Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:25

Veel plezier met de wandeling Belker. Mooi initiatief.

Hier een volwassen poes met ontstoken oogjes en waarschijnlijk daardoor 5 kittens met ontstoken oogjes.

4x daags 12 oogjes behandelen is iets waar we behoorlijk de handen vol aan hebben.

Straks komt de buurvrouw (dierenarts) even kijken.

Mijn vriend wil 1 kitten echt houden. Ik wist het wel :=
Maar goed dat de andere 3 poezen gesteriliseerd zijn ha ha

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:27

Groot gelijk Boemel.
Jeetje 12 paar ogen behandelen, dat is bijna een dagtaak.

Mijn oude kat heeft de zomer in haar bol. Ze is 14, echte binnenkat maar vangt nu in het oude huis elke avond wel een muis. Ze is goed bezig. Ze mag de winter binnen muizen kolonie wel uitmoorden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:36

Belker schreef:
Groot gelijk Boemel.
Jeetje 12 paar ogen behandelen, dat is bijna een dagtaak.

Mijn oude kat heeft de zomer in haar bol. Ze is 14, echte binnenkat maar vangt nu in het oude huis elke avond wel een muis. Ze is goed bezig. Ze mag de winter binnen muizen kolonie wel uitmoorden.

12 oogjes hoor.(6 paar).
Maar wel 4x daags. We zijn er snel in geworden.
De kittens zijn nog klein, dus makkelijk te hanteren. En de grote poes houden we als een baby vast en die vindt t prima dat we wat in dr ogen gieten :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:44

Fijn dat mama zo makkelijk is Boemel!

Wat een heerlijke dag vandaag <3 meisjes hebben even lekker grasjes mogen snacken. Niet te lang voor Jonique, maar het werd gewaardeerd :D

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:42

boemel schreef:
Oh bah ...ratten is echt niet fijn. Hopelijk lukt het er vanaf te komen. Onze kat heeft 1x een rat gevangen, maar geen idee of dat bij huis is. Alles lijkt hier rat en muisvrij gelukkig.

Onze jonge poesjes hebben inmiddels 2 moeders. Onze rooie Luna heeft besloten ook voor de jonkies te komen zorgen en moeder Ratje vindt het gezellig :o

[ [url=m/cRWsYC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cpLb8O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk om de camerabeelden terug te kunnen kijken.

Wat mega schattig <3

Hier dacht ik dat de ruin wat mankte maar na goed uitkrabben van zn hoeven helemaal zuiver.

Ik vrees een beetje dat de smid gaat zeggen dat mn merrie weer op ijzers moet.
Die hoeven zien er niet uit, herkent iemand dit beeld?:

Afbeelding

Afbeelding

Gortdroog ook bij allemaal.
Heb de Rain maker maar weer uit de kast getrokken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:04

Nou wat een weekend....

Zaterdag zou ik een examen afnemen bij de honden. Om kwart voor 9 loslopende hond onderweg... ik stop, deur open en hond redelijk snel in de auto. Oke gelukkig zou nog iemand examen af komen nemen dus naar de club om daar chip uit te lezen. Later begreep ik dat hond al een week daar rondzwierf maar niet gepakt kon worden. Iemand dacht zelfs dat het een wolf was :+ (duitse herder gewoon bruin/zwart).

Nou dierenambulance geen tijd ivm spoed gevallen. Lijnen uitgezet en uiteindelijk om kwart voor 2 opgehaald... maar aangezien ik nog wat paardjes wilde verzorgen maar mee genomen en ik de autokennel laten zitten... toch maar op adres van Lynn Nikita gebleven ivm regio.

Daarna Guus met staart in de ijzerdraad veer... kon ik die los peuteren.
Avond terug naar club voor vrijwilligers etentje loopt weer een hond alleen... zucht gelukkig mensen al bij ben maar doorgereden.

Vanmorgen sta Guus te zadelen voor de les van 9 uur. Schoonzus appt dat ze komt kijken en ik dacht nog dat gaat ze niet halen... bleek de les om half 11 te zijn. Maar goed dat ik het even na keek. Dus zadel weer eraf en eerst de stallen gedaan.

Daarna heerlijk geklommeld bij LN. Heb nieuwe kattenvriendjes gemaakt, varkenvriendjes en zelfs de oudste van LN kwam met oortjes naar voren op mij af. Man was mee zodat we gelijk doorkonden naar schoonouders. Hij zat heerlijk in de stoel buiten en was in slaap gevallen.

Later nog een bbq bij mijn ouders met de gebruikelijke stress van zusje..

Ach ja straks naar bed en dan begint weer een rustige werkweek.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:05

Niks mis met die hoeven. Stralen en steunsels bijwerken en wat afronden en klaar :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:46

Kwam de buurman vanmiddag bij me. Of we zijn weiland wilde gooien. Moest dan wel komende week want hij ging op vakantie. Stond niet bij ons op de planning om dit jaar te hooien op eigen land. Maaier moest nog ik elkaar. Dus akkoord, maaier weer in elkaar en vanavond nog wezen maaien. Hoezo impulsief maar mooie kans. Dichtbij, kleine pakjes, rustiger werkweek en mooi weer voorspeld. We gaan het weer meemaken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:36

Dais_ schreef:
Niks mis met die hoeven. Stralen en steunsels bijwerken en wat afronden en klaar :D

Ik ben niet zo heel erg thuis in de hoeven maar die wittige lijn vooraan ligt hoger dan de rest van de hoef zeg maar. Alsof de zool heel dun is?
Alsof het heel erg versleten is (ze loopt veel heen en weer op stenen).
Laatste 2x zei smid dat het kantje boord was met nog net zonder ijzers af kunnen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:37

Karin, Ik denk ook dat de hoeven er na een bekapbeurt er weer prima uitzien. Wat is je frequentie voor bekappen?
Dat droge herken ik wel helaas.

Nou Joyce, zo te lezen ben je aan een rustige werkweek toe :D

Belle Boef, fijn als je zo aan goede kwaliteit hooi kan komen.

We hebben vanmorgen de wei gesleept en de hoge pollen bij de poepplekken gemaaid. Knapt de boel wel weer van op.

Vanmiddag had ik les van een andere instructrice dan normaal. Ging best fijn, moest wel wat wennen, maar ook wel weer leuk.

Daarna kwam de buuf (dierenarts) de poezenbende controleren.
Behalve moederpoes en de binnenkatten moet de hele bubs aan de antibiotica.
Had ik voor de kittens eigenlijk niet zo verwacht. Die zijn totaal niet ziek, maar volgens haar moeten we met oogjes geen risico nemen.

Daarna kwamen vrienden hier Formule 1 kijken. Gezellig met zn allen onder de overkapping pizza gegeten.

En toen ben ik Diekke nog even gaan rijden.
Na het voeren van paarden en katten en het behandelen van alle oogjes heb ik wel de knollen op :o

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:49

@boemel, elke 10 weken wordt ze bekapt.
Hij komt a.s. donderdag, dan is het 11 weken geleden. Deze week kon niet omdat wij op vakantie waren.

Jullie stellen wel iets gerust!
Ik zat net een topic te lezen over "retracted soles" en toen ik dat ging googlen kwam ik herkenbare plaatjes tegen :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:54

Misschien de frequentie wat verkorten?

Ik zit zelf op 7 weken. En dan zien de hoeven er nog super uit en hoeft er ook niet al teveel aan gedaan te worden, maar de steunsels zijn dan al wel lang aan t worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:57

Wij zitten op 6 weken, niet altijd even nodig maar wel zo makkelijk goed te houden dan.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 06:31

Enerverend weekend zo Joyce.

Hopelijk kittens snel ok Boemel.

Qua hoeven vind ik het lastig te beoordelen aan de hand van de foto. Hielen lijken zo hoog, stralen en steunsels onderhoud nodig. Kan met bijwerken al goed opknappen. Witte lijn: als die diep ligt, kan er schimmeltje in zitten. Ik loop de hoeven iedere 2 weken na. Bij andere nooit langer dan 6 weken. Nu in voorjaar/zomer groeit het ook weer harder Karin. Als ze straks meer in wei kunnen, loopt ze dan minder op de stenen? Of kan je er anders iets overheen doen: laagje zand, stuk met rubber bijv?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:14

Ik doe de hoeven elke 3 weken zelf en de 12e week komt de smid.
Ik zie hier op deze hoef ook wat achterstallig onderhoud; de hoefwand mag iets korter en misschien wat aanwezige 'dubbele zool' c.q. overgroeid steunsel. Maar dat is op de foto niet duidelijk te zien.
Bij de teen is de hoefwand iets dunner, maar dat is bij veel paarden het geval en bij de punt van de straal zit een vreemde vervorming (hapje er uit).

@maartje: mooie foto van een hele witte pony :)

@joyce: werk ze na een druk weekend :D

Hier heb ik weer een 'bunkeraar'. Boon lijkt weer de oude. Hopelijk hebben we het weer gehad... wat het ook was. Ik heb ook in de mesttest niet veel zand aangetroffen. Kijken of ze straks ook het nieuwe merk brokken weer gaat eten (Voermeester), anders haal ik wel een andere zak voer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:35

Fijn van het hooi BB! Je kunt het maar vast binnen hebben :D

Fijn dat Boon weer zichzelf lijkt!

De DA was hier net om nog even naar de longen van Elevada te luisteren en die klonken al weer een heel eind normaal. Dus medicatie gaan afbouwen en kijken of ze dan nog stabiel blijft. Laten we het hopen

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:08

Goed nieuws DF en Maartje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:13

@maartje: we duimen :)

Ik heb Jasmijn voor de helft geschoren. Het gaat in etappes want de messen moeten eigenlijk geslepen worden. Dus hij wordt nu te snel warm.
Maar Jasmijn vind het geweldig :)
Alleen die korte pootjes lukt me niet goed; het apparaat is net zo lang als de pootjes :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:14

Zal ze fijn vinden, minder vacht!

Ik heb vandaag weer de eerste werkdag na de vakantie, valt tegen :+ Ben al de hele dag alleen maar met mails bezig :O en dan is het zo'n mooi weer! Lunchpauze wel even nuttig besteed met de DA dus en daarna even de manen uit de klit halen, maar ik had vandaag toch liever buiten gezeten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:24

Fijn dat de zieke paarden het weer beter doen

Ik heb een lang weekend weg gehad en overleefd. Alle dagen de verzorging aan Joyce en de buurvrouw overgelaten maar man man wat vind ik dat lastig en wat ben ik blij om weer thuis te zijn ( Ook al zijn alle dieren goed verzorgd)

Zoals Joyce ook al zei, wat gedoe gehad met een hond Er is een week of 2 geleden een kudde schapen aangevallen, waardoor het vermoeden ontstond dat er een wolf was. Hier is ontzettend bosrijk gebied dus het zou mij niks verbazen. Laatst met buitenrijden zag ik ook al iets door de struiken rennen wat geen ree of wild zwijn was en vroeg mij al af of dat geen wolf kon zijn.
Nu hebben meerdere mensen een loslopende herder in het bos gezien en is het vermoeden dat het geen wolf is maar die zwervende herder die ineens bij Joyce in de auto sprong terwijl verder niemand de hond gelokt of gevangen kreeg.
Echt blij dat de magere hond die vol teken zat nu veilig is, wel jammer dat de ambulance 6 ? uur op zich heeft laten wachten en ook de dierenartsen uit de buurt niet wilden opvangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:04

Wat waardeloos dat die het beide af lieten weten ;(

Net de andere helft geschoren, dus ze is nu op de meest bereikbare plaatsen kaal. Daarna even lekker met de rosborstel alle haartjes er uit en ze deed gezellig bij mij mee 'rossen' :D
Vannacht maar wel een fleeceje omdoen, want anders is de overgang wel erg groot.

Boon at nog steeds haar brokken niet met smaak, dus morgen maar andere kopen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:11

@boemel, ze zullen niet heel veel meer op de wei gaan gezien ze allemaal dik worden van lucht en de shet HB gevoelig is. Ze gaan op werkdagen sowieso niet op de wei (ik werk 3 dagen per week). De overige 4 dagen staan ze zo'n 8-12uur per dag op de wei, hangt er beetje vanaf hoe mn dag loopt.
De bestrating is ongeveer 100m2. De pest nu is dat mn haken om de hooinetten aan op te hangen aan de muur hangen = bij de bestrating. Ik heb geprobeerd de hooipunten te verplaatsen naar de bomen (op het zachte) maar kwam er niet in met de boor, dus even kijken hoe ik dat ga oplossen.
En wat betreft bestrating zachter maken: het loopt ook wat af. Zou rubber of zand oid niet te glad worden?

Dank allen: ik ga iig donderdag overleggen met de smid om de frequentie te verlagen.

@ Maartje en DF, fijn dat jullie paarden weer wat opknappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:12

Succes Karin!

Fijn dat de zieke beestjes weer wat opknappen!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:40

@Karin, kan je de hooinetten niet aan de bomen vastmaken door bijv. een band om de boom te maken en hier aan een haak te maken? Ze hebben van die speciale meegroeiende banden voor om bomen.
Mijn smid komt trouwens om de 7 weken en dat is ook echt wel hard nodig dan, soms verkort hij het interval naar 6 weken als hij het nodig vind in de zomer.

En fijn dat de ziekenboeg weer aan het opknappen zijn bij de anderen in dit topic!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:44

Hier om de 5 weken nu, merk dat het ook wel nodig is. Vijl tussendoor zelf wat bij maar het is zowat niet bij te houden nu