Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:19

VogeltjeM schreef:
Ik snap niet dat je niet onderkent dat dat puur ons eigenbelang is?

Nou .. er blijven natuurlijk altijd die uitzonderingen ... ;)
Waarbij er misschien wel meer uitzonderingen zijn dan gedacht wordt, zeker als je alle paarden die het niet meer in het wild zouden redden als uitzondering gaat bekijken ... En zelfs in een kudde in de weide al niet meer .. omdat ze het nooit geleerd hebben .. Vast verkeerd, maar ze zijn er wel, en moet je die echt op 5, 10, 15, 20, ... jaar nog koste wat het kost aan een kudde laten wennen omdat dit misschien wel zo hoort?

Nog een rare vaststelling van mij dit weekend .. Het wordt kouder, dekens liggen weer op de paarden, paarden staan nog steeds op stal. Het gaat dan rond dat paarden fris & explosief zijn als ze buiten komen, kan je hen niet kwalijk nemen .. Deken eraf = koude voelen en dan opgesloten in die stal zorgt ervoor dat ze de benen willen strekken ... Je mag 3x raden welke eigenaar dit weekend haar handen het meeste vol had met haar pony ... :+ Ergens doe ik toch iets niet goed hoor :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:25

[***] schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik snap niet dat je niet onderkent dat dat puur ons eigenbelang is?

Nou .. er blijven natuurlijk altijd die uitzonderingen ... ;)
Waarbij er misschien wel meer uitzonderingen zijn dan gedacht wordt, zeker als je alle paarden die het niet meer in het wild zouden redden als uitzondering gaat bekijken ... En zelfs in een kudde in de weide al niet meer .. omdat ze het nooit geleerd hebben .. Vast verkeerd, maar ze zijn er wel, en moet je die echt op 5, 10, 15, 20, ... jaar nog koste wat het kost aan een kudde laten wennen omdat dit misschien wel zo hoort?

Nog een rare vaststelling van mij dit weekend .. Het wordt kouder, dekens liggen weer op de paarden, paarden staan nog steeds op stal. Het gaat dan rond dat paarden fris & explosief zijn als ze buiten komen, kan je hen niet kwalijk nemen .. Deken eraf = koude voelen en dan opgesloten in die stal zorgt ervoor dat ze de benen willen strekken ... Je mag 3x raden welke eigenaar dit weekend haar handen het meeste vol had met haar pony ... :+ Ergens doe ik toch iets niet goed hoor :')

Ja, die uitzonderingen, maar ik kan moeilijk bij ieder bericht een disclaimer toevoegen dat ik medische gevallen of dat ene procentuele écht contactgestoorde paard dat niet meer te redden is uitsluit van mijn mening toch? :+

Heb al minimaal 10x gezegd datik t niet voor uitzonderingen vind gelden, maar goed t topic gaat hard natuurlijk..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:25

Mijn wei ziet er vanaf de weg ook mooi uit Mirgino. En inderdaad hier ook erg nat. Dat ze er dit nog op konden tot december is bijzonder. want tussendoor had ik echt momenten dat ik dacht "dit droogt nooit meer voldoende op" maar ze moeten ook niet gaan draven of galoperen... dan lopen ze alles kapot tot over de kogels en kniediep als ze langer door gaan.
Dus is het nu echt een paar uurtjes grazen om het gras kort te krijgen voor het niet meer gaat. maar niet te lang dat ze gaan rennen of ouwehoeren of zelf er uit willen.
Elke dag die ze er nu nog kunnen lopen is meegenomen...

Merk ik dat ze elke stap al door de zode gaan (2jaar geleden al in september) dan haal ik ze er af...

@twiggy... stel je voor dat jullie alleen de voorste ha hadden en dat de paarden daar de hele winter elke dag moesten lopen op die veengrond... met 20 paarden... Dan heb je echt moddersoep en moeras en blijven er echt geen droge delen meer over.
Ik heb hier ruim 3ha voor toen de eerste winter 4 pony's. ze kwamen in september en in januari had ik geen droge plek of gras meer over. Overal water op het land en grotendeels stukgelopen in de zin dat de hoefafdrukken er overal in stonden en je het hoorde en zag soppen onder hun voeten. ook op de bak bleef het water staan. de grondwaterstand was zo hoog dat het water niet weg kon zakken. om droog te kunnen liggen moesten we ze deels op stal zetten want de schuilstal was te klein voor alle paarden en doordat het bij het hek kniediep stuk was gelopen en we het daarom om hadden laten zetten was het daar drijfzand dus moesten ze aan de hand over rubber matten naar stal en schuilstal brengen.

De bak hebben we laten draineren met onderbemaling/pomp (waterstand sloot te hoog om normaal op af te wateren) en de paddock en voor de schuilstal en bij mestbak verhard met klinkers zodat als het zand zeiknat zou zijn ze toch droge schone bodem hadden.
pfff. wat een verademing!

Al met al heeft het ons heeeeeeeel veel geld gekost. geld wat we niet hadden hoeven uitgeven als we 300 meter verderop op de zandkop hadden gewoond... dan hadden we een droge maar zware rijbak gehad en konden ze het hele jaar op het land lopen en rennen met alleen bij het hek 1 modderplek...

Hier was het dus ook niet makkelijk. Maar ik had wel een bepaalde norm voor mijzelf hoe ik mijn paarden wilde houden. op stal met elke dag een paar uurtjes in een natte bak was niet wat ik voor ogen had... Hier dus ook niet 10 of meer paarden op die 3 ha. laat staan 20 op 1 ha... Helaas is dat wel de gemiddelde bij sommige grote pensionstallen en maneges... Al zijn er ook stallen die wel veel land hebben voor de zomer, maar dat in de winter willen of moeten sparen.

mirgino schreef:
mika11 schreef:
Maar feit is wel, stel dat alle paardeneigenaren opeens 'het licht' zien en hun paard buiten willen hebben.
Dan komt er een groot probleem want daar is helemaal geen ruimte voor.
Degenen die hun paard al buiten hebben staan op pensionstalletjes, moeten hun schaarse ruimte delen met anderen.
Of iedereen met goed land aan huis, moet de hand over het hart strijken en weidegang aanbieden aan mensen die zelf geen land hebben.
Ik zie hier in de buurt ook genoeg lege weilanden, maar denk maar niet dat wij daar onze paarden mogen neerzetten. :D

helaas!
de wei waar wij in staan is van de buurman, nou deze ziet er nu perfect uit :j
mooi gras van 10cm...
maar het is veengrond zodra je erop gaat met je paard zakt de hoef erin weg
nee, daar komt geen paard meer op tot het voorjaar.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:30

VogeltjeM schreef:
Ja, die uitzonderingen, maar ik kan moeilijk bij ieder bericht een disclaimer toevoegen dat ik medische gevallen of dat ene procentuele écht contactgestoorde paard dat niet meer te redden is uitsluit van mijn mening toch? :+

Heb al minimaal 10x gezegd datik t niet voor uitzonderingen vind gelden, maar goed t topic gaat hard natuurlijk..

I know, maar het ging mij vooral om het vervolg erop .. Dat er misschien wel meer uitzonderingen zijn dan sommige mensen denken, maar ook dat hangt er weer vanaf wat je als uitzondering ziet.. Net zoals dat de ene stal de andere ook niet is ;)

Die blinde van mij is natuurlijk een verhaal apart ... Die andere uitzondering begin ik te twijfelen of dat wel echt zo'n uitzondering is.. vindt hem de laatste tijd erg vrolijk en sociaal, zelfs naar buurpaarden toe .. Had ik ook nooit verwacht .. Misschien kan hij op deze manier wel in een kudde .. maar misschien toch ook weer niet want daar heb je weer andere paarden natuurlijk .. Heb niet de behoefte om het te proberen in ieder geval :+ Ze staan nu natuurlijk gelukkig wel samen overdag, dus op die manier voldoe ik nog redelijk aan de normen .. Maar als 1 van de 2 er niet meer is dan weet ik niet wat ik ga doen hoor ...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 07:58

VogeltjeM schreef:
Wijvengekijf :') vind ik: een roze dekje of een paarse? Bakkeleien over wat een goede huisvesting is voor je paard, vind ik heel nuttig.

Ik besef dat het mijn normen en waarden zijn, maar ik heb ze niet voor niks, ik heb ze zo objectief mogelijk gevormd, want geloof me in mijn regio zou het makkelijker voor me zijn om met minder genoegen te nemen. Een paard heeft nou eenmaal vrije beweging nodig, en een kudde. Dat is inherent aan de soort. Hij heeft zelfs die beweging nodig om fysiek gezond te blijven, o.a. voor een gezond hoefmechanisme en een goed werkend maag-darmsysteem. Het is een kuddedier, die als je hem zijn gang laat gaan, continue in interactie is met soortgenoten. Hoe onnatuurlijk is het dan om hem in afgesloten eenheidjes te plaatsen? Ik snap niet dat je niet onderkent dat dat puur ons eigenbelang is? Omdat wijer wat mee willen doen. Dat je dan wat schippert over het precieze aantal kudde-uren die je hem geeft, oké.. Maar überhaupt moeten discussiëren over het feit dat hij ineen kudde hoort voor langer dan 4 uur per etmaal? Have u met the species? :P (dat laatsteis luchtig bedoeld)

Wijvengekijf is op een vrouwelijke manier discussiëren en of ruzie maken. Het jouw normen en waarden opleggen aan een ander. Het de ander laten voelen dat deze niet voldoet. Daar zijn wij vrouwen goed in. En het kan heel ver gaan. De Nederlandse economie draait minder goed omdat de groepsdruk meent een mening te moeten opdringen over het wel of niet goed vinden van kinderopvang. Je wil niet weten hoe schuldig je jezelf kunt voelen omdat je werkt als moeder.
Het bediscussiëren van de kleur van je setje hoort daar bij uitstek niet bij want dat hoort bij het sociale groepsgedrag van vrouwen(wat zullen we aantrekken vandaag)

Het bediscussiëren van de optimale huisvesting kan zeker nuttig zijn. Maar erkennen dat er ook andere mogelijkheden zijn als goede huisvesting hoort daar dan ook bij. TS staat nu op een stal waar de paarden in de winter 2 tot 6 uur vrije beweging hebben. Maar nog komt er iemand voorbij die vind dat ze dan maar verder moet reizen. Want O,...nee. Voor diegene die reageert is het niet haar standaard.

Ja dan denk ik: kom op he...Paard krijgt sociale contacten, vrije beweging, voldoende ruwvoer. Klaar dan. (Naar mijn standaard is het overigens veel beter dan 24/7 buiten in de winter.)

En reacties als ja dat is al veel beter maar IK...IK zou het toch nog meer vrije beweging willen,...IK zou wel 100 kilometer gaan rijden(ik doe het beter dan jij...jij voldoet niet) Dat vind ik dat wijvengekijf.

:)

yakari123

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:21

Hoii,

Mijn pony's krijgen water,hooi &brok 's morgens..ze gaan dan in de wei tenzij het hard regent enz. Dan rij ik ze .. s avonds weer brok hooi water

X

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:21

Brendaaaa schreef:
Wás het maar zo dat stallen met slechte buitenvoorziening leeg bleven.... dat is dus niet zo. Zelfs de stallen waar je never ever je paard zou willen neerzetten staan VOL. Ik blijf altijd marktplaats en bokt in de gaten houden, heb zelfs een advertentie op marktplaats gezet. Maar het lijkt gewoon een onmogelijke kwestie....

Exact hetzelfde hier.

Hier bij mij letterlijk om de hoek zo'n stal. Ik zou er heen kunnen lopen. Mijn paard heeft er 2 maanden gestaan.

Maar het is altijd vol. Laat staan de goede plekken. Wachtlijsten met 20 man voor je.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:04

NatasjavE schreef:
VogeltjeM schreef:
Wijvengekijf :') vind ik: een roze dekje of een paarse? Bakkeleien over wat een goede huisvesting is voor je paard, vind ik heel nuttig.

Ik besef dat het mijn normen en waarden zijn, maar ik heb ze niet voor niks, ik heb ze zo objectief mogelijk gevormd, want geloof me in mijn regio zou het makkelijker voor me zijn om met minder genoegen te nemen. Een paard heeft nou eenmaal vrije beweging nodig, en een kudde. Dat is inherent aan de soort. Hij heeft zelfs die beweging nodig om fysiek gezond te blijven, o.a. voor een gezond hoefmechanisme en een goed werkend maag-darmsysteem. Het is een kuddedier, die als je hem zijn gang laat gaan, continue in interactie is met soortgenoten. Hoe onnatuurlijk is het dan om hem in afgesloten eenheidjes te plaatsen? Ik snap niet dat je niet onderkent dat dat puur ons eigenbelang is? Omdat wijer wat mee willen doen. Dat je dan wat schippert over het precieze aantal kudde-uren die je hem geeft, oké.. Maar überhaupt moeten discussiëren over het feit dat hij ineen kudde hoort voor langer dan 4 uur per etmaal? Have u met the species? :P (dat laatsteis luchtig bedoeld)

Wijvengekijf is op een vrouwelijke manier discussiëren en of ruzie maken. Het jouw normen en waarden opleggen aan een ander. Het de ander laten voelen dat deze niet voldoet. Daar zijn wij vrouwen goed in. En het kan heel ver gaan. De Nederlandse economie draait minder goed omdat de groepsdruk meent een mening te moeten opdringen over het wel of niet goed vinden van kinderopvang. Je wil niet weten hoe schuldig je jezelf kunt voelen omdat je werkt als moeder.
Het bediscussiëren van de kleur van je setje hoort daar bij uitstek niet bij want dat hoort bij het sociale groepsgedrag van vrouwen(wat zullen we aantrekken vandaag)

Het bediscussiëren van de optimale huisvesting kan zeker nuttig zijn. Maar erkennen dat er ook andere mogelijkheden zijn als goede huisvesting hoort daar dan ook bij. TS staat nu op een stal waar de paarden in de winter 2 tot 6 uur vrije beweging hebben. Maar nog komt er iemand voorbij die vind dat ze dan maar verder moet reizen. Want O,...nee. Voor diegene die reageert is het niet haar standaard.

Ja dan denk ik: kom op he...Paard krijgt sociale contacten, vrije beweging, voldoende ruwvoer. Klaar dan. (Naar mijn standaard is het overigens veel beter dan 24/7 buiten in de winter.)

En reacties als ja dat is al veel beter maar IK...IK zou het toch nog meer vrije beweging willen,...IK zou wel 100 kilometer gaan rijden(ik doe het beter dan jij...jij voldoet niet) Dat vind ik dat wijvengekijf.

Jouw norm ligt dan blijkbaar een stuk lager dan de mijne. Ik vind 2 tot 6 uur inderdaad te weinig, en dat heeft verder niks te maken met een ander de ogen uit te willen steken. Jij vindt mi mening overdreven, ik vind jou te makkelijk. Om dat dan af te doen als iets sociaals tussen vrouwen.. nee. Interessant oogpunt, maar ik ben het niet met je eens.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:06

joyce B schreef:
Hier in het noorden was het bij veel pensionstallen ook niet gewoon dat paarden in de winter op de wei kwamen. En paddocks waren er tot een aantal jaren geleden ook niet. Dat verandert doordat de mentaliteit van de paardeneigenaren verandert en ze vragen naar of en hoe lang hun paard buiten komt en ook daadwerkelijk verhuizen als ze een plekje vinden waar dat wel mogelijk is. Als de mensen er niet om vragen en ook niet bereid zijn er voor te verhuizen, of iets extra's te betalen (aanleggen voldoende paddocks is prijzig. op stal houden en door eigenaar zelf los laten gooien minder tijdrovend en je hoeft niet te investeren) dan hoeft er dus blijkbaar niets te veranderen. Door vragende klanten zie ik hier de laatste jaren wel verandering en meer mogelijkheden. ook bij de stallen met nattere weilanden. En ook in de advertenties op marktplaats zie je de mogelijkheden steeds meer beschreven. Het wordt dus herkend als een plus!

Maar natuurlijk verandert de mentaliteit. In mijn zoektocht naar een pensionstal ben ik zeker vier stallen tegengekomen waar ook in de winter goede buitengang werd aangeboden. En als je dan bedenkt dat ik maar 6 stallen bezocht heb en dat de andere twee ook echt wel hun best deden (zomer 24/7 buiten, winter 1-2 uurtjes op de paddock), dan zie ik het positief in. Frappant ook dat twee van de pensions die ik bezocht heb, grotere stallen hadden en dus niet die 3x3 traliehokjes. Dus de ommekeer gebeurt echt wel, nu, op dit moment. Ik ben juist geen enkele stal tegengekomen die de paarden 24/7 ophokt. Ik denk dat je dan inderdaad al naar de grote maneges en pensionbedrijven moet.

Maar zo lang personen die hun best doen, die hun paard 6 uur in de winter buiten hebben, toch nog afgestempeld worden als "niet goed genoeg" en zelfs "dan zou je geen paard mogen hebben", dan stropt het. Dan ga je mensen juist afkerig krijgen en verdwijnen ze uit de discussie (ik bedoel niet deze, maar de algemene maatschappelijke discussie ;). Want het is toch nooit goed genoeg. En de weg naar perfectie is goed, maar zolang je daar op blijft hameren en iedere kleine stap naar die perfectie niet waardeert, dan is het over. Dan krijgen mensen een "je m'en fous" attitude.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:26

VogeltjeM, en daarom ben ik juist zo blij dat ik niet zo strikt de normen en waarden hanteer. Want o wee als er dan eens een paard op je weg passeert die besluit van niet in jouw norm te passen. Wat ga je dan doen? Het paard toch krampachtig in je norm proberen te duwen of je aanpassen aan het paard?

Mijn paard wordt ongelukkig als die gehouden wordt op de manier waarop jij jouw paard houdt, vogeltjeM. En dat is niet omdat ik dat wil, omdat ik het voor mezelf wil goedpraten dat ze op stal staat, maar omdat ik het geprobeerd heb. Ik heb het gedaan 24/7 buiten, vriendjes, ruwvoer, groot weiland, zogezegd een paradijs voor een paard. Maar mijn paard werd ongelukkig, dof, nooit meer nukkig, maar ook nooit meer blij, niets zat erin. En toen de herfst aanbrak en ze ook nog eens het weer niet aankon en de hele tijd met een laag hoofd stond te rillen, heb ik huilend naar huis gebeld dat dat dier daar nu weg moest. God, wat was ik geschrokken en wat had ik dat niet verwacht, ik dacht dat ik juist het goede deed. Ik had een hoopje paard.

Nu sta ik op een pension waar ik dag per dag kan beslissen hoeveel uur ze naar buiten kan. In de zomer is dat tussen 8-24 uur en in de winter tussen 2-10 uur. Daarbinnen kan je dan absoluut zelf kiezen. De ene koude, regenachtige dag is dat 3 uur, de twee volgende dagen is dat 10 uur, enz enz. Nu is mijn paard blij, gezond, gelukkig, normaal.
Stel VogeltjeM, dat jij mijn paard zou tegenkomen (en ik geloof echt niet dat zij een uitzondering is, paarden zijn gewoon al eeuwenlang niet mer gefokt volgens het principe survival of the fittest), wat zou jij dan doen? Mijn paard in jouw principe duwen? Of je aanpassen en die meerdere staluren in de winter voor lief nemen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:57

VogeltjeM schreef:
Jouw norm ligt dan blijkbaar een stuk lager dan de mijne. Ik vind 2 tot 6 uur inderdaad te weinig, en dat heeft verder niks te maken met een ander de ogen uit te willen steken. Jij vindt mi mening overdreven, ik vind jou te makkelijk. Om dat dan af te doen als iets sociaals tussen vrouwen.. nee. Interessant oogpunt, maar ik ben het niet met je eens.

Dit is dus exact wat ik bedoel. Mijn norm is lager is wat je zegt. Nee mijn norm is anders. (even voor de goede orde...tis niet mijn norm. Mijn paarden staan tussen de 8 en 10 uur buiten in de winter, in de zomer langer tot helemaal niet binnen)

Het er niks mee te maken met ogen willen uitsteken. Zo bewust gaat dat proces niet.

Ik vind jouw mening ook niet overdreven. Tis jouw mening en die is anders dan de mijne.

Ik doe het ook niet af als een sociaal dingetje.... Het is een terreur die vrouwen overal op elk vlak op elkaar afvuren. Wacht maar totdat je zelf kinderen hebt(mocht je plannen in die richting hebben) dan herken je hem meteen.

En nogmaals. Te makkelijk? Ik heb meer werk aan mijn paarden dan jij. (mocht jij ze 24/7 buiten houden)
Ik moet en twee stukken wei onderhouden(poepvrij houden), en twee boxen. En alles klaarzetten voor de voerbuurt de volgende ochtend.
Ik sta niet op een full-service stal omdat die hier in de regio naar mijn mening in de winter de paarden onvoldoende buiten hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:23

Brendaaaa schreef:
Citaat:
Misschien heel vervelend wat ik nu ga zeggen brenda, maar dan heb je imo te weinig geld om een paard te houden in die specifieke regio.

Kijk en hier ben ik het dus niet mee eens. Mijn paard heeft het erg goed bij me. Het kan altijd beter maar hij heeft het goed. Ik kan me niet voorstellen wanneer je dan naar je paard gaat als je 100 km weg woont. Alleen een keer in het weekend? ? En als dan andere verplichtingen hebt helemaal maar niet? Nee sorry daar heb ik geen paard voor. Dan ben ik wel een klein beet je ego maar ik heb het paard wel als hobby

Ik zie dat ik al een paar pagina's achter loop maar ik wou toch nog even reageren.
Jij legt blijkbaar voor jou paard de lat lager. Prima.
Ik vind de kwaliteit van het leven van mijn paard belangrijker dan het plezier dat ik eventueel uit rijden haal.
Wij mensen denken altijd maar dat paarden ons nodig hebben, maar dat is meer andersom.
Als iemand anders mijn paard eten komt brengen vind ze het ook prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:06

joyce B schreef:
@twiggy... stel je voor dat jullie alleen de voorste ha hadden en dat de paarden daar de hele winter elke dag moesten lopen op die veengrond... met 20 paarden... Dan heb je echt moddersoep en moeras en blijven er echt geen droge delen meer over.
Ik heb hier ruim 3ha voor toen de eerste winter 4 pony's. ze kwamen in september en in januari had ik geen droge plek of gras meer over. Overal water op het land en grotendeels stukgelopen in de zin dat de hoefafdrukken er overal in stonden en je het hoorde en zag soppen onder hun voeten. ook op de bak bleef het water staan. de grondwaterstand was zo hoog dat het water niet weg kon zakken. om droog te kunnen liggen moesten we ze deels op stal zetten want de schuilstal was te klein voor alle paarden en doordat het bij het hek kniediep stuk was gelopen en we het daarom om hadden laten zetten was het daar drijfzand dus moesten ze aan de hand over rubber matten naar stal en schuilstal brengen.

De bak hebben we laten draineren met onderbemaling/pomp (waterstand sloot te hoog om normaal op af te wateren) en de paddock en voor de schuilstal en bij mestbak verhard met klinkers zodat als het zand zeiknat zou zijn ze toch droge schone bodem hadden.
pfff. wat een verademing!

Al met al heeft het ons heeeeeeeel veel geld gekost. geld wat we niet hadden hoeven uitgeven als we 300 meter verderop op de zandkop hadden gewoond... dan hadden we een droge maar zware rijbak gehad en konden ze het hele jaar op het land lopen en rennen met alleen bij het hek 1 modderplek...

Hier was het dus ook niet makkelijk. Maar ik had wel een bepaalde norm voor mijzelf hoe ik mijn paarden wilde houden. op stal met elke dag een paar uurtjes in een natte bak was niet wat ik voor ogen had... Hier dus ook niet 10 of meer paarden op die 3 ha. laat staan 20 op 1 ha... Helaas is dat wel de gemiddelde bij sommige grote pensionstallen en maneges... Al zijn er ook stallen die wel veel land hebben voor de zomer, maar dat in de winter willen of moeten sparen.

We hadden wel een bepaald aantal wat er op zoveel hectare mocht lopen, hoor, en eerlijk gezegd liepen er vooral Shetlanders en een paar grotere pony's (waaronder die van mij). Waar ik nu sta gaan ze het grondwater iets verhogen waarschijnlijk. Dat is balen, maar goed, wij hebben ook paddocks voor de wintermaanden voor de zeven paarden die er bij ons staan. Met verharde stukken en schuilstallen. Ja, dat is zeker een investering, maar er zijn bij ons geen boxen (gelukkig :D ) voor zeven paarden, dus moest de eigenaar van het stuk wel iets anders regelen om de wintermaanden door te komen. En daar betalen wij als huurders natuurlijk ook voor. Ik sta bewust niet meer op een grote(re) pensionstalling, omdat over het algemeen de paarden te weinig buiten komen in de wintermaanden, maar ook omdat ik niets kan met het weidebeleid in de zomermaanden (mijn paard kan niet meer 24/7 op gras). En ik ga hem dan echt niet 's nachts op stal zetten, terwijl beweging dan juist zo goed is. Daarom dus de nachten op de paddock met hooi en dat doen we met alle paarden bij ons. Maar ga maar eens zoiets zoeken bij de gemiddelde pensionstallingen. Hoop mijn paard ooit aan huis te kunnen houden (met nog een of meerdere paarden). :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:09

Gypsy schreef:
Kijk en hier ben ik het dus niet mee eens. Mijn paard heeft het erg goed bij me. Het kan altijd beter maar hij heeft het goed. Ik kan me niet voorstellen wanneer je dan naar je paard gaat als je 100 km weg woont. Alleen een keer in het weekend? ? En als dan andere verplichtingen hebt helemaal maar niet? Nee sorry daar heb ik geen paard voor. Dan ben ik wel een klein beet je ego maar ik heb het paard wel als hobby

Ik zie dat ik al een paar pagina's achter loop maar ik wou toch nog even reageren.
Jij legt blijkbaar voor jou paard de lat lager. Prima.
Ik vind de kwaliteit van het leven van mijn paard belangrijker dan het plezier dat ik eventueel uit rijden haal.
Wij mensen denken altijd maar dat paarden ons nodig hebben, maar dat is meer andersom.
Als iemand anders mijn paard eten komt brengen vind ze het ook prima.[/quote]

En dat is wat ik zoals ik er ook in sta. Ik vind de kwaliteit van het leven van mijn paard belangrijker dan dat ik altijd maar moet of mag rijden e.d. op hem. Ik ben er een paar uurtjes per dag, de rest van de dag is hij paard in de groep. Ik zou werkelijk geen rust hebben, als ik zou weten dat hij zich kapot verveelt in een stal.

saarieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:37

Het aantal uren buiten, wat noodzakelijk is en wat haalbaar, blijft een lastige afweging. Ik ben een overtuigd voorstander van zoveel mogelijk naar buiten, maar ben wel bereid om hierin flexibel te blijven. Ik moet wel. Niet ieder paard maak je gelukkig met alleen maar buiten staan, hoe ideaal de omstandigheden ook zijn. Als ik echt zou kunnen kiezen wil ik boxen met open deuren zodat ze zelf heen en weer kunnen lopen, maar ik ook de deur dicht kan doen als het nodig is. Ik kan een paard niet uitleggen dat hij nu even beter binnen kan staan wegens een blessure of iets dergelijks, dus een dichte deur kom je soms niet onderuit.

En dan de realiteit. Ik vind dat geen enkel paard, behalve misschien met een beenbreuk of iets dergelijks, 24 uur per dag zonder vrije beweging zou mogen zijn. Ik kan en wil niet begrijpen dat iemand daar bewust voor zou kiezen. Als dat mijn enige opties voor stalling zouden zijn, zou ik er inderdaad voor kiezen om geen paard aan te schaffen. Ik woon in een lastig stalgebied, ik woon in Den Haag. Mijn paard woont tegen Stompwijk aan. Ik fiets hiervoor drie kwartier enkele reis (zonder tegenwind) of bijna een half uur met de auto. Terwijl er een pensionstal op 5 min fietsen achter mijn huis ligt. Dat heb ik ervoor over om te zorgen dat hij iedere dag meerdere uren buiten loopt. Van april t/m oktober gaan ze van 8 tot donker op de wei, de andere maanden staan ze van 11 tot 4 op de paddock. Ik haal hem er buiten de paddock tijden uit om te bewegen en te trainen, dus tel er nog 2-3 uur bij op. Mijn paard staat in de winter dus nog steeds veel op stal, maar ik doe mijn best om hem het beste te bieden. Dit is een balans waar zowel ik als hij mee kunnen leven.

Over een jaar of twee willen we gaan verhuizen naar een plek waar we de paarden aan huis kunnen houden. Dan wordt het plaatje weer anders. Voor nu denk ik dat ik met een paard in de Randstad aardig in de richting kom.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:42

Gini schreef:
Esmeej333 schreef:
Als ik als alleenstaande, fulltime werkende, op appartement wonende persoon op bokt een topic open dat ik een hond wil, wordt ik voor gek verklaard.

Op bokt ja, inderdaad. In het echte leven zou je aangeraden worden om twee hondjes van een klein en rustig hondenras te nemen. Maar op bokt heerst inderdaad een ongezonde drang naar perfectie.

En dan ga je naar het asiel om die hondjes te halen en wordt je net zo hard weer naar huis gestuurd omdat ze je omstandigheden niet geschikt vinden om een hond te nemen.

Ik zou het geen ongezonde drang naar perfectie noemen, ik zou het eerder gezond rationeel denken noemen.
Want luister naar die "het komt wel goed" groep, koop die 2 hondjes en een jaar later slopen ze je huis, of blaffen de buurt bij elkaar, want dan blijkt dat eventjes in je vakantieperiode 2 pups opvoeden toch niet ging.

Perfectie is niet noodzakelijk, perfectie heeft niemand. Maar er is wel een minimum waaraan je moet voldoen voordat het verstandig is om een dier te kopen. Het komt niet altijd zomaar goed alleen omdat je het goed bedoeld, zo graag wil.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:47

Ik heb natuurlijk niet gezegd dat het pups moeten zijn. Als ze in het asiel twee kleine hondjes hebben die bewezen hebben dat ze alleen blijven niet erg vinden, dan krijg je die echt wel mee. Als ze dergelijke hondjes niet hebben, sturen ze je weg. Medewerkers van asielen kunnen het zich echt niet veroorloven om enkel hun eigen normen en waarden goed te keuren, want dan worden er zeer weinig honden herplaatst. Ze kijken naar de individuele hond en naar de mogelijke baas en als zij overtuigd zijn dat het een match kan worden dan leggen ze je geen duimbreed in de weg.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:03

Gini schreef:
Ik heb natuurlijk niet gezegd dat het pups moeten zijn. Als ze in het asiel twee kleine hondjes hebben die bewezen hebben dat ze alleen blijven niet erg vinden, dan krijg je die echt wel mee. Als ze dergelijke hondjes niet hebben, sturen ze je weg. Medewerkers van asielen kunnen het zich echt niet veroorloven om enkel hun eigen normen en waarden goed te keuren, want dan worden er zeer weinig honden herplaatst. Ze kijken naar de individuele hond en naar de mogelijke baas en als zij overtuigd zijn dat het een match kan worden dan leggen ze je geen duimbreed in de weg.

Die krijg je echt niet mee, fulltime werken en een asielhond gaat (bij verreweg de meeste asielen) niet samen.
Denk erom dat ze wel degelijk minimum-normen opleggen en daarop controleren zelfs.

Maar dit gaat voorbij de kern, het is simpelweg rationeel denken wat verstandig is. Dat gaat niet om perfectie en anderen neerhalen. Alles, maar dan ook alles wijst erop dat een paard vrije beweging nodig heeft, dat sociale interactie nodig is voor dat dier. Als je dan toch je emotie laat spreken, terwijl je weet dat je niet aan die basisbehoefte kan voldoen(geld ook voor de andere zaken, voldoende ruwvoer enz) dan is iemand in mijn ogen slecht bezig.

Nogmaals, die basisbehoefte zie ik als een dagdeel vrije beweging(ik weet dat dat maar 4 uur is), daaronder is het not done, ik weet niet eens of ik daar is of ik vind moet schrijven, aangezien er zoveel kennis is op dit gebied dat dit toch wel een feit is en niet zozeer een mening.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:07

Sorry Bowen, maar hier moet ik je toch echt even corrigeren. Ben vrijwilliger geweest bij een asiel. Als je alle fulltime werkende mensen uitsluit uit je bestand + dan ook nog de mensen die op een appartement wonen, dan herplaats je 1 hond per maand ofzo. Natuurlijk geef je zulke mensen geen Border Collie pup mee, maar je gaat wel actief op zoek naar een hond die daar wel bij past.

Dat wil ook weer niet zeggen dat de honden massaal de deur uitgeschopt worden, neem maar mee mensen, als wij er maar vanaf zijn. Er wordt gekeken naar wat past, waar hond en baas gelukkig van zouden worden. En net zoals bij paarden, verschilt dat echt van individu tot individu.

Als asiel is dat soms moeilijk, want een grote tuin en een baas die constant thuis is klinkt natuurlijk aantrekkelijker, maar we hebben serieus gevallen gehad waar de hond minder beweging kreeg dan die appartementshond. Wikken en wegen is het. Hopen dat de mensen hun best doen om het dier te geven wat die nodig heeft. En wat die nodig heeft? In basis hetzelfde, maar aan de oppervlakte zo verschillend. Leg met een Mopshond de afstanden af die je met een Jack Russel zou afleggen en je bent nog net niet genomineerd voor dierenmishandelaar.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:13

België en Nederland zijn daarin heel anders hoor, Gini en Bowen. In Nederland zijn ze inderdaad véél strenger op waar een hond terecht komt, ook al komt die hond uit het asiel. In België jammer genoeg niet... Er is nog véél werk aan de winkel.
Ik weet het nu uit eerste hand, omdat mijn man een cursus tot gedragstherapeut volgt bij een Nederlandse organisatie. Hij trok ogen zo groot als schoteltjes toen hij in een Nederlands asiel een dag mee ging kijken en helpen... Zo goed geregeld, honden worden zo goed opgevolgd, prachtig. Daar kunnen we in België alleen maar van leren...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:15

Dan denk ik dat daar een verschil zit. Ken meerdere asiels in NL waar je als alleenstaande fulltimer in appartement echt geen hond meekrijgt, zelfs geen kat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:47

tess_84 schreef:
België en Nederland zijn daarin heel anders hoor, Gini en Bowen. In Nederland zijn ze inderdaad véél strenger op waar een hond terecht komt, ook al komt die hond uit het asiel. In België jammer genoeg niet... Er is nog véél werk aan de winkel.
Ik weet het nu uit eerste hand, omdat mijn man een cursus tot gedragstherapeut volgt bij een Nederlandse organisatie. Hij trok ogen zo groot als schoteltjes toen hij in een Nederlands asiel een dag mee ging kijken en helpen... Zo goed geregeld, honden worden zo goed opgevolgd, prachtig. Daar kunnen we in België alleen maar van leren...

In Nederland zijn ze dan precies inderdaad veel strenger, excuseer Bowen, ik sprak vanuit Belgische ervaring.
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant positief, maar aan de andere kant lijkt het me dan soms zo verstikkend om in Nederland te wonen. Allemaal regeltjes en richtlijnen waaraan je moet voldoen en iemand anders die dan maar even beslist of je wel "waardig genoeg" bent. Terwijl je misschien wel in hart en nieren een dierenvriend bent die niet te beschaamd is om zich in allerlei bochten te wringen om de hond een perfect leven te bieden, maar jammer genoeg nog even in een appartementje huist. En de man die zijn hond buiten in een kennel laat slapen en er nooit mee gaat wandelen, krijgt wel een hond mee omdat die toevallig een grote tuin heeft en in een buitengebied woont.

En dat is net hetzelfde als bij paarden. Je kan een situatie zo goed en zo slecht maken als je zelf wilt.
Een donkere, lekkende stal van 3 x 3 met een halve meter stront en amper hooi versus een grote, lichte, droge stal met sociaal contact en onbeperkt hooi. Een modderig weiland zonder gras en zonder schuilstal waar de paarden doorweekt tot hun knieën wegzakken versus een gedraineerde paddock met bestrating, een inloopstal en een slowfeeder.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:02

De asielhonden worden naar mijn weten ook opgevolgd, dus de mensen die adopteren krijgen ook huisbezoek. Daar kan je toch ook wel wat van afleiden natuurlijk, al zal je nooit helemaal zeker kunnen zijn dat die bepaalde persoon al dan niet voldoet. Ik vind het niet slecht, het doet een mens bewust worden van de noden van een hond. Als iedereen daar meer mee zou bezig zijn, zouden er waarschijnlijk ook minder honden in het asiel terecht komen, enzovoort enzoverder...

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:04

Ik denk niet dat het niet de bedoeling is dat je opeens over asiellen gaat beginnnen.
Je kunt daarover beter een nieuw topic beginnen!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:05

yakari123 schreef:
Ik denk niet dat het niet de bedoeling is dat je opeens over asiellen gaat beginnnen.
Je kunt daarover beter een nieuw topic beginnen!

De discussie over de bewustwording van wat een dier nodig heeft, kan gerust doorgetrokken worden naar paarden.