Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:18

Wat jij noemde Diana, is voor mij ook een reden om het korrelen te blijven volhouden! Soms raak ik echter wel een beetje gefrustreerd: de stal van met name Pauli is wekenlang goed en dan opeens, pats-boem, van de nacht op de dag is het een bende.. snap er niks van hoe dat nou kan. Het is zeker wáár dat het erg paard-gerelateerd is: Pauli plast veel, mest veel en is door haar formaat en gewicht een lastige klant. Alles is groot en zwaar bij dat paard! Bij het Friesje is dat veel minder het geval, die harkt haar stal zelf. Daardoor is haar stal wel bewerkelijker want ze maakt kleine mestballetjes die ze vervolgens door de hele bodembedekking heen haalt. Het bed wordt daardoor wel wat viezer en het is zeker bewerkelijker om alles goed uit te zeven ( vandaar dat die motor-hark mij zo aantrekt!). Op een enkele plek na, harkt ze ook haar plasplekken overal naar toe. Fries is duidelijk geen stalpaard, die wil graag de vrije ruimte in!
Ach, binnenkort kunnen de paarden weer langer naar buiten, dat zal ook schelen.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 21-01-10 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:19

Ik vind de korrels koud als vloerbedekking in de winter als het vriest en voor die reden kies ik niet meer voor alleen korrels.

Ophalen stro is vervelend, ik kan het laten brengen, maar een goede dikke ondergrond van vlas en korrels is wel heel erg nuttig, stro haal ik in de trailer, dan heb ik ongeveer 22 pakken en daar doe ik makkelijk een hele winter mee.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:29

@jennyK : Niet zo verwonderlijk, hij kan het zowat overgooien :D
@Jannepauli : dat een stal ineens 'dood' slaat heb ik dus ook. Maar op zich heb ik daar niet zo'n probleem mee, dan kan alles er weer eens helemaal uit en de vloer goed schoongemaakt worden.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:35

en toch haal ik het netjes zelf bij hem op, vanmorgen nog gedaan.
Wat me wel op valt is is dat het prijs verschil nogal groot is per leverancier van vlas. Er wordt door sommigen zelfs over de 6euro per pak gevraagd! Maar de 2 die nu op vlas staan (larouscha en Sjanty) doen het er prima op!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:17

russel schreef:
Ik vind de korrels koud als vloerbedekking in de winter als het vriest en voor die reden kies ik niet meer voor alleen korrels.Ophalen stro is vervelend, ik kan het laten brengen, maar een goede dikke ondergrond van vlas en korrels is wel heel erg nuttig, stro haal ik in de trailer, dan heb ik ongeveer 22 pakken en daar doe ik makkelijk een hele winter mee.

Ik heb het in het kippenhok uitgeprobeerd, maar toen begon het zo hard te vriezen ineens dat ik er inderdaad weer hooi overheen gegooid heb omdat dat warmer is.
De kippen stonden op die harde korrels te bibberen met 1 poot omhoog.
De korrels vallen niet echt snel uiteen als je ze niet nat maakt....maar dat doe je ook weer niet als het vriest, dus....

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:11

Isabonny schreef:
russel schreef:
Ik vind de korrels koud als vloerbedekking in de winter als het vriest en voor die reden kies ik niet meer voor alleen korrels.Ophalen stro is vervelend, ik kan het laten brengen, maar een goede dikke ondergrond van vlas en korrels is wel heel erg nuttig, stro haal ik in de trailer, dan heb ik ongeveer 22 pakken en daar doe ik makkelijk een hele winter mee.

Ik heb het in het kippenhok uitgeprobeerd, maar toen begon het zo hard te vriezen ineens dat ik er inderdaad weer hooi overheen gegooid heb omdat dat warmer is.
De kippen stonden op die harde korrels te bibberen met 1 poot omhoog.
De korrels vallen niet echt snel uiteen als je ze niet nat maakt....maar dat doe je ook weer niet als het vriest, dus....

Doe eens een zak korrels in een krui en giet er een emmer water over heen. Laat het een half uurtje staan en dan even omroeien. Je weet dan niet wat je ziet. Meestal is 1 emmer water voldoende om alle korrels uiteen te laten vallen. Kiep dan de krui in de stal en je ziet dat je een behoorlijke hoeveelheid stalbedekking heb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:52

Zo... ik ben even korrelloos..
Gisteren de toch wel heel vieze en platgeslagen stal van peerdlief helemaal leeggehaald en er vijf pakken vlas ingegooid. Prachtig zo'n sneeuwwitte en dikke bodem, mevrouw P. zakte tot over haar kogels erin weg, en heeft ongetwijfeld vannacht lekker droog kunnen liggen. Ik was al weer bijna vergeten hoe glad dat spul is.
Nou is mijn ervaring met alléén vlas als vloerbedekking uit het verleden niet zo heel positief maar voorlopig geeft het even de tijd om de proefzakjes hennep- en tarwe/koolzaadstrooisel af te wachten. Een van deze wil ik met de toekomstige korrels gaan mengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:34

Ik ging van de week ook al haast onderuit op het verse vlas. Verder merk ik nu dat de bodem toch weer beduidend natter blijft als met korrels.
Dus ik blijf wel mengen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:35

Pas op met hennep, dat wordt gegeten en daar kunnen ze heel ziek van worden.

Koolzaadstro, is volgens mij ook gewoon een soort vlas, is vlasvariant geloof ik, althans een merknaam. Is net als vlas, een ietsjes beter, maar duurder dan gewone vlas.

Ik heb nu tarwestro en dat eten ze niet, dus het blijft gewoon in zijn zelfde hoeveelheid in de stal liggen bovenop mijn vlas laag en dat bevalt heel goed. Ik doe 1 pak in de week om bij te strooien en hij ligt lekker warm, het bed wordt niet opengelegen als ze opstaan en dat gebeurd natuurlijk in de nacht wel 2 keer.

Mengen is idd het beste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:37

Ik heb ook eens een vlasvariant gehad, die was niet glad, maar wel heel erg stoffig. Was eens maar nooit meer iig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:41

Het hennepstrooisel wat ik bedoelde, wordt omschreven als:
Eco-Hennepstrooisel, is het ideale product voor paard of pony. Bij de teelt worden geen insecticiden of pesticiden gebruikt. Een uitgekiende verwerkingswijze zorgt voor een constante en stofvrije A-kwaliteit stalstrooisel. Voor een optimaal fris en lekker geurend stalklimaat is Eucalyptus olie toegevoegd. Om de vochtopname nog verder te optimaliseren zijn henneppellets (van gemalen hennep geperste korreltjes) toegevoegd. Deze korrels zakken naar de bodem van de box en nemen extra vocht op. Hennep is zeer ammoniakbindend. Door de combinatie van eucalyptusolie en ammoniakbinding vormt Eco-Hennep een optimale stalbedekking. De Eucalyptusolie voorkomt dat uw paard of pony Eco-Hennep eet.
Producteigenschappen:
•optimaal stofvrij dus geen irritaties aan luchtwegen en ogen,
•Zeer fris stalklimaat door ammoniakbinding en Eucalyptus olie
•neemt 14 maal zoveel vocht op als ruw stro en 5-6 maal zoveel als houtkrullen,
•onder dekzijl buiten op te slaan, opslagvolume 1/5 van stro,
•voorkomt (en bevordert genezing van) hoefzweren, brokkelhoeven, zoolaandoeningen en mok ,
•voorkomt buikvorming,
•mest composteert in 6 weken tot compost, omvang mesthoop 1/5 t.o.v. ruwe stromest
•een half uur tijdbesparing op uitmesten per box per week is gemakkelijk haalbaar t.o.v. ruw stro.
•Eco-Hennep is een met recht een ecologisch verantwoord strooisel.
•Eco-Hennep is het gehele jaar leverbaar en heeft een constante kwaliteit.
Eco-Hennep wordt vanaf 1 (wegwerp) pallet (30 balen van 15 kg per stuk)franco huis geleverd. Levertijd maximaal 7 werkdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:47

Ja, geweldig he? Al die omschrijvingen.. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:58

Je zou er haast een 'vertaal'machine op los laten :D
•voorkomt buikvorming, = ze eten het niet (tenminste dat hopen we, want...)
•optimaal stofvrij dus geen irritaties aan luchtwegen en ogen,
•Zeer fris stalklimaat door ammoniakbinding en Eucalyptus olie = we hebben er voor de zekerheid toch maar iets door gedaan om het eten , het stinken en het stuiven tegen te gaan :)
•voorkomt (en bevordert genezing van) hoefzweren, brokkelhoeven, zoolaandoeningen en mok = en gratis geneeskundige werking ook :+

Je zou er haast zelf op gaan slapen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:14

Ik wist helemaal niet dat hennep zo link was... heb het ook eigenlijk nog nooit in gebruik gezien overigens. Jeetje, jullie weten het me wel 'tegen' te maken! :D :D

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:02

Ik meng nu vlas met zaagsel. Dat blijft heel lang goed. Ben even van de korrel af, omdat de voerleverancier geen korrels meer op voorraad heeft. Vlas en korrels gaat ook heel erg goed samen. Als je vlas met zaagsel mengt, dan is het ook niet zo erg glad.

Ik hoop dat mijn vertrouwde merkloze korrel weer snel komt. Bij de smeerlappen meng ik korrels met zaagsel. Scheelt een hoop!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:08

Onze allereerste pony stond het eerste half jaar bij ons op hennep vezel. Prima spul, vond het echter te duur en ben toen op vlas of houtkrullen over gegaan. Maar was echt heel tevreden over de hennep.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:09

Koolzaadstro, is volgens mij ook gewoon een soort vlas, is vlasvariant geloof ik, althans een merknaam. Is net als vlas, een ietsjes beter, maar duurder dan gewone vlas.

Koolzaad is een plant ( frans = Colza), welke kleine oliehoudende zaadjes produceert.
In tegenstelling tot vlas , waar de vlasplant hoofdzakelijk voor de vezel wordt gekweekt, althans in onze streken, wordt koolzaad geteeld voor de oliehoudende zaadjes.
Koolzaad geeft in bloei fel gele bloemen, waardoor je ze goed kan herkennen in het voorjaar.
Koolzaadstro is heel goed absorberend.
Koolzaad is een algemene naam, geen merknaam.

Het stro van koolzaad is van uitstekende kwaliteit, maar geeft beduidend minder opbrengst per ha dan bvb tarwestro, waardoor de opraapkosten fel stijgen.
Er is normaal ook minder koolzaadstro beschikbaar dan ander stro.

In principe kan koolzaadstro verwerkt tot pellets, evenals bvb hennep of vlas, maar gezien de kleine beschikbaarheid in koolzaadstro gebeurt dit bij mijn weten niet.
Bij niet persen van stro blijven de schimmels op de stengel, dit in tegenstelling tot pellets, waar door het verhitten bij het persen de ziekstes en schimmels worden vernietigd. Dit verklaart o.a. waarom pellets goed zijn tegen ammoniakgeur.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:06

granu schreef:
Bij niet persen van stro blijven de schimmels op de stengel, dit in tegenstelling tot pellets, waar door het verhitten bij het persen de ziekstes en schimmels worden vernietigd. Dit verklaart o.a. waarom pellets goed zijn tegen ammoniakgeur.

Leg mij eens uit wat het verband is tussen schimmels en ammoniakgeur. Of verhitting en ammoniakabsorptie, e.d. Graag met scheikundige onderbouwing.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:07

Citaat:
"granu"
In principe kan koolzaadstro verwerkt tot pellets, evenals bvb hennep of vlas, maar gezien de kleine beschikbaarheid in koolzaadstro gebeurt dit bij mijn weten niet.

KoolzaadSTRO kleurt hier de provincie geel in de zomer.
Ecobodem heeft in het verleden koolzaadstrokorrels geleverd.

@Granu,
Ook ik zou ook graag meer willen weten van de "verklaring" schimmels/geen ammoniakgeur. Zorgen schimmels dan voor ammoniakgeur :? Volgens mij zou de stal dan al stinken op het moment dat je stro in de stal gooit of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?????

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:54

Ooit heeft er een test in BIT gestaan (in 1999/2000 geloof ik), dat ammoniakdamp alleen verdoezelt kan worden met een toegevoegt geurtje. Ammoniakdampen kan je never nooit weghalen. Ging over een stalpoeder dat volgens de importeur de ammoniakdamp/lucht opnam en de stal ammoniak vrij maakte.

Paarden die veel eiwitten binnen krijgen en niet gebruiken, plassen het uit. Franke Sloothaak zei op Indoor Brabant tijdens een clinic: Als ik een stal binnen kom en ik ruik ammoniak, dan is het een teken dat de paarden te veel eiwitten binnenkrijgen, dus te rijk gevoert worden naar arbeid. Loon naar werken.

Zorg dat je stal schoon en droog is en de ventilatie goed is. Kijk naar de voeding. Iedereen heeft zijn voorkeur voor een bodembedekking. Ammoniak is en blijft stinken en een geurtje kan het verdoezelen voor je neus, maar de damp blijft en is gevaarlijk voor de longen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:53

@Granu,
Via pb? mocht ik een reactie ontvangen wat mij niet echt het antwoord op mijn vraag geeft.

Mijn vraag is: Zorgen ziektes en schimmels die op stro aanwezig zijn voor ammoniakgeur als stro nat wordt? en voorkomen pellets van 100% stro ammoniakgeur? (puur en alleen doordat alle schimmels/ziektes door de verhitting tijdens het productieproces zijn verdwenen)
Als dit zo is dan heeft de urine van het paard hier dus niets mee te maken?

Graag een antwoord hier in het topic want het lijkt me dat er meer mensen geïntereseerd zijn. Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door diana1 op 24-01-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:00

@Granu,
Ook ik zou ook graag meer willen weten van de "verklaring" schimmels/geen ammoniakgeur. Zorgen schimmels dan voor ammoniakgeur :? Volgens mij zou de stal dan al stinken op het moment dat je stro in de stal gooit of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?????[/quote]

schimmels/ziekten op stro/vlas of andere materialen zullen in een daartoe gunstig milieu, warm, vochtig, opnieuw kunnen ontwikkelen, en zodoende eventueel geuren ontwikkelen.
Pellets worden verhit waarbij de eventuele ziektes/schimmels worden vernietigd.
stro waarop schimmel/ziekte moetl daarom niet dadelijk ruiken, door invloed vocht en temperatuur kan dit wel sneller dan bij product waarop er geen schimmel/ziekte zit.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:05

En dus zorgen de ziektes en schimmels volgens jou voor de ammoniakgeur? vaag..... maar misschien ligt het aan mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:34

Ik snap hem wel, maar zo eenvoudig is het niet.

Schimmelsporen vind je overal, dus als je die in je stal hebt, heb je die. Ze wachten op de juiste omstandigheden om weer te gaan groeien.

Ook strokorrels kunnen gaan schimmelen, heb ook stukjes aan de zijkanten gezien die er lang lagen, vochtig en broeierig zijn geweest.

Het heeft helemaal niets met ammoniak te maken. Gelukkig verspreiden schimmels geen ammoniak..........

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:39

@ granu: volgens mij suggereerde je eerder dat dankzij het pelleteerproces ammoniak wordt gebonden, cq verdwijnt. Dat schimmels e.d. voor geur kunnen zorgen is mij bekend, maar dit is totaal iets anders.
Het komt erop neer dat het volstrekt onzin is te beweren dat strokorrels ammoniak binden, alleen maar omdat deze geperst zijn! Wanneer strokorrels daadwerkelijk ammoniak binden, dan is er gebruik gemaakt van een toevoeging. De celwanden van enkel stro kunnen nl geen ammoniak binden, ook niet na bewerking. Dat zou mooi geweest zijn als dat kon.