'beroerd' / stijf lopen.

Als je hoefschoenen zou hebben zou ik aanraden om die aan te doen met een zacht zooltje er in (stukje vloerbedekking/ondertapijt voldoet prima), maar omdat ik er van uitging dat je die niet had is de piepschuim/ducttape een prima oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:25

Anke schreef:

Ik ken een paard met een mega dikke en harde manenkam en geen teken van HB. Maar het is beter als ze het niet hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:44

DubbelDun schreef:
Anke schreef:

Ik ken een paard met een mega dikke en harde manenkam en geen teken van HB. Maar het is beter als ze het niet hebben :D

Mijn Lolly heeft ook een harde manenkam, maar ook geen enkel teken van hb. Dit heeft hij al zolang ik hem ken. Een jaar of 14 intussen.

Schuimrubber en ducttape zijn erg handig! Verder sluit ik me compleet bij dd aan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:52

Ik heb hoefschoenen . Renagates. Er draait er 1 , ga morgen met een laagje erin aan de slag.
@Antheman, heb Heleen vandaag geappt, die baalde vreselijk. Jade heeft eigenlijk goede voeten en ze was zeer goed te spreken over haar voeten. Ze maakte wel een opmerking over dat ik de witte lijk goed in de gaten moest houden i.v.m. witte lijn ziekte, vandaar dat redelijk vele vijlen. Lastig dat ze net vol op de wei staat, je kan bijna niet meten wat het is. DA zei met metacam het weekend over en anders op de X ray. Hij vond het ook moeilijk omdat je met forse kneuzingen ook pulsatie zou kunnen voelen. Iedereen bedankt, ga verder puzzelen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:57

Er komen straks mensen kijken bij mn paard Ziggy even kijken of ze hem een week willen rijden en kijken hoe ze is onder het zadel.
Zelf door flinke smak niet meer opgeweest en hun gaan zo kijken of ze het willen.

Zijn zoon bereid paarden en ponys die door getraind moeten worden en andere jongere beestjes die groen zijn.

Ben dus erg benieuwd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:04

Jadybabe schreef:
Ik heb hoefschoenen . Renagates. Er draait er 1 , ga morgen met een laagje erin aan de slag.
@Antheman, heb Heleen vandaag geappt, die baalde vreselijk. Jade heeft eigenlijk goede voeten en ze was zeer goed te spreken over haar voeten. Ze maakte wel een opmerking over dat ik de witte lijk goed in de gaten moest houden i.v.m. witte lijn ziekte, vandaar dat redelijk vele vijlen. Lastig dat ze net vol op de wei staat, je kan bijna niet meten wat het is. DA zei met metacam het weekend over en anders op de X ray. Hij vond het ook moeilijk omdat je met forse kneuzingen ook pulsatie zou kunnen voelen. Iedereen bedankt, ga verder puzzelen.

Ik heb van Aad inlegzolen gekregen, van die kurkdingen. Moet ik dat opsturen naar je, kun je op maat snijden in je schoen.

Zelf heb ik gisteren mijn jongens van ijzers laten voorzien. 4 uur bezig voor 2 ponies. ;( Ik doe t nooit meer. Dan maar 6 schoenen erbij en die dingen inlopen. Smid gerirriteerd, ik nog meer misschien en de ponies ook.

Volgende week gaan we op trektocht en daarna rijden we de Epervierdaagse, vandaar de ijzers. Toch 1 keer proberen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:18

Antheman, wat ik in jouw profiel lees, ben je een hoevenmens. Wat deed jou besluiten om er een ijzer onder te gooien? Ben niet voor of tegen hoor, ben lui, zit niet te wachten op iedere keer een verloren ijzer er onder te meppen. Qua financiën en gewoon geen zin in.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:19

Inlegzooltjes houd ik me aanbevolen. Zal ik pb doen met adres etc ?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:31

Stuur maar pb. Ik ga nu ff rijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:32

antheman voor een vierkant beslag moet je toch wel ongeveer 1.5 uur rekenen dus beide paarden hebben een half uur meer nodig gehad.
Lastig als ze het natuurlijk niet gewend zijn, dan duurt het vaak ietsje langer.

Blue staat nu vierkant maar ik laat de achterijzers er weer onderuit halen want hij tikt me teveel en dan heb ik straks losse ijzers.
In de bak krijg ik hem wel zo aan het lopen dat hij niet tikt maar buiten is dat een stuk lastiger.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:42

Verschil in hardheid vd manenkam. Ik check dat tussentijds. Zeker als het voer veranderd is.
De een heeft van nature een dikkere/hardere kam dan de ander. Ik vind wat kap erop wel mooi.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:02

Wij hebben de harde manenkam Van de welsh laten slinken door 1 pot gluco balance te voeren. Ook de vetkussentjes op haar kont zijn daarmee gekrompen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:32

DubbelDun schreef:
Anke schreef:

Ik ook..Karev heeft een keiharde nek. Zomers s winters op hooi of gras maakt niks uit..en ik voer haar ook glucobalance.

Sterkte jadybaby. .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:33

De glucobalance doet bij mijn welsh niks (zichtbaars). Ik sta op de lijst voor bezoek van Den Hoek. Anders van de zomer maar eens die kant op rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:46

Mien van mij heeft nooit een harde manenkam en die is toch al een aantal keer hb geweest of er tegen aan. Het zegt uiteindelijk allemaal niets en het zijn indicaties. Er zijn ook paarden die kats hb stonden en niet eens pulsaties hadden, nou tel uit je winst...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:51

Fabster schreef:
De glucobalance doet bij mijn welsh niks (zichtbaars). Ik sta op de lijst voor bezoek van Den Hoek. Anders van de zomer maar eens die kant op rijden.

Ik was gestopt maand geleden. Karev kreeg weer jeuk. Nu 2 dgn weer begonnen. Ben benieuwd of de jeuk nu weer mindert. En ze was ineens heel vadsig geworden. Of dat dan toeval is of niet..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:04

Bij mijn merrie merk ik het ook. Bij de welsh dus niet.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 25-05-16 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:13

Fijn dat het goed gaat met de kittens en de kuikentjes.

Mooie verhalen over jullie paarden en het trainen.

Ik kreeg Marinka toen ze net 4 was. Onder het zadel, ik heb haar zelf door gereden.
Nu hebben jullie het over beleren. Maar vanaf wanneer zou ik bijvoorbeeld een buiten wandeling kunnen maken met Rosie aan de hand en een van mijn kinderen, die nu 6 en 9 zijn erop? Ze wegen nu rond de 30 kilo. Ik snap dat dat nu nog niet kan haha. Maar maakt dat nog verschil met het echt beleren en door rijden? Ik bedoel dus gewoon wat rond stappen.

Ik ben vandaag bij de fysio geweest. Het moest er toch weer eens van komen, gezien ik klachten heb van top tot teen. Ik ben hypermobiel. En vaak wel ergens een brace of tape heb. Het hardlopen moest ik maar niet meer oppakken. Maar het paardrijden moest ik vooral veel blijven doen. *\o/* een flinke massage gehad in nek en schouders en plannen gemaakt voor de komende tijd. Dat word weer flink aan de kracht training. Ik krijg nog een keer een sixpack :=

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:44

Thnx allemaal. Ik ben ook blij met dat water voor ons straks. En ja de paarden zouden wel tussen de fruitbomen kunnen maar denk dat het niet zo goed is. Na fruitseizoen weer wel maar dat is pas na sept-okt volgens mij voor appels en peren.

Hier helaas geen verstand van HB of gevoelig na bekappen.

Zodra ik meer van het terrein kan laten zien dan laat ik het weten. Wordt een behoorlijk projectje