het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:59

Wat balen Joyce. Sterkte.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:11

Waardeloos Joyce! Sterkte! Welk bandje is het?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:13

Wat een rot nieuws. Sterkte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:14

@joyce: waardeloos ;( ...en nu ??

Ik heb in de schaduw de 2e helft van de oprit gedaan. Boon vond het nodig om over het hek heen in mijn nek te 'hijgen' want er mocht eens een paardenbloemblaadje haar kant op komen :)
Nu het stuk voor de mestput nog en dan is één kant klaar.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 12:29

manzano schreef:
Waardeloos Joyce! Sterkte! Welk bandje is het?

Collateraalbandje naar alle waarschijnlijkheid op basis rontgen en klinisch beeld. Er is geen echo gemaakt dus kan het niet precies zeggen.

En nu weet ik even niet. Ik moet het laten bezinken. Als ze met een los teugeltje buiten kon stappen dan was dat nog een optie.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:35

Hmm idd maar even laten bezinken. Persoonlijk zou ik met zo'n definitieve diagnose sowieso een echo laten maken (überhaupt met banden/pezen etc zou ik eerder echo kiezen dan röntgen).
Die van mij heeft zware beschadiging gehad aan de band bij de kogel (kogelgewricht hing er gewoon uit) en dat is met heel specifiek beleid goed gekomen. Maar is natuurlijk enorm situatie afhankelijk, vandaar die echo.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:38

En Guus had je van je schoonzus overgekocht?
Echt balen zulke diagnoses.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:42

Ik was erbij en de arts wilde wel een echo maken maar dat zou weinig veranderen aan de diagnose omdat ze nu al een jaar lang op en af kreupel loopt en op de foto al duidelijk te zien waar het probleem zat en ook klinisch beeld dat bevestigde.

Op het harde rechtuit, harde volte en op het zachte was duidelijk rechterbeen te zien.
Buigproef was vrijwel niet mogelijk want zodra je al aan de kogel kwam was ze heel gevoelig.
Het is geen paard wat voorzichtig met zichzelf is thuis en constant gekke bewegingen maakt en
na een jaar rust had het verbeterd moeten zijn ( na 6 tot 8 weken al) Voetje staat ook constant op rust en links en kruis zijn ook al vaker overbelast door het ontlasten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 12:45

Danke Lynn_nikita ben wat slechter met het verwoorden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 12:45

Belker schreef:
En Guus had je van je schoonzus overgekocht?
Echt balen zulke diagnoses.

Ja we hebben haar idd van schoonzus gekregen. Die moet ik nog op de hoogte brengen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:55

Ahhh :(:) wat een klote nieuws zeg!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:57

Wat een verdrietig nieuws Joyce. Ik had je graag anders gegund.

En hoe nu verder? Laat je Guus gewoon in de wei lopen?

In ieder geval sterkte gewenst om dit nare bericht te verwerken

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:58

Wat een akelig nieuws! Heel veel sterkte gewenst!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:04

joyce83 schreef:
Nou terug van de kliniek. Helaas geen goed nieuws. Hetzelfde beeld als vorig jaar. Toen rontgen gemaakt van been. Zoals het toen was waarschijnlijk bandje tussen kogel en hoef in wat problemen geeft. Dat had nu na een jaar wel beter moeten zijn. Eerst genoeg rust gehad, dan ook langer rust als aangegeven. Liep goed maar in het jaar zakte ze er toch af en toe doorheen en af en toe dat ze dan op drie benen liep de dag erna.
uitslag, niet meer geschikt als rijpaard.

Oh wat een nare uitslag... Heel veel sterkte!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:31

Lynn_Nikita schreef:
Ik was erbij en de arts wilde wel een echo maken maar dat zou weinig veranderen aan de diagnose omdat ze nu al een jaar lang op en af kreupel loopt en op de foto al duidelijk te zien waar het probleem zat en ook klinisch beeld dat bevestigde.

Op het harde rechtuit, harde volte en op het zachte was duidelijk rechterbeen te zien.
Buigproef was vrijwel niet mogelijk want zodra je al aan de kogel kwam was ze heel gevoelig.
Het is geen paard wat voorzichtig met zichzelf is thuis en constant gekke bewegingen maakt en
na een jaar rust had het verbeterd moeten zijn ( na 6 tot 8 weken al) Voetje staat ook constant op rust en links en kruis zijn ook al vaker overbelast door het ontlasten.

Ah ja logisch. Je bent de acute fase inmiddels ook al lang voorbij dan, dus waarschijnlijk kan je ook niet veel meer doen dan.
Die van mij moest op absolute boxrust en drukverband. Met in de wei lopen zou het idd niet goed gekomen zijn.

Klinkt ook als lastige situatie nu. Met kreupelheid en overbelasten is een onbezorgd pensioen ook niet echt aan de orde. Heel veel sterkte. Ook voor je schoonzus! Is ze nog betrokken verder?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:01

He bah, dat is nieuws wat je niet wilt zeg.
Sterkte.
En zoals ik idd vaak lees niet het makkelijkste paard toch.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:42

DubbelFun schreef:
Missy had eens de broekspier gescheurd en dat spiervlies is nooit meer echt geheeld en na inspanning puilde dat altijd wat uit.

@manzano: hier wordt er de eerste dagen van nieuw hooi ook altijd minder graag gegeten, maar dat gaat meestal wel over. ik heb 1x een lading van naast een (te veel) bespoten bollenveld gehad en die aten ze écht níet. die kon die mooi weer komen ophalen.

Ja ik kijk het maar even aan. Mijn veelvraat eet het gewoon, maar dat is niet echt een graadmeter :=
De andere 2 een beetje...met lange tanden. Het is andere structuur en ik gok minder rijk (moet nog testen), dus kan maar zo wat minder lekker zijn.
Mn oudje moet niet te weinig eten, maar met al het gras dat ze eet kan het wel een paar dagen zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:02

Ik heb maar één keer gehad dat Boon het hooi écht niet at en dat was dus met die partij van naast een lelieveld. Overigens aten de paardjes van de buuf het toen ook niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:20

DubbelFun schreef:
Ik heb maar één keer gehad dat Boon het hooi écht niet at en dat was dus met die partij van naast een lelieveld. Overigens aten de paardjes van de buuf het toen ook niet.

Heb ooit ergens proefbaal gehaald. Dat vrat zelfs mn Spanjaard niet en die eet dus alles (is ook veel te dik). Dus dat zei mij ook genoeg.
Dit is natuur hooi van onbemest (enkel door de schapen) land. Laat gehooid dus ik denk gewoon wat minder smakelijk dan het (ik vermoed suikerrijke) spul wat ze eerst kregen.
Dus denk dat het wennen is na alle candy :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:56

Heftig Joyce. Sterkte.
Zonde Manzano hopelijk gaan ze het nog eten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 18:42

manzano schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ah ja logisch. Je bent de acute fase inmiddels ook al lang voorbij dan, dus waarschijnlijk kan je ook niet veel meer doen dan.
Die van mij moest op absolute boxrust en drukverband. Met in de wei lopen zou het idd niet goed gekomen zijn.

Klinkt ook als lastige situatie nu. Met kreupelheid en overbelasten is een onbezorgd pensioen ook niet echt aan de orde. Heel veel sterkte. Ook voor je schoonzus! Is ze nog betrokken verder?

Weinig eigenlijk. Vraagt wel af en toe maar niet vaak.

Guus is vooral lomp. En als er teveel is geweest dan kan ze lomp gevaarlijk worden. Ik denk dat een niet bange ruiter wel gewoon met haar naar buiten had gekund. Met de manege is ze vaker in de groep mee gegaan en de eerste keren had meisje de handen vol daarna ging het. Uitstaprondje bij manege met anderen ging ook.

Nu weet ik gewoon echt niet.
- Second opinion met toch echo?
- Haar laten inslapen dan moet ik ook op zoek naar een ander voor bij het oudje.
- als weidemaatje weg doen? Maar dat vind ik een eng idee. Wat gebeurd dan met haar.
- ik wil niet meer 1 paard alleen. Dus als oudje weg valt moet dan moet Guus of ook weg of dan wel een rijdbare erbij.
- voor 3 geen plek, geld en tijd.

Kortom een weidegenootje heb ik wel nodig als ik een rijpaardje/pony heb. Maar of het dan perse zo groot als Guus moet zijn?

Zo liep ze 3 september nog en dat maakt het ook wat dubbel voor mij.
https://youtube.com/shorts/dYzox4T9Zy4? ... 9JGdcoYyiT

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:46

Lastig hoor! Vooral als het elke keer zo wisselend is. Zit niet nog iets qua pijn in de voeten? Weide maatje zou ik ook niet durven. Daarom blijft kaat en verkoop ik Amy. Ik zou zeggen geef jezelf een week of twee om je beslissing te nemen. Nu veel emoties en dan heb je even tijd om er rationeel naar te kijken.

Hera begint lekker in haar vel te komen
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:56

Joyce, wat een klote nieuws..heel veel sterkte met het maken van een juiste beslissing.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:14

Jemig Joyce, wat een kak nieuws!
Veel sterkte met je besluit :(:)

@Marjan, Hera ziet er goed uit!

Ik heb morgen voor het eerst sinds mei weer les.
Lekker met deze hitte :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:23

Niet weg doen hoor! Guus is een knap paard en de kans is groot dat ie in de handel komt. Je wilt niet weten hoe mensen op je emotie in kunnen werken en jou kunnen laten denken dat je een forever home gevonden hebt op een geweldig adres, terwijl ze over de rug van jouw arme paard winst maken.

Ik heb echt teveel rottigheid gezien wat dat betreft en dat wil je gewoon niet.

Het filmpje ziet er best goed uit, dus ik snap dat in laten slapen echt een lastig besluit is.
Een second opinion …. Tja, dat doe je als je twijfel hebt over de diagnose of over de oplossing. Dat kan soms wel rust en duidelijkheid geven al is het niet best voor je portemonnee ;(

Vaak worden blessures in de winter slechter door glijpartijen en kou op het lijf. Ik zie voor Tess ook tegen de winter op