[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Otti1977

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:13

Het hooi is voor een b en c pony. Ze doen hier 24 uur mee. Lijkt weinig maar zitten onuitgeschudde plakken in. Net is 1 bij 1.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:24

Oeps dan duim ik dat je net morgen nog heel is!! Ik hoor t graag!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:04

Ik heb ook een dichtgelast frame, dan kan ik ook niet de buis door het net steken, maar dan deed ik het rijgen met een lang koord, eigenlijk alsof je een net dicht zou rijgen.

Werkte ook altijd goed.

Nu heb ik een mega net wat ik onderin een palletbox vastklik :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:38

Kirrr schreef:
Jotoma schreef:
Mijn eerste probeersel was een speciekuip rechthoekig met rubberen matten. De mat werd al snel opzij gekieperd of dubbelgevouwen. Ik ben nu eerst weer terug naar de EJ fijnmazige netten. Maar die worden snel groot, ook de mazen rekken naar mijn idee uit. Ik vind ook dat er veel gemorst wordt. Ook moet mijn paard nat hooi en in een vlas stal lekt zo'n hooinet nog aardig uit. Nieuwe netten heb ik al wel op het oog, maar het voeren vanaf de grond om lekkage (water) en natuurlijke houding te bevorderen spreekt mij aan.
Dus ik zoek toch nog iets met een bak, maar dan dusdanig verzwaard zodat hij niet los getrokken wordt.

Ik kwam deze constructie tegen en dit spreekt mij erg aan. Hebben jullie hier al ervaring mee? Neemt in de stal niet veel ruimte in beslag en lijkt de meest makkelijke manier om te vullen:
https://www.youtube.com/watch?v=KJzqXOIMflI

Ik heb hetzelfde probleem, een paard met nat hooi en in een vlasstal.
Heb je bovenstaande uit getest?
Lijkt mij iets zelf gemaakt?

Nog niet. Het is een afgeleide van deze: http://slowdownhayfeeder.com welke bijna 500 euro kost. De blauwe wil ik best zelf maken, masr moet je ook weer verzwaren.
Al met al laten wij nu het net eerst uitlekken, ondertussen de andere paarden hooi geven, daarna pas t net naar die van mij. Dan maar iets natter.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:02

Gypsy schreef:
Er zit echter wel één groot nadeel aan, ze kunnen erg veel kracht op het net zetten ...... -O-

Die ervaring heb ik ook. De plasic bak zelf wordt zelfs een 30 cm van de grond getild. Al dat geweld doet geen goed aan de netten, de buizen en de overige constructie-onderdelen. inderdaad no cheer -O-

Daarom zoek ik een constructie die losser is.... meer netmateriaal wat goed los hangt in/op de bakken, zodat er minder kracht uitgeoefend kan worden per vierkante cm.

Momenteel werkt 1 hooinet aan 1 punt vastgemaakt in 1 bak heel goed. Maar dat is zo bewerkelijk.
Wellicht iemand nog ideeen-tips-oplossingen?
Wellicht een bijzonder groot net als 1 hele grote deken over 1 bak? Maar ja, hoe zet ik dat goed agression-resistant vast?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:14

Hij is nog heel en onbeschadigd!!!!! *\o/*

Ook doen ze er lekker lang mee zo, hoewel ze toch de halve kist leeghadden.
De onderste helft was al meer dan een dag oud, dus die was ook niet zo interessant meer. Honger hebben ze dus blijkbaar niet. De kleinste liet zelfs haar emmer bietenpulp staan om toch weer te gaan friemelen. (Spoort niet, verwend rotbeest. Is schraal en moet aankomen, wil enkel hooi eten... :roll: )
Over Modena ('t grote witte konijn op de foto) maakte ik me wat zorgen, die liep gisteren na 10 min demonstratief weg. Haar gezicht sprak boekdelen, wat een rotstreek dit, zo kan ik niet eten!"
Maar ze had weinig keus, dus ja dan toch maar friemelen.

Ik juich alleen niet te vroeg.... Ze geven nog steeds af en toe een flink ruk aan het net. Als er na 1 week nog geen één maasje kapot is ga ik erin geloven. Mensen, blijf duimen voor me... :Y)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:40

Hoi,

ik kom hier eens binnenvallen, ik heb net een heel deel van dit topic nagelezen en wat een goede tips heb ik er al uit gevonden.

Nu, wij willen ook een slowfeeder maken voor op de weide. Helaas mogen we geen schuilstal bouwen en zal de slowfeeder dus open en bloot staan. Eventueel onder bomen kan wel, maar ik weet niet of dat het beste idee is?
We twijfelen tussen een palletbox en een frame van waterton. Alleen zouden we er het liefst een dak op hebben zodat het hooi toch droog blijft. Maar zouden we dat stevig genoeg kunnen maken? We hebben hier lassers die ons er mee kunnen helpen. Het liefst zo weinig mogelijk hout aangezien het altijd buiten in de regen zal staan.
Ik vind weinig van jullie ideeen met een dakje. Zouden gaten in een palletbox voldoende zijn om het water weg te houden en is een dakje dan niet perse nodig?

We dachten al om een waterton frame te nemen en vanboven een dakje te maken zodat ze langs ze zijkant moeten plukken. Maar ik las hier dat dat geen goede houding op levert, waar we niet aan gedacht hadden.
Nu ligt het hooi ook gewoon op de grond, dus eender wat we doen zal een verbetering zijn tegen het verspillen en meer tijd in beslag nemen voor de paardjes.

En wat een waterton frame betreft, kunnen ze daar niet met hun hoeven in vast komen te zitten?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:55

Nadeel van een dak is dat het best groot moet zijn om de regen weg te houden en het kan niet te laag zijn ivm de paarden. Dan krijg je ook in verhouding een hoog breed ding met kleinere basis op de grond waar de wind weer gemakkelijk grip op kan krijgen (omwaaien of je moet de bak flink verzwaren).
Dan lijkt mij een bak met gaten toch het meest praktisch.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:00

Ja dat bedacht ik me ook al, zeker omdat het eentje van 1.72m betreft die graag met zijn hooi omhoog gooit. Ik vrees dat hij dan met zijn hoofd tegen het dak op botst, met alle gevolgen van dien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:18

Als je het niet onder een groot afdak kunt plaatsen,gewoon zorgen dat het water weg kan.

Ik merk met mijn afdak dat zelfs dan de regen er bij kan met die harde wind,deel zeil voorgehangen.
Afdakje voor enkel de bak is zonde van het werk en idd met alle risico's van dien.

Als je bang bent dat er een lomperik tussen zit die met zijn benen in de kooi komt te zitten,zou ik voor een palletbox gaan.
Hier heeft er overigens een ook met zijn been tussen gezeten...hoorde de bak schuiven en keek om het hoekje.Zat meneer mijn aan te kijken... "regel het even wil je?" :roll: Dus been gepakt en ertussen uit gewurmd.Meteen maar rondom met tie-raps vastgemaakt :=

Gelukkig is het er een die netjes blijft wachten totdat ik hem kom helpen :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:22

Hoe erg is het nu eigenlijk dat hooi nat regent?
Als het net elke dag leeg gaat is dat toch niet zo'n ramp?

Paarden eten ook natgeregend gras.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:48

LBLGypsyCobs schreef:
Hoe erg is het nu eigenlijk dat hooi nat regent?
Als het net elke dag leeg gaat is dat toch niet zo'n ramp?

Paarden eten ook natgeregend gras.

Nadeel is dat bij zulk weer als vandaag er veel voedingsstoffen uitspoelen.Bij broeïierig weer moet je uitkijken voor schimmel en bacterie vorming.
Goed de boel schoonhouden dus,helemaal in de zomer...

Verder geen punt maar als niet hoeft...liever niet.Helaas heb je die keuze niet altijd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:59

In de zomer krijgen ze hier eigenlijk geen hooi.

De bak is onderaan open, dus er blijft geen water in staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:57

Ik maak hem gewoon regelmatig leeg, nattigheid valt wel mee eigenlijk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:46

Zou het ook helpen om het net zowel boven als onder vast te zetten als ie hangt? Mijn fjors doet nl het volgende; friemmelt een pluk hooi uot een maas, doet hoofd omhoog, schud hooinet heen en weer en hop, flinke pluk eruit....;(

Slowfeeden my ass dus haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:02

Waar komt die pluk doorheen dan...?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:21

Door een 2x2 net

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:22

En door een maasje van 20mm krijgt die dan een hele pluk...? Dan is die wel verschrikkelijk handig :=

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:25

Ja helaas wel dus.....heb nog niks ontdekt waardoor ze echt aan slowfeeden doet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:28

Wat suf!

Maak je wel eens filmpjes...? Dan hou ik me aanbevolen, ben wel benieuwd wat die presteert :=

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:30

Ja doe ik. Kan je die hier plaatsen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:41

Via YouTube vrij makkelijk, lukt mij zelfs en ik ben niet zo van het uploaden :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:44

Eh nog nooit gedaan haha..heb je facebook? Stuur me je naam anders via pb. Zoek ik je wel op en stuur hem

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:05

Nope heb ik niet, zoals gezegd ben ik niet zo uploaderig en Facebook enzo blijf ik ook graag verre van :P

Gewoon naar YouTube toe en ergens kun je dan iets aanklikken geloof ik, ik heb het ook al heel lang niet gedaan (en sowieso maar een enkel filmpje) dus zou het net zo goed uit moeten zoeken, kan je dan zelf ook denk ik..heb je er meteen wat aan voor een andere keer wellicht :P

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:06

karev schreef:
Zou het ook helpen om het net zowel boven als onder vast te zetten als ie hangt? Mijn fjors doet nl het volgende; friemmelt een pluk hooi uot een maas, doet hoofd omhoog, schud hooinet heen en weer en hop, flinke pluk eruit....;(

Slowfeeden my ass dus haha

Ik heb precies hetzelfde probleem :+