Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanasjuh

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:55

@tarzan, nee ik verwacht dat ze hier een paar keer tegenaan schuren en dan is het einde verhaal. Het is dan ook 800kg wat met volle overgave ff lekker staat te schuren :')
Ze hebben btw wel een hele paal vol met borstels hoor maar de kans dat ze de ruif even pakken zie ik wel.

@amber_anne, super fijn!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:47

Wat fijn dat ik welkom ben :D Leuk om mee te kletsen.

Misschien leuk om even iets meer te vertellen. Ik sta dus op een doe-het-samen-stal en heb één eigen paard. Een 14 (in april 15) jarige kwpn vosmerrie (v Tangelo vd Zuuthoeve) die op vierjarige leeftijd bij mij is gekomen. Tot 2 jaar terug had ik nog de droom om verder te komen dan de B maar inmiddels hebben we dat helemaal losgelaten en sinds die druk er af is gaat het zo fijn. Geniet er veel meer van. Jammer dat ik dat niet eerder heb gedaan. Elaya is van nature erg stijf, maar inmiddels is ze voor haar doen zo fijn en in balans. In de 10 jaar tijd samen helaas ook veel pech gehad (qua blessures), maar nu gaat het eigenlijk al ruim 2 jaar heel goed ook. We kunnen alles nog maar hoeven niks :D
Elaya staat samen met 2 weidegenootjes (hebben de ruinen en merries apart). In de winterperiode vanaf dat het licht is tot dat het donker wordt. In de zomermaanden is het vaak iets langer (tot 18.00/19.00 uur). Eigenlijk staan ze jaarrond op de weide. In de maanden dec t/m maart/april krijgen ze op de winterweide hooi bijgevoerd. Middels een rooster doen we alle diensten (buitenzetten, binnenzetten en laatste avondronde voeren). Ik kan er echt enorm van genieten om in de weide bezig te zijn met mest scheppen, zuring trekken etc. Heerlijk tussen de paarden.
Op dit moment staan de merries in de bak ipv de weide. Hopelijk volgende week weer op de weide. Die was erg ongelijk en lag een hele grote plas de gehele weide breed, was iets te bang voor ongelukken afgelopen week toen het ijs niet brak.

Hier hebben ze van die halve watertanks als bakken hooi en dan zonder net, maar wij vullen dan wel tussen de middag het hooi aan. Ze knoeien wel maar moet zeggen dat het met name nu met een hardere ondergrond mee valt wat ze laten liggen. Hoeveelheid hooi durf ik niet te zeggen, hier doen we maar wat, maar het is eigenlijk zo goed als onbeperkt. Hier gelukkig geen slopers. Zat er wel een tussen maar die is onlangs verkocht.

Afbeelding

@Amber_anne even teruggelezen maar wat fijn! Ik zou ook niet meer slapen in jouw situatie geloof ik.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:01

Wat fijn Amber Anne!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:11

Fijn Amber Anne! Weer een zorg minder!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:17

Oh gelukkig Amber anne, fijn!
Welkom Felien_Kyra! Toch speciaal als je je paard al zolang hebt, :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:19

Dank jullie wel

Alles om de paarden heen vreet wel jaren van je leven. Gelukkig zijn ze zo leuk haha

@felien welkom

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:02

Amber_anne schreef:
Hier goed nieuws dat alles blijft zoals het was *\%/*

Ben zo opgelucht kan weer rustig slapen vannacht

Hé wat een fijn nieuws! Wat zul jij lekker slapen vanavond.

Hier heb ik een puber die bij te weinig uitdaging zelf iets gaan verzinnen. Vooral al ik een weekje niks met hem onderneem of als ze te lang zonder hooi staan naar zijn zin. Dit kan van alles zijn waterbak omgooien, prikpalen eruit trekken, poortgrepen openmaken, als er plassen liggen daar een diep gat in graven en vervolgens erin rollen. Leuk joh ;) Nu de wei dicht is voer ik met een timer waardoor ze max 4 uur zonder eten staan, anders gaat het mis. Onbeperkt krijgen ze wel wanneer het erg koud is zoals afgelopen twee weken. Ik had 1,5jaar terug een super fijne slowfeeder, waar precies een klein baaltje hooi in pasten, met een net met kleine maas erover, maar meneer ging er in staan, levensgevaarlijk. Was een super mooi ding, ik was hem zo kwijt op markplaats. Nu alles hufterproof en gewoon uit hooinetten met kleine Maas

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:47

Ik heb 2 feeders van Geert en Henk. Het kost wat maar zeker hufter proof en ik zou helemaal gek worden van elke dag hooinetten vullen.

Afbeelding
Ik heb laag wandmodel maar ze hebben ook hoog of hoek model. Ik geloof ook vrijstaad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:58

dergelijke vind ik heel eng om er hoeven door te krijgen. Beetje zoals die spijlen tussenwanden...

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:43

Hoe gaat het met jullie?
Waar ik eergisteren zo vrolijk was had ik het gisteren ineens helemaal gehad met de kou :') misschien iets met moe en mijn handschoenen vergeten. Ben nogal een koukleum. Vandaag gelukkig ook weer vrolijk haha. Heb goede hoop dat we maandag de boel weer naar de wei kunnen verplaatsen gezien de temperaturen die omhoog gaan. Dan kunnen ze weer achterin de wei komen waar het droog is. Kunnen ze hopelijk weer lekker spelen en sprintjes trekken. Merk je toch dat ze dat nu niet doen.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:13

Hier ook een kou kleum geef mij de zomer maar. al vond ik vandaag zo met de zon erbij minder erg als al die regen die we gehad hebben. De paarden hebben ook weer ff een paar uurtjes genoten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:47

Ik ben wel fan van de kou, maar niet van de gevolgen. De buitenkraan is bevroren/afgesloten waardoor ik ellenlange stukken met emmers water moet sjouwen. Maargoed, nog even genieten van het zonnetje, want nog even en dan valt er weer liters water uit de lucht.
De ponys doen het overigens wel super goed met deze kou <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:56

Hier gaat het ook prima. Ik geniet echt van dit weer. Lekker fris, zonnetje. Genieten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag even een rondje gewandeld. Ik met Noura de jonge paint en onze verzorgster op Jim met kleine Ximo als handpony. Zo leuk <3
Afbeelding

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:25

Hier erg blij met de kou. Hopelijk blijft de modder hierna weg!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 01:36

Afbeelding
Hier ook blije eieren. Zowel honden als paarden hebben aan de lopende band de Zoomies.
Er ligt hier nog een behoorlijke laag en die blijft waarschijnlijk liggen tot na het weekend. Dan voorspellen ze 12 graden :+
Blijft echt mooi zo'n witte wereld met zon. Merkte net wel met voeren dat de paddock weer bevroren is dus katshard :( hopelijk blijven ze veel binnen vannacht.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 02:10

Wat een leuke sneeuw foto's van iedereen, <3 (En wat lijkt Noura (weer) groot op die laatste foto, erg gezellig zo! )
Hier lekker gewandeld in de sneeuw vandaag, leuk zo'n wandel \ hardloop shetlander. Vind het echt prachtig nu met een wit laagje en het zonnetje erbij, shetlander om de zoveel honderd meter even rollen. Gisteren ook een klein buitenritje naar het meer achter de wei, vollop genieten. :j

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 08:58

Ja maar Noura gaat de 1.60 ook aantikken inmiddels :D
Ze is ook gewoon groot :+

Hutcherson jullie hebben wel echt serieus sneeuw zeg!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:13

Wij hebben maar een paar vlokken gehad helaas, paard zat opeens op z,n kont omdat het glad was.Dus ik vind het niet erg dat er geen sneeuw lag.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:12

Ja dat is ook wel een beetje de angst he met dit weer. Dat ze uitglijden of een rare beweging maken op de vastgevroren en omgeploegde grond, met blessures tot gevolg.

Gisteren wezen wandelen met mijn paard en ze wou galopperen, dat mag altijd wel even. Als ze niet te hard gaat houd ik dat prima bij maar met dit weer vind ik dat toch ook eng hoor. Gevolg... paard werpt een paar flink boze blikken die mij hadden kunnen doden _O-

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:34

Hier ligt zoveel sneeuw dat je niet bang hoeft te zijn voor glijden

<3
Afbeelding

Ik heb liever deze kou dan de regen van komende week, verschrikkelijk weer!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:25

Wauw wat een prachtige foto _Tarzan! Wat een droomplaatje.
Ligt hier toch een stukje minder.

Fijn dat bijna iedereen wel blij is met de kou. Na 2 mopper dagen kon ik er vandaag ook weer van genieten :) Paarden waren alleen erg ritselig allemaal. Hadden ook minder gegeten dan de andere dagen en waren eenmaal op stal ook nog wat onrustig. Geen idee of er misschien iets gebeurd was vandaag of dat er wat in de lucht hing.

Morgen fijn naar de binnenbak toe van de vereniging. Geluk dat die nog op 10 minuutjes stappen bij ons vandaan zit. Doordeweeks zijn daar in de avond lessen, maar ben gelukkig maandag nog vrij dus dan ga ik daar mooi weer heen. Hopelijk valt het dan aankomende week heel erg mee met de regen en kunnen we het rijden op stal weer verder oppakken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:09

Ik woon in een goedkopere regio, stalgeld voor stal met buitenbak is 200-250 euro, met Binnenbak tot 350.

Wat zouden jullie betalen voor 5000m2 weide, keurig omheind en opgedeeld in stukken. Daarnaast nette poetsplaats, plek om binnen hooi op te slaan, zadelkamer, en rijbak welke aan 3 kanten en van boven dicht is? Verder geen paddocks of rijbak buiten. Locatie is echt ruk qua buiten rijden. Uiteraard wel stroom en water. Veel toezicht/camera bij de eigenaar, rijbak mag als paddock gebruikt worden, bijv voor de nachten, maar wordt wel gedeeld met 3 pony’s (welke apart lopen). Schuilstal plaatsen mag, maar land is niet geschikt voor jaar rond. Track aanleggen kan niet. (Binnenboxen zijn aanwezig voor nood.). Alle zorg zelf

Excuses dat ik niet op anderen reageer :o

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:40

Op naar een paar hele mooie dagen qua weer!! *\o/*

Hier helaas een paard dat zondag met een dik been stond. Einschuss :( inmiddels de dierenarts 2 keer geweest en gaat de goede kant op! Als ik dit niet had geweten had ik er vandaag al niks meer aan gezien geloof ik. Op werk kunnen regelen dat ik halve dagen thuis werk. Ondanks haar beweging buiten toch meerdere keren per dag aan de wandel. Zijn we beide geloof ik wel klaar mee, maar het doet het beentje duidelijk goed dus gaan we gewoon nog even volhouden. Dit was zondag:
Afbeelding

En dit gisteren:
Afbeelding

Vandaag was het bovenin ook weer een stuk dunner.

Ik ben trouwens heel slecht in wat ik ergens voor zou betalen. Zit hier qua kosten echt wel in een goede regio

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:13

Caily schreef:
Ik woon in een goedkopere regio, stalgeld voor stal met buitenbak is 200-250 euro, met Binnenbak tot 350.

Wat zouden jullie betalen voor 5000m2 weide, keurig omheind en opgedeeld in stukken. Daarnaast nette poetsplaats, plek om binnen hooi op te slaan, zadelkamer, en rijbak welke aan 3 kanten en van boven dicht is? Verder geen paddocks of rijbak buiten. Locatie is echt ruk qua buiten rijden. Uiteraard wel stroom en water. Veel toezicht/camera bij de eigenaar, rijbak mag als paddock gebruikt worden, bijv voor de nachten, maar wordt wel gedeeld met 3 pony’s (welke apart lopen). Schuilstal plaatsen mag, maar land is niet geschikt voor jaar rond. Track aanleggen kan niet. (Binnenboxen zijn aanwezig voor nood.). Alle zorg zelf

Excuses dat ik niet op anderen reageer :o

Poeh.. wat een lastige. De bak is dus niet voor alleen jouw paarden? Hoeveel binnenboxen behoren hierbij? Mag je als je een schuilstal plaatst wel een gedeelte verharde met tegels of paddockplaten, zodat je ze hier wel jaarrond kan houden? Zit de mestafvoer erbij of moet je dit zelf regelen? Ik vind prijzen best lastig omdat het ook afhankelijk is van het aanbod. Ik zou een bedrag tussen de 350 en 500 pm ex mestafvoer niet raar vinden

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:27

Binnenboxen zouden alleen voor nood zijn. Mag idd wel schuilstal plaatsen en deel verharden. En Binnenbak is gedeeld. Ze vroeg 600 per maand excl mestafvoer.

Iemand anders vroeg 450 per maand voor 3000m2 zonder verdere faciliteiten. Wel stroom en water. Kleddernat stuk.

Ga nu fantastisch mooi stuk huren van 1,8ha. Enorm goede locatie en ook incl water en stroom. Voor minder dan 85 euro per maand. Dat past beter bij wat ik realistisch vind :=